Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade en lärarinna i lågstadiet som var enormt religiös. Såpass att skolinspektionen redan då hade haft en del att invända om de vetat om hur det var.
Vi hade en hjälplärarinna ibland som var så religiös så glasögonen såg ut som kyrkfönster.
Dessutom är jag både döpt, konfirmerad och har varit med i kyrkans ungdom och har en gammal vän som varit kyrkoherde men numera är pensionär. Jobbat på kyrkogården har jag också gjort, indoktrinerad från vaggan till graven alltså. Nämnde jag att vi hade både morgonbön och psalmsång från 1 till 9 klass.

Jag säger bara, är det så konstigt då att jag dampar ihop ibland? :arghh:

:p

Jag tycker avslutning i kyrkan var otroligt fint, sången blev jättevacker.

Finns det fortfarande? Skulle bli lite ledsen faktiskt om jag inte får se ''små barnen'' i samma kyrka
Om du har läst så ser du kanske att det är väldigt olika beroende på skola så hur det ser ut i din barndomsskola är väldigt svårt att svara på. Där jag gick i lågstadiet tror jag de är kvar i kyrkan på skolavslutningar, där jag gick i mellan och högstadiet så var vi aldrig i kyrkan. Där mina barn har gått så har det varierat beroende på antal elever och tillgång på lokal, där mina barn går nu så är de på ett friluftsmuseum på skolavslutningen.

Jag tycker det är för bedrövligt att vi inte har den traditionen, dessutom så måste vi återuppta morgonbönen och "Din klara sol" ackompanjerad av lagom falskspel på tramporgel. Först då kan det bli lite ordning och reda igen. :cool:
Glöm föralldel inte : Gode Gud välsigna maten, Amen.
Och : Tack gode gud för maten, Amen.

Om du har läst så ser du kanske att det är väldigt olika beroende på skola så hur det ser ut i din barndomsskola är väldigt svårt att svara på. Där jag gick i lågstadiet tror jag de är kvar i kyrkan på skolavslutningar, där jag gick i mellan och högstadiet så var vi aldrig i kyrkan. Där mina barn har gått så har det varierat beroende på antal elever och tillgång på lokal, där mina barn går nu så är de på ett friluftsmuseum på skolavslutningen.

Jo men de berättelserna var ju ''förr i tiden'' :p

Undrade bara om det var borttaget helt eller fortfarande är upp till var skola. :up:

Glöm föralldel inte : Gode Gud välsigna maten, Amen.
Och : Tack gode gud för maten, Amen.
Men hur kunde jag glömma det? :banghead:
Inte undra på att det går åt häcklefjäll med hela världen när ingen längre ber bordsbön. :mad:

På den tiden jag gick i skolan var det mer praktiskt än religiöst. Har för mig att när jag gick på Södermalm i lågstadiet så var vi i Mariakyrkan eftersom det inte fanns någon annan lämplig lokal. Senare var det antingen utomhus eller i aulan.

Jag är oerhört emot religiösa friskolor oberoende av religion. Jag anser att skola/utbildning och religion ska hållas strikt åtskilda. Och även om skolan av praktiska skäl måste använda kyrkan så ska det vara helt oreligiöst. Idas Sommarvisa ftw :up:

Uppåt 50 procent av de som söker asyl registrerar olika personuppgifter hos olika myndigheter. Skatteverket kräver nu därför att få ta del av andra myndigheters uppgifter. De falska personuppgifterna utnyttjas i många fall i brottslig verksamhet.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/a...personuppgifter-hos-olika-myndigheter-3899333

För en svensk är det inte brottsligt att vara medlem i en terrororganisation.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-en-svensk-ar-det-ok-att-vara-terroristmedlem

Från 2016: Attacker mot blåljus-personal ökar i landet...

http://www.expressen.se/nyheter/attacker-mot-blaljus-personal-okar-i-landet/

Och vem minns inte ofredandena på festivaler och i badhus?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/overgreppen-pa-festivalen-i-stockholm-rapporterades-aldrig-vidare/

http://www.expressen.se/kvallsposten/sexuella-overgrepp-mot-tva-flickor-pa-bad/

För mig är ju detta bara några av rubrikerna som jag har läst de senaste ca 3 åren men som forfarande biter sig fast hos mig. För mig är denna utveckling ett bevis på att Sverige har misslyckats med intregrationen av bl a asylsökande?
Jag har från vänner också flertal personliga historier som pekar i samma riktning som artiklarna ovan.

För mig säger detta att det finns ingen "vidare plan" för att integrera de här människorna i samhället. Dom måste själva dessutom VILJA få hjälp, vilket många inte anstränger sig för. Du kan inte tvinga en människa att läsa Svenska för invandrare. Vill dom inte så vill dom inte. Men då måste man enkelt också kunna ställa ett krav på att "gör du inte det så får du heller inte det här". Ungefär som när jag själv varit arbetslös och "söker du inga jobb så får du heller inte ditt bidrag". Vilket enligt mig är rätt! Det ställs krav på invandrare/asylsökande men vad händer med den procent som inte bryr sig och skiter i det? (ganska troligt att dessa är skyldiga till ett par rubriker ovan).

Jag har ett exempel på ett boende där det bor 40 flyktingar. De har bott där i snart 3 år. 15 av dessa började läsa SFI direkt. Resten ville inte. Dessa människor får även mat serverad "ala skolkök" varje dag. En period blev det (extra) oroligt på boendet då det köpts in nya kaffekoppar som råkade vara svarta till färgen. En grupp drog rasistkortet och matvägrade. Betydde inte att de svalt för det gick till ICA och köpte sin egen mat istället. Det här hemmet larmas det flera gånger i månaden på, även personal och väktares överfallslarm. Det här är ett konkret exempel. Vad gör man åt det här? 3 år har gått snart. Dessa 40 personer är fortfarande där. De som redan från början ville lära sig språket och komma ut i samhället är också fortfarande där, för dom får inte jobb. Varför får de inte jobb kan jag undra också, vad är haken där?

Jag vet ju även att systemet på arbetsförmedlingen inte fungerar särskilt bra för varken ungdomar, medelålders som vill byta jobb eller sjukskrivna så heller tror jag inte det fungerar särskilt bra för invandrare. Dom håller på med sina praktikperioder hit och dit. Någon ska jobba 3 månader heltid för ett företag och företaget behöver inte betala en spänn, man får istället en "arbetsersättning" som är väldigt låg. Arbetsgivaren intygar att om allt fungerar bra under praktikperioden så kommer denne anställa personen. Jag själv har varit med om detta och inte blivit anställd efter de tre månaderna. OCH jag har även arbetat på företag som har utnyttjade systemet för billigare arbetskraft (samhall?) vilket betydde att jag och en kollega som utförde exakt samma arbete får olika lön. Jag hade 8000kr mer i månaden än honom.
Sorgligt.

Så det går ju åt båda hållen, de som vill och anstränger sig stöter på dessa problem. Det har ju folk redan skrivit här i tråden till och med. Så det tyder på att hela systemet behöver en radikal förändring så att vi kan sålla ut de kriminella från de som inte är det! Vi behöver hitta ett system för att uppmuntra folk att vilja läsa svenska och förhoppningsvis ta upp ett arbete det redan kan eller studera till något nytt! Flera arbetsområden skriker efter arbetskraft!

Och ingen behöver dra rasistkortert mot mig. Jag är inte rasist. Jag är själv utvandrare-invandrare och inne i svängen själv för att få uppehållstillstånd och arbetstillstånd. Jag söker dock inte asyl så det är en stor skillnad

Den senaste veckan har många partier vänt på klacken och börjat ta invandrarpolitiken på allvar, om dock de ännu bara petar i den med tång. (Men hela systemet skulle behöva tas en titt på).

Din mamma har fel. Så enkelt är det. Hon har fel. Och inte nog med det, det du uttrycker i din text här, som om det vore sanning, är grovt rasistiskt. Jag träffar regelbundet muslimska män, både unga och gamla, som har varit olika länge i Sverige. Några 20+ år, och andra kom för bara några månader sedan. De är precis lika varierade i personlighet och attityd som vilken "svensk" som helst, men gemensamt har de att de klarar av ögonkontakt med såväl mig som andra "svenska" kvinnor utan att för den sakens skull tro att vi inbjuder till sex. Och skolavslutning i kyrkan har ingenting med muslimer att göra. Herregud, vad är det för jävla dumheter.
Vad är det som talar för att mamma har fel? När jag gick på KOMVUX pratade jag med en tjej som själv var från Iran och hon sa samma sak - att de killar som är muslimer tror att de har kommit till paradiset när de kommer hit till Sverige och ser alla fria tjejer utan slöja. De tror att det bara är att välja ut en tjej och hoppa i säng med henne och när jag berättade det för mamma kom varningarna igång i samband med det.
Om det visar sig att åsikten om att et är muslimernas fel att vi inte får ha skolavslutning i kyrkan tycker jag verkligen att mina föräldrar skulle behöva frågas ut och tvingas att svara på frågor kring varifrån de har fått sina åsikter.

Amateur Pethead

Jag skulle vilja förklara och diskutera ganska många saker i ditt inlägg men jag tror inte att jag är människa att få dig att förstå min syn på mänskligheten. Jag blir ganska lessen och bedrövad av det du skriver då jag upplever det som fruktansvärt fördomsfull men också väldigt begränsande för dig själv. Världen är full av fantastiska människor som du aldrig kommer att träffa och ha utbyte av då du sorterar bort dem bara på grund av att du tror de är muslimer. För mig är det väldigt galet och den enda liknelsen jag kan göra är att fråga dig om du skulle uppskatta om någon sorterade bort dig bara på den grund att du är född i en viss stad. Jag har några frågor jag funderar på om du har lust att svara. Känner du någon muslim? Har du någon gång pratat med en asylsökande?
Varsågod och förhör mina föräldrar då! Om det jag har skrivit är så vansinnigt fel som alla andra påstår och att de åsikterna bara kommer ifrån mina föräldrar skulle de verkligen frågas ut varifrån de har fått de påståenden som de kommer med! Det tycker jag även i andra sammanhang som inte har med rasism att göra. Problemet är bara att ett sådant förhör antagligen skulle sluta med att pappa åtalades för hot emot tjänsteman.eftersom han antagligen skulle ryta åt personen som ställde frågorna att han redan har talat om vad han tycker och att det är bra med det!

Amateur Pethead

Vad är det som talar för att mamma har fel? När jag gick på KOMVUX pratade jag med en tjej som själv var från Iran och hon sa samma sak - att de killar som är muslimer tror att de har kommit till paradiset när de kommer hit till Sverige och ser alla fria tjejer utan slöja. De tror att det bara är att välja ut en tjej och hoppa i säng med henne och när jag berättade det för mamma kom varningarna igång i samband med det.
Om det visar sig att åsikten om att et är muslimernas fel att vi inte får ha skolavslutning i kyrkan tycker jag verkligen att mina föräldrar skulle behöva frågas ut och tvingas att svara på frågor kring varifrån de har fått sina åsikter.

Amateur Pethead
Det är flera personer som förklarat att din mamma har fel, men du väljer att bortse ifrån det. Du väljer att vara rasist.

Flera personer har förklarat hur det ligger till med skolavslutning i kyrkan också. Har du inte läst de inläggen? Själv har jag för övrigt aldrig haft skolavslutning i kyrkan. Vi hade inte den traditionen.

Till slut - jag har bott i samma studentkorridor som ett par killar från Iran. De försökte inte hoppa på någon av oss tjejer. Jag har en chef som är muslim och jag skulle beskriva honom som feminist. Under mina resor i Egypten (varit där ca 20 ggr) har jag träffat hur många muslimska män som helst som jag tagit i hand och sett i ögonen.

Du är otroligt nedvärderande när du stoppar in alla "killar som är muslimer" i ett fack! Vill du vara nedvärderande mot andra?

Varsågod och förhör mina föräldrar då! Om det jag har skrivit är så vansinnigt fel som alla andra påstår och att de åsikterna bara kommer ifrån mina föräldrar skulle de verkligen frågas ut varifrån de har fått de påståenden som de kommer med! Det tycker jag även i andra sammanhang som inte har med rasism att göra. Problemet är bara att ett sådant förhör antagligen skulle sluta med att pappa åtalades för hot emot tjänsteman.eftersom han antagligen skulle ryta åt personen som ställde frågorna att han redan har talat om vad han tycker och att det är bra med det!

Amateur Pethead
Men varför skulle någon här bry sig om att fråga ut dina föräldrar?

Jag inser plötsligt problemet. Läs det här noga:

Du är vuxen. Du har rätt till dina egna åsikter. Du har rätt att forma dem. Dina föräldrar är inte facit och du behöver inte tycka som de gör. Du behöver inte välja att vara rasist för att de är det. Jag fattar att det kan vara svårt att argumentera emot dem, men bara för det behöver du inte välja att argumentera för deras åsikter. Du kan välja att inte göra det.

Uppåt 50 procent av de som söker asyl registrerar olika personuppgifter hos olika myndigheter. Skatteverket kräver nu därför att få ta del av andra myndigheters uppgifter. De falska personuppgifterna utnyttjas i många fall i brottslig verksamhet.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/asylsökande-registrerar-olika-personuppgifter-hos-olika-myndigheter-3899333

För en svensk är det inte brottsligt att vara medlem i en terrororganisation.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-en-svensk-ar-det-ok-att-vara-terroristmedlem

Från 2016: Attacker mot blåljus-personal ökar i landet...

http://www.expressen.se/nyheter/attacker-mot-blaljus-personal-okar-i-landet/

Och vem minns inte ofredandena på festivaler och i badhus?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/overgreppen-pa-festivalen-i-stockholm-rapporterades-aldrig-vidare/

http://www.expressen.se/kvallsposten/sexuella-overgrepp-mot-tva-flickor-pa-bad/

För mig är ju detta bara några av rubrikerna som jag har läst de senaste ca 3 åren men som forfarande biter sig fast hos mig. För mig är denna utveckling ett bevis på att Sverige har misslyckats med intregrationen av bl a asylsökande?
Jag har från vänner också flertal personliga historier som pekar i samma riktning som artiklarna ovan.

För mig säger detta att det finns ingen "vidare plan" för att integrera de här människorna i samhället. Dom måste själva dessutom VILJA få hjälp, vilket många inte anstränger sig för. Du kan inte tvinga en människa att läsa Svenska för invandrare. Vill dom inte så vill dom inte. Men då måste man enkelt också kunna ställa ett krav på att "gör du inte det så får du heller inte det här". Ungefär som när jag själv varit arbetslös och "söker du inga jobb så får du heller inte ditt bidrag". Vilket enligt mig är rätt! Det ställs krav på invandrare/asylsökande men vad händer med den procent som inte bryr sig och skiter i det? (ganska troligt att dessa är skyldiga till ett par rubriker ovan).

Jag har ett exempel på ett boende där det bor 40 flyktingar. De har bott där i snart 3 år. 15 av dessa började läsa SFI direkt. Resten ville inte. Dessa människor får även mat serverad "ala skolkök" varje dag. En period blev det (extra) oroligt på boendet då det köpts in nya kaffekoppar som råkade vara svarta till färgen. En grupp drog rasistkortet och matvägrade. Betydde inte att de svalt för det gick till ICA och köpte sin egen mat istället. Det här hemmet larmas det flera gånger i månaden på, även personal och väktares överfallslarm. Det här är ett konkret exempel. Vad gör man åt det här? 3 år har gått snart. Dessa 40 personer är fortfarande där. De som redan från början ville lära sig språket och komma ut i samhället är också fortfarande där, för dom får inte jobb. Varför får de inte jobb kan jag undra också, vad är haken där?

Jag vet ju även att systemet på arbetsförmedlingen inte fungerar särskilt bra för varken ungdomar, medelålders som vill byta jobb eller sjukskrivna så heller tror jag inte det fungerar särskilt bra för invandrare. Dom håller på med sina praktikperioder hit och dit. Någon ska jobba 3 månader heltid för ett företag och företaget behöver inte betala en spänn, man får istället en "arbetsersättning" som är väldigt låg. Arbetsgivaren intygar att om allt fungerar bra under praktikperioden så kommer denne anställa personen. Jag själv har varit med om detta och inte blivit anställd efter de tre månaderna. OCH jag har även arbetat på företag som har utnyttjade systemet för billigare arbetskraft (samhall?) vilket betydde att jag och en kollega som utförde exakt samma arbete får olika lön. Jag hade 8000kr mer i månaden än honom.
Sorgligt.

Så det går ju åt båda hållen, de som vill och anstränger sig stöter på dessa problem. Det har ju folk redan skrivit här i tråden till och med. Så det tyder på att hela systemet behöver en radikal förändring så att vi kan sålla ut de kriminella från de som inte är det! Vi behöver hitta ett system för att uppmuntra folk att vilja läsa svenska och förhoppningsvis ta upp ett arbete det redan kan eller studera till något nytt! Flera arbetsområden skriker efter arbetskraft!

Och ingen behöver dra rasistkortert mot mig. Jag är inte rasist. Jag är själv utvandrare-invandrare och inne i svängen själv för att få uppehållstillstånd och arbetstillstånd. Jag söker dock inte asyl så det är en stor skillnad

Den senaste veckan har många partier vänt på klacken och börjat ta invandrarpolitiken på allvar, om dock de ännu bara petar i den med tång. (Men hela systemet skulle behöva tas en titt på).
Tack för ditt inlägg och tack för länkarna. Jag började känna mig väldigt ensam om mina åsikter och när jag inte heller hittade några länkar som bevisade det jag påstod kände jag mig ännu mera intryckt i ett litet hörn.

Amateur Pethead

Men varför skulle någon här bry sig om att fråga ut dina föräldrar?

Jag inser plötsligt problemet. Läs det här noga:

Du är vuxen. Du har rätt till dina egna åsikter. Du har rätt att forma dem. Dina föräldrar är inte facit och du behöver inte tycka som de gör. Du behöver inte välja att vara rasist för att de är det. Jag fattar att det kan vara svårt att argumentera emot dem, men bara för det behöver du inte välja att argumentera för deras åsikter. Du kan välja att inte göra det.
Jo, jag är vuxen. Det är jag medveten om och jag har även fått tips om att skaffa en god man för att slippa vara så beroende av mina föräldrar. Jag gjorde en ansökan om att skaffa god man och när den skulle skrivas under hängde pappa över mina axel och kontrollerade att underskriften skedde på rätt ställe. Det skulle kryssas i ett alternativ och det gjorde pappa åt mig samtidigt som han kontrollerade att jag skrev på. Att han betedde sig kränkande emot mig brydde han sig inte ett dugg om.

Amateur Pethead

Jag började känna mig väldigt ensam om mina åsikter och när jag inte heller hittade några länkar som bevisade det jag påstod kände jag mig ännu mera intryckt i ett litet hörn.

Att du känner dig ensam, kan ju bero på att det florerar väldigt få rasister på buke. För en rasist är du, helt klart.

Likadant har det varit i andra trådar som du startar och som mest bara innehåller dina och dina föräldrar vedervärdiga åsikter om saker och ting.
Du singlar ut de som håller med dig i dina inskränkta åsikter och ser det som "HA! Jag hade minsann rätt!" och vägrar kategoriskt ta till dig vad majoriteten skriver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka