Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, jag är vuxen. Det är jag medveten om och jag har även fått tips om att skaffa en god man för att slippa vara så beroende av mina föräldrar. Jag gjorde en ansökan om att skaffa god man och när den skulle skrivas under hängde pappa över mina axel och kontrollerade att underskriften skedde på rätt ställe. Det skulle kryssas i ett alternativ och det gjorde pappa åt mig samtidigt som han kontrollerade att jag skrev på. Att han betedde sig kränkande emot mig brydde han sig inte ett dugg om.

Amateur Pethead
God man är säkert ett jättebra sätt att bli mer självständig från föräldrarna.

Men ingen annan kan ju göra val för din räkning i dina relationer.
Om du inte vill att pappa ska hänga över axeln när du skriver. Varför fortsätter du att skriva medan han hänger där? När du kan resa dig och gå till ett annat ställe. Eller skriva vid en annan tidpunkt.

Du själv agerar ju hela tiden på ett sätt som gör det möjligt för honom att fortsätta.
Det verkar som du vill att andra ska påverka din pappa till att bete sig på ett sätt som passar dig. Det kommer aldrig hända för han är fri att välja sitt eget handlande (även göra dåliga val).
Det du kan göra är att själv agera för att trygga din integritet och självständighet. Vilket det verkar som att du konsekvent väljer att inte alls göra.

Talar du ens om för honom att du inte vill ha honom där och att du inte vill att han lägger sig i det du skriver? Hur ska han förstå att det som han tror ska vara till hjälp uppfattas på ett annat sätt av dig om du inte säger det till honom?

Vad är det som talar för att mamma har fel? När jag gick på KOMVUX pratade jag med en tjej som själv var från Iran och hon sa samma sak - att de killar som är muslimer tror att de har kommit till paradiset när de kommer hit till Sverige och ser alla fria tjejer utan slöja. De tror att det bara är att välja ut en tjej och hoppa i säng med henne och när jag berättade det för mamma kom varningarna igång i samband med det.
Om det visar sig att åsikten om att et är muslimernas fel att vi inte får ha skolavslutning i kyrkan tycker jag verkligen att mina föräldrar skulle behöva frågas ut och tvingas att svara på frågor kring varifrån de har fått sina åsikter.
Amateur Pethead
Alla de som själva säger att de inte alls ser det som din mamma säger att de gör, som är muslimer och som är män talar för att din mamma har fel. För att en tjej från ett visst land anser en sak är det inte heller sanningen. Hade du frågat en annan kvinna från samma land om det var så hade hon skrattat och sagt att nej, så är det inte. Folk har åsikter, de har fördomar och de tror en himla massa som inte har ett uns sanning i sig. När jag utbildade mig inom hotell i slutet av 90-talet hade jag en lärare som sa att en kvinna inte fick titta en man från arabländerna i ögonen. Att det betydde att kvinnan ville ha sex med honom. Det är ungefär lika sant som att jorden är platt. Det var henoms åsikt, en fördom som var just bara en fördom. Ingen av alla de muslimska män jag har träffat har trott att jag ville ha sex med dem för att jag tittade dem i ögonen. Inte mer än vad etniskt svenska män har gjort. Det finns rötägg överallt men att folk är idioter har inget med hår, hud eller ögonfärg att göra. Det har inte heller med att göra var man är född eller vilken religion man bekänner sig till.

Att det skulle vara "muslimernas fel" att skolavslutningar inte får vara i kyrkan (vilket de får) är ännu en fördom. Tre av nio skolavslutningar i grundskolan har jag haft i kyrkan. Jag är född -72. Vad ska du hitta på att skylla på där? Jag har aldrig förstått varför någon skulle vilja ha skolavslutningar i kyrkan överhuvudtaget. Skittråkiga avslutningar istället för roliga är min erfarenhet av avslutningar i kyrkan.

Varför skulle någon fråga ut dina föräldrar? Det är inte de som sitter och skriver här, det är du och det är du som framför rasistiska åsikter. Man behöver inte alls ha samma åsikter som ens föräldrar har. Man är fri att tycka och tänka vad man vill. Det är det fina med vårt land.

Varsågod och förhör mina föräldrar då! Om det jag har skrivit är så vansinnigt fel som alla andra påstår och att de åsikterna bara kommer ifrån mina föräldrar skulle de verkligen frågas ut varifrån de har fått de påståenden som de kommer med! Det tycker jag även i andra sammanhang som inte har med rasism att göra. Problemet är bara att ett sådant förhör antagligen skulle sluta med att pappa åtalades för hot emot tjänsteman.eftersom han antagligen skulle ryta åt personen som ställde frågorna att han redan har talat om vad han tycker och att det är bra med det!

Amateur Pethead

Det är inte de som skriver här. Det är du. Det är du som framför dina åsikter och får stå för det du skriver. Du är fri att skriva om dina egna åsikter istället. Du behöver inte upprepa deras. Vill dina föräldrar skriva här så kommer de få stå för sina åsikter precis som alla andra.

Jag är fortfarande intresserad av vilka "olika myndigheter" det är och i vilka sammanhang det skulle ske?

Får alla ett samordningsnummer som är på förslag löser det sig. Vi har fortfarande ingen aning vem de är och om de uppger ett alias. Men det finns ett och samma nummer för myndighetskontakter. Om de inte använder det - det är inget som behöver riktas särskilda insatser emot. Svenska medborgare dribblar med identiteten mellan varven med.

Men jag hittar inget stöd för siffran 50% som jag är VÄLDIGT skeptisk mot, eller hur och i vilket syfte det skulle ske. Googlar jag hittar jag en artikel i Fria Tider. Bara. Den tänker jag inte läsa.
https://tanketornet.wordpress.com/2017/04/15/ett-oaterkalleligt-politiskt-haveri/
I sig ingen nyhet, det här har förekommit på många nivåer. T ex så har man på detta sätt kunnat få bidrag på en helt annan nivå, blir en av identiteterna utvisad så kanske den andra blir kvar. Så det handlar om flera myndigheter.

https://tanketornet.wordpress.com/2017/04/15/ett-oaterkalleligt-politiskt-haveri/
I sig ingen nyhet, det här har förekommit på många nivåer. T ex så har man på detta sätt kunnat få bidrag på en helt annan nivå, blir en av identiteterna utvisad så kanske den andra blir kvar. Så det handlar om flera myndigheter.

Tror du själv på att det är sådär idag? Att du kan få bidrag i två identiteter eller att din ena identitet blir utvisad men inte den andra?

Tillägg - inte klickat på länken av förekommen anledning. Men man tar fingeravtryck på alla som söker asyl. Så provar du i en annan identitet kommer det bli en fingeravtrycksträff mot den först angivna identiteten.

Sen kan man givetvis Försöka säga man heter nåt annat till polisen. De provar även etniska svenskar med ibland.

Man kan givetvis skaffa ett fejkat id-kort i annat namn. Precis som etniska svenskar kan och gör ibland.

Men man kan inte med lyckat resultat söka asyl i flera namn idag.

Senast ändrad:
God man är säkert ett jättebra sätt att bli mer självständig från föräldrarna.

Men ingen annan kan ju göra val för din räkning i dina relationer.
Om du inte vill att pappa ska hänga över axeln när du skriver. Varför fortsätter du att skriva medan han hänger där? När du kan resa dig och gå till ett annat ställe. Eller skriva vid en annan tidpunkt.

Du själv agerar ju hela tiden på ett sätt som gör det möjligt för honom att fortsätta.
Det verkar som du vill att andra ska påverka din pappa till att bete sig på ett sätt som passar dig. Det kommer aldrig hända för han är fri att välja sitt eget handlande (även göra dåliga val).
Det du kan göra är att själv agera för att trygga din integritet och självständighet. Vilket det verkar som att du konsekvent väljer att inte alls göra.

Talar du ens om för honom att du inte vill ha honom där och att du inte vill att han lägger sig i det du skriver? Hur ska han förstå att det som han tror ska vara till hjälp uppfattas på ett annat sätt av dig om du inte säger det till honom?
Om jag skulle ha rest mig och gått därifrån skulle han argt ha tagit tag i mig och sagt åt mig att lyda. Han har makt att avstyra mitt agerande, men han tål däremot inte att bli avstyrd själv.

Amaeur Pethead

Svenskar begår också brott. Det ska vi självklart inte glömma, men invandrarna som begår brott blir mera uppmärksammade därför att de just är invandrare.
De har flytt ifrån ett land med exempelvis krig och då tycker i alla fall jag att de skulle ändra stil och sköta sig när de kommer till Sverige, men det gör de inte. Istället fortsätter de att slåss här.
Asylsökande har flytt från krig/förföljelse.
Invandrare flyttar hit av andra skäl.
Den största invandrargruppen som flyttar till Sverige är svenskar som bott utomlands. Ja, de räknas som invandrare i statistiken. :)

Så har jag förstått det iallafall.

Jag tycker det är väldigt konstigt om man först säger att skolan inte ska ha någon religiös inriktning och sen har tex avslutning i en kyrka.
Det handlar för många om lokalutrymme. Det är många som inte har en lokal alla barnen får plats i och då har kyrkan varit perfekt. Som jag skrev innan, får då inga religiösa inslag förekomma, såsom trosbekännelse eller bön.

Jo men de berättelserna var ju ''förr i tiden'' :p

Undrade bara om det var borttaget helt eller fortfarande är upp till var skola. :up:
Vems var från förr i tiden? Mina barn går i åk 5 och åk 8, så det känns högst aktuellt. Sen skola de går på nu har valt att ha sina avslutningar på ett friluftsmuseum från att skolan öppnade. Barnens förra skola växte ur den närmsta kyrkan, sen var det en sommarkyrka lite längre bort men flera år har de varit utomhus eftersom det var enklare.
Skolorna får välja var de har skolavslutningen men den ska vara konfessions fri oavsett var den är. Men psalmer som Den blomstertid räknas som en tradition och är tillåtna utan problem. Men prästen får inte välsigna barnen eller något liknande.

Alltså jag måste erkänna att ETT religiöst inslag vill jag allt ha på varje skolavslutning.

Den blomstertid nu kommer. Två första verserna. Det SKA vara med, det är inte sommarlov annars! *hukar sig*
Fast just den sången får förekomma, eftersom det handlar om en tradition, och ses inte som ett religiöst inslag, men det är också enda psalmen som är "godkänd".

Om det visar sig att åsikten om att et är muslimernas fel att vi inte får ha skolavslutning i kyrkan tycker jag verkligen att mina föräldrar skulle behöva frågas ut och tvingas att svara på frågor kring varifrån de har fått sina åsikter.

Amateur Pethead

Läser du inläggen?

För jag tyckte jag förklarade detta ganska tydligt, vad tycker du?

TS. Jag känner att det här inte är värt att bemöta egentligen. De flesta ungdomar/barn blir färgade av sina föräldrars åsikt och det är klart att du säkert har ännu svårare om man ser på dina kommentarer att göra dig fri och tänka själv. Det är synd, för dina föräldrar tillhör de föräldrarna som använt dig för sin egen politiska agenda.

Min man är muslim, han har aldrig våldtagit mig trots att jag ser honom i ögonen varje dag, och det var inte heller tal om att hoppa i säng första kvällen utan vi började dejta och dejtade i flera månader innan det blev något trots att vi hade ögonkontakt från första minuten. Jag jobbar ofta på ett boende med 30 (!) ensamkommande, övervägande, muslimska killar, de har aldrig överhuvudtaget försökt någonting på mig eller någon annan. Inom integrationen i kommunen träffar jag och mina arbetskamrater både kvinnor, män och barn, aldrig att jag har valt att slå ner ögonen. Samma när jag varit ute och rest i dessa länder. Kom just hem från Palestina och tillbringade hösten i Kairo. När jag var yngre backpackade jag i mellanöstern (eftersom jag studerade religion och ville se muslimska samhällen). Det stämmer visserligen att man inte pratar med ögonen på samma sätt som vi gör här, här i väst är ju ögonkontakt väldigt viktigt. Men folk är ju inte korkade och jag har aldrig känt att det tagits fel när jag har slagit ett fasthandslag och sett i ögonen, vilket de flesta, män som kvinnor, faktiskt förstår. Det har tjatats nog om det här och jag tänker inte fortsätta, jag tänker dock...

...Du kan väl tänka själv, för annars skulle du ju inte sitta på Buke antar jag? Kanske är det läge att sätta dig ner och fundera igenom om det här verkligen är åsikter du kan stödja bara på att din mamma säger si eller så när de, uppenbarligen, faktiskt ljuger för dig? Jag tror på att du tack vare dessa åsikter har missat ett antal människor och vänner som faktiskt skulle ta dig för den du är och tycka om dig ändå, bara för att de är muslimer. Det är tråkigt, för det finns massor med människor som berikar mitt liv, muslimer, judar, kristna, ateister och till och med några hinduer... Det är så tråkigt om man låter religion på ett eller annat sätt begränsa sitt liv. Och det gör du ju. Vi ska på roadtrip i sommar jag och min man, kommer köra förbi Kalmar. Tar gärna en fika, jag lovar att min man inte kommer att hoppa på dig för att du ser honom i ögonen, och han är som de flesta muslimska män är...

Har bara en sak att skriva angående kyrkor och avslutningar. Jag gick i 7-9 på en skola som hade sina avslutningar i ett kapell. De har fortfarande sin avslutning i kapellet. Varför? För att skolan saknar en aula. De har även lucia och julavslutning i kapellet. Och de sjunger den blomstertid. Den här skolan ligger idag i vad som är Borlänges mest mulitkulturella centrum. Vi snackar alltså Borlänge, den stad som i många år tagit mest flyktingar i Sverige. Tror det finns 30 länder representerat i det här området. Inte många svenskar, mest från muslimska länder. Och de firar alltså sin avslutning fortfarande i ett kristet kapell. För att de inte har någon annan plats. Så det där är ju bara skitsnack att skolor inte skulle fira avslutningar i kyrkor längre. Det handlar ju, mest troligt, om vad skolan har för plats för en stor sammankomst.

@Skorpion76 Vill du bli/vara som din pappa? Du tycker - med rätta om det du berättar stämmer - att han beter sig kränkande, han kräver att andra ska lyda honom, han vill att andra ska tycka som honom annars blir han arg och han går inte att diskutera med.

Vill du vara en sådan person och att andra ska uppfatta dig så?

Om inte så måste du dels sluta upprepa din pappas åsikter och skaffa egna. Även om du sen inte säger de till dina föräldrar utan bara andra personer. Dessutom måste du börja lyssna på andra människor och ta till dig vad de säger och fundera över det. Och göra det utan att bli arg eller otrevlig mot den andra personen.

Just nu av vad du visar i tråden använder du en hel del av din pappas tekniker. Antagligen för att det är vad du sett och upplevt. Men du måste ta eget ansvar, inte skylla på dina föräldrar.

Fortsätter du som nu kommer du med största sannolikhet bli precis som din pappa tillslut. Och andra människor kommer känna sig tex kränkta, inte lyssnade på osv av dig.

Efter att ha lyssnat på inslaget inser jag att även min man haft dubbla identiteter ett tag. Stackars mig, gift med en kriminell :angel:

Många muslimer har ett förnamn-efternnamn efter fadern-efternamn efter släkten. Min erfarenhet, och vad som också hände min man, är att förnamnet ofta inte är något problem (mer än att det blir felstavat, och är det egentligen så jädra konstigt? Migrationsverket registrerar namnet och skriver det själva, när det sedan blir dags att registrera vid skatteverket får den berörda parten skriva själv och stavar sitt namn på ett annat sätt) men däremot släktnamnet och faderns namn blir omkullkastat. När det sedan är dags att gå till skatteverket skriver man in faderns-släkt och inte släkt-faderns som det står på LMA kortet. Så min man har kastat omkull dessa eftersom migrationsverket vänt namnen fel från början. Vilket då gör att han nog tillhör dem som har dubbla identiteter. Men å andra sidan har han ju bara en identitet på ID kort och de register där han så att säga räknas efter att hans ärende försvunnit från migrationsverket.

Det här säger skolverket om avslutningar i kyrkan:

"En förskola eller skola bör alltid noga överväga om det är lämpligt att hålla en avslutning eller en samling i kyrkan eller en annan religiös lokal. Skolan eller förskolan ska utforma samlingen så att alla elever kan delta. Föräldrarna ska kunna låta sina barn delta utan att de känner att de blir ensidigt påverkade i någon trosriktning.

Avslutningen eller samlingen kan ske i kyrkan om den utformas så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och det inte förekommer några religiösa inslag såsom bön, välsignelse eller trosbekännelse.

Rektorn eller förskolechefen ska ha hela kontrollen över avslutningens eller samlingens innehåll och utformning" (skolverket, 2016-11-07)

Detta har förenklat blivit. precis som många andra skrivit; skolavslutning får ske i kyrka om kyrkan ses som en lokal. Avslutningen får inte ha några religiösa inslag (Psalmen 'Den blomstertid nu kommer' undantagen).

Anledningen till att avslutningar sker i kyrkan är oftast en lokalfråga.

Att vissa skolor har gått ifrån avslutning i kyrkan har ingenting med muslimer, buddhister, scientologoer, ZOG, SD eller något annat att göra.

Så ja. I detta har dina föräldrar fel. Men det är en väldigt bekväm åsikt. Att allting är någon annans fel. Det gör världen väldigt lätt att förstå och lätt att leva i. Oavsett vem 'någon annan' är.

Uppåt 50 procent av de som söker asyl registrerar olika personuppgifter hos olika myndigheter. Skatteverket kräver nu därför att få ta del av andra myndigheters uppgifter. De falska personuppgifterna utnyttjas i många fall i brottslig verksamhet.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/asylsökande-registrerar-olika-personuppgifter-hos-olika-myndigheter-3899333

För en svensk är det inte brottsligt att vara medlem i en terrororganisation.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-en-svensk-ar-det-ok-att-vara-terroristmedlem

Från 2016: Attacker mot blåljus-personal ökar i landet...

http://www.expressen.se/nyheter/attacker-mot-blaljus-personal-okar-i-landet/

Och vem minns inte ofredandena på festivaler och i badhus?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/overgreppen-pa-festivalen-i-stockholm-rapporterades-aldrig-vidare/

http://www.expressen.se/kvallsposten/sexuella-overgrepp-mot-tva-flickor-pa-bad/

För mig är ju detta bara några av rubrikerna som jag har läst de senaste ca 3 åren men som forfarande biter sig fast hos mig. För mig är denna utveckling ett bevis på att Sverige har misslyckats med intregrationen av bl a asylsökande?
Jag har från vänner också flertal personliga historier som pekar i samma riktning som artiklarna ovan.

För mig säger detta att det finns ingen "vidare plan" för att integrera de här människorna i samhället. Dom måste själva dessutom VILJA få hjälp, vilket många inte anstränger sig för. Du kan inte tvinga en människa att läsa Svenska för invandrare. Vill dom inte så vill dom inte. Men då måste man enkelt också kunna ställa ett krav på att "gör du inte det så får du heller inte det här". Ungefär som när jag själv varit arbetslös och "söker du inga jobb så får du heller inte ditt bidrag". Vilket enligt mig är rätt! Det ställs krav på invandrare/asylsökande men vad händer med den procent som inte bryr sig och skiter i det? (ganska troligt att dessa är skyldiga till ett par rubriker ovan).

Jag har ett exempel på ett boende där det bor 40 flyktingar. De har bott där i snart 3 år. 15 av dessa började läsa SFI direkt. Resten ville inte. Dessa människor får även mat serverad "ala skolkök" varje dag. En period blev det (extra) oroligt på boendet då det köpts in nya kaffekoppar som råkade vara svarta till färgen. En grupp drog rasistkortet och matvägrade. Betydde inte att de svalt för det gick till ICA och köpte sin egen mat istället. Det här hemmet larmas det flera gånger i månaden på, även personal och väktares överfallslarm. Det här är ett konkret exempel. Vad gör man åt det här? 3 år har gått snart. Dessa 40 personer är fortfarande där. De som redan från början ville lära sig språket och komma ut i samhället är också fortfarande där, för dom får inte jobb. Varför får de inte jobb kan jag undra också, vad är haken där?

Jag vet ju även att systemet på arbetsförmedlingen inte fungerar särskilt bra för varken ungdomar, medelålders som vill byta jobb eller sjukskrivna så heller tror jag inte det fungerar särskilt bra för invandrare. Dom håller på med sina praktikperioder hit och dit. Någon ska jobba 3 månader heltid för ett företag och företaget behöver inte betala en spänn, man får istället en "arbetsersättning" som är väldigt låg. Arbetsgivaren intygar att om allt fungerar bra under praktikperioden så kommer denne anställa personen. Jag själv har varit med om detta och inte blivit anställd efter de tre månaderna. OCH jag har även arbetat på företag som har utnyttjade systemet för billigare arbetskraft (samhall?) vilket betydde att jag och en kollega som utförde exakt samma arbete får olika lön. Jag hade 8000kr mer i månaden än honom.
Sorgligt.

Så det går ju åt båda hållen, de som vill och anstränger sig stöter på dessa problem. Det har ju folk redan skrivit här i tråden till och med. Så det tyder på att hela systemet behöver en radikal förändring så att vi kan sålla ut de kriminella från de som inte är det! Vi behöver hitta ett system för att uppmuntra folk att vilja läsa svenska och förhoppningsvis ta upp ett arbete det redan kan eller studera till något nytt! Flera arbetsområden skriker efter arbetskraft!

Och ingen behöver dra rasistkortert mot mig. Jag är inte rasist. Jag är själv utvandrare-invandrare och inne i svängen själv för att få uppehållstillstånd och arbetstillstånd. Jag söker dock inte asyl så det är en stor skillnad

Den senaste veckan har många partier vänt på klacken och börjat ta invandrarpolitiken på allvar, om dock de ännu bara petar i den med tång. (Men hela systemet skulle behöva tas en titt på).
Du har fått flera frågor tidigare i tråden som du skitit i att besvara. Innan du besvarar detta bör du ta en titt på dem. Jag konstaterar dock återigen att **** Seabaz inte har en aning om vad hen snackar om. SFI är enkelt - det sätts krav redan idag. Du klarar dig inte utan pengar och du får inget etableringsbidrag om du inte deltar i SFI, det är stentufft. Varje timme du inte är där får du inga pengar. Flyktingar som bor på boende får inte läsa SFI direkt. Okunnig var ordet. Visste du vad du snackade om hade du vetat det. Man måste ha uppehållstillstånd för att läsa SFI. Det får man inte direkt. Det är ytters få med uppehållstillstånd som bor på migrationsverkets boenden, för när du fått uppehållstillstånd går du ut till en kommun och de har inte boenden, särskilt inte med mat på.

Du har ju för fan inte ens koll på det mest elimentära, det vill säga skillnaden mellan nyanländ och asylsökande. Jisses, min man och hans vänner vid SFI kan mer än vad du kan om svenskt samhälle... Säger väl det mesta.

Senast ändrad av en moderator:
En del av dem som kommer hit skaffar sig dubbla identiteter hos olika myndigheter och det är olagligt samtidigt som Skatteverket inte har möjlighet att kolla upp det. Det är för jäkligt att det får vara så. Om de hade möjlighet att kolla upp det bättre skulle brottsligheten minska rejält! Många muslimska killar kommer ifrån en kultur där tjejerna täcker sina kroppar för att inte se attraktiva ut för andra män än sin egen man. Det är föräldrarna som bestämmer vem de ska gifta sig med. Det gör att många muslimska killar verkat tro att när de kommer hit till Sverige kan de bara välja ut en tjej och ha sexuellt umgänge med henne. På grund av det har jag blivit varnad för att se dm i ögonen. om mamma ser att det dyker upp utländska killar säger hon genast åt mig att inte titta på dem eftersom en enda blick betyder att de vill ligga med en. Om man ser dem det minsta lilla i ögonen tolkar de det som varsågod och en fribiljett till sex därför att kvinnorna i deras hemländer täcker sina kroppar med skylande kläder. På grund av muslimerna kan barnen som har skolavslutning i skolan inte längre gå till kyrkan. Om man har skolavslutning i kyrkan blir det genast så synd om alla muslimer eftersom de inte får vara med och delta på lika villkor!

Vad min signatur beträffar är det fritt fram att gilla den eller inte. Jag vill ha med den och om jag skulle lägga av med den skulle säkert några stycken undra vad som har h'nt med signaturtjejens signatur. Det går aldrig att anpassa sig efter precis allt, men vissa saker är faktiskt att man bryter emot lagen. I Finland var de mycket tuffare och vägrade sluta ha skolavslutning i kyrkan bara för muslimernas skull.

Amateur Pethead

Oj. Har du läst något vi försökt säga?

Jag har bott i samma studentkorridor som en djupt troende muslimsk man (bön fem gånger om dagen, fasta under Ramadan osv). Jag såg honom i ögonen när jag pratade med honom, jag hade oftast inte så mycket kläder när jag skulle ut och festa vilket han såg osv. ALDRIG att han ens antydde något intresse för mig utöver kompisnivå. Vi hade jätteroligt och diskuterade mycket (han var lite chockad över att en icke-religiös svennebanan som jag var intresserad av islam och kunde rätt mycket :D). Jag har sett andra muslimska män i ögonen också utan att bli våldtagen. När jag blev sexuellt utnyttjad var det av en "pursvensk" man, oklart om han var religiös.

Att föräldrarna väljer partner åt sina barn är inte enbart ett muslimskt fenomen, det är ett kulturellt fenomen i flera delar av världen. Tex väljer också många syrianer (kristna) det också. Samma sak med kvinnlig könsstympning, det utförs av både muslimer och kristna i vissa länder.

Som @Snurrfian säger, att inte ha avslutningen i en kyrka är för att religion ska det enbart undervisas om i skolan, den ska inte utövas där. Det kvittar vilken religion det är. Sedan tror jag en del skolor i Sverige måste vara i kyrkan av utrymmesskäl, det finns inte någon annan tillräckligt stor lokal.

Har du träffat en muslim någon gång och pratat med hen? De är i de flesta fall precis som oss, de vill jobba, försörja sin familj och ha lite roligt under vägens gång.

Om du är så rigid att du inte vill sluta med din signatur, som faktiskt är en väldigt liten sak, hur kan du då begära att människor som flytt hit pga riktigt hemska upplevelser ska ordna in sig helt i vårt samhälle på en gång? Dvs släppa mycket av hur deras kultur och samhälle ser ut?

Mina förfäder var valloner, de kom hit på 1700-talet för att de var duktiga smeder och de behövdes för att vi hade många gruvor på den tiden. De stretade emot HÅRT att bli inlemmade i det svenska samhället men ändå blev det så till slut. Jag ser mig inte som något annat än svensk nationalitetsmässigt.

Efter att ha lyssnat på inslaget inser jag att även min man haft dubbla identiteter ett tag. Stackars mig, gift med en kriminell :angel:

Många muslimer har ett förnamn-efternnamn efter fadern-efternamn efter släkten. Min erfarenhet, och vad som också hände min man, är att förnamnet ofta inte är något problem (mer än att det blir felstavat, och är det egentligen så jädra konstigt? Migrationsverket registrerar namnet och skriver det själva, när det sedan blir dags att registrera vid skatteverket får den berörda parten skriva själv och stavar sitt namn på ett annat sätt) men däremot släktnamnet och faderns namn blir omkullkastat. När det sedan är dags att gå till skatteverket skriver man in faderns-släkt och inte släkt-faderns som det står på LMA kortet. Så min man har kastat omkull dessa eftersom migrationsverket vänt namnen fel från början. Vilket då gör att han nog tillhör dem som har dubbla identiteter. Men å andra sidan har han ju bara en identitet på ID kort och de register där han så att säga räknas efter att hans ärende försvunnit från migrationsverket.
En historisk parallell: min mormors far utvandrade från Finland till USA 1896. Han hette Riipinen, men under de följande decennierna förekommer han i alla möjliga amerikanska dokument under olika namn: Rüpinen (någon som tolkade hans skrivna namn fel - det var säkert vanligare med tyskt "Y" än att "i" dubblerades), Rebanen mm. Nu hade han ett förnamn som funkade på engelska som det var (Gabriel) men för de som inte hade så blev variationsmöjligheterna ännu fler. Och då var det ändå fråga om samma alfabete!

För ett antal år sedan stötte jag på ett forum på en svenskättad amerikan som sökte sina rötter. Han hade kört fast eftersom släkten kom från "Torcaw" och den platsen finns ju inte. Han hade t o m kollat om det egentligen var fråga om Finland - Turku - men kammade noll. För mig var det uppenbart och jag kunde lätt se för mig hur en amerikansk tjänsteman frågar den svenske immigranten "Where are you from?" och hur denne svarar "Torekov" på typisk dialekt varpå tjänstemannen - som aldrig hört talas om den ynka byn förr - skriver "Torcaw". (Ja, jag har livlig fantasi!:laugh:)

Som du säger - att namn stavas och tolkas olika är ju inget konstigt (eller nytt). Speciellt inte när det är mer än ett alfabete inblandat.

Senast ändrad:
Alla mina skolavslutningar har varit i kyrka. Jag tyckte mest det var skönt för att det är så svalt därinne, mitt i sommaren.

Jag tycker det är lite synd @Skorpion76 att du verkar mer hålla en monolog än att ta till dig det som sägs. Att dina föräldrar har lärt dig något som är fel, är ju inte ditt fel. Men när flera förklarar att det är fel vägrar du lyssna. Dina föräldrar verkar vara rasister och du själv verkar inte kunna ta reda på sanningen och tänka ut en egen ståndpunkt. Allt föräldrar säger är inte sant. Jag lyssnar inte på allt mina föräldrar säger, en del saker är fördomar.

En historisk parallell: min mormors far utvandrade från Finland till USA 1896. Han hette Riipinen, men under de följande decennierna förekommer han i alla möjliga amerikanska dokument under olika namn: Rüpinen (någon som tolkade hans skrivna namn fel - det var säkert vanligare med tyskt "Y" än att "i" dubblerades), Rebanen mm. Nu hade han ett förnamn som funkade på engelska som det var (Gabriel) men för de som inte hade så blev variationsmöjligheterna ännu fler. Och då var det ändå fråga om samma alfabete!

För ett antal år sedan stötte jag på ett forum på en svenskättad amerikan som sökte sina rötter. Han hade kört fast eftersom släkten kom från "Torcaw" och den platsen finns ju inte. Han hade t o m kollat om det egentligen var fråga om Finland - Turku - men kammade noll. För mig var det uppenbart och jag kunde lätt se för mig hur en amerikansk tjänsteman frågar den svenske immigranten "Where are you from?" och hur denne svarar "Torekov" på typisk dialekt varpå tjänstemannen - som aldrig hört talas om den ynka byn förr - skriver "Torcaw". (Ja, jag har livlig fantasi!:laugh:)

Som du säger - att namn stavas och tolkas olika är ju inget konstigt (eller nytt). Speciellt inte när det är mer än ett alfabete inblandat.
Själv har jag väldigt svårt för en del ryska klassiker, jag lyckas aldrig hålla reda på vem som är vem när de inte håller sig till ett namn.

Vad är det som talar för att mamma har fel? När jag gick på KOMVUX pratade jag med en tjej som själv var från Iran och hon sa samma sak - att de killar som är muslimer tror att de har kommit till paradiset när de kommer hit till Sverige och ser alla fria tjejer utan slöja. De tror att det bara är att välja ut en tjej och hoppa i säng med henne och när jag berättade det för mamma kom varningarna igång i samband med det.

Amateur Pethead
Den senaste skolavslutning jag vet något om där jag bor skedde i kyrkan. Med bl.a. ett uppträdande av en afghansk kille och ett syskonpar från Syrien. Tjejen hade, som alltid, slöja. De framförde "Jag vill vara din, Margareta ".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka