Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns inte en enda asylsökande som börjar på SFI direkt. Eftersom det inte är tillåtet att läsa SFI som asylsökande. Du har ju inte ens koll på det mest elimentära i debatten... När du fått uppehållstillstånd bor du inte kvar på dessa. Så enkelt är det. Du har ju ingen koll alls.

Begränsade möjligheter att läsa SFI från första dagen i Sverige kom redan 2015 då regeringen avsatte 30 miljoner åt just detta. Många med uppehållstillstånd bor kvar på asylboenden då det är bostadsbrist och många kommuner har svårt att placera dem.

Begränsade möjligheter att läsa SFI från första dagen i Sverige kom redan 2015 då regeringen avsatte 30 miljoner åt just detta. Många med uppehållstillstånd bor kvar på asylboenden då det är bostadsbrist och många kommuner har svårt att placera dem.
Jag jobbar med detta så jag vet läget. Min erfarenhet skiljer sig markant från din vilket jag också påtalat i flera trådar. Vilken kommun menar du tar emot SFI studenter under rådande omständigheter som inte tillhör kommunen?

Vet inte om någon länkat till detta än. Men troligen vederhäftigt eftersom det i alla fall hänvisar till den ena stora morgontidningsdraken. Invandrare är INTE överrepresenterade i brottsanmälningar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22230733.ab

Fast den procenten handlar om andel händelser i STORM kopplade till den särskilda händelse "migrantsituationen" klassades som. I STORM rapporteras allt från hittegods, skadade djur, arbetsolyckor, eskorter, sjukdomsfall och en massa andra saker som inte har med brott att göra eller ens individer. DN publicerade uppgiften under en tid då det var mycket tidningsrubriker om stök, hot, våld o.s.v på asylboenden, men de poliser som sedermera kritiserade DN menade att ca 90% av händelserna i STORM inte har med den typen av händelser att göra.

Okej, Din Blomstertid nu kommer är ok, men nej tack till kristus upphängd där på ett kors ovanför allas huvuden. Roligt att se en blodig halvnaken man med en törnkrona nedtryckt på huvudet medan rektor pratade om hur ljus framtiden var. Makabert.
Varför tycker du att det är ok att skriva nedsättande om kristendomen? Jesus på korset är kristendomens främsta symbol och att skriva som du gör kan säkert tas illa upp av många kristna troende.

TS, angående din ansökan om god man:
Jag hoppas verkligen att du kryssade i alla tre rutorna sörja för person, förvalta egendom och bevaka rätt.

Och att du skrivit att du vill vara mer självständig från föräldrarna och inte beroende av deras beslut över dig bland motiveringarna. (eller liknande)
Det behöver finnas tydliga förklaringar varför den lösningen som används idag (att pappa hjälper) inte är bra och varför du vill att det ska ändras.

Så det verkligen blir så att du får någon som självständigt hjälper dig utan att pappa kan lägga sig i och styra.
Och framför allt så att ingen sätter pappa som god man - du måste SÄGA att du inte vill att det ska vara han som blir det!

Jag har samma erfarenhet som @Cambrie när jag jobbade på MIG och senare på ett HVB hem med ensamkommande. Som ensamkommande hade de rätt att gå i skola och lära sig svenska. Så snart de fyllde 18 år så åkte de med huvudet ut. Hamnade på förläggning och hade inte rätt till SFI, undantagen de som gick i skola som får avsluta sin skolgång. Det brukade komma ut en frivillig två, tre gånger i veckan några timmar som undervisade i svenska. Dessutom låg förläggningen några mil från orten där de tidigare bott och eftersom mat serverades så får de 31 kronor om dagen, det ska täcka hygienprodukter, kläder, skor, busskort osv. Inte sjutton åkte någon på några festivaler. De har inte ens råd till ett busskort så de sitter där de sitter hela vintern.

Visst kan man få ett sk AT-UND under tiden man ansöker om asyl men försök själv få arbete när man bor i en förläggning mil från en tätort, i en utflyttningskommun, utan språk och utan kontaktnät.

Jag tror att en del av problematiken här är att man friskt blandar ihop 'invandrare' de kan betyda allt från den indiska dataingenjören från Indien som jobbar på Ericsson (och där bolaget är fly förbannade både att AT tar sån tid och att det inte finns bostad). Den somaliska 50-åriga kvinnan som ansöker om asyl, den 10 åriga colombianska pojken som kommer hit på anknytning till sin familj, till den thailändska kvinnan som kommer hit på anknytning till sin sambo. Min mamma om/när hon flyttar till Sverige från det afrikanska land där hon varit skriven sedan 1980-talet kommer också att klassas som invandrare. Chris som dog i terrorattacken på Drottninggatan var också invandrare som britt och anställd på Spotify.

Men nu diskuterar vi en mycket specifik grupp, asylsökande. Många som postar här har gedigen erfarenhet om vad det innebär att arbeta med asylsökande från första gången en person ansöker om asyl till det att de är förvarstagna och väntar på att avvisas från Sverige. Detta arbete innebär behov av kunskap om relevant lagstiftning och praxis, samt daglig samvaro med asylsökande.

Mot detta står en grupp av personer som inte har någon erfarenhet av hur regelverket fungerar i 'verkligheten' av asylsökande och som stöder sig på artiklar från mer eller mindre trovärdiga källor och som verkar ha mycket begränsad/ingen erfarenhet av asylsökande och andra personer som inte är födda i Sverige eller har föräldrar som inte är födda i Sverige. Och som uppenbarligen inte har någon erfarenhet av den utpekade gruppen. De kommer med uppenbarligen falska uppgifter och skriker sedan högt att de anklagas för att vara rasister när deras, ja i mina ögon, rasistiska inlägg utmanas. Om det är några som använder rasistkortet är det den gruppen, sk SJW.

Att TS har en förändring är inte en ursäkt för att komma med rasistiska och falska påståenden om asylsökande, religioner, kulturer och andra svenskar. Startar man trådar på ett diskussionsforum får man acceptera att ens åsikter diskuteras. Någon tog tidigare upp att det inte var ett brott att vara homosexuell. Fram tom 1944 var det ett brott med fängelse i straffskalan. Så sent som 1979 klassades det som en psykisk störning.

Personer med vad som då kallades utvecklingsstörning ansågs inte som tillräckliga och var omyndigförklarade i hela sitt liv. De tvingades antingen bo på särskilda hem eller togs omhand hemma. De hade inte rätt att ta hand om sin egen ekonomi och hade inga rättigheter. Idag finns det lagstiftning som reglerar stöd och rättigheter, men före det var det inte förbjudet i lag att mot deras vilja spärra in den grupp som av läkarexpertisen klassades som utvecklingsstörda på 'mentalsjukhus' eller sterilisera dem.

Varför tycker du att det är ok att skriva nedsättande om kristendomen? Jesus på korset är kristendomens främsta symbol och att skriva som du gör kan säkert tas illa upp av många kristna troende.

Därför att jag tycker att religion och skola ska vara helt separata och det gäller om skolavslutningen hålls i en kyrka, en moské och ett hinduistiskt tempel. Jag förstår att det av praktiska skäl ibland kan vara nödvändigt, men att det för mig var en obekväm upplevelse och motsägelsefull situation. Att det aldrig togs någon hänsyn till att jag, och en del andra, kände oss illa till mods. Att vända på argumentet att det är muslimer som gör att skolor inte längre håller sina avslutningar i kyrkan. Det är i allmänhet inte de som kommer från Judeo-Kristen tradition som känner sig obekväma utan de som inte tror på någonting.

Jag flyttade hemifrån redan för 19 år sedan, men pappa sköter allt som har med ekonomi att göra. Varför pappa har den makten över mig är en gåta även för mig. När det gäller den biten skulle han verkligen behöva bli förhörd om han förstår konsekvenserna av sitt beteende. Det har hänt flera gånger att mamma har blivit arg och sagt ifrån att si eller så får han inte göra och då kanske han har skrämt mig till tystnad eller skrämt någon annan. En gång när vi var på segelsemester tog han ett bestämt tag i en liten pojke och slängde iväg honom så att den lille landade i en soptunna. orsaken var att den lille pojken förstörde den fyrsiffriga koden så att vi inte kom in på toaletten eller in till duschen.

Amateur Pethead

Du låter uppriktigt ledsen över dina föräldrar. För din egen skull borde du gå och prata med någon som kan hjälpa dig få ordning på tillvaron.

Jag har samma erfarenhet som @Cambrie när jag jobbade på MIG och senare på ett HVB hem med ensamkommande. Som ensamkommande hade de rätt att gå i skola och lära sig svenska. Så snart de fyllde 18 år så åkte de med huvudet ut. Hamnade på förläggning och hade inte rätt till SFI, undantagen de som gick i skola som får avsluta sin skolgång. Det brukade komma ut en frivillig två, tre gånger i veckan några timmar som undervisade i svenska. Dessutom låg förläggningen några mil från orten där de tidigare bott och eftersom mat serverades så får de 31 kronor om dagen, det ska täcka hygienprodukter, kläder, skor, busskort osv. Inte sjutton åkte någon på några festivaler. De har inte ens råd till ett busskort så de sitter där de sitter hela vintern.

Visst kan man få ett sk AT-UND under tiden man ansöker om asyl men försök själv få arbete när man bor i en förläggning mil från en tätort, i en utflyttningskommun, utan språk och utan kontaktnät.

Jag tror att en del av problematiken här är att man friskt blandar ihop 'invandrare' de kan betyda allt från den indiska dataingenjören från Indien som jobbar på Ericsson (och där bolaget är fly förbannade både att AT tar sån tid och att det inte finns bostad). Den somaliska 50-åriga kvinnan som ansöker om asyl, den 10 åriga colombianska pojken som kommer hit på anknytning till sin familj, till den thailändska kvinnan som kommer hit på anknytning till sin sambo. Min mamma om/när hon flyttar till Sverige från det afrikanska land där hon varit skriven sedan 1980-talet kommer också att klassas som invandrare. Chris som dog i terrorattacken på Drottninggatan var också invandrare som britt och anställd på Spotify.

Men nu diskuterar vi en mycket specifik grupp, asylsökande. Många som postar här har gedigen erfarenhet om vad det innebär att arbeta med asylsökande från första gången en person ansöker om asyl till det att de är förvarstagna och väntar på att avvisas från Sverige. Detta arbete innebär behov av kunskap om relevant lagstiftning och praxis, samt daglig samvaro med asylsökande.

Mot detta står en grupp av personer som inte har någon erfarenhet av hur regelverket fungerar i 'verkligheten' av asylsökande och som stöder sig på artiklar från mer eller mindre trovärdiga källor och som verkar ha mycket begränsad/ingen erfarenhet av asylsökande och andra personer som inte är födda i Sverige eller har föräldrar som inte är födda i Sverige. Och som uppenbarligen inte har någon erfarenhet av den utpekade gruppen. De kommer med uppenbarligen falska uppgifter och skriker sedan högt att de anklagas för att vara rasister när deras, ja i mina ögon, rasistiska inlägg utmanas. Om det är några som använder rasistkortet är det den gruppen, sk SJW.

Att TS har en förändring är inte en ursäkt för att komma med rasistiska och falska påståenden om asylsökande, religioner, kulturer och andra svenskar. Startar man trådar på ett diskussionsforum får man acceptera att ens åsikter diskuteras. Någon tog tidigare upp att det inte var ett brott att vara homosexuell. Fram tom 1944 var det ett brott med fängelse i straffskalan. Så sent som 1979 klassades det som en psykisk störning.

Personer med vad som då kallades utvecklingsstörning ansågs inte som tillräckliga och var omyndigförklarade i hela sitt liv. De tvingades antingen bo på särskilda hem eller togs omhand hemma. De hade inte rätt att ta hand om sin egen ekonomi och hade inga rättigheter. Idag finns det lagstiftning som reglerar stöd och rättigheter, men före det var det inte förbjudet i lag att mot deras vilja spärra in den grupp som av läkarexpertisen klassades som utvecklingsstörda på 'mentalsjukhus' eller sterilisera dem.
Sakligt inlägg. Amen. För att inte tala om att den gruppen du nämner här baserar sina åsikter och uttalanden på ett antal fördomar baserade på steriotyper. Har vi inte kommit längre 2017 kan jag undra?

Det är i allmänhet inte de som kommer från Judeo-Kristen tradition som känner sig obekväma utan de som inte tror på någonting.
Det är även min erfarenhet.

Troende har oftast lätt att umgås med andra troende och att deltaq i deras aktiviteter. EN kyrka i en närbelägen ort har en del muslimer vid sina gudstjänster. De vill ha en religiös lokal och någon form av andakt och besöker därför högmässan. Asylboendet ligger långt från närmaste moské

Jag som ateist har svårare att närvara vid sådant som innebär andakt och tillbedjan. Oavsett religion.

Tror du själv på att det är sådär idag? Att du kan få bidrag i två identiteter eller att din ena identitet blir utvisad men inte den andra?

Tillägg - inte klickat på länken av förekommen anledning. Men man tar fingeravtryck på alla som söker asyl. Så provar du i en annan identitet kommer det bli en fingeravtrycksträff mot den först angivna identiteten.

Sen kan man givetvis Försöka säga man heter nåt annat till polisen. De provar även etniska svenskar med ibland.

Man kan givetvis skaffa ett fejkat id-kort i annat namn. Precis som etniska svenskar kan och gör ibland.

Men man kan inte med lyckat resultat söka asyl i flera namn idag.
Du kan låta bli att klicka på länken, men tyvärr är det den bistra sanningen. En grundorsak till en del av detta kaos är, att myndigheterna inte samkör sina register. Detta har bl.a. Skatteverket redan uppmärksammat om, men ännu inte fått gehör.

Jag flyttade hemifrån redan för 19 år sedan, men pappa sköter allt som har med ekonomi att göra. Varför pappa har den makten över mig är en gåta även för mig. När det gäller den biten skulle han verkligen behöva bli förhörd om han förstår konsekvenserna av sitt beteende. Det har hänt flera gånger att mamma har blivit arg och sagt ifrån att si eller så får han inte göra och då kanske han har skrämt mig till tystnad eller skrämt någon annan. En gång när vi var på segelsemester tog han ett bestämt tag i en liten pojke och slängde iväg honom så att den lille landade i en soptunna. orsaken var att den lille pojken förstörde den fyrsiffriga koden så att vi inte kom in på toaletten eller in till duschen.

Amateur Pethead
Att han har den makten handlar troligen om vana. En vana som byggdes upp då du var barn och som aldrig har blivit ordentligt ifårgasatt. Får jag gissa att du, precis som jag, inte hade någon ordentlig frigörelseperiod från dina föräldrar i tonåren?

Det är även min erfarenhet.

Troende har oftast lätt att umgås med andra troende och att deltaq i deras aktiviteter. EN kyrka i en närbelägen ort har en del muslimer vid sina gudstjänster. De vill ha en religiös lokal och någon form av andakt och besöker därför högmässan. Asylboendet ligger långt från närmaste moské

Jag som ateist har svårare att närvara vid sådant som innebär andakt och tillbedjan. Oavsett religion.
Det där är individuellt, jag har inga som helst problem med att besöka en kyrka under någon andakt då det numera tyvärr är svårt att få tillträde till kyrkorna andra tider. Ett några präster är dessutom väldigt trevliga att lyssna på även som ateist.

Ute på Mälaröarna finns en liten stenkyrka med medeltida målningar. När jag och min mor var ute på någon av alla våra bilutflykter stannade vi till då vi såg att kyrkan var öppen och satt med under en predikan som var helt fantastisk! Jag minns inte så mycket av själva predikan förutom att det handlade om livsglädje och vad jag inbillar mig om våren, så mycket gud tror jag inte att det var men jag kommer som sagt inte ihåg, men den kvinnliga prästen var helt underbar. Midjelångt, mörkrött hår och en otrolig inlevelse och glädje när hon pratade gjorde att även jag kände mig upprymd när jag gick ut, trots att jag egentligen bara var där för att titta på kyrkan och ingen predikan.

Jag har suttit med under en vesper i Vadstena av ren nyfikenhet, samma nyfikenhet på kyrkan som gjorde att jag var där öht. Jag gillar gamla byggnader och arkitektur, oavsett om det är kyrkor, slott, ruiner eller kojor. Jag förstår inte hur någon kan tro på någon gud, men jag är så trygg i mig att jag har inga problem med att andra tror.

Kollade nu på TV4 klippet och lyssnar man på vad som sägs är att den största majoriteten av multipla ID beror på slarv. Vilket redan har upprepats otaliga gånger i tråden. SKV representanten säger också att hon inte vet hur stort problemet är. Jag anser att det därför är ganska oansvarigt att uppge siffror när ett statligt verk enligt egen utsago inte vet hur många det rör sig om än mindre procentsats.

SKV har dessutom fortfarande inte förklarat exakt hur samkörning med MIG (antar jag) ska stävja problemet med flera identiteter. Särskilt som man för att folkbokföras i Sverige 'ska styrka sin identitet' genom passhandling, körkort och liknande. Jag antar att det är möjligt att till SKV lämna in sitt genuina hemlandspass, medan man till MIG har uppgivit falska uppgifter om sin identitet. Vilket gör det helt meningslöst att samköra systemen. Iofs kan man köpa in mjukvara för att bedöma om det är samma person för varje asylsökande och utlandsfödda person som ansöker om folkbokföring. Eh ja, det kommer absolut att godkännas av HD med tanke på PuL.

Dessutom om någon samkörning av system ska vara det minsta effektiva har SKV inte ett dugg med det att göra (eftersom de inte registrerar fingeravtryck utan enbart folkbokför personer som styrkt sin id). Utan det måste vara Polisen (som utfärdar id-handlingar och samtidigt tar fingeravtryck) och MIG.

Problematiken med att brottslingar har flera identiteter är något som funnits långt innan flyktingströmmen från Balkan och senare Mellanöstern. Redan Lasse Maja hade två identiteter (Lars Larsson och Lars Molin om nu någon är intresserad). Han dömdes under namnet Molin dvs inte sin 'riktiga' identitet.

Helt mörkrädd av denna tråds innehåll och hur totalt oinsatt folk som både TS och ett par stycken till ägnar sig åt att påstå rappakalja här , dessutom, när de får kontringar och rättelser ang felaktig information så fortsätter de skena på med påståenden .

@Seabaz vad är det du vill ha sagt i denna tråd? Utöver då din allmänna politiska grundsyn ? :cool: Din oinsatthet i frågan du driver, med rena faktafel och massa grundläggande felaktigheter är oerhörd .
Och jo : Du har rasistiska åsikter å det grövsta . Så jo : du är rasist utifrån det .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka