Aston och Racing Ace xx

Iddefixen

Trådstartare
Är det någon som vet mer om hingstarna Aston DVH 668 och Racing Ace xx?

Har letat som en tok - men finner bara stammen.
Vet ni något om avkommor, prestationer, exteriör mm?

Är det attraktivt (ur avelshänseende) med ett sto med stammen Aston - Racing Ace?

Sv: Aston och Racing Ace xx

Aston har själv tävlats i hoppning, var B-häst i hoppning 2002. Han har även lämnat åtminstone en häst i medelsvår hoppning. Han godkändes 1998 så hans äldsta årgång bör vara födda 1999.
http://www.varmblod.dk/heste/pdf-filer/hingste-kar-beskr/del-ii/DVH 668.pdf

Racing Ace tävlades både i slätlopp och över hinder. Efter löpkarriären tävlades han i dressyr där han var B-häst, enligt denna sida http://www.varmblod.dk/heste/pdf-filer/hingste-kar-beskr/del-ii/DVH 668.pdf Sonen Hamlet/Racing Sundance har tävlat internationell dressyr.

Huruvida stammen är attraktiv eller inte kan jag inte uttala mig om men Aston har en intressant hoppstam.

Sv: Aston och Racing Ace xx

Aston blev första danska hingst godkänd i KWPN (1918) och godkänd i Oldenburgförbundet -99

Efter bedömning av 22 föl från 3 årgångar har följande omdöme getts

Aston DVH 668 - foal characteristics

The foals are of an adequate size. The quality range from good to very good, and they all show a nice expression. The neck is well set and well shaped, a few with a short nape of the neck. Good shoulder and wither. Good overall line, a few though with a long and tight loin. Well formed croup. Legs matured with well shaped joints. The movement is good in the walking pace, average in th trot and very good in the gallop. The stallion has been used on heterogeneous mare material but marks his progeny positively concerning quality, legs and muscular hind quarters. The stallion is best suited to be used on noble mares. The above characteristics have been based on a selection of 22 foals, from 3 different age groups.

Han rekommenderas till ädla högställda ston trots att han själv mäter 174.

Har stått/står på Stall Birkelund i Danmark.

Liknande trådar

Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 129
Senast: Myrten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V