associate?

Helga

Trådstartare
Vad betyder associate? Tänker mest på advokater, är det delägare i firman eller kan det betyda annat med?

Associate är inte delägare i firman utan en vanlig anställd advokat.
Om advokaten är delägare brukar det heta partner (junior/senior/name).

Man säger så om kollegor och medarbetare. Delägare är som ovan skrev mest benämnd som partner. Kan dock tänka mig att två delägare som är jämbördiga skulle kunna kalla varandra det.

Vad betyder associate? Tänker mest på advokater, är det delägare i firman eller kan det betyda annat med?
Typiskt sett i byråsvängen så betyder "Associate" samma sak som "Biträdande jurist". Oftast alltså inte en advokat än, då titeln då ofta ändras till just bara Advokat "Attorney at law". Efter några år som advokat kallar sig vissa "Senior Associate", om de inte är partners (delägare). :)

Associate översätts väl best med medarbetare inom samma firma eller partner om det är flera firmor som samarbetar (tex i ett byggprojekt med olika firmor inblandade). Hur man väljer att översätta beror oftast på vilket sammanhang associate används.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 699
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Inte kunnat sova inatt så legat och tänkt på en massa olika saker. En av sakerna är ordet "jordnära". På dejtingappar beskriver endel...
Svar
6
· Visningar
455
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 186
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar