Assistans i rasdjungeln!

Sv: Assistans i rasdjungeln!

Även jag tänkte på dvärgschnauzer och har en själv. Stämmer in på allt utom apporteringen.

Min larmar lite när nån kommer men skäller inte i tid och otid och har inget emot främlingar (tvärtom).

Vad tror du om en kinapuff? De erfarenheter jag har av min lilla tjej stämmer överens med dina kriterier :)

har tänkt på dem lite i förbifarten, tycker de verkar fräna, men tror kanske det stannade redan vid att jag får för mig att det måste vara svårt att vara mycket ute med en sådan på vintern? Går det att klä dem så pass att de klarar sig utan problem? Blir de brända av sol på sommaren? (Eller så skaffar man kanske en med hår...)

har tänkt på dem lite i förbifarten, tycker de verkar fräna, men tror kanske det stannade redan vid att jag får för mig att det måste vara svårt att vara mycket ute med en sådan på vintern? Går det att klä dem så pass att de klarar sig utan problem? Blir de brända av sol på sommaren? (Eller så skaffar man kanske en med hår...)

Jag tänkte mer på puffen (håriga varianten)! De nakna kräver en hel trots sin nakenhet som hudvård, pormaskklämmande och solskydd/kläder beroende på väder.

visst ja, det är ju den håriga som ÄR puffen, tänkte fel, hakade nog upp mig på "kina"-delen :o

Min hovslagare har en jättetrevlig liten hund, en terrier brasileiro. Han är väldigt vänlig och social, livlig och intelligent. Inte bjäbbig. Mycket hund i liten förpackning.

Det är en hund som behöver röra sig en hel del och som mår bra av att det händer saker runt omkring honom. Han har det ju väldigt bra eftersom han åker runt med matte på jobb hela dagarna, och eftersom han sköter sig och har lätt för att interagera med andra hundar är han mer än välkommen att gå lös i många av de stall de besöker. Hemma softar han gärna i soffan och tar gärna sovmorgon.

Jag skulle gärna ha en sån hund om jag hade ett jobb där hunden kunde få hänga med.

Jag tycker sheltie verkar passa bra in på din beskrivning.

De är aktiva men behöver inte massor med arbete för att hålla sig lugna, gillar att hänga med på allt, generellt en väldigt låg jaktlust och lätta att träna om de får för sig något. Finns ett antal viltspårschampions i rasen också. Apportering på hobbynivå kan jag inte svara på, det beror nog en hel del på vad man förväntar sig och hur mycket tid man lägger ned. Hemma har jag apporterat enkronor och det mesta man kan tänka sig för skojs skull för att träna hunden att ta konstiga saker i munnen men det är ju inte alls samma som att apportera vilt. Det är ju trots allt ingen apporterande ras. :)

Just apportering är inget jag absolut måste hålla på med, det har det mest blivit med de tidigare hundarna just för att de var apportörer så då ville jag gärna att de skulle kunna apportera någorlunda hjälpligt. Samt att det är himla roligt! Men som sagt är det väl ingenting jag tänkt ägna mig åt nu när det lutar åt att jag skaffar en hund som inte är apportör av naturen. :)

Tar gärna emot fler åsikter och råd! Fler synpunkter angående sheltie?

Det bästa du kan göra är att åka t. ex. till Stora Stockholms hundmässa nästa vecka eller My Dog i Göteborg, då kan du träffa alla de raser du har tänkt på och kanske även andra du inte tänkt på. Så får du en klarare bild av raserna :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar