Assistans i rasdjungeln!

melvin

Trådstartare
Finns väl hundra sådana här trådar... Men jag vill ha lite råd ang ras på min kommande hund!

det jag söker:
*Liten eller mellanstor ras (Har haft labradorer tidigare men skulle nu gärna ha en lite mindre ras)
*Sund och frisk ras
*Aktiv hund. Ingen arbetsnarkoman, men den ska absolut kunna hänga med på långa promenader, springturer etc.
*Så lite jaktinstinkt som möjligt, jag vill kunna ha den lös utan att behöva träna mig blå
*Lättlärd, följsam, jag vill kunna ta med hunden på det mesta jag gör.
Jag har inget emot pälsvård.

Jag vill ha en hund att ha som kompis och sällskap, både hemma och när jag är ute och motionerar/springer, samt gärna kunna ha med när jag jobbar (i stall). Jag tränar gärna lite tricks och enklare lydnad, inte för tävling eller dylikt, men på hobby/vardagsnivå. Tränar gärna lite apportering (även här utan ambitioner för tävling eller jakt) och lägger något viltspår då och då. Jag bor i hus med inhägnad trädgård.
Kom gärna med förslag om ni har några på lager!

Senast ändrad:
Sv: Assistans i rasdjungeln!

När det passar så tipsar jag gärna om "min" ras...Dvärgschnauzer. Känns den för liten finns ju den lite större storleken "mellan".

En ras utan jakt och vallinstinkt. Lättlärd och kvicktänkt. Passar till ex rallylydnad, spår, agility....
Rasen är robust och tålig, orkar mycket och hänger gärna med på det mesta. Men de kräver inte massor och de börjar inte klättra på väggarna för att det blir lite "slöare" perioder. De är egentligen rätt bekväma av sig.
De fäller inte men är en trimras så antingen får man pyssla lite själv ( ullskrapa någon gång i veckan bör man göra iaf) och själv ta hand om pälsen eller så lämnar man in hunden 3-4 ggr per år till en hundtrimmare.
Det är en ganska frisk ras och inte så svårt att komma över en sund hund.
Rasen beskrivs som en stor hund i liten förpackning, en beskrivning jag tycker är klockren :)

Sen ser de ju så kaxiga ut i sina skägg och buskiga ögonbryn :p

När det passar så tipsar jag gärna om "min" ras...Dvärgschnauzer. Känns den för liten finns ju den lite större storleken "mellan".

En ras utan jakt och vallinstinkt. Lättlärd och kvicktänkt. Passar till ex rallylydnad, spår, agility....
Rasen är robust och tålig, orkar mycket och hänger gärna med på det mesta. Men de kräver inte massor och de börjar inte klättra på väggarna för att det blir lite "slöare" perioder. De är egentligen rätt bekväma av sig.
De fäller inte men är en trimras så antingen får man pyssla lite själv ( ullskrapa någon gång i veckan bör man göra iaf) och själv ta hand om pälsen eller så lämnar man in hunden 3-4 ggr per år till en hundtrimmare.
Det är en ganska frisk ras och inte så svårt att komma över en sund hund.
Rasen beskrivs som en stor hund i liten förpackning, en beskrivning jag tycker är klockren :)

Sen ser de ju så kaxiga ut i sina skägg och buskiga ögonbryn :p

Håller med! Har tre dvärgschnauzrar hemma, de hänger med på allt (vi tränar agility, rallylydnad och viltspår och min man springer) med stor entusiasm, ork och glädje, men "kräver" inte så mycket :).

svarar er båda: Det är faktiskt en ras jag har funderat på! Verkar vara vettiga och trevliga hundar och de jag har träffat har varit trevliga, samt att de ser himla fräna ut. :) Hur är det med dem, har de lite vakt i sig eller är det mer en fråga om fostran?

svarar er båda: Det är faktiskt en ras jag har funderat på! Verkar vara vettiga och trevliga hundar och de jag har träffat har varit trevliga, samt att de ser himla fräna ut. :) Hur är det med dem, har de lite vakt i sig eller är det mer en fråga om fostran?

De är ju larm/råtthundar från början, så visst fungerar de som bra "inkräktardetektorer" ;). Ofta säger de till rätt högljutt när det kommer någon, men efter någon/några minuter hälsas de (om det är välkommet besök :D ) med viftande svansar och glädje. Så givetvis är det lite frågan om hur de är fostrade, och om de har en förståelse för "tack, nu räcker det med ljud".

Men låter gör de oftast, givetvis i olika grad :).

Ja, det finns vakt i dom för det är i grunden en gårdshund och råttfångare. Det finns skälligare individer och det finns knäpptysta. Min är nog mitt emellan.....han skäller aldrig inne, inte ens när det ringer på dörren. Men ute kan han skälla på andra hundar ( för han blir uppspelt och vill leka) eller på "läskiga" föremål. Men det är inte överdrivet och han lär sig så ja...mycket går att träna. Nu är min 8 månader så han är unghund och i spökåldern så jag tror han kommer bli mycket trevlig på dessa områden när han blivit vuxen. Han är egentligen mindre skällig än mina förra hundar ( Rottis/retiverkorsning & schäfer/keeshoundkorsning)

Mina tidigare hundar var ganska krävande så jag hade aldrig trott att det kunde vara så lätt att vara hundägare. Han är bara så otroligt "nöjd" och enkel :)

Du hittar bra info på Dvärgschnauzerringens hemsida. Där finns all rasinfo, trevligt bildgaller, "att tänka på" och även lita för uppfödare, valphänvisning och utställningar om du blir sugen på att kika närmare på rasen :)

Min brabancon passar in på dina önskemål, bortsett från att cykla med då.
Vara med i stallet en hel dag vintertid fungerar bra om han har täcke och en plats att ligga på som inte är kall.

Annars tycker jag oxå schnauzer, dvärg eller den vanliga.

Cocker spaniel. Ganska lika retrievers i temperamentet, men 38-41 cm i mkh och ca 12-17 kg.

Alltid glada och pigga. De är ju stötande, så de söker ut mer än en retriever gör, men det går bra att träna dem att vara lösa. De är avlade för att jobba nära föraren.

Hänger med på allt. De flesta gör betydligt mindre än de har kapacitet för. Det är ständigt full fart.

Det finns en del hälsoaspekter att ta hänsyn till. Dels ska man välja en uppfödare som hälsotestar (lätt att kolla i avelsdata), dels förhöra sig om hur avelsdjuren är rörande ögon och öron. Det nya ögonlysningsprotokollet säger en del om hur det ser ut runt ögat vilket är jättebra. Om öronen är det viktigt att klippa runt örongången. Jag gör det i samband med pälsvård.

Västgötaspets om du inte är för anti att de kan skälla. Roliga hundar! Jag hade absolut kunnat tänka mig en. Annars Shipperke? Dansk- svensk gårdshund (med reservation för jakten)?

Isländsk fårhund? Perfekt i stallet då de brukar komma väl överens med både folk och fä, dessutom har de en väldigt bra päls som är vädertålig och lättskött. Friska och långlivade, hänger med på det mesta men är inte jättekrävande.
Jaktlusten skall vara liten eller obefintlig.
Nackdelen är att de kan vara skälliga och det rejält även om det tydligen finns vissa linjer som är lite tystare.

kl
Tack för tipsen allihopa! Raser jag även funderat på är Shetland Sheepdog och Japansk spets samt att jag har funderat lite på finsk lapphund, vad tror ni om någon av dessa?

Jappe borde funka fint! Min har en del jaktlust, men inte extremt. Drar inte på vittring men vill gärna sticka om han får syn på något, men fullt träningsbart.

Min gammel gubbe ( japansk spets) har ingen som helst jaktlust och har aldrig ens försökt dra efter vilt, har flera gånger mött rådjur men han har bara tassat vidare i sin värld. Dock vet jag inte hur vida min gubbe är rastypisk eller inte. :D

En väldigt trevlig ras tycker jag, han har alltid varit pigg på att vara med på det mesta och lätt att ha och göra med.
Han har alltid haft Väldigt lätt till skall och tycker om att ha sitt personliga space när det gäller främmande människor och andra hundar.

Idag är han 13 år och still going strong:D

Det är nog många hundar som passar in på din beskrivning :) Bland annat min ras, bearded collien :) Hanarna väger oftast runt 25 kg, tikarna runt 20 (min hunds syster väger 16). Mycket fart och glädje, och funkar bra som aktiva sällskapshundar. Jag tävlar och tränar lydnad och spår med min och han är även med på jobbet (äldreboende). Han tackar aldrig nej till aktivitet, men har inga problem med lugnare dagar heller. Mina tidigare har varit ga ska lika, men den här har mer motor. Uppfostran är enkel, jag har aldrig tränat vardagslydnad och min kan gå lös överallt. Jagar inte och går inte fram till folk och fä utan min tillåtelse.

Pälsen borstas varje-varannan vecka, men som vuxna brukar det räcka med var tredje. Fäller inget mellan borstningarna. Det fastar ju mycket smuts i pälsen, men jag har haft med min mycket i stallet och på ridturer (och promenader i ur och skur) och med en avspolning efteråt så är han ren igen, eller så ramlar allt av efter ett par timmar i hallen.

Senast ändrad:

Kan också hålla med om jappe. Kompisen hade en och det var en mycket trevlig hund! Den bara var. Kunde lika gärna ligga i soffan en dag som vara igång hela dagen :) Och smutsen bara ramlade ur pälsen och den behövde nästan aldrig borstas. SÅ mycket trevligare än de flesta andra småhundar jag träffat :)

Kan också hålla med om jappe. Kompisen hade en och det var en mycket trevlig hund! Den bara var. Kunde lika gärna ligga i soffan en dag som vara igång hela dagen :) Och smutsen bara ramlade ur pälsen och den behövde nästan aldrig borstas. SÅ mycket trevligare än de flesta andra småhundar jag träffat :)

Ja en bra jappe är en underbar hund! Jag tävlar ju (ska starta) elitlydnad med min, och han aktiveras ju i princip lika mycket som min kelpie (som inte ligger på latsidan), men kan utan problem ta en vecka på rygg i soffan :)

Pälsen är underbar, jag kammar igenom den varannan veckan ungefär, tar kanske en kvart. Badar i fällning (=1 gång om året) och oavsett hur smutsig han blir är han ren en timme senare :cool:

Dock spetsar, så skällandet är något man får vara beredd på att jobba med. Och ha lite koll på mentaliteten. De får (ska) vara reserverade som i ointresserade/svårfjäskade, men de ska inte vara skygga! Min är supersocial när det passar, annars ointresserad (men lättfjäskad om man har något ätbart ;) ).

Jag håller med det övriga har skrivit om schnauzer även om jag personligen föredrar mellan snarar än dvärg.

Vidare kan jag också tycka att du gott kan kika lite på spaniel. Där finns en variation av raser som kanske kan vara intressanta? Jag har mest erfarenhet av amerikansk cocker spaniel så om du har några frågor/funderingar om dem är det bara att fråga på!

Lapsk vallhund har jag funderat på till nästa gång. Lagom stor, lagom krävande, men orkar med en aktiv vardag. Dessutom så vackra. :) Men jag har ingen riktig erfarenhet av rasen så jag kan egentligen inte säga hur mycket den kräver eller hur det är med jaktinstinkter mm.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar