Askur frá Hofstadaseli

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Askur frá Hofstadaseli

Jag menade i princip det du uttryckt själv om vilka som betäckt med Askur. Personligen har jag aldrig brytt mig så mycket om färg. Har stött på hästar med märkligt lynne och ovanlig kulör, och vanlig kulör och märkligt lynne, etc. Däremot så har man ju kunnat se hur marknadskrafterna (och intresset) har skapat en situation där det krävs att en hingst både är bra och har en kul färg, och den utvecklingen är positiv. Det är ju olyckligt om en egenskap får dominera för starkt i valet av hingst. Själv blir jag inte så intresserad av rykten om att en hingst av den eller den färgen ska kliva av flygplanet, men är ju också mycket snäv i vilka hingstar jag använder överhuvudtaget, av många olika orsaker. Skulle kanske däremot inte ha något emot en hingst med 9.5 för man och svans och 8.80 för ridegenskaper dock....
Det går säkert att belägga mig med ett eller annat blondinskämt. Politiskt korrektare än så är jag inte.
Är ju kanske också lyckligt lottad så till vida att de hingstprojekt jag varit inblandad i långsiktigt har varit vällyckade. Mycket konstigheter härstammar ju ur bitterhet, Har man köpt en dyr hingst som inte får kunder så kanske tungan blir vassare.... Eller om man har en enastående individ, som helt enkelt bara är just det och ingen avelshäst... Då kanske jag känt mig gnälligare...
Jag kan respektera många olika projekt, bara det finns både hjärta och hjärna bakom dem. Även om drivkrafterna inte är desamma kan man ju ha ett visst mått av respekt....

Hoppas att det är ok att man kommer med en liten fundering kring Askur och din avel!
Jag tycker att du verkar ha använt trevliga ston i din avel. Men varför leasade/köpte du inte in något/några riktigt bra toppston att prova med honom? Varför väntade du på att andra skulle komma med dem?
Visst de här stona är riktigt dyra men du kunde kanske sålt dem vidare när du tagit eller eller två föl efter Askur.
Hoppas nu att du inte uppfattar frågan som ett hån mot ditt eget avelsmaterial, det är liksom bara en liten fundering:idea:

Är ju kanske också lyckligt lottad så till vida att de hingstprojekt jag varit inblandad i långsiktigt har varit vällyckade..

Det finns ett intressant belysande tankeexperiment att göra angående en hingst från din "familj", nämligen Svalur.

Har är "säker" som exempel just för att han är död :p och för att jag gillade honom, jag har inget intresse i att baktala honom på något sätt.

Min första erfarenhet av honom är från Norge. Där hade han en för en femgångare synnerligen medioker andraklassbedömning och ett gäng ston och stoägare som liknade det tex min Askur haft. Det fanns mycket buskavel i gränslandet Värmland-Norge...

De avkommor jag sett därifrån (och det är många eftersom jag dammsög de trakterna på jakt efter eksemfria alternativ till islandsimporterna åt vänner och bekanta) har oftast varit missförstådda sura grisepassare som folk inte riktigt fått ordning på och som, om de haft någon talang, dolt den väl. (därmed inte sagt att den inte fanns men folk gör så mycket konstigt med sina hästar som gör att den liksom förstelnar)

Jag vet bara någon enstaka som kommit till bedömning och det är sådana du skulle avrått från visning ;)

Men med en mycket framgångsrik tävlingskarriär, matchning mot förstklassiga ston som tex Rán och en ny (med tävlingsresultaten i ryggen) toppbedömning blev ju läget ett annat. Det fanns också ett ganska stort Häggbergskt fångstnät kring hans avkommor som hjälpte till att matcha de (många) bra avkommorna och avråda de mindre bra.

I händerna på oerfarna ryttare kunde det dock bara bli skit av det mesta :cool: Här fanns en nyckel till om inte avlandet (jag tyckte bäst om hans kombinationer med snälla fyrgångsston utan Freyr-blod) så framför allt INRIDANDET och träningen. Man fick liksom veta vilka knappar man skulle trycka på för att det skulle bli en flott tävlingshäst och inte en sur grisepassare !

Ponera att Svalur inte råkat ut för Häggbergeffekten utan sålts som gårdshingst i Norge till en vanlig hästbonde med grisepassande Hördur-ston.

Vad hade hans BLUP och elitstatus varit då ?

Matchningen och selektionen betyder så OERHÖRT mycket.

Naturligtvis VAR Svalur verkligen en fantastisk avelshäst men det hade ju aldrig kommit fram utan den goda matchningen. Då hade han inte fått det stomaterialet och ingen hade vaskat fram guldkornen bland avkommorna.

Det jag vill komma till att det KAN förstås finnas hingstar med samma genetiska potential bakom varje medioker andraklassbedömning.

Oftast gör det dock inte det :p och jag tycker det är bra att vi håller på 7,75 gränsen som minikrav i aveln. Under den nivån är sannolikheten för ett genetisk guldkorn låg.

Men vi måste också behålla BREDDEN och låta det få poppa upp små Hrafn 802, Steinisar och Doddisar här och var från ingenstans, för att få en chans till ett annat högpresterande blod än det likriktade i BLUPen.

Jag har aldrig haft råd att köpa några dyra hästar :crazy:

Med lånet på Askur var belåningsnivåerna långt över skorstenen :D

Mina avelston är ju köpta som föl och sedan utrensade efter principen att de förutom bra ridegenskaper ska vara 100% problemfria, friska, eksem- och spattfria och klara sig oskyddade i knotthelvetet Värmland.

Att köpa ett antal svindyra förstaklass-ston från Island för att kanske behålla en av fem i avel och slakta/sälja de andra billigt, det verkade inte så lockande :crazy:

Dessutom ville jag ju ha ston som fyllde MITT avelsmål. Det har aldrig riktigt stämt med siffrorna.

Jag har inte heller haft som målsättning att SJÄLV föda upp fler silverhingstar eller matcha avkommor till bedömning, det är för dyrt och riskabelt och tidskrävande när man har ett fullspäckat civilt liv.

Elins Svala tex är ju ett jättefint förstaklass-sto jag kunde köpt som permanent flickvän till Askur. Men hon uppfyllde inte riktigt kravet på 100% problemfrihet och allsidighet som jag ville ha.

Det är tillräckligt svårt att sälja "enkla" hästar, hur ska man hitta hem till de som blir lite "svårare"?

Här närmar vi oss johans poäng igen - det finns inte tillräckligt med tillräckligt kunniga köpare för att förvalta alla unghästar :(

Senast ändrad:

Tack så mycket för ditt svar! Hoppas att du inte tog illa vid dig, var bara lite nyfiken!
Men varför skulle du ha behövt slakta stona?

th_125_2560.jpg

125_2560.jpg

Draumur som 1,5 åring
th_IMG_0719.jpg

IMG_0719.jpg

Draumur som 3-åring
th_DSC00016.jpg

DSC00016.jpg

Draumur som 3-åring

// Cicci

Han e ju bara så snygg:love::)

Tack så mycket för ditt svar! Hoppas att du inte tog illa vid dig, var bara lite nyfiken!
Men varför skulle du ha behövt slakta stona?

Vad gör man med ett förstaklass-sto med svårt eksem och/eller spatt?

Den allra flesta importer i Värmland får eksem, och hälften av de avelshästar jag tittat på har fått spatt.

Ta illa vid mig :D :confused:

Hihi !

Betänk att nivån stundtals har varit som i de värsta hat-trådarna i bukefalos/stallets historia och jag är van vid telefonhot mitt i nätterna :devil:

Alltså, jag ser min PERSON bara som ett medel. Jag vill ha en friskare sundare ras och jag vill behålla det jag förälskade mig i - frihet, vilja, tölt, färg och hårprakt :love:

Jag tar inte åt mig personligt, det finns alldeles för många ömma tår att trampa på i den här branschen.

Så här:
125_2560.jpg

Så coolt med en silvergulsvart :love:

Men man ser ju inte hans fina hållning på betesbilderna :p

Hur gjorde du?

Det kommer nya bilder så fort jag har någon som kan hålla honom. Han är ett matvrak och vägrar hålla upp huvudet om inte någon håller upp det. (hans mamma däremot är jättesnäll, håller upp huvudet och poserar så fort en kamera kommer upp)

SM börjar ju nu och jag ska jobba där, men när veckan är slut ska jag ut i hagen och fota mera.

// Cicci

Ps. Får man lägga upp bilder på andras hästar så länge det är jag som fotat? I så fall har jag bilder på en silversvartskäck och en silversvart som är födda på samma gård.

Du tar den stora bildens adress och tar bort det sista i länken, kolla adressen för den bilden jag lade in så ser du.

Man kan fota på något annat ställe än där det växer gräs... :idea: Ställ honom på grus och säg "hink" så får du se på hals :D

Ja du får lägga upp alla bilder du fotat. Och även andras om de samtycker. I tex detta fallet är det väl bara bra reklam för dem eftersom de ibland säljer sina uppfödningar.

Ska försöka med det tipset.

Ska träffa ägaren/uppfödaren till de andra två idag så då kan jag fråga. De är helt underbara så jag hoppas för er skull att jag får visa dem.

// Cicci

Betänk att nivån stundtals har varit som i de värsta hat-trådarna i bukefalos/stallets historia och jag är van vid telefonhot mitt i nätterna :devil:

Alltså, jag ser min PERSON bara som ett medel. Jag vill ha en friskare sundare ras och jag vill behålla det jag förälskade mig i - frihet, vilja, tölt, färg och hårprakt :love:

Jag tar inte åt mig personligt, det finns alldeles för många ömma tår att trampa på i den här branschen.

Men herre gud vad är det med folk! Har de inget bättre för sig?!
Vilken tur att tiderna har förändrats. Hoppas att du får lika stor framgång med ditt nya "färgprojekt" och med din "egen" avel;)

Några till:

113_1363.jpg

113_1374.jpg

Draumur ca 12 timmar gammal

113_1336.jpg

Ess 1 dygn

IMG_0671.jpg

Ess 3år (silversvart)

100_0081.jpg

Björk 1 vecka (silversvartskäck)

Om du vill veta mer om Ess och Björk m.m., kan du pm:a mig så får du reda på det. (De är ej mina)
// Cicci
Ps. Kommer Askur aldrig mer att betäcka i Sverige? Jag har suktat efter en till helsyskon till Draumur, men vill inte betäcka i år.

Jättefina!!
Vad spännand det ska bli att få se vad det ska bli av mina.

Här kommer foto på mitt sista Askurföl som föddes igår. Nu blir de inte flera :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix