Askur frá Hofstadaseli

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Askur frá Hofstadaseli

Hade vi haft Snekkja kvar hade vi satsat på bedömning, men nu hade vi ju en köpare innan hon var född. Och det andra fölet (e Aegir från Olstorp u Askja från Österbodarne) passar oss bättre, vi ville ha en bra familjehäst.

När jag tittar på WFså har jag inte kunnat hitta någon hingst med sämre resultat med så många avkommer 242, än denna higst vad gäller bedömda avkommer. Rent statististiskt med hans ålder och många avkommer .

Det måste ju finnas någon anledning till att det finns så många avkommor efter honom. Alla vill ju inte ha isisar som ser ut som små fullblod och är halvt knäppa och näst intill oridbara.

Det måste ju finnas någon anledning till att det finns så många avkommor efter honom. Alla vill ju inte ha isisar som ser ut som små fullblod och är halvt knäppa och näst intill oridbara.

Det där påståendet att för att man använder bättre hingstar skulle de bli sämre mentalt det är så dumt så det visar bara nivån på dina åsikter.Det är snarare så att högt bedömda hingstar har visat sin samarbets vilja , det går inte att få höga bedömningar utan den.Om man får ett stoföl efter en topphingst,så blir blupen ca 18 mer för avkomman efter topphingsten.Det ger ett helt annat värde på hästen,de flesta har ju inte sina hästar kvar under hela dess liv.Hästen blir lättsåld och man får bättre betalt.

Det där påståendet att för att man använder bättre hingstar skulle de bli sämre mentalt det är så dumt så det visar bara nivån på dina åsikter.Det är snarare så att högt bedömda hingstar har visat sin samarbets vilja , det går inte att få höga bedömningar utan den.Om man får ett stoföl efter en topphingst,så blir blupen ca 18 mer för avkomman efter topphingsten.Det ger ett helt annat värde på hästen,de flesta har ju inte sina hästar kvar under hela dess liv.Hästen blir lättsåld och man får bättre betalt.

Så då menar du att man inte ska ta föl på "sådan" hästar som Askur:love:.

Jämför två isisar, en av den lite kraftigare modellen och en som ser ut som ett fullblod, vilken tror du är mest hållbar??
Sedan kan man ju inte bara titta på hingsten, det är faktiskt inte bara han som avgör det hela.
Hur många "dåliga" föl blir det inte efter dina sk topphingstar???
Hör man något om de??

Hästen blir lättsåld och man får bättre betalt.

Askuravkommorna ÄR lättsålda.

Om du har ett sådant sto som medelstoet Askur har haft (obedömt, ridegenskaper under medel) och av någon anledning vill sälja avkomman så ÄR det mycket lättare att sälja en snäll vacker välrest häst med fin färg och stor trav än att få igen de betydligt dyrare kostnaderna för de högst bedömda hingstarna. De avkommorna ska vara undan toppston för att det ska löna sig.

Jag har använt både egna och andras (dyra fina) hingstar till mina (bedömda) ston.

Men det är lättast att sälja det marknaden vill ha. Snälla fyrgångare med vacker färg.

Jag har gått mer back på de "dyra" fölen.

så blir blupen ca 18 mer för avkomman efter topphingsten.Det ger ett helt annat värde på hästen,de flesta har ju inte sina hästar kvar under hela dess liv.Hästen blir lättsåld och man får bättre betalt.

Min erfarenhet är att BLUPen och stammen har ytterst marginell betydelse för en ridhäst.

Där kan man ju rida avkomman och bedöma individen.

Det går inte att rida på BLUP:en :crazy:

Ska man in på de riktigt höga priserna på avelshästar då måste stoet också ha hög BLUP.

Har du ridit in många hästar?

Jag har kastrerat många BLUP-hingstar för de inte varit tillräckliga.

BLUP:en är ett verktyg för att prognosticera avelsvärde och jag har använt den när jag valt hingstar till mina ston men säger lite om egenskaper hos en obedömd enskild individ. Den är absolut ingen garanti.

Många av de egenskaper som är viktiga hos en rid- familje- och tävlingshäst "syns" inte i BLUP:en.

Men värdesätts av köpare ;)

ag har använt både egna och andras (dyra fina) hingstar till mina (bedömda) ston.

Men det är lättast att sälja det marknaden vill ha. Snälla fyrgångare med vacker färg.

Jag har gått mer back på de "dyra" fölen.

Jag har samma erfarenheter som du. Så jag avlar på båda delarna.
Man måste tänka realistiskt och avla i ett bredare spektrum.

Min erfarenhet är att BLUPen och stammen har ytterst marginell betydelse för en ridhäst.

Där kan man ju rida avkomman och bedöma individen.

Det går inte att rida på BLUP:en :crazy:

Ska man in på de riktigt höga priserna på avelshästar då måste stoet också ha hög BLUP.

Har du ridit in många hästar?

Jag har kastrerat många BLUP-hingstar för de inte varit tillräckliga.

BLUP:en är ett verktyg för att prognosticera avelsvärde och jag har använt den när jag valt hingstar till mina ston men säger lite om egenskaper hos en obedömd enskild individ. Den är absolut ingen garanti.

Många av de egenskaper som är viktiga hos en rid- familje- och tävlingshäst "syns" inte i BLUP:en.

Men värdesätts av köpare ;)

Du säger att blupen inte har någon betydelse.Då menar du att en hingst med,mamma,pappa farmor,farfar,mormor,morfar alla dessa hederspremierade för sina avkommer och med ett genomsnitt på 8,55 i ridegenskaper,endast mormorn har en ridbedömning under 8,50 inte har en starkare nedärvning på ridegenskaperna.Det är för detta han fått sin höga blup och för sin ridbedömning på 8,85 som 6 åring.

Men alla högblupade och välstammade hästar blir inte topphästar.
Det är ju jätte roligt att just eran hingst är så fin som han är. Men han har säkert syskon som är minst lika välstammade, men som inte når upp till samma nivå som honom. Avel är ju inte någon exakt vetenskap.

Nu säger jag inte att blupen är att förkasta. Jag har själv några högblupade individer. Men man gör nog bäst att se mer till individen än statestiken.

Hade vi haft Snekkja kvar hade vi satsat på bedömning, men nu hade vi ju en köpare innan hon var född. Och det andra fölet (e Aegir från Olstorp u Askja från Österbodarne) passar oss bättre, vi ville ha en bra familjehäst.

Det stoet gillar jag! Hon har sett väldigt fin ut på de bilder som du har lagt ut här på Buke. Vad säger hennes ägare om henne? Hur har hon utvecklats? Satsar de på visning av henne?

Lugn bara.
Här skall satsas.
Jag håller på att sälja av hästar för att frigöra tid för det.

Dags att gå ut i hagen och fotografera tror jag bestämt.
Jag köpte Snekkja redan som spermie.

Mina vackraste hästar är min busavel med röda papper.
Där finns ett 2-års-sto som är något alldeles särskilt.

Du säger att blupen inte har någon betydelse.Då menar du att en hingst med,mamma,pappa farmor,farfar,mormor,morfar alla dessa hederspremierade för sina avkommer och med ett genomsnitt på 8,55 i ridegenskaper,endast mormorn har en ridbedömning under 8,50 inte har en starkare nedärvning på ridegenskaperna.Det är för detta han fått sin höga blup och för sin ridbedömning på 8,85 som 6 åring.

Det har säkert betydelse men det är ingen som helst garanti, speciellt som man numera som dommarna inte ens rider hästarna de bedömmer. Här kan matchningen inför visningen ha mycket större betydelse, och urvalet av hästar man visar. Har alla avkommor visat samma kvalitet eller är det bara lyckträffar? Och de hästar som stämmer in på din beskrivning är nog lätträknade? Troligen en försvinnande liten del, merparten avlar på papret betydligt sämmre hästar där stoet ofta är obedömt.

Det har säkert betydelse men det är ingen som helst garanti, speciellt som man numera som dommarna inte ens rider hästarna de bedömmer. Här kan matchningen inför visningen ha mycket större betydelse, och urvalet av hästar man visar. Har alla avkommor visat samma kvalitet eller är det bara lyckträffar? Och de hästar som stämmer in på din beskrivning är nog lätträknade? Troligen en försvinnande liten del, merparten avlar på papret betydligt sämmre hästar där stoet ofta är obedömt.

Det är ju så att i ju fler led man avlar på samma egenskaper desto starkare blir nedärvningen.Och hästar som i flera led är avlade på toppindivider får en mycket högre lägstanivå på sina arvsanlag.Vilket helt enkelt säger att de ger bättre avkommer.Om allting bara var som ett lotteri som vissa beskriver det ,så skulle inte hingstar med denna stam kosta miljonbelopp, som flera har sålts för i år på Island.

Men för oss som inte har råd att köpa dessa dyra och högblupade individer för hundratusentalskronor (och miljoner för den delen med).
Ska vi andra fattiglappar inte få hålla på med avel?

De vill väl inte att du ska äta upp kameran. :)

(Skuggi är också väldigt intresserad av kameran)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka