Askur frá Hofstadaseli

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Askur frá Hofstadaseli

Tack så mycket!
Vilken fin en :)
Det är alltid lika kul att se vad det finns för släktingar.
Vad snällt också att du skickade bilder även på Snudda som unghäst! Hon är ju ganska lik sig, fast större förstås.
Och vad gullig hon var i sin luddiga fölpäls. Skulle vara roligt att betäcka Snudda någon gång, och det ska vi kanske göra också, men först ska vi hinna tävla en del är det tänkt.
Återigen, stort tack. :D

Senast ändrad:

*kl*

Våra senaste nytillskott e.Askur. Stoföl u.Pila fra Bakkevang

Och en hingst u.Táta från Hvidagården

Jätte söta föl (som vanligt):D
Har du fått alla föl ännu?
Hur många blir de allt som allt?

Hoppas att du står ut med att jag frågar:angel: men ägs Kippa av Jennie nere i Småland? Tycker att jag känner igen henne..

Två kvar att föla. En innom ett par veckor och sista i mitten av augusti.
Det blir nio föl. :o

Hur många är Askur avkommor?
Min syster har fått 8 föl (7 basjkir och 1 halvblod) och hon har bara fått stoföl allihopa :eek:
Snacka om tur.

Hur många är Askur avkommor?
Min syster har fått 8 föl (7 basjkir och 1 halvblod) och hon har bara fått stoföl allihopa :eek:
Snacka om tur.

Tre av de som är födda och en av dem som väntas är efter Askur.
Jag som tycker jag haft tur i år och fått, ännu så länge då, fyra ston och tre hingstar.

KL

Jag har sett många Askuravkommor och det slående är att de är så lika i modellen. Jag tycker de är jättefina och trevliga.
Min favort heter Manadis och är sanslöst snygg. Hon var med på avelskursen vi gick i SIFs regi i klubben som bedömningshäst.
Och det var så kul för flera hade ju tagit med sina högt bedömda hingstar etc. men Nina B pekade gång på gång på Manadis och sa att så där ska det och det se ut, känn här så får ni känna på hur ett par torra ben ska kännas men att det är så här perfekt är inte vanligt.
Hon trodde att Manadis skulle få sådär 8.3-8.5 på en riktig exteriörbedömning.

När jag tittar på WFså har jag inte kunnat hitta någon hingst med sämre resultat med så många avkommer 242, än denna higst vad gäller bedömda avkommer. Rent statististiskt med hans ålder och många avkommer .

De flesta av hans avkommor bedöms inte. De är ganska kraftigt byggda fyrgångare och det är tämligen meninglöst att kosta på dem en bedömning för de kan inte nå så högt ändå. Många som visats har också visats av okända tränare. Pållarna finns i de djupa skogarna och inte i innekretsar, det betyder mycket mer än vad man tror.

De är fina snälla ridbara lättridna fyrgångare med flott form och rena gångarter, men det är ju inte det som är det officiella avelsmålet.

Jag har själv fött upp många som jag bedömer skulle ligga i hög andraklassnivå, det är ingen mening med att lägga stora summor på att visa dem. För att inte tala om skaderisken med att lämna bort på träning :(

De allra flesta har också sådana "oädla" mammor som min Skjóna ovan :D och i och med att de är så snälla som familjehästar så sugs de inte upp av tränare utan stannar hos sina familjer ute i skogen.

Många har också fått fina omdömen på unghästmönstringar då är välresta med spänstiga gångarter.

Jag blir jätteglad när jag ser dem poppa upp på klubbtävlingar - inridna av en glad hobbyryttare som oftast får med sig fina rosetter hem.

Det är en stor insats Askur har gjort i aveln - han har fått väldigt många trevliga fyrgångshästar med rena gångarter som även nybörjare kan rida och lära sig på och de räcker till tävling om ryttaren kan mer. Alltså EXAKT vad den svenska marknaden behöver :idea: Med ett stomaterial som varit minst sagt blandat med ytterst få toppar.

Nyss åkte förresten Mánadís helbror Silfur-Snarpur som hingst till Färöarna :)

Askur ger inte lättbyggda femgångare som får höga avelsbedömningar. Däremot är han ett beprövat kort om man vill ha den typ av häst som han själv är eftersom han visat sig nedärva just de egenskaperna så starkt.

Mångfald inom de godkända ramarna skadar ingen.

Alla har inte samma avelsmål :idea:

Och vad vill du säga med det??

Jag tror jag vet vad det beror på.

Askur ger snälla hästar därmed inte sagt att han ger sämre gång och extreriör.

Men jag är övertygad om att flertalet som valt honom inte har intresse i att bedöma sin häst.

Jag tycker själv att det är knepigt med bedömningar, jag har ett jättefint sto som är högt exteriörbedömd och ibland tänker jag att jag skulle vilja visa upp gångarterna också men det passar inte och fölen kommer ju inte att bli bättre för det liksom.

Det är nog bara elithingstarna i Sverige , som har fler avkommer och med så många som han har är det konstigt att det inte fler kommit till visning.Om hanns nedärvning av gångarter vore så bra skulle fler avkommer visats på det stora antalet avkommer han har.

Jo men så skrev de tidigare att han mestadels ger 4 gångare och han har en rejäl exteriör. Idag på avelsbedömningarna vill de se smäcka sport-modeller.
Han kanske ger fins avkommor men de kanske inte räcker upp till full pott i dagens bedömningar.
Sen så tyckte jag att jag läste att det var myckt familje-hästar över hans avkommor? En vanlig familj har oftast inte behovet av att få sin häst godkänd. En hel del pengar kostar det allt, och om intresset ändå inte finns för det ändamålet så ser de väl ingen anledning att bedöma sin häst.

Ja men de som äger de avkommorna är inte intresserade att visa sina hästar.Det är helt fel målgrupp.
Och vad bra gångarter är är ju inte heller lika för alla. Det krävs ju en del för att kunna rida en tuff sportmodell.
Bra gångarter för en fritidsryttare är säkert att de är rena och lätta att växla mellan.

Ja, Askur har åkt till Danmark för gott :cry: Just för att ha det gott :love:

Som FannyN säger så är det så att det handlar om olika målgrupper.

Man använder inte en andraklasshingst med låg BLUP om man är intresserad av att bedöma avkommorna.

Däremot om man vill ha en lättriden fritidshäst med okomplicerade gångarter (MED lyft :p ) så är det ju smart att använda en hingst man vet ger sådana även med "svåra" ston.

Askur har haft väldigt många ston för att vi har tagit väl hand om dem, varit dåliga på att ta betalt och bra på att få stona dräktiga. Många har valt hingsthållare före hingst :o och den absoluta majoriteten vill ha en vacker genomsnäll avkomma med enklare gångarter än stoet, och chans på fin färg, för att behålla själva.

De flesta stoägarna har också ridit hingsten i 35 km/h i ökad tölt och rund dressyrtrav och -galopp.

Han är helt enkelt en VERKLIG och jordnära hingst där man ser vad man får.

Vilket attraherar jordnära avlare med familjehästar som inte vågar eller har råd med att få de enstaka uppfödningarna visade.

Det ska bli spännande att se vad Östra Greda får ut av de ännu mycket unga avkommor som möjligen kommer att matchas bättre än genomsnittet :idea:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka