Sv: Askur frá Hofstadaseli
De flesta av hans avkommor bedöms inte. De är ganska kraftigt byggda fyrgångare och det är tämligen meninglöst att kosta på dem en bedömning för de kan inte nå så högt ändå. Många som visats har också visats av okända tränare. Pållarna finns i de djupa skogarna och inte i innekretsar, det betyder mycket mer än vad man tror.
De är fina snälla ridbara lättridna fyrgångare med flott form och rena gångarter, men det är ju inte det som är det officiella avelsmålet.
Jag har själv fött upp många som jag bedömer skulle ligga i hög andraklassnivå, det är ingen mening med att lägga stora summor på att visa dem. För att inte tala om skaderisken med att lämna bort på träning
De allra flesta har också sådana "oädla" mammor som min Skjóna ovan
och i och med att de är så snälla som familjehästar så sugs de inte upp av tränare utan stannar hos sina familjer ute i skogen.
Många har också fått fina omdömen på unghästmönstringar då är välresta med spänstiga gångarter.
Jag blir jätteglad när jag ser dem poppa upp på klubbtävlingar - inridna av en glad hobbyryttare som oftast får med sig fina rosetter hem.
Det är en stor insats Askur har gjort i aveln - han har fått väldigt många trevliga fyrgångshästar med rena gångarter som även nybörjare kan rida och lära sig på och de räcker till tävling om ryttaren kan mer. Alltså EXAKT vad den svenska marknaden behöver
Med ett stomaterial som varit minst sagt blandat med ytterst få toppar.
Nyss åkte förresten Mánadís helbror Silfur-Snarpur som hingst till Färöarna
Askur ger inte lättbyggda femgångare som får höga avelsbedömningar. Däremot är han ett beprövat kort om man vill ha den typ av häst som han själv är eftersom han visat sig nedärva just de egenskaperna så starkt.
Mångfald inom de godkända ramarna skadar ingen.
Alla har inte samma avelsmål