Askur frá Hofstadaseli

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Askur frá Hofstadaseli

*kl*

Jag har ett barnbarn, får hon också vara med? :p

Ja, det är klart hon får :D

:D

Uppstalld.jpg

Huvudigen.jpg

Travarigen.jpg

Travar.jpg

Min Perla har Askur som morfar. Hon är helt klart en av dom trevligaste hästar jag träffat. Lugn och stabil och ändå lyhörd och med "action" i. Hon är otroligt social och människokär och vill helst vara med hela tiden men är inte ett dugg bufflig (fastnade för henne som bebis eftersom hon var väldigt försiktig men nyfiken)

Har även träffat hennes mamma som också hon är en mjuk och lyhörd häst Har inga bra bilder på mamman men en med henne och Perla som bebis:
P1010028_1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hon ser jättefin ut och har en väldigt härlig färg :)
Annars är jag inte så förtjust i just fuxar men din var himla fin.

Tack :D Gillar med hennes färg fast hon är fux. Men hon blir ljusare (mer "vanlig" fux) på sommaren

Nu har mitt sto blivit dräktig med Askur :bow: Hon är 14 dagar gånget enligt ultraljudet idag.
Hoppas nu allt går vägen ända fram.

Jag tror jag såg en skymt av Askurmannen i lördags när jag varit på tävlingar i Vånga.

Hoppas allt går vägen med dräktigheten nu!

Jag har ett sto efter Askur på foder.
Snudda från Smärslid heter hon och är nio år gammal. Jag har haft henne på foder ett år nu, och vi har hunnit med att tävla en del. På Eidfaxi Vår slutade vi på poängen 5.34 i lätt tölt och i lätt fyrgång hade vi 5.46. På Glaumur Lätta Vår fick vi 5.70 i lätt tölt och 5.60 i lätt fyrgång i uttagningarna. I finalerna gick det sämre och vi fick 5.0 i tölten och 5.42 i fyrgången.

I övrigt tycker jag att Snudda är en mysig tjej och jag är väldigt nöjd med henne.

88233_1182710893.jpg

Jag och Snudda i trav

51096_1182711510.jpg

Jag och Snudda i tölt

80127_1182711729.jpg

Jag och Snudda i galopp

99883_1182711449.jpg

Jag och Snudda i tölt igen

Senast ändrad:

Vad mysko. Det verkar inte som att någon annan kan se dom, fast jag ser dom på min dator. Vet du vad jag kan ha gjort för fel ?
Tacksam för svar : )

Nu ser jag bilderna :)

Vad roligt !

Snuddas mamma Lítla-Skjóna är vår gamla barn/nybörjarhäst.

Hon fick för sällskaps skull två Askurföl. (När Skjóna har föl har man alltid en reservmamma och fölvaktare i hagen) och det var ju inte lite pinsamt att de blev så fina ! Snudda var vacker som en dag och spänstig redan som nyfödd och växte om sin mamma första vintern.

Skjóna själv är en älskad HÅLLBAR trofast guldklimp som lärt hundratals att rida men hon har varken exteriör eller gångarter :angel:

Hon är typexemplet på vad Askur kan göra nytta med i aveln. Rensa upp gångarter och ge resning. Alltså - hon är 125 cm på manken, 5 cm överbyggd, kortbent och kobent med platta fötter, lika mkt resning som en dammsugare och blandar in pass i alla gångarter. Töltade gjorde hon efter flera års träning upp till långsamt medeltempo om man var/är mycket duktig - annars blev och blir det grisepass :D

En gång satsade jag järnet på henne och fick 5,0 i icke officiell lättklasstävling på ridhusliten bana - men det var nog långt över hennes kapacitet - hon hade aldrig hållit gångarterna ett helt varv på fullstor bana :p

Men resultatet verkar ju lika lyckat nu som för nio år sedan :love:

Vad kul att veta lite om hennes mamma! :)
Tack för kommentarerna och också träningstipsen i det andra forumet ! Nu vet jag lite mer exakt vad jag kan träna på. Vi ska ha ett litet tävlingsuppehåll (bortsett från KM här i Arvika) nu i sommar, men till hösten blir det mer tävlingar.
Jag får träna vidare och hoppas på att se skillnad i höst.
:)

Jag vet att jag tog upp det i en annan tråd, men har du någon bild på Snuddas helsyskon? Skulle vara jättekul att se :)

Vad fin hon är! Tycker att du rider trevligt också!

Här kommer mera:

Kippa hade inte alls samma slående exteriör som storasyster Snudda, Snudda hade dubbelt så lång hals :D

Men gången var det inget fel på !

kippa.jpg

kippa rund.jpg

kippa nóta.jpg

kippastor.jpg

Obs mamma i bakgrunden :D

kippalong.jpg

Fler på Snudda:

snudda katla.jpg
snudda portr.jpg
snuddahuvud.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka