Askur frá Hofstadaseli

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Askur frá Hofstadaseli

Men för oss som inte har råd att köpa dessa dyra och högblupade individer för hundratusentalskronor (och miljoner för den delen med).
Ska vi andra fattiglappar inte få hålla på med avel?

Det kostar några tuenlappar mer att betäcka med topphingstarna men värdet på avkomman blir mycket högre,ridegenskaperna och exteriören mycket bättre så det är väl investerade pengar.Titta på bedömningsresultaten i år där avkommer till hingstar som Flipi ,Mökkur och Askur från Håkansgården helt har dominerat resultatlistorna.På Island där det kostar mellan 30-50 tusen att betäcka med topphigstarna så är dessa fulltecknade ,då man vet hur viktigt det är för att få bästa möjliga resultat.Får man ett stoföl efter en toppstammad hingst så får hon både ett högre avelsvärde och försäljningsvärde, plus en blup som ligger ca 18 högre än den hingst som denna tråd handlar om.

Det var antingen eller.
Svala och Segull eller Svala och Askur.
Jag tror att Svala och Askur är en mycket bra kombination vad gäller gångarter.
Jag hoppas på bra takt och mycket lyft, samt litet pass.

Och nej de vill inte att jag äter upp kameran.
Såg syftningsfelet där sedan.
Men det skulle bara bli grå mular på bilden.

Men det gäller att hålla bredden också.
Det blir inte riktigt bra om ALLA hästar i nästa generation är efter Flipi ,Mökkur och Askur från Håkansgården.

Och man kan inte rida på BLUPen.
Jag har provridit 2 riktigt bra tölthingstar.
Den ena var Fákur och den andra var Askur frá Hofstadaseli.
Och den ena är död.

Jag har använt elithingstar i min avel.
Och nu så vill jag komlettera med mera tölt.

Färgexperimentet är en annan sak och hamnar i en annan påse.

Senast ändrad:

*kl*
Ja,ja - tusenlapparna från fattiglapparna kan vara nog så åtråvärda. Avundsjuka finns i båda läger :smirk:

Fast fattiglapparna får inte mer för sina föl ändå om dom nu vill sälja dom. De där är bara ett försäljningsargument.

Skoj att BLUP är så bombsäkert - på bara nåra få generationer har alla dåliga anlag rensas bort. Måste vara ett underverk som skett, när man tänker på alla oändlit många kombinationsmöjligheter som finns genetiskt sett :rofl:

Nej fy vad trist om alla islandshästar i framtiden skulle vara efter bara Askur från Håkansgården, Flipi och Mökkur + några till.

Jag har använt av både dem och Askur frá Hofstaðaseli och många flera.
Jag tycker vi ska vara rädda om bredden på vår ras och kan inte förstå varför det ena ska utesluta det andra??:confused:

Fast jag menade själva inköpet av avelsdjur. Det räcker ju inte med att ta vilket sto som helst och betäcka med en topphingst. Visst man kanske får en avkomma med högre blup. Men om den blir bra eller ej är väldigt osäkert.
Om man ska leva upp till dina ideal så måste man nog lägga runt 300 000-1000 000kr på inköp av toppsto med runt 120-125 i blup och sedan betäcka henne med topphingst med hög blup. Hur många har råd att lägga flera hundratusentalskronor på ett sto...?

Jag tycker absolut att man ska använda fina hingstar och inte vara rädd för att lägga ut några extra tusenlappar.
Men säg att jag exempelvis har ett medelsto (runt 7.50-7.85) och betäcker henne med Mökkur och får ett svart hingstföl. Då är den avkomman tyvärr bara en i mängden och troligen ganska svårsåld.
Om jag i stället låter betäcka henne med Silver-Askur och får ett svart hingstföl så kan jag lova dig att det finns en marknad för detta hingstföl.

Senast ändrad:

Då tycker du säker jag är en idiot bara för jag har betäckt mitt sto som är efter Mökkur Frá Varmalaeke (stavning??) med Askur...
Hon har bara 102 i blup och aldrig visad.

Senast ändrad:

Jag tycker att det viktigaste är att hingsten kompenserar stoets fel och brister. Jag betäckte själv mitt sto med Tims Tjaldur:love:, han har allt som mitt sto inte har eller behöver förstärkas, blir det sen en skogsmulle eller en tävlingshäst spelar mig ingen roll. Jag hoppas bara att det blir en häst som kommer att passa mig och förhoppningsvis med både Tjaldur och Viljas alla bra sidor.
Man kan ju få hoppas:banana:

En topphäst är otroligt mycket tränad. Många har ett mkt starkt huvud, som kräver en otroligt bra ryttare!!!:mad:

Den här tråden har, av egentligen ganska lättförståeliga skäl, sladdat in på avelsstrategiska frågor och då finns det utrymme att fundera lite. Personligen har jag egentligen inga starka åsikter om färgaskur (om vi väljer att kalla honom så, även om en annan Askur också tycks bidra till färgrikedomen i våra hagar....) mer än att han är en mycket trevlig ridhäst, men med den (intelligenta) marknadsföring som han givits har han attraherat ett stosnitt och en kategori avlare som inte kommer att leda till att hästarna visas i en stor omfattning.Därför hamnar han naturligtvis i skymundan i blupen. Blupen är ett mycket bra hjälpmedel, och fler borde låta sig vägledas av den, enligt min åsikt, men samtidigt är den också en hjälp till förutsägelse och innan ett visst antal hästar bedömts är den inte mer än så. Har en hingst eller ett sto en okänd stam kan den mycket väl vara en bra förärvare, men utrymmet för misslyckade gissningar ökar jämfört med den väldokumenterade hästen. Mer lotteri helt enkelt,
Den polarisering vi har i aveln i Sverige tror jag kan komma att vara mycket olycklig för vår ras. Det finns en förnämlig efterfrågan på den typ av blod jag väljer att avla på personligen så jag deltar inte i denna diskussion utifrån någon känsla av hot, men alltför många hästar avlade ur egentligen ganska obestämda mål kan bli en mycket stor belastning från rasen, vilket vi t.ex kan se på många hundraser.
Vi har alla rätt till våra individuella val, jag kan mycket väl förstå att man vill ta föl på den häst man tycker om. Jag har precis släppt ut mina två föl som i början av veckan föddes för tidigt med all den oro det innebär och det är en alldeles speciell känsla... Att se de hästar man burit in från hagen hoppa omkring i pur livslycka värmer själen..... Men vi bör definitivt föra en diskussion om det generella, om de faktorer som påverkar många människors val. Varje människa har rätt att välja vilken hingst man vill, men om alltför många gör val som möjligtvis inte ökar kvaliteten på vår ras är det kanske inte så bra.Och här bör vi kunna sprida mycket mer kunskap. En personlig åsikt från min sida är att det, t.ex på detta forum, sprids många ganska märkliga åsikter om de högpresterande sport- och avelshästarna vilket gör att jag tror att många riskerar att välja bort en del av dessa hingstar av helt fel orsaker. För att prestera mycket bra krävs i många fall ett mycket bra lynne och höga prestationer över en lång tid förutsätter hållbarhet. Dessutom vill jag kraftigt säga emot dessa åsikter om hästhanteringen i träningsstallar som tycks förutsätta att vi är offer för någon sorts anorektisk hets som påminner om något vi annars läser om i skvallerblaskor. Att prestera kräver ork. Jag tror att vi , t.ex denna tid på året med betäckande hingstar som dessutom ska tävlas, tillbringar mycket mer tid med att försöka öka den genomsnittliga vikten i stallet än att hetsbanta en massa stackars hästar. Men kom dessutom ihåg att fett och muskler är två helt skilda saker. Men personligen har jag alltid varit glad om den hingst jag skall tävla föredrar att bygga upp lite lovehandles.
Nu blev det mycket, men det här är viktiga frågor. Och samtidigt måste vi som är i en ända av spektrat delta.

Det finns ett uttryck "att föda upp en dålig häst kostar lika mycket som att föda upp en bra häst" och det är ju sant. Sedan ligger det ju en hel del personliga värderingar om vad som är en "bra" och vad som är en "dålig" häst.

BLUP kan vara bra som en vägledning, se tendenserna i en viss stam, men man kan inte rakt av överföra delpoängen till en obedömd individ.

Att ha som metod, vilket jag tyvärr inte allför sällan sett, jaga hög BLUP för BLUP:ens egen skull och inte för att hitta en riktigt bra kombination till två individer kan vara förödande för resultatet. Lika mycket kan det vara förödande att välja låg BLUP eller en "lågt" bedömd hingst av "rent trots" och inte av anledningen att två individer kan komplettera varandras anlag bra.

Att ha ett ordentligt individuellt avelsmål är mycket viktigt och för att kunna ta fram ett sådant måste det också finnas en grund, en kunskap om islandshästen och dess egenskaper och framför allt en objektiv bild av den egna hästen som ska användas i uppfödningen.

Att bygga upp ett regionalt system, möjliggöra och förenkla visningar av hästar är jag övertygad av skulle påverka avel, uppfödning och marknad mycket positivt. Det skulle troligtvis inte bli en tydligt märkbar påverkan direkt (förutom stimulans till engagerade uppfödare) men absolut i det långa loppet.

Senast ändrad:

Det går att arrangera bedömningar med ett färre antal hästar och då behövs bara två FEIF-domare.
Sedan måste man ju från en region kunna arrangera rådgivande bedömningar. Flera av avelsdomarna är egna företagare och säger sannolikt inte nej till ytterligare arbete... Det måste väl inte SIF arrangera. Det måste ju kunna kombineras med fölmönstringar och liknande. Sedan kommer väl detta inte att få någon officiell giltighet, men det är väl kanske inte det nödvändigaste. Viktigt är dock bara att en domare i en sådan situation är ärlig.... Man kan inte ha det bara för att göra folk glada..... Fölmönstringar är roliga, men jag tror egentligen inte att de säger så fantastiskt mycket. Däremot är de ett sätt att samlas kring sitt intresse, och det är väl inte det sämsta.
Men den här tråden blir väl kanske väl tung just nu. Någon kan väl starta någon som heter något i stil med: Hur ska vi öka intresset för att avla och föda upp med kvalitet? Så kan vi lämna Askur ifred.... (Ej ironi)

Det går att arrangera bedömningar med ett färre antal hästar och då behövs bara två FEIF-domare.
Sedan måste man ju från en region kunna arrangera rådgivande bedömningar. Flera av avelsdomarna är egna företagare och säger sannolikt inte nej till ytterligare arbete... Det måste väl inte SIF arrangera. Det måste ju kunna kombineras med fölmönstringar och liknande. Sedan kommer väl detta inte att få någon officiell giltighet, men det är väl kanske inte det nödvändigaste. Viktigt är dock bara att en domare i en sådan situation är ärlig.... Man kan inte ha det bara för att göra folk glada..... Fölmönstringar är roliga, men jag tror egentligen inte att de säger så fantastiskt mycket. Däremot är de ett sätt att samlas kring sitt intresse, och det är väl inte det sämsta.
Men den här tråden blir väl kanske väl tung just nu. Någon kan väl starta någon som heter något i stil med: Hur ska vi öka intresset för att avla och föda upp med kvalitet? Så kan vi lämna Askur ifred.... (Ej ironi)
Om du tror att jag menar att SIF´s styrelse/utskott måste hålla i arrangemangen missförstår du mig.
Men som överallt annars behövs det sammanhållande krafter för att kunna "styra skutan" och det klarar knappast enskilda föreningar. Vad ska vi annars ha förbundet till?
Fölmönstringar i sin nuvarande utformning kanske inte alltid säger så mycket. Men de skulle kunna göra det. Likaså mönstringar av äldre hästar. Det är inte bra att förringa betydelsen av regionala arrangemang och stirra sig blind på de centrala arrangemangen. Att ha något för att göra folk glada - ja, glada för att få möjligheten, men varför skulle inte kvaliten på omdömena kunna säkras? Bästa sättet att göra detta är att berört utskott tar tag i saken på ett eller annat sätt. Med det inte sagt att de ska arrangera arrangemangen.

Att ha decentraliserade mönstringar och visningar behöver inte innebära att centraliserade visningar tas bort. Att ha bredd innebär inte att spets försvinner. Snarare är spetsen mycket beroende av bredden i det långa loppet.

Att människor samlas runt kring sitt intresse är verkligen inte något negativt. Tvärtom - det är det som är grundstenen för förbundets existens. Något som är värt att tänka mycket på - för alla inom SIF.

------------
startar ny tråd om ämnet

Senast ändrad:

Vad roligt med bilder på Vidar & Skjóna!
Och det var intressant med fler bilder på kombinationen Skjóna - Askur :)

th_125_2560.jpg

125_2560.jpg

Draumur som 1,5 åring
th_IMG_0719.jpg

IMG_0719.jpg

Draumur som 3-åring
th_DSC00016.jpg

DSC00016.jpg

Draumur som 3-åring

// Cicci

Senast ändrad:

Fattar ej hur man får in stora bilder...
Satte därför in både länk och liten bild.
:angel:

Så här:
125_2560.jpg

Så coolt med en silvergulsvart :love:

Men man ser ju inte hans fina hållning på betesbilderna :p

Personligen har jag egentligen inga starka åsikter om färgaskur (om vi väljer att kalla honom så, även om en annan Askur också tycks bidra till färgrikedomen i våra hagar....) mer än att han är en mycket trevlig ridhäst, men med den (intelligenta) marknadsföring som han givits har han attraherat ett stosnitt och en kategori avlare som inte kommer att leda till att hästarna visas i en stor omfattning.

Glöm inte hur det såg ut för 10-20 år sedan.

Självklart hade det varit roligare om Askur fått en massa fina ston från början.

Men då var verkligheten en annan.

Silverfärgen var TABU.

Litur var död. Lýsingur som var en fantastisk tävlingsindivid motarbetades så kraftigt som avelshäst att upprörda ledande avelspersonligheter tyckte han skulle tvångskastreras. Och i hans fall kan verkligen snacka om "stosnitt" och "omatchning av av både ston och avkommor" :p Här visade ju det sig så småningom att hans ägare hade nyckeln till att förvalta hans blod med många förstklassiga resultat både på tävlingsbanan och på avelsbedömningar - kombinera det med smidiga femgångare gärna med Fákur-blod. Men vilken utomstående skulle ha vågat det med BLUP-mobben efter sig ?

Den enda tillåtna debattvinklingen var "En bra häst har ingen färg" och i det tolkades in att alla hästar med färg (här avsågs skäckar och silverfärgade, särskilt de senare) automatiskt var DÅLIGA på alla sätt. Dessutom var det femgångare, helst svarta sådana, som gällde. (Man hade inte riktigt grepp på att det var logiskt att fyrgångarna halkade efter i BLUP:en)

På avelsbedömningarna har jag fångat på gamla filminspelningar kommentarer som "Om man gillar blondiiiiiiiiiner :smirk:" och "Det är ingen idé att lägga energi på den där, den är säkert bara sparad för färgens skull och det släpper vi aldrig igenom" i nedlåtande ton.

Alltså, det fanns både en färg- och en BLUP-rasism som hette duga. Dessutom fanns det inget internet som det gör idag, inga diskussioner, inga seriösa möjligheter att möta de fördomsfulla påståendena.

Jag minns ett avelsmöte där det tog en extra halvtimme för mig att tjata in ordet "hållbar" i avelsmålet, och hade inte mötesordföranden själv haft en färghingst hade det säkert varit ännu mer motstånd med att få med att "färgrikedomen måste bevaras".

Att då ta in en fyrgångshingst med under 100 i BLUP och både silverfärg och stora vita tecken var förenat med ett visst mått av galenskap.

Jag minns också när Askur tävlade på 90-talet och jag satt med sekreterargruppen runt en av domarna och fick höra "Den där färghingsten tittar jag inte på, den får 3" när de andra domarna satte 6-6,5.

Vår marknadsföring var ju riktad inte bara till Askur utan en MISSION för att rädda färgen och bryta fördomarna. Kan en silverhingst komma i landslaget och vara med på topplistan över populära hingstar (låt vara med ett annat "stosnitt" än det optimala) - ja då törs även andra satsa :idea:

Det tog inte många år så var det många som av kommersiella skäl följde efter :D

Idén om att låta tusentals människor provrida har ju inte varit i hästens egenintresse direkt :crazy: men det var nödvändigt för att bemöta de rykten som spridits om lynnesfel och dålig tölt som obligat var kopplat till just silverfärgen.

Självklart påverkar det mest "hobbyavlare" som inte har varit i närheten av den extas det är att få rida en så fin ridhäst, dvs har sämre ston än vad hingsten själv är.

Men, de förtjänade en välrest hingst med rena gångarter och har fått hyfsade avkommor som är av den typen de flesta vill ha vilket är en enorm prestation.

Parallellt med korståget mot färgrasismen har Askur haft enstaka fina ston, som vi ofta betäckt gratis. Snekkja som diskuterades här ovan i tråden var ett stort obetalt arbete att få till då hennes Svalur-dotter till mamma var extremt betäckningsrädd och krävde en ren vaginismträning :o

Det skulle också kanske roa dig lite om jag outade de mycket kända profiler som i förtroende diskuterat fram och tillbaka hur sugna de var på att betäcka med honom men till slut inte tordes av rädsla om SITT rykte i BLUP-världen :angel: Men det ska jag inte göra.

Östra Greda som föder upp tävlingshästar har dock för något år sedan betäckt ett antal ston med honom, så förhoppningsvis kan det komma fram lite bra avkommor så småningom. Vi har ju också tydligt sett vilken avelsnyckel han har och vilka ston som passar honom.

Det här inlägget kan låta bittert och gnälligt men det är rakt inte meningen, tvärtom !

För NU ÄR DET INTE SÅ LÄNGRE !

Visar man en fin häst och den har en ovanlig färg så blir domarna GLADA !

Visst, BLUP-rasismen kvarlever men det kan ju alltid botas med resultat, dvs att man faktiskt visar/tävlar sina hästar även om de har okänd stam.

Men färgrasismen är borta. I viss mån är skäckarna utsatta för det är svårt att bedöma en oregelbundet tecknad häst. Men det finns inte längre någon medveten diskriminering !!!

Tvärtom :idea: Det finns minst 13 silverhingstar i landet och färgen är absolut räddad på bred front till eftervärlden. Och inte diskriminerad på något sätt längre. När det nyligen spreds felaktiga rykten om att alla silverhästar har ögonfel (vilket inte är aktuellt i vår ras utan är kopplat till en enskild avelslinje i Rocky Mountain-hästar i USA) går det via internet snabbt att bemöta och sprida saklig information. Kunskapsnivån har lyfts och folk har i och med nätverkssamhället lärt sig vara mer källkritiska.

Konstantskimlarna är fortfarande utsatta men eftersom det finns en ökad medvetenhet om det unika med färgen och en del hingsthållare som gillar att härma populära koncept så tror jag det också kan lösa sig.

Vilket gör att jag förnöjt kan dra mig tillbaka från barrikaderna och ägna mig åt den tvåbenta aveln :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka