Sv: Askur frá Hofstadaseli
Personligen har jag egentligen inga starka åsikter om färgaskur (om vi väljer att kalla honom så, även om en annan Askur också tycks bidra till färgrikedomen i våra hagar....) mer än att han är en mycket trevlig ridhäst, men med den (intelligenta) marknadsföring som han givits har han attraherat ett stosnitt och en kategori avlare som inte kommer att leda till att hästarna visas i en stor omfattning.
Glöm inte hur det såg ut för 10-20 år sedan.
Självklart hade det varit roligare om Askur fått en massa fina ston från början.
Men då var verkligheten en annan.
Silverfärgen var TABU.
Litur var död. Lýsingur som var en fantastisk tävlingsindivid motarbetades så kraftigt som avelshäst att upprörda ledande avelspersonligheter tyckte han skulle tvångskastreras. Och i hans fall kan verkligen snacka om "stosnitt" och "omatchning av av både ston och avkommor"
Här visade ju det sig så småningom att hans ägare hade nyckeln till att förvalta hans blod med många förstklassiga resultat både på tävlingsbanan och på avelsbedömningar - kombinera det med smidiga femgångare gärna med Fákur-blod. Men vilken utomstående skulle ha vågat det med BLUP-mobben efter sig ?
Den enda tillåtna debattvinklingen var "En bra häst har ingen färg" och i det tolkades in att alla hästar med färg (här avsågs skäckar och silverfärgade, särskilt de senare) automatiskt var DÅLIGA på alla sätt. Dessutom var det femgångare, helst svarta sådana, som gällde. (Man hade inte riktigt grepp på att det var logiskt att fyrgångarna halkade efter i BLUP:en)
På avelsbedömningarna har jag fångat på gamla filminspelningar kommentarer som "Om man gillar blondiiiiiiiiiner :smirk:" och "Det är ingen idé att lägga energi på den där, den är säkert bara sparad för färgens skull och det släpper vi aldrig igenom" i nedlåtande ton.
Alltså, det fanns både en färg- och en BLUP-rasism som hette duga. Dessutom fanns det inget internet som det gör idag, inga diskussioner, inga seriösa möjligheter att möta de fördomsfulla påståendena.
Jag minns ett avelsmöte där det tog en extra halvtimme för mig att tjata in ordet "hållbar" i avelsmålet, och hade inte mötesordföranden själv haft en färghingst hade det säkert varit ännu mer motstånd med att få med att "färgrikedomen måste bevaras".
Att då ta in en fyrgångshingst med under 100 i BLUP och både silverfärg och stora vita tecken var förenat med ett visst mått av galenskap.
Jag minns också när Askur tävlade på 90-talet och jag satt med sekreterargruppen runt en av domarna och fick höra "Den där färghingsten tittar jag inte på, den får 3" när de andra domarna satte 6-6,5.
Vår marknadsföring var ju riktad inte bara till Askur utan en MISSION för att rädda färgen och bryta fördomarna. Kan en silverhingst komma i landslaget och vara med på topplistan över populära hingstar (låt vara med ett annat "stosnitt" än det optimala) - ja då törs även andra satsa
Det tog inte många år så var det många som av kommersiella skäl följde efter
Idén om att låta tusentals människor provrida har ju inte varit i hästens egenintresse direkt
men det var nödvändigt för att bemöta de rykten som spridits om lynnesfel och dålig tölt som obligat var kopplat till just silverfärgen.
Självklart påverkar det mest "hobbyavlare" som inte har varit i närheten av den extas det är att få rida en så fin ridhäst, dvs har sämre ston än vad hingsten själv är.
Men, de förtjänade en välrest hingst med rena gångarter och har fått hyfsade avkommor som är av den typen de flesta vill ha vilket är en enorm prestation.
Parallellt med korståget mot färgrasismen har Askur haft enstaka fina ston, som vi ofta betäckt gratis. Snekkja som diskuterades här ovan i tråden var ett stort obetalt arbete att få till då hennes Svalur-dotter till mamma var extremt betäckningsrädd och krävde en ren vaginismträning
Det skulle också kanske roa dig lite om jag outade de mycket kända profiler som i förtroende diskuterat fram och tillbaka hur sugna de var på att betäcka med honom men till slut inte tordes av rädsla om SITT rykte i BLUP-världen
Men det ska jag inte göra.
Östra Greda som föder upp tävlingshästar har dock för något år sedan betäckt ett antal ston med honom, så förhoppningsvis kan det komma fram lite bra avkommor så småningom. Vi har ju också tydligt sett vilken avelsnyckel han har och vilka ston som passar honom.
Det här inlägget kan låta bittert och gnälligt men det är rakt inte meningen, tvärtom !
För NU ÄR DET INTE SÅ LÄNGRE !
Visar man en fin häst och den har en ovanlig färg så blir domarna GLADA !
Visst, BLUP-rasismen kvarlever men det kan ju alltid botas med resultat, dvs att man faktiskt visar/tävlar sina hästar även om de har okänd stam.
Men färgrasismen är borta. I viss mån är skäckarna utsatta för det är svårt att bedöma en oregelbundet tecknad häst. Men det finns inte längre någon medveten diskriminering !!!
Tvärtom
Det finns minst 13 silverhingstar i landet och färgen är absolut räddad på bred front till eftervärlden. Och inte diskriminerad på något sätt längre. När det nyligen spreds felaktiga rykten om att alla silverhästar har ögonfel (vilket inte är aktuellt i vår ras utan är kopplat till en enskild avelslinje i Rocky Mountain-hästar i USA) går det via internet snabbt att bemöta och sprida saklig information. Kunskapsnivån har lyfts och folk har i och med nätverkssamhället lärt sig vara mer källkritiska.
Konstantskimlarna är fortfarande utsatta men eftersom det finns en ökad medvetenhet om det unika med färgen och en del hingsthållare som gillar att härma populära koncept så tror jag det också kan lösa sig.
Vilket gör att jag förnöjt kan dra mig tillbaka från barrikaderna och ägna mig åt den tvåbenta aveln