Askur frá Hofstadaseli

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Askur frá Hofstadaseli

Fast jag tolkade det liksom så! Hur jag än vred och vände på min beskrivning av mitt sto så verkade alla ta det fel. Att jag måste slå i från mig henne osv. Hon är inte närgången på det viset, det handlar helt enkelt om att hon är så jädra nyfiken och kommer som ett skott så fort något händer;). Hon ger sig inte på folk eller liknande.
Framfusig är hon mot de andra hästarna som låter henne komma undan med mycket ibland:devil:
Men det måste ha varit jag som var otydlig i min beskrivning.
Jag är inte ute efter att baktala Askur eller hans avkommor. Vilket verkar vara problematiken så fort man försöker diskutera dem...

125_2560.jpg

// Cicci

ojoj vem är du?äger du denna hästen?ser att den står hos camillamin förra hovslagare, där har ja vatt många gånger.

Jag har inte tänkt mig ditt föl som någon trädgårdsuppfödning. Har du känt det så så har jag varit otydlig! Jag känner igen din beskrivning i några av mina Askurföl men ser det inte negativt utan bara något jag tänker på när jag vistas i hagen eller hanterar dem som vid verkning t.ex.

Det var ju mer så jag också menade (att det är något jag noterat ute i hagen och vid hantering), men jag var nog också otydlig! Sen drog diskussionen iväg:crazy:

Fast jag tolkade det liksom så! Hur jag än vred och vände på min beskrivning av mitt sto så verkade alla ta det fel. Att jag måste slå i från mig henne osv. Hon är inte närgången på det viset, det handlar helt enkelt om att hon är så jädra nyfiken och kommer som ett skott så fort något händer;). Hon ger sig inte på folk eller liknande.
Framfusig är hon mot de andra hästarna som låter henne komma undan med mycket ibland:devil:
Men det måste ha varit jag som var otydlig i min beskrivning.
Jag är inte ute efter att baktala Askur eller hans avkommor. Vilket verkar vara problematiken så fort man försöker diskutera dem...

Jag tycker det låter precis som en häst jag vill ha. Med andra ord helt underbar:love:

Det var ju mer så jag också menade (att det är något jag noterat ute i hagen och vid hantering), men jag var nog också otydlig! Sen drog diskussionen iväg:crazy:

Jag tror du är lite överkänslig och läser in kritik mot DIN häst i mina och andra generella formuleringar om avkommegruppen som helhet.

Självklart har inte Askurbarn bara goda sidor!

Jag blir tex galen på en del av de drag man ser ibland hos flera av dem, det där självsäkra att de vet att de är snygga och hur saker ska gå till, så de lyssnar inte på min allra minsta vink (som tex Hýreygur och hans bebisar gör, typ backar två meter om man höjer pekfingret 2 cm) utan man måste liksom ställa sig och hosta ordentligt och påkalla UPPMÄRKSAMHET.

Men, det är en annan sida av myntet, samma drag gör dem ofta nybörjarsäkra, omdömesgilla, bussiga och coola som ridhästar.

Jag blir tex galen på en del av de drag man ser ibland hos flera av dem, det där självsäkra att de vet att de är snygga och hur saker ska gå till, så de lyssnar inte på min allra minsta vink (som tex Hýreygur och hans bebisar gör, typ backar två meter om man höjer pekfingret 2 cm) utan man måste liksom ställa sig och hosta ordentligt och påkalla UPPMÄRKSAMHET.

Men, det är en annan sida av myntet, samma drag gör dem ofta nybörjarsäkra, omdömesgilla, bussiga och coola som ridhästar.

Nu måste jag bara lägga mig i :o Visserligen är min "bebis" ett barnbarn till Askur (men i det hänseendet var hon och hennes mamma rel lika) men hon är VÄLDIGT lyhörd och även fast hon är hemskt social är hon otroligt lyhörd för vad man gör med och runt henne. Bara för att visa att även Askurbarn (eller ja barnbarn *S*) också kan vara så trevligt lyhörda runt människor :D:p

För övrigt är hon ändo väldigt bussig (men cool blir hon nog itne för det är massor av motor och så känsligheten på det då) men däremot förtroendesfull.

rolig tråd, min hästs mamma blev betäckt med askur och jag hoppas det blev ett fint litet föl i år efter honom och min häst fick sitt första halvsyskon på sin mammas sida har dock inte fått höra hur det gick men det skulle vara intressant att se vad det blev av det fölet.

Nu har jag kollat och det blev en liten Atli. :) Svart eller silversvart.

Jag tror du är lite överkänslig och läser in kritik mot DIN häst i mina och andra generella formuleringar om avkommegruppen som helhet.

Men något jag skrev måste ju ha gjort att du kände dig nödbedd att gå in i diskussionen. Det var mest det som kändes dumt! Du ska ju inte behöva försvara Askurs avkommor pga mig och min häst:o

ojoj vem är du?äger du denna hästen?ser att den står hos camillamin förra hovslagare, där har ja vatt många gånger.

Tack! :o (hoppas att det var menat som en komplimang)

Ja, jag äger denna häst. Egen uppfödning. Den STOD hos Camilla, men är numera kastrerad och står "hemma" hos mamma.

Mer uppgifter om mig och hästen kan du väl få om du vill, men inte på öppet forum. Maila eller pma:a mig i så fall. (fler bilder finns, mamma till hästen är stoet på min avatar)

// Cicci

Jag kände mig inte nödbedd och uppfattade inget som kritik :D

Jag har kanske sett flest Askurbarn och diskuterar gärna dem.

Men jag har inga rosa solglasögon :cool:

Hästar har en liten del pappagener, en liten del mammagener, och del mammafostran, en stor del flockfostran och en stor del människofostran som formar hur de blir som ridhästar.

Så klart är det ändå kul att känna igen gemensamma nämnare. Askurs tydligaste är de starka fyrgångsegenskaperna där gångarterna hålls isär (även hos de som får pass), hållningen med inbyggd form och "linslusegenskapen" (alltid närmast kameran, nyfikna och lite fåfänga)

Vad gäller lyhördhetsdiskussionen är jag bortskämd. Mina "egna" ridhästar brukar ha en grym kommunikationsförmåga och vara superkänsliga. (på olika vis)

Jag tror ingen annan skulle kunna uppfatta Askur som olydig tex :p Men jag gillar inte att han kunde vrida på kroppen (utan att flytta fötterna) för att se bättre åt det hållet han ville istället för att stå fastfrusen med allt fokus på mig när han var tillsagd att stå stilla i en kvart :angel:

När man haft och ridit in en sån som Hýreygur som bara frågar "Vad vill min dyrkade människa nu?" hela tiden kan man bli bortskämd :o

Men hans mamma är mamma till det enda lite överkänsliga Askurbarnet jag vet om. Det var nog inget fel på hästen men han tålde inte fel uppväxt och fostran, som de flesta andra Askurbarnen har extremt stor tolerans för.

Vilket vackert sto!
Har bebisen randiga fötter?
Vita ögonfransar ser jag att den har.

Gud så söt!:love:

[/QUOTE]

Gud så söt!:love:

Tänke jag kunde bidra med några bilder på min Askur kille!
Mósí född:2000

20387379.jpg

20387381.jpg

20387378.jpg

vilken mysig tråd...har varit och provridit Ponza från silverkedjan mamma till ett föl jag tittade på, hon är efter Askur, silverbrun är hon jättestor och jättefin.

Tack! :o (hoppas att det var menat som en komplimang)

Ja, jag äger denna häst. Egen uppfödning. Den STOD hos Camilla, men är numera kastrerad och står "hemma" hos mamma.

Mer uppgifter om mig och hästen kan du väl få om du vill, men inte på öppet forum. Maila eller pma:a mig i så fall. (fler bilder finns, mamma till hästen är stoet på min avatar)

// Cicci

oj detta var länge sedan jag såg du skrivit det nu.

det var menat som en komplimang alltså jag blev glad att jag kände igen stället:laugh:
vad har han för färg? (har kanske frågat)

jätteroligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka