Askur frá Hofstadaseli

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Askur frá Hofstadaseli

Vilken sötnos! Lycka till med den lilla.

Min Askurdotter verkar då aldrig sluta växa! Måste nog ta och måtta henne en dag;). Positivt är att även manen och svansen växer som ogräs:D

Tack, hon e underbar :D
Din nya fölis går inte av för hackor den heller, kollade in föltråden.
Hur ung är din askur avkomma nu?Skulle vara roligt att höra hur stor den är, tycker min är ganska stor. Hon var stor när hon föddes. Mamma sto hade problem med att få ut henne sjlv så vi fick dra ut "den lilla".

Vår Askuravkomma var liten när hon föddes, minst av våra fyra föl.
Hur stor hon är nu som fyraåring kanske inte_ung kan svara på.

Gud vilken söt en! :love:
Herregud vad man blir sugen på föl när man ser alla små bebisar!
Den ser ut att få en spännande färg, din lilla. Och fin teckning i Ansiktet hade den också.
Lycka till med den i framtiden!

Jag och Snudda ska förresten tävla till helgen, så jag återkommer med lite resultat då.
Har haft som mål att kvala till SM i år. Dock har uttagningarna inte gått riktigt som dom ska. Vi har legat och nosat på kvalgränsen, men inte klarat den än :cool: Det är ganska frustrerande, för det känns som hon kan gå bättre än hon har gjort nu i vår.
Men jag hoppashoppas att det går vägen nu till helgen. Dock är jag väääldigt nervös, redan.
Någon som har något tips om hur jag ska hålla mina nerver i styr?

/Anna

Hon är underbar :love: Min Bædis, som hon heter. Det var väl förvaltade skattepengar från ifjor:rofl:

Det går säker bra i helgen på tävlingarna, någon gång måste du ju knäcka kvalgränsen så det blir säkert i helgen. Jag håller tummarna hårt .

Det betyder Brisens Gudinna enligt Islänska Hästnamn.

Det var så lite så, du får uppdatera här sedan ;)

*kl*

En uppdatering om hur min Askur-bäbis ser ut som 4-åring.
Han är Silvergulsvart och heter Draumur.

SL270189.jpg

Och när man ser den bilden inser man vilken färg ens egen häst hade, det är väl snart 20 år sedan vi sålde honom. Men han stod som svettfux i registreringen.

Kul att det har blivit bättre koll på vad hästarna har för färg!

*kl*

En uppdatering om hur min Askur-bäbis ser ut som 4-åring.
Han är Silvergulsvart och heter Draumur.

SL270189.jpg

Super fin:love:
Kommer du ihåg när det började synas på honom att han blev silvergulsvart.
Har själv en som blir antingen silversvart eller silvergulsvart.

Tack.

Det syntes direkt när han var nyfödd.

Ngt brunare än den silversvarta (efter Askur han med) som föddes samma år. Född med vita ögonfransar, blåa ögon, lila ögonkanter. Silver strån i man och svans, randiga hovar o.s.v.

Med tanke på vad mamman har för färg och pappan så kan det bara vara silvergulsvart.

Ett litet tillägg...
Vet ej om det är 100% men det kan säkert Tim svara på.

Om den är silversvart är den ofta lite apelkastad.
(de silversvarta jag sett har det stämt till 110%)

Min fölis var stålgrå när hon föddes, vita ögonfransar, blå/grå ögon, ränderna på hovarna kom efter ca 1 månad men det fanns antydningar uppe i kronranden till ränder.
fick svar av Tim att om de blir silvergulsvarta så syns det inte förrän om något år. Bædis är apelkastad på rumpan där hon fällt av. pappa är ju Askur (silversvart) och mamma är gulbrun.
Så här såg hon ut när hon:
Nyfödd, svart runt ögonen.

3 dygn:

Och nu snart 3 månader, den 8/8

2 (av 3) av årets föl på samma bild. I år har vi bara föl efter silverhingstar hemma. Fuxhingsten med bläs och 2 bakstrumpor är e. Askur, de 2 stofölen är e. Loftur frá Möðrufelli.

picture.aspx

Det jag kan säga om Askur-sonen är att han är välrest, snyggt byggd, rör sig i enormt flott trav. Skritt och galopp är ordinära, några andra gångarter har han inte visat. Han är mycket nyfiken och orädd och går sina egna vägar. Mamman är ett trevligt men obedömt sto med mycket pass.

Super fin:love:
Kommer du ihåg när det började synas på honom att han blev silvergulsvart.
Har själv en som blir antingen silversvart eller silvergulsvart.

Har foto på när de var föl. En silversvart och min slivergulsvarta.

126_2689.jpg

126_2674.jpg

Här ser man tydlig skillnad.
Silversvarta är mer brun och silvergulsvarta mer grå.
(dessa är tagna när fölen är ca 2 månader gamla)

Senast ändrad:

Aha, tack för dina svar.
Man ser tydlig skillnad på de två. Min är mer brun/beige i färgen nu och apelkastad på rumpa, där hon fällt av.
Nästa likadan teckning i huvudet som min föling :D
Har du bild på den silversvarta när den är lite äldra också.

Ja det har jag, men vet inte om jag bör lägga ut dem offentligt. Det är inte min häst.

Du får gärna skicka till min mejl.
jag pm:ar dig min mejladress sedan får du göra som du vill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka