Sv: Åsikter

minimi skrev:
Jag tror tyvärr inte att du förstår vad jag och andra fösöker säga till dej, som en hjälp att komma vidare. Det säger mig något om din kunskap. Kanske är det helt fel häst för dej?

Det som tydligen inte kommit fram, är att hästen är udda, han är den avikelsen, den sista procenten av alla hästar. Jag förstår, men du har inte sett hästen från början, du har inte sett hästen på riktigt. Du kanske grundar fel? Att han går med öronen bakåt, det gör han alltid oavsett om vi galloperar ute eller han står i boxen, det är hans grej, vilket "ser" tråkigt ut, och folk reagerar fel.. Han var fel häst för mig, men jag har kommit över det, och nu känns han rätt, jag har lärt mig massor!

En häst som reagerar som du beskriver att den gjort, har ngåot allvarligt fel, det kan vara fysiskt eller psykiskt, tex av helt felaktig ridning. Det kan vara en individ som är knepig och som behandlats okunnigt. Vad vet jag..

Antagligen blev det något fel i inridningen redan, hästen är 11, jag fanns inte med i bilden då, inget jag kunnat göra ngt åt, ägaren innan mej satt o höll balansen i tyglarna o skumpade omkring som attan.

Men även om du tycker att det går bättre nu så kvarstår att du stör hästen enormt med din obalans och dina händer. Hästen är inte nöjd fortfarande. Det är vad du ska utgå ifrån.

Detta blev inspelat i fredags? Eller torsdags förra veckan, det har hänt mycket med min sits bara på denna veckan.

Kanske är den för svår för dej? Ditt sätt att resonera här i tråden får mej faktiskt att tro att du saknar de kunskaper du skulle behöva.

När du skriver så så kan man tro att jag ridit i ett år eller nått. Hästen KANSKE skulle funka bättre på en kortare tid hos Kyra, Lussan, Jan Brink, alltså hos en toppryttare. Jag är övertygad om att de skulle få kämpa i början och kanske ge upp.

Tror du att med det du ser på filmen, att någon enda häst skulle kunna arbeta avspänt? Det jag ser på film nr 1 i början av ditt inlägg är en häst som försöker men som tyvärr hindras av att du är instabil och skumpar och har händer som hela tiden stör den i hans känsliga mun.

Försöker o försöker.. :smirk: Så känslig är han inte i munnen.

Om den hästen jag sitter på (oavsett utb nivå) är så missnöjd som din så ser jag över vad jag håller på med. Jag sitter inte och försöker trycka mej ner i sadeln när hästen så uppenbarligen inte tycker om det. Då skulle jag försöka hitta ett läge där vi kommer vidare, om det så är med grunden start, stopp, vända osv eller med lättridning, det spelar ingen roll.

Been there, done that

Jag tycker det är övergrepp mot hästen att resonera som du gör. Som en prestigekamp där du tror att du ska "vinna" över 500 kilo häst?
Efter det du ahr sagt här så är mina synpunkter:

Ta hjälp av en mycket duktig tränare, helst varje gång du rider.

Har en tränare som tränar elever på nationell/internatinell nivå, som funkar alldeles utmärkt och vet hur jag rider, som tycker att jag är på rätt väg. Hon vet hur hästen är. Som jag sagt innan är han skeptisk till vad man än gör o motarbetar för att slippa.

Rid ut och försök hitta lägen där hästen och du arbetrar tillsammans inte mot varandra. Där ni trivs ihop, inte vantrivs.

Visst, rida ut, det är trevligt. Då har jag en häst med huvudet i vädret, som vanligt, så det funkar inte på honom (martingal hjälper). Testat det med.

Börja om med grunden tex Kyras ABC

Eller rid en annan häst som passar dej bättre.

Finns inga andra hästar i stallet att rida, trivs bra med min!

Kanske är jag för hård. Men din inställning gör att jag känner mer för hästen och hur den har det i tillvaron.
Japp, du är för hård, det känns som personagrepp, jag vet intemer avd jag ska försklara för att du ska förstå hur han är, det lättaste vore att du kom o tittade själv, vart bor du? Det viktigaste, hur gammal är DU?, Hur länge har du ridit, vad har du för meriter som kan uttala dig såhär?
tiiiioooo tecken

Just det ja, hästen gick så bra idag! Synd som attan att inte någon kunde filma...!!!! Det hade vart roligt att höra era åsikter då!=)

*knapplån* Nu är vi där igen tjejer!!
Glöm inte att kommentera det positiva i ridningen oxå!!

Tösen har en fin häst som har en trevlig exteriör!!

Stundtals ser det riktigt bra ut!

Ganska stadig skänkel och bara handen blir lite mer still så har hon en bra handställning!!

Det finns förutsättningar för att det ska bli ett riktigt stiligt dressyrekipage tycker jag!!!:bump: :bump:

Jag förstår att det känns som personangrepp. Det är tråkigt, men det är svårt att undvika. Jag vill inte som några gör heja på och säga att det ser så bra ut, när det inte gör det. Bara för att att vara snäll. Det är ju ingen hjälp för dej. För du behöver hjälp med sitsen. Det är något vi alla behöver på olika sätt. Alla kämpar vi nog ständigt med det.

Jag vill inte sätta mej på andras hästar för att visa att jag "kan". Jag tvivlar inte på att det ärsvårt och att den är käsnlig, det har jag skrivit flera gånger.

Vad mej själv beträffar är jag 30 snart och har ridit bokstavligt talat hela livet. Till och med i mammas mage:smirk:

Jag har ridit förutom ponnyer mest fulllblod, som ofta är känsliga och nägra har varit väldigt speciella och "svåra". Just nu hjälper jag ibland till med en häst som är mycket felbehandlad pga att han har ett mycket eget temperament bla. Den "accepterar" inte att människor rider alls egentligen. På den hästen gör vi precis det ajg råder dej till. INgen försöker sitta och "trimma" den, det handlar om grunder. Det är ingen prestigeförslust att gå tillbaka för att hitta rätt med en häst.

Det kan hända att du tycker hästen gick bra idag. Men jag tror inte att din sits har förändrats drstiskt, i så fall är det ju bara bra, elelr hur?Bra att du kämpar, det skrev jag förrut också. Då är du på rätt väg. Men försök inte gå fortare fram än vad du och hästen klarar.

Jag har inte en tanke på öronen som du skrev, hästen går snällt runt och gör egentligen inget konstigt men med den sits du har på filmen kan den inte arbeta mer.

Rid utan tyglar, träna på att göra din hand oberoende av resten av kroppen, så att du kan vara lätt i handen coh inte störa den.

Jag tror att du vill ha hjälp eftersom du frågade. Det är bra. Det kan vara tufft med kritik men ofta ligger det något i kritik, óch lyssnar man och funderar så kanske man kommer fram till att det ligger något i kritiken och då kan man lära sig något och bli bättre. Det gäller oss alla. Hela tiden. Ingen är perfekt. Jag är det verkligen inte.
Jag har många dåliga ovanor som min tränare påpekar.

Om alla säger att "det ser ju bra ut" så lär du dej inget och kommer inte vidare. Kritik får oss att utvecklas. Om ett år till kanske du tittar
på filmen och förstår vad jag menade.

En häst som din behöver att du kan rida med stilla hand och i balans, det måste du acceptera. Den är fin, men den kräver mycket av dej. Du måste se till dej själv. OM du inte kan det är det fel häst för dej.

Än en gång, jag ser alltid till mej själv, har jag försökt säga här. Vad gör jag för fel eftersom jag inte får till det? Jag är den som kan tänka så, inte hästen. Det enda jag råder dej till egentligen är att göra samma sak.

Senast ändrad av en moderator:

Hästen är jättefin, verkligen.

Men du måste få ordning på din sits, din hand och din skänkel. Det är nog därför hästen har problem att acceptera dem. Man ser på filmen att han är på väg att slappna av i formen, men just då tappar du balansen och tar den i tygeln i stället. Där stör du honom, och han vågar inte lita på din hand.
Oftast är det lättare att träna sitsen när hästen är välbalanserad, har man ingen egen balans, är det viktigt att hästen har det.

Satsa på att rida hästen mer framåt, med ett stöd i yttersidan, känn att du kan sitta så still som möjligt, bli lite snobbig.

Man behöver inte rida med så stora handrörelser som du gör, det gjorde jag förr, men min tränare har fått ordning på dem, inte genom tjat, men genom att ge mig uppgifter som är omöjliga att klara om man rider med så stora hjälper.
Känn att du får upp händerna lite, och tummarna är högsta punkt. Alla förhållningar genom armbågen och alla eftergifter genom en snabb klapp på halsen eller kanske bara flytta fram handen 1 cm.

Fortsätt kämpa! Jag ser så mkt av mina gamla egna fel i din ridning, och jag vet att med rätt tränare kommer du att få ordning på dem!!

Fazer skrev:

Ovanstående rader tycker jag att alla användare borde läsa ett par gånger, den sista meningen är viktig!

/B_A_L, moderator

Fazer skrev:

Tösen har en fin häst som har en trevlig exteriör!!

Stundtals ser det riktigt bra ut!

Ganska stadig skänkel och bara handen blir lite mer still så har hon en bra handställning!!

Det finns förutsättningar för att det ska bli ett riktigt stiligt dressyrekipage tycker jag!!!:bump: :bump:

*lite kl*
precis vad jag sa men jag gav tips också :)

Lycka till!!! :banana:

Det var lite svårt här, då trådskaparen tyckte sig vara fullkomlig o hästen var den dumme:confused:
Jättefin häst:banana: :bow:

Nej,nej, tråkigt att du fått den uppfattningen! Så är det verkligen inte menat, ingen människa är fullkomlig, särskilt inte jag.
Nu känns det som det kvittar vad jag skriver, du (även minimi) har bestämmt dig för att jag inte kan rida, att jag inte fattar nånting, att jag inte tar åt mig av vad ni säger. Vilket är helt fel. Men du måste förstå att man sållar bort det man tycker inte stämmer på sig själv o häst. (vilket man måste göra här på buke, det finns för många "experter"..!!)

Jag har kollat o pratat med Sanne:L om vad som uppfattats o skrivits i denna tråd, jag har nu skrivit det jag kan skriva, finns lixom inget mer att säga om mig eller häst! (känns det som) Jag kan förstå att om man kollar filmerna ser man bara det, och det man ser är en häst som inte går perfekt, en ryttare som inte rider perfekt. Helt förståligt! Det har jag försökt, försökt och försökt lite till att förklara varför varför jag rider så, varför han går så.

Idag filmade vi lite till när jag hoppat, han gick bra, som han gjort hela veckan o helgen blir ledig för honom. Tyvärr har zippyvideos krånglat och jag inte fått upp filmen.. men jag ska försöka vidare.

Jag tyckte inte att din 2:a film, visade på katastrofal ridning.

Jag reagerade på ditt resonemang om hästen. Att den ska tåla din ridning utan protester.

Hur tycker du själv att din ridning var ?

Stunta i var den har huvudet o se till att den arbetar bakifrån över ryggen mot en stilla hand, så löser det sig.

Vi skäller inte på dig för att vi är elaka, utan för att vi bryr oss o vill att ni ska komma till ett samspel.:love:
trägen vinner:idea:

axel skrev:
Jag tyckte inte att din 2:a film, visade på katastrofal ridning.

Jag reagerade på ditt resonemang om hästen. Att den ska tåla din ridning utan protester.

Hur tycker du själv att din ridning var ?

Stunta i var den har huvudet o se till att den arbetar bakifrån över ryggen mot en stilla hand, så löser det sig.

Vi skäller inte på dig för att vi är elaka, utan för att vi bryr oss o vill att ni ska komma till ett samspel.:love:
AMEN :bow: :bump: :bow: :bump:

Som nån sa tidigare, vet inte vem, rid bettlöst och se vad som händer. Nån riktigt mild betsling typ lindell eller bitless bridle. Har du provat att rida lätt på långa tyglar i godan ro och bara låta honom sträcka sig framåt neråt själv?

axel skrev:

Ja, det är faktiskt alldeles sant! :bow:

Till trådskaparen:
Du har en väldigt fin häst, det kan bli bra om du kämpar på, men snälla du, ta emot råd och hjälp.
Jag resonerar så att det alltid beror på mej! Varför skulle inte du kunna lära dej se saken på samma sätt? Jag är inte fullärd, kommer väl aldrig att bli det. Varför skulle du vara det? OK, hästen är svår att sitta på säger du, men är det hästens fel? Eller måste du acceptera det då och arbeta ufirån det. En häst som blir störd är svår att sitta på för den spänner emot. En spänd häst måste du bli avspänd på, för att den ska bli avspänd. Vad är så fel med att börja om i tänkandet? Om inte annat för att du tycker om hästen? Det kan ju bli bra för er båda i slutänden.

Jag kanske är väldigt opedagogisk (men jag är inte lärare heller). Men om du tittar på tex tyglarna på första filmen, alldeles nere vid hästens mun. Vad ser du då?

Läs igenom alla synpunkter igen som du har fått, så ser du att det finns en massa råd att prova. Jag hoppas du verkligen tar till dej några av dem. Lycka till med en trevlig häst!

Senast ändrad av en moderator:

Åter igen, jag har ridit hästen i 3,5 år på gott o ont. Det är först nu jag har hittat en tränare som funkar för oss båda. Då har jag ändå testat kanske 5 tränare som det inte funkade med.

Ni ville att jag skulle rida lätt: detta är från jan/feb nån gång.

Detta är från lördags, tyvärr väldigt mörkt..!

JAG vet iaf att jag är på rätt väg, jag vet även att jag inte är bäst på att rida, jag vet att om en duktigare person med tålamod till tusen kanske skulle få honom att gå bättre än mig på kortare tid.

När han kom, då var han oridbar, jag tycker att jag lyckats rätt bra med tanke på allt och hur han var.

Detta blir mitt sista inlägg här, synd att folk inte kan lägga ihop hela sammhanget.. Jag svarar gärna på PM, men inget mer här.

Jag tycker att det ser mkt trevligare ut nu, när du rider lätt! Du har en bättre balans i lättridningen, och stör inte hästen där! Du har fortfarande stora handrörelser, men inte så att det stör hästen, utan det är mer nånting man lägger märke till i din sits!

Hästen ser mycket mer nöjd ut när du rider lätt.

Jag tycker fortfarande hästen är jättefin, och du har gjort ett superjobb! Men man måste tåla lite kritik också om man ber om åsikter.

Helt annat ekipage när du rider lätt.:eek:

Du ser inte ut att rida "dåligt" alls, men det ser sämmre ut när du sitter. Hos mig är det tvärt emot :D

Med lite träning till kommer ni sopa banan helt klart, ser stadig och fin ut i balans och du blir mer still i handen vid lättridningen :banana: kul att se

Stor skillnad från den gammla filmen, mer frammåtbjudning och arbetsvilja. Du är på rätt väg, precis som du säger

Vilken skillnad!
:)

Här har din häst möjlighet att arbeta med sin rygg, ser inte ut att vara samma häst som första filmen!!! Jätteroligt att se.
Hade du varit min elev hade jag varit väldigt stolt!

Lugna bara ner handen lite och fokusera mer på att göra travarbetet i lättridningen. Du har inte på ngt sätt misslyckats bara för att du "måste" rida lätt. Jag hade kanske önskat en lite effektivare underskänkel, men totalt sett är detta en studie i harmoni - det måste kännas mkt bättre! :bow:

Snälla, håll oss gärna uppdaterade om er fortsatta träning, du är ju definitivt på rätt väg och som jag tidigare sagt, det kan bli riktigt bra!

Du har inte en konventionell, "lagom" häst, så var lite lurig istället för at bråka och försöka tvinga honom till arbete. Du har inte ngn möjlighet att ta reda på vad han varit med om?

En helt annan häst i dom sista filmerna.. Vilken snygging...=)

Ett tips kan ju vara att tömköra mycke.. Bygga muskler genom det så du inte stör honom så mycke.
Jag hade en "galning" förut med världens gång=studsig som bara den. Jag tömkörde en hel del, dels för att hjälpa honom i sin uppbyggnad och få honom att acceptera mig som "ledare", för att acceptera bettet och sen för att mina magmuskler va på tok för svaga så jag orkade inte sitta ordentligt.. Det blandat med ridning va en riktigt bra kombination!

Kanske kan hjälpa dig med..=)

Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat