Sv: Åsikter

Man kan verkligen inte dra alla hästar över en kam!(vilket du gör).

Hästen får verkligen inte bara negativ respons, jag är verkligen noga med beröm o berömmer mycket o ofta så han verkligen vet att det är rätt!

I mitt fall VET jag att jag gör rätt, men får inte alltid rätt tillbaka, han är motvillig till jobb!

axel skrev:
Håller inte alls med dig.
Hästar VILL vara till lags och gör mkt. för att få beröm.

Men om den bara får negativ respons så är det klart som korvspad att den inte tycker att det är roligt o därför säger -jag vill inte vara med på detta:crazy:

Jag skyller ALDRIG på hästen om det inte går bra, utan kollar vad JAG gjorde för fel:idea:

Om alla hästar alltid velat vara till lags bara de får lite beröm så hade vi alla ridit OS vid det här laget!!!! Endel hästar vill helt enkelt mindre än andra och endel visar sina protester kraftigare än andra, det kan gå så långt att det kan bli obehagligt! Ninsans häst kräver mycket beröm, vilket han får,men han tar liksom inte åt sig, det tror jag beror på vad han har varit med om tidigare i livet, den tiden som bara han själv vet vad som hände och vi aldrig får reda på!!! Givetvis skyller vi inte allt på hästen, finns ju en anledning till att vi bl a börjat longera o sitsträna, men hästen är inte särskilt sammarbetsvillig.. inte alla dagar iallafall, vissa går det jättebra! Jobbar på att få fler såna dagar ;) Han är dessutom genomgången av veterinär, kiropraktiker, tandläkare mfl och där finns inga fysiska fel på hästen, och sadel o träns passar, därför skriver Ninsan att det sitter i huvudet på hästen, det gör det!! Men hur vänder man den negativa tanken i hans huvud?????? Beröm, beröm, beröm, men det måste finnas mer man kan göra, förslag???

Jag tycker Hästen ser fin ut...

Jag skulle vilja att du lägger tyglarna i brygga så du kan ta stöd vid manken och vara mer stilla med dina händer, Du koncentrerar dig mer på hästens huvud än hur du sitter. Rid lätt och ha så stilla hand som möjligt. Jag tror inte hästen är så irriterad på själva bettet utan var du gör med det.

Släpp stigbyglarna och sätta en rem på framvalvet där du kan ta tag med lillfingret så du kan lära dig sitta djupare och hålla om med skänkeln.
är inte sadeln lite liten?:o

Jag tror att om du kommer igenom med det här som jag sa kan ni bli super :banana: :banana:

*tar sista knappen*
Det jag ser från video nr ett är att du har svårt att hinna med eftergiften som ska tala om för hästan att den gjort rätt.

Ett smart alternativ när hästen är känslig och man har hamnat i en ond cirkel är att fästa extra tyglar i nosgrimman.
Sen rider du på de tyglarna och har vanliga tygeln med bett som reserv.

Har sett ett antal hästar som helt förvandlats med den enkla åtgärden. Om det inte är problemet, så är heller ingen skada skedd...och kostar minimalt.

Kämpa på!
Hästen är ju så snygg, han syns!! :love:

Å jag kan förstå att han är skumpig, har suttit på mitt halvblod i många år å försökt att sluta skumpa, det är inte lätt å då är han ändå väldigt stabil.

Stoet jag har nu är inte skumpig men däremot precis så där känslig som du skriver.

Jag har hört precis tvärt om mot vad dom andra skriver här "Hästar VILL vara till lags och gör mkt. för att få beröm" jag har hört att hästar är lata av naturen å slipper dom jobba så gör dom det ;)

Hästar är individer precis som vi. Vissa vill å vissa vill inte, andra vill inte alls å en del vill för mycket.

Jag tycker också att något "ser fel ut". Han ser en aningens förbannad ut ibland. Vet ej om det kan bero på din ostadiga sits eller om något gör ont på honom.
Hur är han om du bara rider lätt och rider ner honom på tygel i en ganska låg form där han får upp ryggen? Blir han värre eller bättre??

Du skall inte ta det som ett misslyckande att rida lätt... Att sitta ner innan hästen arbetar med ryggen förstör bara. Börja att sitta ner korta stunder då du har hästen riktigt bra- framme i handen och med undersatta bakben samt arbetar med ryggen. Börja rida lätt igen när du tappar det...

Man skall aldrig vara rädd för att backa tillbaka när man utbildar hästar... På alla hästar, hur utbildade de än är, måste man backa och hämta tillbaka det man hade innan. När man går vidare är det lätt att tappa lite på vägen sas.... Ju mer välutbildad och genomriden en häst är desto snabbare går det att hitta tillbaka när man backat!

Återigen.. Lycka till. Du har en snygg häst!

pelaren skrev:
Man skall aldrig vara rädd för att backa tillbaka när man utbildar hästar... På alla hästar, hur utbildade de än är, måste man backa och hämta tillbaka det man hade innan. När man går vidare är det lätt att tappa lite på vägen sas.... Ju mer välutbildad och genomriden en häst är desto snabbare går det att hitta tillbaka när man backat!

:bow: :bow: håller helt med

Bra sagt:banana:

Alla kommer inte till OS för att man inte kan kommunicera rätt med hästen.
Den där "timingen" är få förunnat.

ninsan skrev:
Nej, nej, det är absolut inte för tidigt, snarare sent=)
Han tar varenda liten minichans det finns att slippa undan, vilket han lättare gör under lättridning, under nedsittning har jag bättre kontroll på honom.

"sen" baserat på vilka kriteria?
på bilderna skumpar du honom väldigt i ryggen, det blir en ryckig kontakt mellan dig, din rumpa och kontakten med tygeln. i och med detta blir hästen ännu mer orolig i munnen och ostadig i formen. jag vidhåller att du skulle tjäna på att rida lätt och släppa upp ryggen på honom samtidigt som du övar på en stadigare hand.

ninsan skrev:
Man kan verkligen inte dra alla hästar över en kam!(vilket du gör).

Hästen får verkligen inte bara negativ respons, jag är verkligen noga med beröm o berömmer mycket o ofta så han verkligen vet att det är rätt!

I mitt fall VET jag att jag gör rätt, men får inte alltid rätt tillbaka, han är motvillig till jobb!

MEn du är människan som då ska tänka ut hur du får hästen att vilja arbeta mer. Är den nöjd så kommer den att arbeta på. Visst kan det ta emot innan den kommit igång men det ska gå att komma förbi och det är din sak att ta reda på hur.

Om du anser att du redan gör allt rätt förstår jag inte varför du la in en fråga?

Uppenbarligen gör du inte allt rätt, åtminstone gör du det inte på filmerna för där STÖR du hästen något grymt. Eftersom du inte tar till dig av synpunkterna måste jag vara så tydlig och ärlig. Du stör hästen med din sits och dina händer. Klart den inte vill jobba då.
Det är OBEKVÄMT för den.

Gör det lättare för den genom att rida lätt. Få hästen att acceptera arbetet genom att se till dig själv och dina brister och avhjälp dem, så ska du se att hästen blir nöjdare och mera "arbetsssam".

Visst kan hästar försöka komma undan arbete men om du vänligt men bestämt fortsätter att tala om vad du vill coh gör det möjligt för hsäten att utföra så kommer det till slut. OCh din sits på filmerna fr a den "nyaste" stör hästen, ser du inte det själv? Det beror nog på som jag skrev tidigare att hästen är svår eftersom den är känslig ohc ställer höga krav. MEn en sån häst kommer du inte åt med din inställning. Tvärtom riskerar du att få mer problem.

Jag rider och har ridit nästan bara den typen av hästar så ajg vet vad jag talar om. Du riskerar att få den negativ till allt arbete om du inte byter attityd och inser att din ridning är A och O.

Hästen KAN, men vill inte alltid. Han går sååååå bra när han vill, och då funkar allt!!=)
Men när de dagarna, vilket är ganska ofta, kommer, då har jag ett ett helvete att få honom att lyssna! När han har bestämmt sig är det svårt att bryta det..

Jag har låtit honom komma undan alldeles för enkelt.. Vilket min tränare som jag har förtroende för har sagt. När jag red för henne, sprang han iväg. Tyckte ändå att han gick någerlunda bra. Hon dissade oss totalt, vilket var jättebra! Hon ledde mig in på en väg som jag försökt gå innan, men inte vågat, då jag trodde det var för tufft för honom. Min tränare har många gånger berömt mig, min hand. Visst handen är kanske inte den bästa på filmen. Men jag ska uppdatera med en ny film imorgon så ska ni få se=)

minimi skrev:
MEn du är människan som då ska tänka ut hur du får hästen att vilja arbeta mer. Är den nöjd så kommer den att arbeta på. Visst kan det ta emot innan den kommit igång men det ska gå att komma förbi och det är din sak att ta reda på hur.

Om du anser att du redan gör allt rätt förstår jag inte varför du la in en fråga?

Jag frågade efter åsikter...

Uppenbarligen gör du inte allt rätt, åtminstone gör du det inte på filmerna för där STÖR du hästen något grymt. Eftersom du inte tar till dig av synpunkterna måste jag vara så tydlig och ärlig. Du stör hästen med din sits och dina händer. Klart den inte vill jobba då.
Det är OBEKVÄMT för den.

Allt är obekvämt för hästen då den inte gillar att jobba, den gillar inte att jag ställer krav..

Gör det lättare för den genom att rida lätt. Få hästen att acceptera arbetet genom att se till dig själv och dina brister och avhjälp dem, så ska du se att hästen blir nöjdare och mera "arbetsssam".

Han accepterar inte det bättre för att jag rider lätt, tro mig, jag har nästan bara ridit lätt fram till för ett år sedan, innan dess gick det inte, han spände varenda muskel i kroppen i protest mot att jag skulle sitta, vilket jag då itne gjorde, senare la jag in nedsittning mer o mer för att han skulle acceptera.

Visst kan hästar försöka komma undan arbete men om du vänligt men bestämt fortsätter att tala om vad du vill coh gör det möjligt för hsäten att utföra så kommer det till slut. OCh din sits på filmerna fr a den "nyaste" stör hästen, ser du inte det själv? Det beror nog på som jag skrev tidigare att hästen är svår eftersom den är känslig ohc ställer höga krav. MEn en sån häst kommer du inte åt med din inställning. Tvärtom riskerar du att få mer problem.

Här funkar inte bestämt, då får jag en häst som står på bakbenen, jag "gullar" fram vad jag vill, med beröm bla.

Jag rider och har ridit nästan bara den typen av hästar så ajg vet vad jag talar om. Du riskerar att få den negativ till allt arbete om du inte byter attityd och inser att din ridning är A och O.
Jag VET vad ridningen betyder. Så synd att jag inte har en film från hur han såg ut i början när han kom, så skulle du fått se vilken skillnad det är ändå. Från en häst som stog på bakben, eller hoppade omkring, kunde inte gallopera längre sträcka än en långsida osv. Det funkade inte ens att rida ut rakt fram. Alltid var det något. Så JO hästen har blivit mer possetiv, men han har inte helt accepterat mig som ryttare och de krav jag ställer. Kraven är att han ska gå i en bra form i alla gångarter, som man ska kunna jobba i. Jag gör inga svåra övningar, på sin höjd är det skänkelvikningar.

tiiiiiio tecken

Du har redan fått flera kloka åsikter samt en hel del konstruktiv kritik med förslag på hur du skall kunna arbeta vidare med hästen. Där har jag ingenting att tillägga.

Hoppas att du kan ta till dig de centralaste delarna av kritiken och jobba vidare med din häst.

Det är roligt att du tycker att ni som ekipage har utevecklats. Ni kommer att kunna utvecklas ytterligare om du har en ödmjuk inställning till din ridning.

Tänk på att det är en fin balansgång mellan för höga och för låga krav. I slutändan brukar det vara hästen som visar om vägen varit den rätta.

Lycka till!

Mvh Monika

ninsan skrev:
tiiiiiio tecken

Jag tror tyvärr inte att du förstår vad jag och andra fösöker säga till dej, som en hjälp att komma vidare. Det säger mig något om din kunskap. Kanske är det helt fel häst för dej?

En häst som reagerar som du beskriver att den gjort, har ngåot allvarligt fel, det kan vara fysiskt eller psykiskt, tex av helt felaktig ridning. Det kan vara en individ som är knepig och som behandlats okunnigt. Vad vet jag..

Men även om du tycker att det går bättre nu så kvarstår att du stör hästen enormt med din obalans och dina händer. Hästen är inte nöjd fortfarande. Det är vad du ska utgå ifrån.

Kanske är den för svår för dej? Ditt sätt att resonera här i tråden får mej faktiskt att tro att du saknar de kunskaper du skulle behöva.

Tror du att med det du ser på filmen, att någon enda häst skulle kunna arbeta avspänt? Det jag ser på film nr 1 i början av ditt inlägg är en häst som försöker men som tyvärr hindras av att du är instabil och skumpar och har händer som hela tiden stör den i hans känsliga mun.

Om den hästen jag sitter på (oavsett utb nivå) är så missnöjd som din så ser jag över vad jag håller på med. Jag sitter inte och försöker trycka mej ner i sadeln när hästen så uppenbarligen inte tycker om det. Då skulle jag försöka hitta ett läge där vi kommer vidare, om det så är med grunden start, stopp, vända osv eller med lättridning, det spelar ingen roll.

Jag tycker det är övergrepp mot hästen att resonera som du gör. Som en prestigekamp där du tror att du ska "vinna" över 500 kilo häst?
Efter det du ahr sagt här så är mina synpunkter:

Ta hjälp av en mycket duktig tränare, helst varje gång du rider.

Rid ut och försök hitta lägen där hästen och du arbetrar tillsammans inte mot varandra. Där ni trivs ihop, inte vantrivs.

Börja om med grunden tex Kyras ABC

Eller rid en annan häst som passar dej bättre.

Kanske är jag för hård. Men din inställning gör att jag känner mer för hästen och hur den har det i tillvaron.

Senast ändrad av en moderator:

axel skrev:
Håller inte alls med dig.
Hästar VILL vara till lags och gör mkt. för att få beröm.

Men om den bara får negativ respons så är det klart som korvspad att den inte tycker att det är roligt o därför säger -jag vill inte vara med på detta:crazy:

Jag skyller ALDRIG på hästen om det inte går bra, utan kollar vad JAG gjorde för fel:idea:
:idea: :bow:

Tycker inte att det ser så himla allvarligt ut som många påstår här!!

Men självklart måste du få lite ordning på sitsen, och för att lära dig att sitta i balans så måste du så klart öva, och det kan du endast genom att sitta ner i traven....

Gör så att du rider lätt ganska länge och värmer upp hästen och dig själv väldigt länge. Sedan övar du nedsittning korta sekvenser.
Fram i trav nedsittning, försök att behålla den känsla som du får under de första travstegen så länge som möjligt. Därefter saktar du av igen. Åsså trav en kort bit igen. osv...

Tänk på att det är viktigt at du känner dina sittben lika mycket, och hela tiden!

Tänk även på hur folk som sitter riktigt bra ser ut och försök att lista ut hur det skulle kunna kännas, och försök att hitta den känslan i din ridning, härma andra med andra ord!! Prova, misslyckas du så påt igen!!!

Det känns skumpigt å hej å hå!! Men ha tålamod så ska du se att det sakta men säkert blir bättre!!

På detta vis tränar ni på igångsättningar och avsaktningar oxå och det är alltid bra!!

Efterhand kommer du att kunna trava längre och längre sekvenser i balans!!

Lycka till!!! Du är på god väg!!

Ps. Tänk på att balansen ska vara i sitsen inte i handen!! Bara det kan göra underverk!!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat