Sv: Åsikter
ninsan skrev:
Jag tror tyvärr inte att du förstår vad jag och andra fösöker säga till dej, som en hjälp att komma vidare. Det säger mig något om din kunskap. Kanske är det helt fel häst för dej?
En häst som reagerar som du beskriver att den gjort, har ngåot allvarligt fel, det kan vara fysiskt eller psykiskt, tex av helt felaktig ridning. Det kan vara en individ som är knepig och som behandlats okunnigt. Vad vet jag..
Men även om du tycker att det går bättre nu så kvarstår att du stör hästen enormt med din obalans och dina händer. Hästen är inte nöjd fortfarande. Det är vad du ska utgå ifrån.
Kanske är den för svår för dej? Ditt sätt att resonera här i tråden får mej faktiskt att tro att du saknar de kunskaper du skulle behöva.
Tror du att med det du ser på filmen, att någon enda häst skulle kunna arbeta avspänt?
Det jag ser på film nr 1 i början av ditt inlägg är en häst som försöker men som tyvärr hindras av att du är instabil och skumpar och har händer som hela tiden stör den i hans känsliga mun.
Om den hästen jag sitter på (
oavsett utb nivå) är så missnöjd som din så ser jag över vad jag håller på med. Jag sitter inte och försöker trycka mej ner i sadeln när hästen så uppenbarligen inte tycker om det. Då skulle jag försöka hitta ett läge där vi kommer vidare, om det så är med grunden start, stopp, vända osv eller med lättridning, det spelar ingen roll.
Jag tycker det är övergrepp mot hästen att resonera som du gör. Som en prestigekamp där du tror att du ska "vinna" över 500 kilo häst?
Efter det du ahr sagt här så är mina
synpunkter:
Ta hjälp av en mycket duktig tränare, helst varje gång du rider.
Rid ut och försök hitta lägen där hästen och du arbetrar tillsammans inte mot varandra. Där ni trivs ihop, inte vantrivs.
Börja om med grunden tex Kyras ABC
Eller rid en annan häst som passar dej bättre.
Kanske är jag för hård. Men din inställning gör att jag känner mer för hästen och hur den har det i tillvaron.