Jag har "ungdomsprogressiva" vilket är något jag håller högt vid 42 😂 sen är jag närsynt och har ngt brytningsfel också. Nu senast kostade mina glasögon runt 12 000 men då var det med designbågar så de var den dyra delen. Jag tar alltid reflexbehandling på glasen och aldrig de allra billigaste heller. Har gjort det förr och de blev snabbt matta och repiga.
 
Svårt att svara på. Du får vad du betalar för, Det finns en uppsjö med glas i olika prisklasser.
Jag har glasögon varje dag och har dyraste glasen, går hos privat optiker. Man får personlig service och rabatt när man köpt glasögon där sen 1987 :)Ska man ha glasögon varje dag är det skönt att dom fungerar som man tänkt sig.
Jag har dock proggresiva nuförtiden. Men det märks inte att dom är det Inga konstiga små fält i den progressiva delen längst ned på glaset .
 
Senaste gången jag gick in på Synoptik ville de ha 8 500 för glasögon. Jag gick eftersom de sagt ett helt annat pris före synundersökningen (uppskattningutifrånmina befintliga glasögon).

Nu har jag "2 för en" från en av billighetskedjorna. Kostade 2 500 med deras bästa glas (som inte är jättebra, men fullt kompartibla med de jag köpt från Synsam och Synoptik)

PS håll ögonen öppna för kampanjer
 
Det är svårt med glasögon. Priserna varierar så otroligt mycket och det är svårt att som privatperson utvärdera vad man egentligen får för pengarna.

Det är ju lätt att tro att man får vad man betalar för, men få av oss har flera par från olika optiker så att vi vet. Utvärderingskriterierna är inte heller helt självklara
 
Jag pratade med synsam om nya glasögon och de hade en massa olika varianter, STOR prisskillnad. Gissar att det kan vara värt med bättre och dyrare glas om man kommer använda dem dagligen. Själv har jag linser och använder endast glasögon som komplement, har svårt att motivera den kostnaden då..

Har sedan innan glasögon från billigkedja.
 
Vi verkar ha lite liknanden synfel, jag ser dåligt på långt håll, men inte så att det stör mig vid annat än bilkörning. Hämtade just ut mina nya glasögon + ett par slipade solglasögon (första gången jag unnar mig det) 4500kr ink synundersökning.

Min syn har inte försämrats på de sista tio- åren, tacksam behöver inte progressiva! Däremot så hade mina gamla glasögon åldrats något enormt, efter 6 år lösa i hyllan i hallen och i bilen så var glasen så matta att jag behövde nya, ska ta hand om mina nya på ett bättre sätt :idea:
 
Jag köpte glasögon med fotokromatiska glas för 2800. Är närsynt.
Minns inte hur stor del av kostnaden som var båge respektive glas. Synundersökning ingick.

Köpte på glasögonfabriken i Ullared.
 
Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en. Och bågarna kan man välja själv och ha ett hum om kostnad.
Men glasen? Jovisst, det beror väl på synfel men ungefär? Jag är närsynt, ser dåligt på långt håll, både vägskyltar och presentationer är jobbigt. På kvällen när det är mörkt och även regnigt är det mycket jobbigt att köra bil.

Vad kostar glas? 1000 kr? 3000 kr? 7000 kr?
O vad har ni för fel på era ögon?
Senaste kostade strax under 2000kr då var det en gratis synundersökning också. Brukar inte göra några tillval utan tar enkelslipade glas. Bågar skiter jag fullständigt i märke eller ”no name” så länge de passar mitt ansikte. Detta var på smarteyes.
 
Ja, men jag blir redigt irriterad när jag tackat nej och de fortsätter försöka pracka på en det. Sedan kan det ju vara butiken i Falun som är dålig men jag har varit enormt missnöjd med servicen de senaste gångerna även om glasögonen har varit bra (tidigare har servicen varit outstanding). Jag funderar på att testa en annan butik nästa gång faktiskt.


Jag har också hört att de är väldigt pushiga så jag undviker att gå till Synsam av den anledningen. Dessutom ser jag ingen anledning att byta från Specsavers då jag alltid varit nöjd med både service, information och glasögon där.
 
Jag pratade med synsam om nya glasögon och de hade en massa olika varianter, STOR prisskillnad. Gissar att det kan vara värt med bättre och dyrare glas om man kommer använda dem dagligen. Själv har jag linser och använder endast glasögon som komplement, har svårt att motivera den kostnaden då..

Har sedan innan glasögon från billigkedja.


Ja behöver man inte glasögon jämt kanske man kan dra ner lite på kvaliteten. Själv kan jag inte ha linser då mina ögon påverkas av mediciner jag tar varje dag för kronisk sjukdom. Tog näst bästa glaset på Specsavers sist och det är fullt tillräckligt.
 
Jag har också hört att de är väldigt pushiga så jag undviker att gå till Synsam av den anledningen. Dessutom ser jag ingen anledning att byta från Specsavers då jag alltid varit nöjd med både service, information och glasögon där.

Fast det här var på Synoptik för mig. Men visst, de var pushiga på Synsam i Falu-butiken gällande abonnemang när särbon var där, han måste gå till Synsam eftersom han får glasögon via AG :meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var hos optiker och läkare idag för kolla mina torra ögon. Då visade det sig att jag har nedsatt syn på ena ögat. Jag känner inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 537
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp