Sv: Åsikter

Fin häst:love:
Passa så du inte stryper tempot för att du ska kunna sitta.

Rid lätt tills den blivit stadigare o starkare.

Sen är det hästen som ska följa ditt säte inte tvärtom, såvida den inte är ung.'
Kolla in bollfenomenet på sökningsmotorn:idea:

Då kommer du att kunna sitta o inte störa den i ryggen eller munnen.

Sa en : som har haft en mkt "obekväm" häst.

L ycka till med din pärla:d

Svarar alla:

Det är inget fysiskt fel på hästen, "felet" sitter i huvudet. Minsta lilla motgång gör att han tar chansen att sticka undan. Han gör inte alltid rätt när jag gör rätt, verkligen inte.

Jag rider lätt, ofta, men sitter ner lika mycket. Det är först det sista året jag har börjat sitta ner på honom, så det är "nytt".
Att sluta att sitta ner totalt gör att han vinner, och då kommer han undan lättare. Han SKA acceptera att jag sitter ner, vilket han inte gör. Det ser kanske stötigt ut, men det är det inte på första filmen.

Tycker det är konstigt att vissa tycker att han går bättre på andra filmen, kolla min sits, kolla mina ben, skänklarna.. Kolla tygellängden..

Fråga gärna på så svarar jag!
Ska filma lite mer under dagarna, så får ni se mer. Synd att jag inte hade kameran igår, då gick han jättebra!

Väldigt modigt av dig att lägga in filmen . Och väldigt inspirerande att höra att du verkligen är motviverad att förändra er.

Kan inte mer än hålla med:banana: ;)

Hästen verka va superfin:smirk:

TACK Mullemonster och rocki! Jag vill inte ge upp, det är därför jag fortsätter, det lättaste för mig hade vart att sälja honom, men jag vill inte ge upp!

Jag håller med Minimi och jag köper inte riktigt ditt resonemang att han SKA acceptera att du sitter ner i detta läge... kanske är det för tidigt att kräva det, för du stör honom i ryggen och får en ond cirkel när han blir ojämn och stötig och orolig i handen dessutom. Hur menar du att han "vinner" bara för att du rider lätt?

släpp fram honom under dig via lätt ridning. du kan rida lätt mycket mycket nära hästen, nästan omärkligt, och det blir ändå skillnad mot att sitta ner.

Nej, nej, det är absolut inte för tidigt, snarare sent=)
Han tar varenda liten minichans det finns att slippa undan, vilket han lättare gör under lättridning, under nedsittning har jag bättre kontroll på honom.

Hej alla! Kul att se att många engagerar sig! Riktigt kul med alla konkreta åsikter o förslag på sätt att träna! Mer sånt :) Nu är det ju inte jag som börjat tråden, men det är jag som longerar.. ;P Tänkte ge lite mer bakgrundsinfo om hästen... Han är otroligt känslig! Men som ninsan säger, det är inte för tidigt, snarare för sent att sätta sig på honom! Problemet med hästen är att börjar man få lite stöd så han beter sig som att man ska dra munnen ur led. Man kan tro att ngn inte varit så snäll mot honom, men det är sååå många år sen nu isåfall!! Vad man vill är att driva framåt med en stadig, mjuk o följsam hand för att få honom att ta stödet och bjuda, risken är då bara att han går på bakbena! Hans protester i det läget är inte alltför trevliga.. därför har Ninsan nu länge jobbat med att lirka, lirka och åter lirka för att få honom att förstå att hon inte vill honom ngt illa! Vissa dagar kan han gå riktigt fint, men sen nästa dag har han inte lust! visst, alla har dåliga dagar, men för honom är det svart eller vitt, inget mittemellan!!! Nån som har fler träningstips?? Idag ska vi longera igen, stackars Ninsan vad jobbigt.. hehe... ;) Kan berätta att igår gick han kanon!! Så bra har jag aldrig sett honom tror jag!! I form, med stöd på bettet och framåtbjudning i alla gångarter och varv! Helt underbart kul! :))

Det är underbart med riktiga vänner
Ninsan vilken underbar medhjälpare du verka ha...det här fixar ju ni...det hör jag;) :banana:

Kram

Varför skulle felet sitta i huvudet?
De agerar efter positiv o negativ inlärning.

Beröm varje litet framsteg o dissa när det är sämre.

Sätt upp en riktigt skicklig ryttare så ska du se att det inte är fel på hästen. Du kommer att baxna:idea:

Du sa det själv=)
Den negativa inlärningen han fått INNAN mig har satt sina spår, därav ej acceptans från hans sida o frånspringning av jobb!

Självklart får han beröm, och han får HÖRA när han gör fel.

Och jo, en skicklig ryttare satt upp, den funkade inte...

BusBarro: kan inte du vidareuteveckla varför du tror han har ont?

Jag tror fortfarande på att hästar gör allt dom kan för oss och dom är inte dumma med flit. Är hästen ostadig med huvudet så kommer juh det från tex. en ostadig hand.
Och som han kastar upp huvudet på andra filmen, jag tror inte att hästar gör så bara för att jävlas. Han försöker säga någonting.

Nja, tror du är ute o cyklar en aning..!
Absolut inte alla hästar är sådana som du tror, du har väl bara haft tur o hittat de hästarna som funkat!(Lyllos dej!)

Han är inte dum, bara jäkligt smart o vet precis hur man kommer undan! För att han har kommit undan o som jag skrivit innan tar han varje chans han får. Är jag ostadig tar han det som en chans att slippa ..!
Det han försöker säga är " låt mig vara, jag vill bara sitta under korkeken o lukta på blommorna o inte antränga mej alls".. ;-)
Han är lite loj och lat..!

Okej! Elaka är juh inte hästarna utan anledning. Det kanske vi är överens om iaf?
Men att dom försöker slippa undan jobb, det är jag med dig på till 110%. Det gör nog alla hästar, då får man vara där och pusha lite extra. :) Om det är som du säger att han inte har ont någonstans så fortsätt som du gör så blir det säkert bra!

Och nej, jag har inte bara haft sådana hästar som funkat. Jag har också haft hästar som gjort allt för att inte jobba men på något sätt har det blivit bra iaf.

Ja självklart, hästar är inte elaka, det finns säkert sådana, men de är sällsynta!

Nej, ont har han inte, sadlar är kollade osv, så på den fronten är det lugnt!=) (bra det!)

Och hur kul är det eg att ha en häst som funkar super hela tiden? Vad kämpar man då för?=)

Håller inte alls med dig.
Hästar VILL vara till lags och gör mkt. för att få beröm.

Men om den bara får negativ respons så är det klart som korvspad att den inte tycker att det är roligt o därför säger -jag vill inte vara med på detta:crazy:

Jag skyller ALDRIG på hästen om det inte går bra, utan kollar vad JAG gjorde för fel:idea:

Ha ha, har en häst och en D-ponny som oxå försöker med olika små konster när det börja bli jobbigt för dem...Den ena bockhoppa när hon tycker det är jobbigt i höger varv, den andre försöka skrämas med att stegra sig för att slippa undan:D de är roliga de små liven, men sakta och säkert så kommer dem att bli kanonpållar....tappar aldrig tålamodet, det är det viktigaste av allt....;) :banana:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat