Ava22

Trådstartare
Vad tycker ni dressyrmänniskor om detta? Vi håller mest på med dressyr, men han är svårriden o har inte helt accepterat hand, bett o skänkel.. Men vi kämpar på det.
Vill höra både bra o dåligt!

Sv: Åsikter

Filmen var lite skum, kunde inte se hela :confused:

Men det lilla jag såg så var hästen ganska trevlig, men din sits ser rätt obalanserad ut, det är svårt att få hästen att komma på tygeln om handen inte kan vara stilla.

Lite longering utan stigbyglar och tyglar en gång i veckan ett tag, sen är det bara ut på dressyrbanan med er och plocka rosetter :D

:) Fin häst, träning och åter träning med din sits och händer, så säger jag som Pansi....sedan är det bara ut på banan och plocka rosetter....;)

Lycka till!

Håller med er andra, hästen ser ju faktiskt fin ut, ser ut att vara pigg o framåt.
Ryttaren tycker jag också ser lite obalanserad ut, armarna flaxar nästan lite och det gör nog att tyglarna inte riktigt blir sträckta utan glappar en aning.
Det är nog ett bra tips att rida utan stigbyglar och även sitta på hästen under longering.
Glöm inte att ha en liten vinkel i armbågen också...hahaha det är typ mitt stora problem i ridningen,och det gör så himla stor skillnad att ha en liten vinkel så inte armarna blir rakt ner till manken. osså tummen upp :rofl:
Ibland glömmer man de mest grundläggande grejerna!

Lycka till, tror att ni kan komma långt tillsammans:p

Orolig hand, glappande tyglar, du faller fram ibland med överlivet, hästens högsta punkt ska vara Atlaskotan precis bakom öronen. På din häst är halsen rund eftersom den böjer på 5-6 kotorna istället.
Ser nästan ut som om den varit hopdragen med Gramantyglar.

Svarar alla:
Detta blev inspelat i söndags, blev longerad utan stigbyglar tisdag, onsdag, torsdag...! Han är SKUMPIG, och tänker gärna uppåt än framåt... Handen är bättre, men såfort jag tar lite mer än vad jag ska, (här snackar vi superkänslig häst) åker huvudet upp, så det är verkligen en avvägning..! Svårt med andra ord.

jag känner tjejen på bilden och är den som longerat henne... graman är det sista hon rider på!!! Så Yakimo, den kommentaren är helt fel!! Kotor hit o dit... låter fint, men låter lite överkurs, vi är inga robotar som styr kotorna, bara människor som försöker göra det bästa vi kan!! och det är inte så lätt med en häst som är otroligt tjänslig o skumpig! En millimeter åt fel håll med vikt eller tygel så är risken att han står på bakbena!! Vad som hänt tidigare i hans liv vet vi inte, men Ninsan kämpar på!! Vänta ni om några veckor, och några veckor efter det.. ;) Ninsan, har du en äldre film att lägga in??

Tycker den äldre filmen ser bättre ut en den senare, bettet var inte lika oroligt där. Jag skulle gärna se att hästen går fram mer, vad händer om du bara slappnar av i händerna på jättejättelätt kontakt och bara rider framåt? Sen är det ju lite svårt att se sådär på sidan, det ser ut som att du skänklar till hästen hela tiden, men det kan också bara vara hans gångarter som gör det svårt för dig att sitta stilla. Har själv problem med att skänkeln fladdrar omkring, har långa ben och rider en liten häst med gummibollar under fötterna...:angel: Han ser ganska stel ut i kroppen, kliver liksom inte igenom, varje steg ser abrupt ut. Jag skulle nog vänta helt med nedsittningen tills han arbetar såpass bra att han blir lite bekvämare, det där ser inte skönt ut:crazy:
yakimo har rätt i att han är avknäckt i halsen, det blir lätt så när bakändan halkar efter. Din sits är helt ok, men du har tippat omkull handen och brutit linjen till bettet. Ju fler vinklingar på vägen mellan armbåge och bett desto okänsligare hand:idea: Det går att exprimentera på med hjälp av en kompis och ett par tyglar :)

Underbart snygg häst, en sån vill jag också ha! Vad är det för sort?

Tillägg: ser att du flyttar omkring händerna en massa också. inte sågar men flyttar dem i onödan. det räcker med att bara krama om tygeln alternativt böja handleden litegranna. allt annat är ett slöseri med energi :)

Senast ändrad:

Det ser ut att gå bättre o bättre. Han påminner mig om en av mina hästar och det ser ut som han inte bjuder fram på bettet ibland. Men med många övergångar o tempoväxlingar borde ge resultat. Lycka till!

han ser ut som min häst gjorde för ett år sedan då jag endast höll på med hoppning och dressyr kanske bara 2-3 ggr i veckan.

Vad jag tänkte på var att om hästen är så känslig som ni säger så kanske han ska ha en ryttare som har bättre balans? För han kan ju inte vara så skumpig som ni säger han har ju inte jättekort steg om man jämför med en ponny tex. När ryttaren inte har bra balans så påverkar det ju på hästens rygg och hästen kanske blir irriterad över det och därför tjafsar i munnen. Sen accepterar han ju inet bettet men det är ju "bara" att hålla kvar stödet och rida frammåt!

Fin häst med bra förutsättningar..
Ett tips; Rid lätt tills du kan driva under bakbenen fram mot handen. Som det är nu så vill inte hästen ta stöd vilket gör det omöjligt för dig att sitta på honom och driva under bakbenen mot handen... Moment 22 ;)
Rid lätt och få honom att börja driva under bakbenen och höja ryggen samt ta stöd i tygeln. När du fixat det så kan du föriktigt börja sitta på honom igen... då kommer det inte alls vara lika skumpigt!

Lycka till!!!

angel: Jag vet hur svårt det kan va..:D En av mina hästar är superkänslig och väldigt het och jätte jätte stutsig emellanåt för att hon är så spänd....Men skulle inte kommit framåt så fort utan mina underbara instruktörer ...:bow:

När jag titta på dig, när du rider...gör du samma fel som både mig och många många andra ryttare, du lutar dig framåt och titta ner på hästen....sträck på dig titta framåt istället....;)

När vi cyklar utan att hålla i styret sitter vi på samma sätt. Det går inte att cykla utan att hålla i styret om vi samtidigt lutar oss framåt. Det är först när vi rätar upp oss som vi kan styra cykeln med små förskjutningar av säte och tyngdpunkt. Lika raka och fina skall vi vara på hästryggen för att kunna använda vår sits på ett effektivt sätt.
Gör ett experiment: Ta tyglarna i en hand, sträck den andra armen uppåt och balansera handen en bit ovanför huvudet. Ta sedan ned handen igen utan att ändra din kroppshållning. Nu sitter du i lodrät sits. Så enkelt är det. Det är samma typ av balans som lindansaren och skridskoprinsessan har.

Låt aldrig hästen ta balansen ifrån dig. I alla situationer skall du fortsätta att sitta i balans uppe på hästen. Det är så lätt hänt att man i sin iver att uträtta något faller ihop och hamnar snett hit eller dit. Gör du detta försvårar du för hästen att göra det du vill, och du försvårar också för dig själv att göra det du vill. Fortsätt alltid att rida......

Jag vet, det är inte så lätt som man tro..att hålla reda på allt...:smirk:

När din häst ta upp huvudet, rid mer med sätet, sväng gärna in på små volter...när hästen går bakom hand, använd de framåtdrivande skänkeln...men glöm inte bort din sits, tackt och blick....;)

Tycker oxå som Pelaren...rid lätt i stället....hästen mår inte bra av att du skumpa på den....inget illa ment..

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Trevlig häst, kan nog bli ganska bra i slutändan.:)

Rid lätt mer istället, din sits är som tidigare nämnts inte tillräckligt stadig för att du ska kunna sitta ner och samtidigt effektivt arbeta din häst, han trivs inte alls på filmen.
Alldeles för orolig hand och du ger inte hästen ett konstant kontrollerat stöd på yttertygeln -ibland är den där, ibland inte. Tänk ponnydressyrryttare, ett råd jag fick som hjälpte, och sitt stilla med korrekt buren hand och rid framåt och se vad som händer.

Bra att du tagit tag i sitsträning, tror att din häst mår bra av att longeras/tömköras och lära sig arbeta bakifrån och kunna gå i varierad form. Han knäpper av i nacken och är inte mellan skänkel och hand alls.

Väldigt modigt av dig att lägga in filmen:bow: . Och väldigt inspirerande att höra att du verkligen är motviverad att förändra er.

Du kan väl hålla oss uppdaterade hur det går? :)

Jag tycker att det ser jättebra ut, och hästen verkar tycka att det är roligt att jobba!
Jag skulle tipsa om en stilla hand (vilket andra redan gjort), för ibland ser det ut som att tygeln är glapp.

Good Luck!

Jag tycker det se rätt bra ut! Största problemet är ryttarens balans som sagt. Isället för att spänna benen måste du våga slappna av trots att det blir väldigt skumpigt! När du tappar din balans så far dina händer och du tar honom ofrivilligt i munnen, han reagerar med att ta upp sitt huvud.

Först när du är i balans kan du begära att hästen ska kunna arbeta i balans. Känn efter om du spänner dina höfter, spänner du dem får dina stackars ryggkotor ta alla stötar, det är inte skönt. Försök känna hur hästen rör sig under dig. Går båda dina höfter fram och tillbaka samtidigt, går de uppåt och neråt? Trav är ju en diagonal rörelse vilket borde medföra att när din vänstra höft har sitt högsta läge har din högra höft sitt lägsta läge och tvärtom.

Är han för skumpig skulle jag råda dig att inte sitta i sadeln ett tag. Tryck istället ut dina fötter rakt ut tills du lättar lite från sadeln, då ger du hans rygg plats att svinga fritt. Då kan du sen hitta din balans utan att störa hans ryggaktivitet. :)

Jag har också tittat på båda filmerna och jag tycker nästan din sits var bättre på den som var ett år gammal. Men du sitter lite för obalanserat för att hästen ska gilla det även då. Sitsen är sämre på andra. Vad har hänt?

Hästen ser fin ut men känslig och kanske inte helt lätt om man inte har full balans själv. Den typen är svåra att lära sej en bra sits på, då är lite mer okänsliga hästar bättre, som inte har så höga krav, som din nog har. På vissa kan man sitta väldigt obalanserat och klamra i händerna utan att det syns lika mycket på hästen. Men din reagerar snabbare på obalans och det gör det svårt. Så det är bra kämpat.
Jag tror du ska rida lätt på den ett tag till och se om det fungerar bättre.

Gärna rida lätt med tyglarna uppknutna och bara hålla i änden så att du kan bromsa ner om det behövs. Sen rida för enbart sätet och vikten. Försöka att vända genoma tt bara lägga över vikten en aning och vrida din överkropp lite i rörelseriktningen. Titta dit du ska brukar räcka så vrider man lite automatiskt. Som du sitter på filmen kan hästen omöjligt gå annorlunda, tyvärr. Du måste som de flesta av oss börja med dej själv, så kommer hästen att jobba lugnare och mer tillfreds sen. Det är inte bekvämt för nån av er som det blir på filmen men jag tror en bra tränare kan hjälpa dej snabbt framåt med sitsen. Kämpa på, det är på rätt väg bara genom att du tar hjälp!

Har inte läst hela tråden så andra har säkert sagt allt, men ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Trevlig häst. Svårt att bedöma efter en kort film men som många andra redan nämnt, en lite mera stilla och följsam hand. Sedan skulle jag vilja se att du satte dig ner på dina sittben och verkligen försökte sitta på hästens bakben, och få bjudningen därifrån. Funkar det inte bak funkar det inte heller fram :)
Är det glapp och inget sug framtill på min häst är inte bakbenen med.
Jag är ingen expert, det här är bara min åsikt. Sen finns det garanterat andra som inte tycker likadant. :smirk:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat