Sv: Åsikter
angel: Jag vet hur svårt det kan va..
En av mina hästar är superkänslig och väldigt het och jätte jätte stutsig emellanåt för att hon är så spänd....Men skulle inte kommit framåt så fort utan mina underbara instruktörer ...
När jag titta på dig, när du rider...gör du samma fel som både mig och många många andra ryttare, du lutar dig framåt och titta ner på hästen....sträck på dig titta framåt istället....
När vi cyklar utan att hålla i styret sitter vi på samma sätt. Det går inte att cykla utan att hålla i styret om vi samtidigt lutar oss framåt. Det är först när vi rätar upp oss som vi kan styra cykeln med små förskjutningar av säte och tyngdpunkt. Lika raka och fina skall vi vara på hästryggen för att kunna använda vår sits på ett effektivt sätt.
Gör ett experiment: Ta tyglarna i en hand, sträck den andra armen uppåt och balansera handen en bit ovanför huvudet. Ta sedan ned handen igen utan att ändra din kroppshållning. Nu sitter du i lodrät sits. Så enkelt är det. Det är samma typ av balans som lindansaren och skridskoprinsessan har.
Låt aldrig hästen ta balansen ifrån dig. I alla situationer skall du fortsätta att sitta i balans uppe på hästen. Det är så lätt hänt att man i sin iver att uträtta något faller ihop och hamnar snett hit eller dit. Gör du detta försvårar du för hästen att göra det du vill, och du försvårar också för dig själv att göra det du vill. Fortsätt alltid att rida......
Jag vet, det är inte så lätt som man tro..att hålla reda på allt...:smirk:
När din häst ta upp huvudet, rid mer med sätet, sväng gärna in på små volter...när hästen går bakom hand, använd de framåtdrivande skänkeln...men glöm inte bort din sits, tackt och blick....
Tycker oxå som Pelaren...rid lätt i stället....hästen mår inte bra av att du skumpa på den....inget illa ment..
Lycka till!