Åsikter om dessa raser...

Mammadutt

Trådstartare
Som ni vet spanar vi hund, vi var bestämda på flat men tvekar nu igen och vill utforska fler raser (detta evighetsprojekt och djungel... :rofl: )

Dessa raser undrar jag över, ni som har erfarenhet av deras mentalitet och hälsa/ohälsa, avel.... går det hitta bra exemplar? Vart? osv. (OBS! PM:a om ni ska tipsa om kennel)...

- Perro De Agua Español

- Dalmatiner

- Dansk Svensk Gårdshund

- Australian Shepherd

Vi vill ha en familjehund som gillar aktivering, kurser, promenader, aktivering i skogen osv. Är dock inte intresserad av utställning, att ställa själv dvs.

Kommer säkert på fler raser jag vill veta mer om...

Sv: Åsikter om dessa raser...

Du kan inte tänka dig en Australisk terrier ?

Jag som inte är van hundmänniska har just fått mitt liv berikat med en dylik.

Mina önskemål var:
följsam
inte så stor
inte terrier-tuff
pigg och glad för olika typer av aktivering.

Hon har hittills uppfyllt detta med råge !

Jag har en Australian Shepherd.
På en kravskala från ett till fem är han absolut en fyra. Han har ganska mycket vakt i sig, vilket är anledningen till att han bor hos mig.
Han är en omplacering, det funkade inte hos tidigare ägaren när ungarnas kompisar bara travade in genom dörren. Då var ändå tidigare matten lydnadsinstruktör och la ner mycket tid på att försöka få det rätt.

Jag har häst och stallet är han en ren naturbegåvning, aldrig för långt ifrån, aldrig för nära.

För mig som älskar att flänga i skogen, bor själv och har ett tydligt ledarskap så är han fantastisk. (Fast han hårar en del)

Sen är min Chivas vackrast i världen...:love:

Ja Aussien är ju en hund som vill ha mkt aktivering, vilket jag vill ge, frågan är dock om jag kan det.... jag har ju även familjen att ta hänsyn till.... dagtid har jag mkt tid för aktiviteter men kanske inte kan aktivera varje kväll mer än en längre promenad med aktivering utefter den. Men rasen faschinerar mig (ska träffa en uppfödare på söndag är det tänkt för att få träffa lite hundar).

Den är i samma storlek som Dansk-Svenska gårdshunden. Behändigt lagom.

Jag tycker också att hon känns rätt mycket som stor hund i litet format.

Jisses vilken charmig ras :rofl: men jag tycker dom ser lite små ut lite lägre än dansk svensk gårdshund?

haha jaaa fast jag har huvudet kallt.... :angel: har redan träffat flera raser (och valpar :love: ) men det ska kännas 110% rätt..... så jag är väldigt kritisk i mitt letande :)

De kanske är något mindre.

Kolla denna post i annan tråd så får du se min racer-råtta.

Jag tycker att hon är otroligt praktisk i storleken. Och själva hunden är på eller av, ligga i soffan och sova eller vara supervaken och terriernosen sniffar överallt. Samtidigt extremt lyhörd. Hon har ju bara bott här ett par dagar, men jag är helt såld. Just denna följsamhet är helt underbar, hon kollar hela tiden var jag är

Dansk Svensk Gårdshund tycker jag verkar passa oss bäst av de fyra raser jag skrev i trådstart) om man läser på nätet, så jag puffar..... erfarenheter? (har läst igenom DSG-trådar här på Buke)....

En lite knas-fråga kanske hur vädertåliga är dom? Ser att en del klär dom i diverse täcken osv....

/filiskrutt

Jag är iofs lite partisk (uppvuxen i familj med dalmatinerkennel), men av de raser du nämnt i ditt ursprungsinlägg så är dalmatinern helt klart den trevligaste rasen i mina ögon (DSG som tvåa, men har bara stött på ett begränsat antal).

En mkt aktiv ras, nästintill outtröttlig. Vänlig, öppen (skulle förr i tiden vara reserverad mot främlingar, men det har iaf inte jag märkt av någonting). Kanske ingen hund som man rekomenderar som förstahund, men med lite hundvana och tålamod så är den verkligen :love: Enda nackdelen (förutom rasens problem med dövhet) är att den fäller 2 ggr/år, och varje fällningsperiod varar ca 6 månader :angel:

Här kan du läsa mer: http://www.dalmatiner.se/info.html
och här: http://www.dalmatiner.nu/

och så kan du ju dregla över sötnosarna i den här tråden ;): http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=917536

Kommer inte på rak arm på någon kennel att rekomendera i närheten av där du bor, men lite mer söderut finns det fler

Senast ändrad:

Jag tycker fortfarande att ni ska besöka en Staffordshire Bullterrieruppfödare också, om ni nu ändå är inne på en lite mindre korthårig ras :)

:rofl: jaaaa joooo jag vet vi funderar ju på att göra ett besök... hehe

Boccia: Jag tycker dalmatiner är sjukt vackra men jag har suttit och läst om rasen ganska mkt och jag tycker 75% bara har negativt att komma med typ :eek: så jag blev lite skrämd av att läsa det.... mentalitetsproblem, aggressionsproblem, tjurskallighet osv :eek:

:rofl: jaaaa joooo jag vet vi funderar ju på att göra ett besök... hehe

Boccia: Jag tycker dalmatiner är sjukt vackra men jag har suttit och läst om rasen ganska mkt och jag tycker 75% bara har negativt att komma med typ :eek: så jag blev lite skrämd av att läsa det.... mentalitetsproblem, aggressionsproblem, tjurskallighet osv :eek:

Jag har, med ETT undantag, bara stött på trevliga dallar under alla mina år med rasen (och jag har träffat MÅNGA dallar under de åren :D, både i hemmiljö och på diverse utställningar/andra tillställningar)
Aggression har jag aldrig stött på öht, finns säkert hoss vissa individer men de tillhör isf undantagen (finns ju hoss vissa individer inom alla raser)
Tjurskalligheten tror jag mer beror på att man har missförstått hunden. De är inte tjurskalliga, däremot väldigt smarta, och vet hur de kan göra för att slippa ifrån det de inte vill. Visst är de envisa, men har samtidigt en enorm vilja att vara till lags. De vi har haft (min mamma har fött upp rasen sedan 70-talet, totalt 17 kullar) har inte varit tjurskalliga för 5 öre, däremot så har de visat på egen vilja, som det som ägare gäller att man vet hur man ska "lura" hunden att vilja samma sak som man själv vill.

Vet att några uppfödare, tyvärr, är mindre seriösa med mentaliteten på avelsdjuren (var iaf så förr) men de allra flesta är mkt noga med att bara avla på djur som är sunda i både kropp och knopp.

Tror tyvärr att rasen fick sig en rejäl knäpp efter att filmen med de 101 dalmatinerna "på riktigt" var populär, ALLA skulle verkligen ha dalmatiner då, och vissa oseriösa försökte sko sig på det genom att inte informera om rasens egenheter, och en del hundar hamnade då i olämpliga hem och omplacerades gång på gång. Tro mig, det ÄR en trevlig, gladlynt ras, som jag tror skulle passa in på vad du vill ha den till.

Åhhh då tänds hoppet igen... för rasbeskrivningen där faller man ju direkt som en fura sen är det dock det jag googlat fram som gjort mig knepig men jag tror också det har att göra med det vanliga fel människor köper fel ras som nog är vanligt.... (bara se hur folk avlar sönder en del raser... blääää).
Har kikat på dalmatiner-sidan och hos alla kennlar jag kunde hitta :rofl: men jag har noll koll vilka som "är bäst".... du får gärna PM:a lite tips.. så jag inte skickar iväg mejl till någon Pongo-nisse som har puppymill eller liknande...

Jag e uppvuxen med Dalmatiner. Min mamma har och har typ alltid haft den rasen. Helt klart en trevlig hund. Dock har alltid mammas hundar varit mycket mammiga:)
Kan röra sig i 120 km h i skogen. Och den hon har nu kan gärna dyka omkring i vattnet på sommaren och snön på vintern utan att frysa.
Den hon har nu fyllde 15 år i juni!:laugh:

Jag har inte heller träffat på någon elak eller så.....

Dansk Svensk Gårdshund tycker jag verkar passa oss bäst av de fyra raser jag skrev i trådstart) om man läser på nätet, så jag puffar..... erfarenheter? (har läst igenom DSG-trådar här på Buke)....

En lite knas-fråga kanske hur vädertåliga är dom? Ser att en del klär dom i diverse täcken osv....

/filiskrutt

Min tjej klarar sig i alla väder så länge hon rör på sig. men det är ju väldigt individuellt. Tror också att det beror på lite hur du vänjer dem...?!

Ingen dsg gillar regn o kyla, men börjar man som valp lär de sig tåla.. Nila klarar sig utan kläder till ca -10, -15 grader

Jag har dalmatiner och det mesta från SDS rasbeskrivning stämmer perfekt på henne (dock mer jakt och ej van vid hästar men det senare beror ju på att hon inte fått tillfälle). Mycket kommentarer man får höra om dalmatinern innefattar dålig mentalitet men det tycker jag inte stämmer in, men visst i fel händer så kan det gå galet men det är knappast något rasbundet.

Det jag tycker är det främsta man ska tänka på när det gäller rasvalet är att det garanterat finns hundar som är mer avlade på följsamhet och som mognar tidigare än dalmatinern. Orkar man med en hund där allt tar lite längre tid att förstå (hrm, vilja förstå) och där ungdomsåren (ca 4 år :angel:) är en berg-och-dalbana?

Det finns toppar och dalar, när en dalmatiner är jobbig så är den skitjobbig men när den är underbar så är det den mest fantastiska hund som finns. Det finns hundar där "dalen" inte är lika djup men enligt mig så påverkas då också den övre toppen och de når inte riktigt lika högt upp.
Det är energin och livsglädjen jag älskar hos rasen men också den som regelbundet ger mig idéer om att binda fast hunden vid ett träd och gå därifrån...

Någon skrev i en tråd att en terrier gärna pekar finger åt en och skiter i vad man vill att den ska göra, min hund nog mer den där typen som håller för öronen och lådsas inte förstå ("lalalalalalaBINGO!").

Rassjukdomar man bör vara medveten om är att hudproblem och allergier är relativt vanliga så man bör kolla upp föräldradjuren och även släkt runt om.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 639
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 568
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hur har ni valt hundras? Varför just den? Känner ni i efterhand att det kanske inte var "er ras"? Och vilken ras passar då mig/oss tro...
Svar
16
· Visningar
1 646
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka