Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om en äldre anhörig skrivit över sitt hus mm på en avkomma.
Kan sedan övriga kräva pengar när den äldre dör?
Vad kan de göra för att undvika det?
Är övriga avkommor så ja. Har jag inte helt fel så är det 50% som ska delas lika mellan avkommor och 50% som den som testamenterar kan göra hur den vill med.Om en äldre anhörig skrivit över sitt hus mm på en avkomma.
Kan sedan övriga kräva pengar när den äldre dör?
Vad kan de göra för att undvika det?
Måste kolla detaljer sedan
Det sas att personen skrivit över allt
Jag vet inte vad som menas med allt.
Då bör ju i så fall pengar läggas undan till ett ev arv och huset värderas i sitt nuvarande skick
Det där har jag uppfattat som lite krångligt. Förskottet på arv räknas av på bröstarvingens lott, men är det så att dödsboet inte har medel nog att dela ut till övriga arvingar kan det bli så att de övriga bröstarvingarna inte kompenseras fullt ut. Som jag har förstått det så måste det skrivas i överlåtelsen som räknas som förskott på arv att kompensation från mottagaren av tillgången skall utgå om inte dödsboet har nog medel att kompensera övriga arvingar. Men nu är det några år sedan jag kollade upp detta så ta mig inte på orden.Allt som är större än en vanlig gåva är förskott på arv enligt skatteverket när jag pratade med dom, och skulle inte den andra personen få tillräckligt med pengar så kan man eventuellt kräva dessa pengar från den som fått huset.
Allt som är större än en vanlig gåva är förskott på arv enligt skatteverket när jag pratade med dom, och skulle inte den andra personen få tillräckligt med pengar så kan man eventuellt kräva dessa pengar från den som fått huset.
Hur stor ska en gåva vara för att bli ovanlig enligt Skatteverket? Låter ju svårtolkat... Förmögna personer kan man ju tänka sig ger bort väldigt dyra gåvor och tycker det är "vanligt".
Måste kolla detaljer sedan
Det sas att personen skrivit över allt
Jag vet inte vad som menas med allt.
Då bör ju i så fall pengar läggas undan till ett ev arv och huset värderas i sitt nuvarande skick
Oklart tror det är 3 i livet och 2 döda utan barnHur många barn har arvlåtaren?
Om man är gammal så kan det förstärkta laglottskyddet sannolikt träda in och det kan betraktas som ett testamente. https://juridiktillalla.se/fraga/20...r-foraldrarna-gett-en-gava-till-ett-av-barnenMan har rätt att ge bort vad man vill till vem man vill så länge man lever och är klar i huvudet. Så länge man skriver i gåvobrevet att gåvan inte är förskott på arv så är det heller inte det.
https://lawline.se/answers/ge-bort-fastighet-som-gava-utan-att-det-raknas-som-forskott-pa-arv
Så då räknas inte huset in vid bouppteckning och fördelning av arv även om pappan inte har något kvar att ärva av?Man har rätt att ge bort vad man vill till vem man vill så länge man lever och är klar i huvudet. Så länge man skriver i gåvobrevet att gåvan inte är förskott på arv så är det heller inte det.
https://lawline.se/answers/ge-bort-fastighet-som-gava-utan-att-det-raknas-som-forskott-pa-arv
Så då räknas inte huset in vid bouppteckning och fördelning av arv även om pappan inte har något kvar att ärva av?