Ärver alla sina gårdar....

Sv: Ärver alla sina gårdar....

Till sommaren ska vi ta över min mans föräldragård. Det är en gård i ganska bra skick, med en stor ladugård som ska byggas om till stall. Det finns en stor maskinhall i mycket bra skick. Alla maskiner ska ingå. Det finns ett stort bostadshus i bra skick och ett liten stuga som håller på att renoveras. Det finns också ett stort lösdriftsstall som just nu används som garage åt maskinerna + några till uthus. Vi kommer att få ge strax under 85% av taxeringsvärdet på gården för då räknas det som gåva mot betalning och då blir det inte så dyra kostnader. Gården har ungefär 30 ha jord och skog.
Så till våren ska vi sätta ut våran nuvarande lilla hästgård för försäljning. Det känns både kul och tråkigt. Vi har ju bott på den här lilla gården i snart 8 år. Men skönt att få mycket mark och stort hus och stall.

Har en gård i norra Småland, dock rätt liten, så det är väl mer villa med stall :)

Kostade 498.000:- för knapp tre år sen. Boningshus på 78 kvm, två sovrum och vardagsrum, kök och större matplats, hall och litet badrum med dusch. Övervåningen har ett vindutrymme och ett litet gästrum med väldigt mycket snedtak :crazy::d ... Källare med 5 rum, samma yta som boningshuset, ett tvättrum och ett är pannrum. Sen har hundarna ett rum (med hundlucka ut till hundgården) och ett rum är tomt/förvaring.

Sen finns det ett garage på kanske 8*7-8 meter, stallet på 4 boxar, liten ligghall ute, förvaring för strö och hö, höloft etc.
Stallet är inte alls renoverat, målat i svart-vitt. Ska byta ut en del trä där (andra hästar har tuggat en del :() men annars tycker jag mycket om det. Bra med plats för hästarna, lättstädat, mysigt.

På tomten finns ett boningshus till, större än det jag bor i. Detta har dock inte el/vatten/avlopp och jag kommer aldrig att få råd att renovera det.. Tror jag inte i alla fall, OM jag får det så står det högt på önskelistan! Skitfint hade det kunnat bli!!

Har satt upp staket, fint svetsat nät som håller t o m kaniner inne/ute, runt alltsammans. Detta blir även hästarnas ena hage. Kostade ca 8-9000, satte upp det själv.
Ny utrustning i stallet (krubbor, sadelhängar, krokar, gångjärn etc) har kostat kanske 2-3000.

Huset ska renoveras snart, planerar att sätta upp tapeter och lägga golv själv, kostnad ca 30.000. (Badrummet är klart).

Månadskostnad ca 3000 på olja (uppvärmning), 1500 på el, 200 sophämtning, 300 internet.
Har inga lån på stället, det är friköpt. Har inga skulder alls, än. Men just nu pluggar jag tar studielån och detta kommer att sluta på ca 200.000 om 4 år.

Har ut ca 9 000 i månaden normalt sett, under studietiden, men får även in lite från uthyrning av lägenhet, vet ej hur mycket. 1000 kanske.

Vi gav 3,2 för vår gård. Då har vi pendeltåget till sthlm endast 4 km bort. Hus på 123 kvm, byggt 00-01, stall med 5 storhäst boxar byggt -05 och en liten lösdrift. Äger 2,5 ha mark, arrenderar drygt 1 ha.

Vi har lån på 2,4 och det ger en månadsutgift till BANKEN på drygt 8000. Tillkommer det vanliga med sopor, bredband och tel, GÖDSELHANTERING :eek:, försäkringar, hushållsel (eldar med ved för värme, men den ska köpas in och klyvas...).

Fasta inkomster 37000 före skatt.

Sedan allt man måste köpa in de första åren man bor på gård... som stängsel, en del inredning i stallet, vedklyv, motorsåg, gräsklippare, målarfärg för att fixa lite fint i huset mm. Kan väl säga att vi måste tänka på vad vi handlar...

Jag o min man kommer få äran att ta över en släktgård nu till sommaren, och som flinetrollet så kommer vi att få ge strax under 85% av taxeringsvärdet på gården. Men huset ska renoveras, ny värmekälla måste fixas (bergsvärme troligen), stall i ladugården ska stall göras iordning, hagar ska sättas osv så det blir ju ändå en summa där att belåna ytterligare på för att få allt klart.
Men ändå kommer vi bra mycket billigare undan än att köpa en annan gård i trakterna, absolut - som är förfallnare än det vi kommer överta.

Månadsavgiften för lån kommer väl i stora drag ligga på ~ 4000-5000.

Jag bor på en "hästgård" som egentligen bara är en villa med stor mark och ombyggt garage, ganska typiskt i vår kommun där alla riktiga hästgårdar kostar över 4mille. Stallet(garaget) var stall med två boxar o sadelkammare när vi köpte gården, vi har istället låtit bygga en ligghall och byggt om stallet till garage igen men med möjlighet att plocka ner porthållarna och ha en stor sjukbox, sadelkammaren är kvar. I stallet står nu vår honda-hestur -fyrhjulingen :D Men används fortfarande som stall i avseende på förvaring och stallgång/pyssel. Vi har lagt investeringarna utomhus i form av ny parkeringsplats, grusat upp i hagen och byggt ligghallen. En stor nackdel är att stallet inte har rinnande vatten eller avlopp. O på vintern fryser uttaget utomhus :smirk:

Vad gäller kostnaderna så gick det loss på 2,15mlj varav största delen lån. Investeringarna har tagits från egen plånbok. Vi har tillsammans ut mellan 30-40'/mån varav vi lägger ungefär hälften till huset då medräknat alla räkningar, mat, leverne och gemensamt sparande. Jag själv går på knäna med två hästar och en bensinkostnad på 2000:-/månad... På gränsen till att det inte är värt det.

Mitt tips inför ett köp av hästgård är att satsa på en gård där man kan ta inackorderingar, för fy sjutton så ensamt det blir! Det är mycket värt att ha sällskap i stallet och ridningen. Själv är vår gård för liten för att hysa fler hästar...

Menat som komplement till råden om kostnader:

Något man kanske inte tänker på så mycket innan man skaffar eget är hur mycket arbete det innebär. Ingenting görs av sej självt, inte ett jota!;)

....
Om du innan är van vid att ha din häst inackorderad så tar ridningen ca 50% av tiden och övrigt kringarbete ca 50%. Eller ibland lite mer. Men har du egen gård så utgör ridningen kanske inte mer än 10% av all tid du lägger ner på hästhållningen totalt. Dessutom upptäcker du snart att det är en fördel att ha flera hästar så inte en blir lämnad ensam när du åker och tävlar med den andre, men i gengäld måste du då ordna så att någon annan sköter om kvarvarande hästar medan du är borta på tävling/träning/klinikbesök. Fler hästar kostar mer och tar mer tid, samtidigt som de faktiskt behöver varandra.
.....
Lycka till!

(kortade ner lite)

Gud så rätt du har! Tänk om man hade insett detta innan man skaffade gård? Visst är det härligt med eget ställe, man får bestämma själv, men hade jagvetat vad jag vet idag hade jag hellre bott kvar i lägenhet, haft hästarna inackorderade och sparat både tid, pengar och tankekval!! (de där miljö o hälsa ställer ju till en del och är en stor stress...)

Nu vill jag veta allt.....
*Hur mycket har ni köpt er gård för, får gärna beskriva er gård också?
* Hur har ni gjort med stall, renoverat? Kostnad?
* Hur mycket har ni lagt på ert hus?
* Hur mcyekt har ni i månadskostnad och hur är er lön i förhållande till månadskostanden?

Jag vill veta allt, måste jämföra lite med hur jag själv kommer att få det i framtiden om det blir ngn gård eller ej?

För 9 år sedan köpte jag min gård för ca. 300 000 kr. Det var en stuga, med uthus (gammalt stall - lågt i tak - litet). Det fanns varken vatten eller avlopp och 5 ha mark. Ca. 2 ha trädgård och bete, resten skog.

Sedan dess har vi nog investerat ca. 700 000 kr till. Har ett dubbelt så stort hus i fint skick (8 rok) och i laddelen av stallet gjutit platta och har tre mindre hästboxar. Givetvis djupborrad brunn och trekammar. Vi har lagt ner tonvis med arbete själva. Utbyggnaden av huset hade vi en byggfirma som fixade skalet på grunden som vi själva murade. Sedan har vi gjort allt själva. Ja, inte vatten och avlopp.

Idag har vi väl lån på 700 000 kr och värdet på hela fastigheten tror jag ligger på runt 1,3 milj. Ligger i mindre attraktiv landsbygd, ca. 4 mil från Örebro. Vi betalar 4800 kr i månaden i lån och då ingår amortering på ca. 2000 kr i månaden och vi betalar utöver det ca. 2-2500 kr i månaden i drift. Min lön saknar betydelse, då det är ett billigt nog boende som de flesta har råd med.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

(kortade ner lite)

(de där miljö o hälsa ställer ju till en del och är en stor stress...)

Tar man reda på vad som gäller innan man flyttar ut med sina hästar på en gård så behöver inte lagar och regler vara någon stress, de är dessutom gjorda för att folk inte ska kunna behandla sina djur och miljön hur som helst...
Tyvärr flyttar folk ibland ut till gårdar med icke godkända stallar och blir förvånade när 1,70 hästar inte får stå i 2,10 stall... trots att de ej kan stå med huvudena rakt inne utan att ha öronen i taket. Eller så blir de förvånade över varför inte de gamla taggtrådsstaketen + el utan distanspinnar måste åtgärdas, gärna med lite fårstaket inblandat också. Många har inte galler för sina fönster i boxarna som hästarna kan komma åt. Sedan är det så att gödsel som lagras på en och samma plats år efter år urlakar jorden under så att b la kväve och fosfor går rakt ner i grundvattnet. Detta var bara lite exempel på ganska vanliga saker som behöver åtgärdas på gårdar som folk köper, tyvärr.
Visst kostar det pengar att åtgärda saker, men det är bättre att göra det innan man flyttar till sin gård tycker jag, då slipper man bli stressad av miljö och hälsa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV