Ärver alla sina gårdar....

Sv: Ärver alla sina gårdar....

Nu vill jag veta allt.....
*Hur mycket har ni köpt er gård för, får gärna beskriva er gård också?
* Hur har ni gjort med stall, renoverat? Kostnad?
* Hur mycket har ni lagt på ert hus?
* Hur mcyekt har ni i månadskostnad och hur är er lön i förhållande till månadskostanden?

Jag vill veta allt, måste jämföra lite med hur jag själv kommer att få det i framtiden om det blir ngn gård eller ej?

Jag har ingen gård själv, men mina föräldrar har en.

Köptes för 425 000 kr. Den har ett stort bostadshus (från början 4 rok, 120 kvadrat, nu tillbyggt och är 6 rok, ca 170 kvadrat), en "gäststuga" på 2 rok, ca 70 kvadrat). Garage/verkstad med plats för 2 bilar (och ytterligare 2-3 st i verkstaden). Ladugårdsbyggnad med stall och loge. Stallet har nu 4 boxar + stor sadelkammare (hade från början 6 boxar och ingen sadelkammare). Stallet byggdes om -99 för ca 20 000kr (jag och min dåvarande pojkvän svetsade ihop alla boxgaller och stålprofiler själva (på hans jobb). Total markarea är ca 5,5 hektar, allt inhägnat som hagar (kuperade, jättefina med bra trädsamlingar som skydd mot väder och vind)

Månadskostnad ca 4000kr, lön (ut/månad) är ungefär 25000-30000kr (tror jag)
Anledningen att de har så låg månadskostnad är att de fick ut mer för sitt förra hus än vad de gav för den här gården, och alltså har de inte så mkt lån.

Kan tillägga att gården ligger mitt emellan Örebro och Jönköping, och 3,5 km från Vätterns strand.
Gissa om jag vill ta över där när de inte vill bo kvar.:D Tyvärr är vi 3 syskon som känner likadant...:p

Har köpt våran gård för en himla massa pengar :D
2.7 milj närmare bestämt.
12 Ha bete och resten skog, totalt 42 Ha
Skuldsatt upp över öronen:crazy:

Har köpt våran gård för en himla massa pengar :D
2.7 milj närmare bestämt.
12 Ha bete och resten skog, totalt 42 Ha
Skuldsatt upp över öronen:crazy:

missade lite..
Huset är på 140 kvm ca
stall på 600 kvm totalt ink ladugården så att säga, själva stalldelen är på ca 100 kvm med 6 boxar, uppvärmd sadelkammaren, foderkammare och täckesrum.
Paddock finns som måste göras ett ordentligt uppsving på...
Har inte lagt så mycket på renovering ännu tar det sakta men säkert:banana:
Både min man och jag är egen företagare och vi betalar 8000:- varje månad till banken.

Har ni lånat 2,7 miljoner och betalar 8000 kr varje månad? Då kan ni intae ha lån på allt väl?

Vi har just köpt min barndomsgård för 1 miljon. Då fick vi största delen som gåva. Gården ligger i Jämtland.
tre bostadshus, ett hus är stort och fräscht, 1 hyrs ut till turister och det tredje måste vi renovera upp och sätta in nytt värmesystem då oljepannan har totalpajat. trädgården är ca 1-1½ HA = mycket gräsklippning! :crazy:. Det finns maskinhall, traktorgarage, bilgarage, snickarbod, vedbod, häbre. Vi ska börja bygga lösdrift och paddock nästa vecka och nästa sommar blir det nytt stall. ca 130 HA skog, 3-4 HA bete, ca 6-7 HA åker.
1 miljon känns som ett stort lån men vi har kommit vansinnigt billigt undan. Hua, vill inte ens tänka på vad det egentliga priset skulle varit så vi har haft en väldans tur! :banana:

KL

Måste bara säga vad billigt alla har köpt gårdar för. Den dyraste 2.7 och det är väl det närmaste priserna kommer häromkring. Här är det ett jättetryck på ALLT som kan benämnas hästgård, från 3000 kvm till 80-100 ha. Om priserna börjar runt 2 milj. så går de aldrig under 3.5. Gärna runt 4-5 milj. för halvskruttiga renoveringsobjekt med tråkiga lägen. Jag börjar misströsta om att någonsin hitta en gård som motsvarar mina behov OCH plånbok...

Runt större städer är trycket stort och plånböckerna feta...

Vi gav drygt tre miljoner för en gård och att den gick så billigt beror på att den ligger i tre mil ut från staden i "fel" kommun med högre kommunalskatt och barn skolskjutsas åt "fel" håll.

Är bostadshuset hyfsat stort och modernt, stallet klart och det finns paddok eller ridhus då finns nog inget under fem miljoner på rimligt pendelavstånd från vår stad.

Menat som komplement till råden om kostnader:

Något man kanske inte tänker på så mycket innan man skaffar eget är hur mycket arbete det innebär. Ingenting görs av sej självt, inte ett jota!;)

Många skaffar ett billigt ställe som måste renoveras rejält för att bli användbart samtidigt som man skaffar barn och tar med sej sina hästar från stan. Behöver jag säga att barnen tar all tid och kraft när man kommit hem från jobbet. Så bestäm dej för att från början försöka planera din tid realistiskt. Inte allt på en gång och så får det ordna sej!:angel:

Om du innan är van vid att ha din häst inackorderad så tar ridningen ca 50% av tiden och övrigt kringarbete ca 50%. Eller ibland lite mer. Men har du egen gård så utgör ridningen kanske inte mer än 10% av all tid du lägger ner på hästhållningen totalt. Dessutom upptäcker du snart att det är en fördel att ha flera hästar så inte en blir lämnad ensam när du åker och tävlar med den andre, men i gengäld måste du då ordna så att någon annan sköter om kvarvarande hästar medan du är borta på tävling/träning/klinikbesök. Fler hästar kostar mer och tar mer tid, samtidigt som de faktiskt behöver varandra.

Mina föräldrar flyttade ut till vårat sommarställe när jag var tolv. De skaffade genast djur. Sedan dess har vi aldrig kunnat åka på semester ihop och när vi varit bortbjudna är vi de första som åker hem på kvällen för att vi måste ge djuren mat. Det är en helt annan tillvaro. Allt måste planeras och många sysslor är väderberoende eller årstidsbundna. Hösten är en evig kamp mot all lera som gärna följer med in i sängkammaren, för att ta ett exempel i mängden.

Spontant tänker du då kanske att "jamen då skaffar jag inackorderingar så får jag bättre finansiering och arbetsfördelning och sällskap till min häst!" Men stopp i backarna! Det ska mycket till för att lyckas skapa den där goda stämningen i stallet som man vill ha, i ett eget stall kan man mysa och man kan skräddarsy allting och slipper allt tjafs och alla hänsyn. Tar man in främmande till sin gård så blir det främmande bilar på gårdsplanen och ett himla spring på privat mark och tusen starka åsikter och känslor. Tänk dej riktigt noga för! Dessutom, är det tillräckligt långt ute i obyggden så är behovet av stallplatser väldigt litet, de flesta har ju eget. Jag tycker att vitsen med eget stall försvinner med inackorderingar. Även om man bara tar emot hästar på bete. Man bör iallafall ha haft sin gård i minst fem år innan man funderar på att ta emot någon, så man redan vet hur man ska lösa alla sorters ekvationer som uppstår och vet vad man själv värdesätter.

Sammanfattningsvis tycker jag att det är bekvämast att ha sin häst i ett inackorderingstall utanför stan, som många har. Och inte nödvändigtvis dyrast heller! I gengäld är det lättare att skräddarsy sin hästhållning på egen gård, man kan leva ut sina egna värderingar och individanpassa hästarnas skötsel, och framför allt så slipper man alla konflikter!!! Det ena eller det andra är inte nödvändigtvis bättre än det andra, utan det är bara olika sorters problematik.

Lycka till!

många bra tankar du har!!!

har också alltid varit den som åker hem tidigt till djuren men nu mera har jag lite mer utrymme för "ledighet" då jag tagit en inackordering...

så om man väljer en som man vet att är ansvarsfull o som man kan lita på så funkar det jätte bra... dessutom är det roligt med lite sällskap i stallet ibland efter att ha varit ensam de senaste 10åren...

Välkommen till jämtland.. :Djag gav 200 000 för vårt hus med ladugård till där jag rymmer 2 hästar, ett garage till sambon, sadelkammare, spånbod, plus övervåning där vi har hö och förråd. Ett hus med tre sovrum, kök, v-rum, tvättstuga och två toaletter. Ej renov.objekt.. Garaget fick vi bygga om, och satte nya boxväggar i stallet, men annars har vi inte gjort nåt..:banana:

Min sambo köpte gården år 2000 med ett hus på 170 kvadrat som var i totalt renoveringsbehov (rev allt o grävde ur trossbottnarna tills det bara var timmerstommen kvar) Uthusen hade plåttak så de var i ok skick.
Av gamla vedboden blev det stall två boxar o sadelkammare. Den andra byggnaden blev garage o en bit loge fick vara kvar för allt man samlar på sig:smirk:
Marken är på 5 hk med blandad skog o ängsmark.
Vi hade turen att det redan fanns kommunalt vatten o avlopp.
280.000kr gav han för gården, men totalt så har vi lagt ner nästan minst lika mkt på renovering o ombyggnad o jag kan säga att vi är inte klara ännu! (man kommer ständigt på nya saker :angel:
Med ränta amortering o andra driftskostnader kostar det ca 6000kr i mån, o då amorterar vi ganska mkt, stället kommer vara betalt inom 20år!

Gården köpte jag för 2 700 000:- för snart 1,5 år sedan. Den är på 36 hektar (24 hektar skog och resten åker/bete). Hela gården är i mycket bra skick och inga direkta reparationsbehov finns egentligen. Bara lite vanligt "småfix" som alltid blir!

Det fanns en gammal ladugård på gården i mycket bra skick. Jag har rivit ut koinredningen och gjutit igen rännor och plockat bort det gamla foderbordet. Nu är det 3 boxar uppbyggda och det ska så småningom byggas minst en box till. Det gamla mjölkrummet har jag isolerat och inrett till uppvärmd sadelkammare. I år har även brädorna utvändigt bytts ut på ena gaveln och sen är hela byggnaden rödmålad. Ny el är dragen invändigt. Total kostnad för renovering: ca 25 000:- Allt har jag gjort själv förutom elinstallationen.
Staket osv är i bra skick och har jag tagit över efter förra ägaren. En ridbana är under planering;)

Mycket lite än så länge! Huset är i mycket bra skick och har inga renoveringsbehov alls. Det ska så småningom tapetseras inomhus och eventuellt blir det rödmålning utomhus. Så summa än så länge: 0:-

* Hur mycket har ni i månadskostnad och hur är er lön i förhållande till månadskostanden?
Jag betalar ca 8000:-/månad till banken. Jag gjorde en kontantinsats på 270 000:- och resten har jag lån på. Så småningom ska lånesumman minskas en del när jag avverkar en del av skogen.

Hej! undrar vart ni har lån och till vilken ränta.
8000:- i månaden tycker jag låter jätte billigt :bump: Vill ju oxå köpa gård snart!

Man ska nog vara realist, den siffra som nämndes (8000:-) var bara det banken ville ha. Sedan tillkommer säkert: El, uppvärmning, försäkringar, sophämtning, sotning, snöröjning, slambrunnstömning....
Och sedan ska vi inte glömma reparationer och underhåll!

Många som inte haft hus/gård tidigare stirrar sig så blinda på ränta/amorteringar och glömmer alla tillkomande kostnader.

Precis som Strajder skriver så är 8000:-/månad bara summan som banken ska ha dvs räntor & amortering. Sen tillkommer ju alla kostnader som uppvärmning, sophämtning, el, vatten, avlopp, försäkringar, sotning, telefon, snöröjning, underhåll för privat väg, reparationer, underhåll av byggnader osv. Tusenlapparna tickar snabbt iväg!

Jo det vet jag att det är vad banken vill ha.

Jag bor på en stor gård nu, som jag hyr och skulle jag köpa loss den så hamnar "bankpengarna" på 15,500:- enligt min bank och skulle därför vilja ha tag på bättre bank med bättre avtal.

Det var det min första fråga gällde: Vart har ni era lån??

Jag har mitt lån hos Handelsbanken.
Ring till några olika banker och be om ett möte där ni går igenom din ekonomi, får förslag på räntevillkor/avbetalningstider/fast eller rörlig ränta osv. Oftast kan det skilja en del mellan olika banker och olika villkor de har.
Hur mycket vill du låna?

vi har lån på dryga 1 800 000:.- och har vårt lån hos SWEDBANK, och vi betalar 8000:- i månaden i rena räntor och amorteringar. Sen tillkommer allt det andra ovanpå detta!

För "våran gård" skulle vi få lägga upp 3 300 000:- + massa renovering... så vi ska nog leta oss närmare en storstad.

435 000. Hus på 140 kvm (6rok) Nya vitvaror, Ny vedpanna, 2 kakelugnar. Stall m. 4 boxar, sadelkammare, gigantiskt höloft, garage.
0,6 ha mark. (lånar sommarhagar)

Stallet är (ska) byggas i en befintlig byggnad på gården. Vi räknar med att det kommer gåpå ungefär 10 000kr
Hitills har vi lagt 2500 kr:D (Köpte huset förra veckan)
* Hur mcyekt har ni i månadskostnad och hur är er lön i förhållande till månadskostanden?
Jag får 3000 kr i mammapeng, Idun får 1000 kr i barnbidrag och Håkan tjänar väll en 14 000... Vi ger 3000 för huset varje månad

Vi har lånat på banken... Det gör väll alla??? Eller ja dom som inte ärver då som sagt... Men finns det NÅN här på buke som shoppat sin gård kontant???:eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV