Arrendetomter

Vad strår i arendelagstiftningen, vad står i arrendekontraktet - och mellan vilka parter är det som står på kontraktet osv. Låter som det kan bli en riktig röra - ta hjälp!

Respektive stugägare får faktura för sin tomt.

Finns det också gemensam mark som stugföreningen arrenderar? Det är rimligt att va-huvudmannen (i det här fallet kommunen) kontaktar föreningsordföranden angående va-arbeten där föreningen är arrendator och/eller förvaltar. Men om respektive stuginnehavare arrenderar sin tom från jordägaren så har föreningen inget med saken att göra för de tomterna, vilket gör det än mer osannolikt att det skulle handla om anslutning till allmänt va.

Men självklart ska ni vänta in korrekt info från kommunen som första steg.

Finns det också gemensam mark som stugföreningen arrenderar? Det är rimligt att va-huvudmannen (i det här fallet kommunen) kontaktar föreningsordföranden angående va-arbeten där föreningen är arrendator och/eller förvaltar. Men om respektive stuginnehavare arrenderar sin tom från jordägaren så har föreningen inget med saken att göra för de tomterna, vilket gör det än mer osannolikt att det skulle handla om anslutning till allmänt va.

Men självklart ska ni vänta in korrekt info från kommunen som första steg.
Det finns gemensam allmäning, tror dock inte den arrenderas utan mer nyttjas bara av de som bor på området. (Jag är familj, äger dock ingen stuga själv, så därav kanske något ”flytande” svar)

Eftersom att det inte riktigt framgår alla fakta här som jag kan hitta i alla fall. Blir det svårt att svara och vara säker på att det blir rätt.
Saker som besittningsrätt beror till stor del på längden på avtalet.
Mer som spelar in är om bebyggelsen ingår eller om det bara marken som är arrenderad.
Men när man läser i lagstiftningen finns möjligheten att det blir markägaren som ska belastas med kostnader för avloppet.
Kommunen har inte alltid helt klart för sig vad som gäller i just arrendelagstiftningen, sitter själv med ett sådan fall just nu. Handläggaren har inte fattat vad det innebär med arrende.

Beroende på hur konkursen ser ut kan en möjlig lösning vara att arrendatorerna får möjlighet att köpa loss marken.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 584
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 545
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 729
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar