Ärr på livmoderhalsen

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Har fått reda på att ett av stona här hemma har haft ett föl för ett par år sedan där förlossningen var knepig, hovarna kom knepigt så de skadade livmoderhalsen på henne.

Hon har sedan varit till hingst två gånger utan föl, sist i fjol. Hon vart dräktig o höll sig dräktig i ca 3 månader. Nu har hon flytningar har bara haft henne ett par veckor så jag vet inget om hur länge flytningarna pågått.

Distriktsveterinären kikade på henne (innan jag visste om detta med ärrbildningen) o visste inget riktigt svar på varför hon har flytningar.

Nån som har erfarenheter av sådant o nått tips på hur jag ska gå vidare? Hur är hennes chanser att bli dräktig igen o att behålla fölet hela vägen tro?
 
Sv: Ärr på livmoderhalsen

Jag tycker att du ska ta med dit ditt sto till en erfaren seminveterinär som kan göra en ordentlig gynundersökning på henne för att få bra svar på din frågeställning.
 
Sv: Ärr på livmoderhalsen

Ja, jag har tänkt det. Hon har bra stam o kanonpsyke så jag hoppas verkligen hon kan få ett par föl...
 
Sv: Ärr på livmoderhalsen

Min Jarrah har en liknande skada efter en fölning. Det upptäcktes inte förrän hon skulle semineras på 30-dygnsbrunsten. Det kändes skrovligt och var som ett sår/ärr när de kikade in via ett rör. Hon hade fått ett mkt stort föl som förmodligen skadade henne på väg ut. VI avbröt naturligtvis seminering det året (2005) och förra året undersöktes hon noga innan vi påbörjade seminering. Risken var att hon inte skulle sluta tätt i livmoderhalsen och därmed kasta. Det såg bra ut så vi chansade och trots att hon inte slöt lika tätt som de brukar så är hon fortfarande dräktig och ska föla i juli.
Denna skada hade aldrig upptäckts vid naturlig betäckning och jag ryser när jag tänker på hur det skulle kunna förvärra saken. Be alltså en kunnig veterinär undersöka henne innan du betäcker igen. Min vet använde ett plaströr som hon kunde lysa igenom och titta på hur livmoderhalsen såg ut och jag fick själv kika.
 
Sv: Ärr på livmoderhalsen

Liknande har min gamling.
Fast hennes skada kommer troligen från en tjuvbetäckning som inte blev något av. Trots att hon alltid gått med ston...
Det upptäcktes när hon skulle semineras 1a gången.
Hon hade skador som de menade man kan se på äldre avelsmärrar med många år i avelsboxen på nacken. Ena livmodertappen finns inte. Eller ena sidan av den, skall man kanske säga?
Hon blev inte dräktig det året, trots flera försök. Hennes skada var utläkt sedan länge, men hade en infektion som behandlades (som hon troligen fått vid samma tillfälle).
Trots att hon svarade mycket bra och snabbt på behandlingen, resorberade hon stadigt. Blåsorna var stora och fina, men icke...
Men efter den äsongen har hon tagit sig på 1a försöket utan problem!

mvh
 
Sv: Ärr på livmoderhalsen

Säger som övriga- ta henne till ngn avelskunnig veterinär och få ett utlåtande.
Om inte skadan är allt för stor så bör det fungera.
Vårt gamla sto är inne på 10onde dräktigheten och är lite "småskrovlig"- men hittils har det gått som på räls med henne ...
 
Sv: Ärr på livmoderhalsen

Mmm, det kan nog va som det sades innan här att hon har en infektion som ligger o släpar så jag ska ta mig till seminstationen med henne så de kan kika på henne o ev ge behandling. Är ju inte bra om hon har en infektion i kroppen:mad: Det kändes ju lugnande att det är fler här som har haft liknande bekymmer o det ändå gått vägen:)

Nu ska jag minsann ta reda på orsaken o sudda :devil: från väggen!
 
Sv: Ärr på livmoderhalsen

Nu står hon hos hingst o vart betäckt första gången igår... håll tummarna för oss nu!!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 316
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 361
Senast: em-pirre
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 328
Senast: Digbil
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 781
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp