Åring som inte har respekt för eltråden!!

P

Panikie

Hej.

Jag har en Åring som verkligen inte har någon respekt för vår el tråd runt hagarna här hemma. Det är ganska högt staket 130 cm. Och relatift nytt. Hästen i sig är inte överdrivet stor, sv halvblod. Det är ganska så bra krut i tråden.

Helt plötsligt har hon börjat ta sig ut, försök till hopp eller springa igenom. Varje sig "mamma" är i hagen eller utanför hagen.

Är det någon som har likande hästar, något tips? Det är väldigt frustrerande att hon gör som hon gör, särskillt om det skulle ske när jag är på jobbet och alla hästarna kommer lösa. :crazy:

Sv: Åring som inte har respekt för eltråden!!

Inte det snällaste tipset i världen, men...
Vet du när hon brukar försöka ta sig ut och var? Dränk hästen (sen får man väl täcka dom så här på vintern efter att det är avklarat), riktigt ordentligt och se till att det är blött på marken (om det nu inte är isgata)...sen är det bara att vänta.
Som sagt inte snällt, men det är å andra sidan farligare för dom att vara på utsidan hagen än att få en elstöt.

Lura henne att nosa på tråden, gärna där det är lite vått på marken, så att hon får sig en rejäl smäll. Så har vi gjort och det har alltid fungerat. Det låter kanske inte så snällt men det finns inget att be för och stöten skadar ju henne inte.

tack för era svar. Det är svårt för hon har fått stötar flertal gånger "uppe" vid grinden och där jag utfodrar dem. Rejälla smällar, hno reagerar och kastar sig iväg och sedan håller hon sig lite på avstånd, men sen är det som att hon glömmer bort det - eller att hon har lärt sig att gör man något riktigt fort så är risken för en stött mindre. Det är verkligen jätte svårt. Mitt 7-åriga sto "hennes mamma" är livrädd för el och tråden, hon har verkligen respekt, så jag förstår inte varför åringen helt plötsligt börjat strunta i det!

Fler tips tack!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama