*Gotlandsrusset*

Trådstartare
måste få skriva av mig... var och tävlade idag.. allt kändes jättebra efter värmningen. Så går starten allt går jättebra. Jag ligger i trefjespår och kan gå ner i andra spår då de två främsta går lite fortare än min ponny. jag ligger kvar i andraspår då jag känner att min ponny går väldigt bra och jag vill inte lägga mig på innerspår då jag inte vill bli instängd. Jag har all rätt i världen att ligga i andraspår om jag vill ändå skriker den som ligger lite bakom och utanför mig att jag ska gå ner... eller typ "gå ner ett spår för h*lv*t*" jag svarar att jag kör väl vart jag vill. Hennes ponny galopperar och hon skriker "jävla cp häst" till ponnyn. Sedan går en av de främsta ner i innerspår och lägger sig bakom den som leder. jag går fram och pressar på den som leder. Sen kommer hon som skrek på mig i tredjespår och går förbi. den galopperar sen i ledningen och den som låg innanför mig backar ut och kör om. jag ligger fortfarande i andrspår och i sista sväng så ligger jag trea. sedan kommer två ponnysar och kör förbi. på upploppet kör jag ut i fjärde för att chansa och hoppas att jag kan gå förbi någon av dem. Båda ligger en bra bit framför då en ponny galopperar (hon som skrek på mig). jag slutar fyra...hon som galopperade kör fram till mig och jag får värsta utskällningen. Jag hade minsan stört hennes ponny i galopp då jag drev för mycket med pisken.

AAAAA! hur kan jag ha stört hennes ponny i galopp då jag är högerhänt, hon ligger på vänster sida och hon är 15-20m framför mig då hennes ponny galopperar?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!
Hon skulle minsan protestera...hur det blev med protesten vet jag inte men jag hade rätt...jag fick ingen bestraffning och slapp ringa till måldomaren. Min ponny gick skitbra och sänkte sig en halv sekund.... men allvarligt...står de inte i reglementet att man inte får prata under loppet...då får man väl inte skrika heller???? blir sååå trött....

Senast ändrad:
Sv: *argh*

Jag tycker hon verkar ha helt fel inställning... Om någon funktionär hörde detta borde hon blivit bestraffad för olämpligt uppträdande.

Man får inte föra oljud under loppet, det fick bl a Börje Bs 300 kr i böter för igår... Däremot får man påkalla andras uppmärksamhet och visst får man prata och smacka och "heja på" sin häst litegrann men inte skrika och vråla hur som helst.

Hur gick det med invägningen till montén föresten?

*Gotlandsrusset* skrev:
måste få skriva av mig... var och tävlade idag.. allt kändes jättebra efter värmningen. Så går starten allt går jättebra. Jag ligger i trefjespår och kan gå ner i andra spår då de två främsta går lite fortare än min ponny. jag ligger kvar i andraspår då jag känner att min ponny går väldigt bra och jag vill inte lägga mig på innerspår då jag inte vill bli instängd. Jag har all rätt i världen att ligga i andraspår om jag vill ändå skriker den som ligger lite bakom och utanför mig att jag ska gå ner... eller typ "gå ner ett spår för h*lv*t*" jag svarar att jag kör väl vart jag vill. Hennes ponny galopperar och hon skriker "jävla cp häst" till ponnyn. Sedan går en av de främsta ner i innerspår och lägger sig bakom den som leder. jag går fram och pressar på den som leder. Sen kommer hon som skrek på mig i tredjespår och går förbi. den galopperar sen i ledningen och den som låg innanför mig backar ut och kör om. jag ligger fortfarande i andrspår och i sista sväng så ligger jag trea. sedan kommer två ponnysar och kör förbi. på upploppet kör jag ut i fjärde för att chansa och hoppas att jag kan gå förbi någon av dem. Båda ligger en bra bit framför då en ponny galopperar (hon som skrek på mig). jag slutar fyra...hon som galopperade kör fram till mig och jag får värsta utskällningen. Jag hade minsan stört hennes ponny i galopp då jag drev för mycket med pisken.

AAAAA! hur kan jag ha stört hennes ponny i galopp då jag är högerhänt, hon ligger på vänster sida och hon är 15-20m framför mig då hennes ponny galopperar?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!
Hon skulle minsan protestera...hur det blev med protesten vet jag inte men jag hade rätt...jag fick ingen bestraffning och slapp ringa till måldomaren. Min ponny gick skitbra och sänkte sig en halv sekund.... men allvarligt...står de inte i reglementet att man inte får prata under loppet...då får man väl inte skrika heller???? blir sååå trött....

Jag skulle bara ha tittat på henne o sagt lär dig rida istället o gått därifrån... Du gjorde helt rätt medans hon uppträdde fel. Thats it! Man kan inte bry sig för mycket...

I montélopp snackas o skriks det offta VÄLDIGT mycke... jag varmed i ett lopp då jag höll på att bli galen på folk som trängdes och styr ut när hästen deras galopperar utan o se... till slut får man skrika åt dom att se sig för o att det inte finns nån lucka... Jag hade tur i ett lopp då en skapade lucka framför mig... min häst bromsa(tvår-nit) av sig själv...i trav som tur var...

Men som sagt.... bara att låta skit snack gå förbi en... finns många jubel-idioter där ute...

Lycka till i fortsättningen ;)

hej, jag håller med! hon satt o skrek på mig...fattar inte vad de var med henne...usch!

jag vägde 61,7 så jag klarade mig:)

Montéryttare skrev:
Jag skulle bara ha tittat på henne o sagt lär dig rida istället o gått därifrån... Du gjorde helt rätt medans hon uppträdde fel. Thats it! Man kan inte bry sig för mycket...

I montélopp snackas o skriks det offta VÄLDIGT mycke... jag varmed i ett lopp då jag höll på att bli galen på folk som trängdes och styr ut när hästen deras galopperar utan o se... till slut får man skrika åt dom att se sig för o att det inte finns nån lucka... Jag hade tur i ett lopp då en skapade lucka framför mig... min häst bromsa(tvår-nit) av sig själv...i trav som tur var...

Men som sagt.... bara att låta skit snack gå förbi en... finns många jubel-idioter där ute...

Lycka till i fortsättningen ;)

detta var ett travlopp men jag gåller med! och vissa kan man undra om de verkligen var me under licensen...om de inte satt o sov i stället. Jag menar jag har ju all rätt i världen att ligga i andraspår, nästan i rygg på den framför ÄVEN om de inte ligger någon innanför?! Antagligen trodde hon att bara för att hon är äldre än mig så kunde hon skrika lite och så skulle jag flytta på mig! ofta...!!!! honm kunde ha gått innanför mig om hon ville de...jag tvingade inte henne att ligga i tredjespår. TÄnk om alla kuskar skulle hålla på så?

*Gotlandsrusset* skrev:
detta var ett travlopp men jag gåller med! och vissa kan man undra om de verkligen var me under licensen...om de inte satt o sov i stället. Jag menar jag har ju all rätt i världen att ligga i andraspår, nästan i rygg på den framför ÄVEN om de inte ligger någon innanför?! Antagligen trodde hon att bara för att hon är äldre än mig så kunde hon skrika lite och så skulle jag flytta på mig! ofta...!!!! honm kunde ha gått innanför mig om hon ville de...jag tvingade inte henne att ligga i tredjespår. TÄnk om alla kuskar skulle hålla på så?

Oj.. jag satt o sov, hehe... men du handlade endå på rätt sätt vare sig det var ett montélopp eller körlopp....

Nej jag bara undrade eftersom det brukar vara svårt att ligga ett helt spår utanför. Det blir lätt att man kör i halvspår och då har jag förståelse för att den andre blev sur och tyckte att i princip. Bestäm dig spår ett eller spår 2.

Men givetvis så får du ligga ett helt spår utanför någon annan om du vill det.

Har själv varit med ett antal gången att den man ska köra om ligger i halvspår och det är mycket iriterande :smirk:

Mitra skrev:
Nej jag bara undrade eftersom det brukar vara svårt att ligga ett helt spår utanför. Det blir lätt att man kör i halvspår och då har jag förståelse för att den andre blev sur och tyckte att i princip. Bestäm dig spår ett eller spår 2.

Men givetvis så får du ligga ett helt spår utanför någon annan om du vill det.

Jag låg i andra spår.kanske en halv längd bakom den som låg framför. man jag tycker iallafall att man inte uppträder så. Jag skulle aldrig skrika på någon som låg i halvspår att :Gå ner ett spår för h*lv*t*. det gör man inte!. jag blev därimot nästan påkörd i näst sista sväng då jag låg först i andrspår och den i tredjespår körde snävt så att jag nästan inte fick plats. Jag skrek inte på henne för det utan sa till henne att inte köra ner för då klipper hon benen på min ponny. Hon gjorde som jag sa och väntade...hennes ponny gick snabbare än min och hon kunde gå ner framför mig efter bara några meter. det är så JAG tycker man ska bete sig.

ja det är det. Men i detta fall så vet jag med mig att jag körde inte i halvspår och om hon nu hade kunnat köra om vilket hon inte kunde för hennes ponny galopperade sen så kunde hon väl gjort det på insidan då. Jag la mig i andraspår för att slippa bli instängd. Hon ville trycka ner mig på innerspår men min ponny var mycke större än hennes så hon lyckades inte. Visst klart man måste få säga till men inte på det sättet. och att sedan skälla ut mig efter loppet för att ha stört hennes ponny till galopp tycketr jag är ännu löjligare...

hejhej!!
som kusk har man aldrig rätt att ge någon annan kusk körorder. så om hon sa åt dig att flytta på dig och byta spår, skulle hon fått böter.

Skarva skrev:
hejhej!!
som kusk har man aldrig rätt att ge någon annan kusk körorder. så om hon sa åt dig att flytta på dig och byta spår, skulle hon fått böter.
Finns inte böter inom ponnytravet, förutom möjligtvis på visbybanan. Tyvärr är det även ofta så att om det är en lite mer känd kusk så slipper de undan varningar ändå. och en protest det har jag knappt hört talas om att någon verkligen har fått igenom. kan man ju typ bara lämna in om något skett på upploppet. Många kuskar tänjer på gränserna och kör väldigt fult. Har varit nära att bli påkörd massor med gånger tyvärr.

Trist med dåliga förlorare i alla sporter. Tänk att det alltid måste finnas någon/något att skylla på? Det kan aldrig hänga på en själv eller ens häst att det inte går bra..
Lejonelle

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 812
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 322
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025