:arg: VARFÖR!?!?

Det är klart att det alltid finns nåt nytt man kan köpa
till sin häst, det har jag aldrig sagt.
Men när man sätter prisribban där man själv har råd om man t ex är fattig student så menar jag att vissa andra ser ner
på en. Alla har ju inte råd att köpa bara för märkets skull..

Efter mitt återinträde i hästsporten efter ett uppehåll på ca 15 år så kan jag faktiskt säga att jag tycker att det blivit mycket bättre. Men det kan ju bero på att man tar åt sig mer när man är 15 än när man är 30 :crazy:.

Anledningen till att det ofta är dålig sammanhållning i stall tror jag är att man påverkar varandra så enormt mycket mer än vad man gör i andra sporter. I andra sporter så sköter du dig själv och din utrustning men inom ridsport så har du ofta din häst inackorderad och man har ett mer kollektivt ansvar för ex fodring, in och utsläpp etc.

En annan anledning som jag tror på är att det är en levande individ du håller på med. Man älskar sin häst, jag tror jag inte att man hade älskat sin båt eller fotboll på samma sätt :)

Det är faktiskt tycker jag värre inom hundsporten där är konkurrensen betydligt skarpare(inte hårdare kanske men folk är mer bitska). Detta förmodligen för att folk ser sina hundar som sina barn, och vi vet ju alla hur föräldrar är när barnen ska tävla :angel:

//Jenni

Titta hur arbetslivet ser på det. Företag har rätt att subventionera sportutövning för sina anställda, tex sponsra träningskort, fotboll, bandy etc. Undantagna sporter är bl a golf, hästsport och segling, de anses vara lyxsporter... Så jag kan till exempel inte plocka ut de 1500 om året mitt jobb ger till de anställda för min sport anses som lyxig :) Stackars mig!

Du får gå till en affär som både säljer hästgrejor och andra grejor, och be dom skriva sportutrustning på kvittot :-))

//Jenni

Tyvärr gäller det inte utrustning, utan lektioner typ aerobics etc.. Vilket jag förövrigt ibland utför på mina hästar ibland när de hoppar omkring med mig på ryggen! jag är en fantastisk gymnast :D

Ser dig framför mig i dina "aerobicspass" till häst :rofl:

Apropå bidragen så ska väl golf numera räknas som "folksport" pga det höga antalet utövare......glömde man inte att räkna antalet utövare inom hästsporten då ?

Är golfen verkligen "mer" folksport än hästsporten tro ?

Är det generellt att det inte gäller utrustningen? för jag vet att jag har lyckats få tillbaka pengar på ett par jympadojor för några år sedan.

//Jenni

Sv: :arg: VARFÖR!?!?

när jag är ute och rider kollar jämt halvblodsägarna ner på mej, eller så kollar dom inte alls ;(

*teori*:idea:

Kan det vara så att snobberi och märkeshysteri i stall faktiskt har blivit lite väl extremt av två anledningar?

Den första har redan framlagts.. det är "fint" att äga häst och då ska allt annat se "fint" ut..:cool:

Sen finns det ju det där fina lilla faktumet att tjejer är ganska rivaliserande, i synnerhet i den där tonårsperioden? (tyvärr så växer inte alla ifrån det där heller..):angel:

Alltid varit väldigt tacksam över att jag hängt i små stall sedan jag var liten, hur kan man snacka skit om någon för att dom har "fel" färg på vojlocken? :confused:

hell if i know.. :)

Om det är snobbigt i stallet beror det nog en del på var man bor och har sin häst och i vilken ålder man själv är.
Där jag bor är det så vanligt att ha häst att det inte alls anses märkvärdigt. Folk har häst fast man har dålig ekonomi. Märken bryr de flesta sig inte så mycket om (undantag sadlar). Huvudsaken att utrustningen fungerar och inte är trasig. Klädstilen är mycket varierad.
När jag köpte häst blev jag dock rekommenderad att köpa Bucas och Horsewaretäcken för de var de enda som passade. Nu har jag upptäckt att billigare täcken fungerar minst lika bra på min häst.

När det gäller utrustning vill jag bara ha det bästa!
Hästfilt, helst hemvävd.
Endast lädergrimma, och den ska inte ha några hakar, utan rem som man lägger över nacken och spänner med spänne.
Selen är en armésele, skulle aldrig vilja ha en maratonsele av ens det finaste märke.
Träns, ett körhuvudlag m pannrem, INGEN nosgrimma. Vanligt (tredelat) tränsbett, möjligen ett stångbett för säkerhetens skull.
Sadeln halkar väl lite utanför detta snobberi, det är en Bare-Foot, bomfri.
Favoritvagnen är en mjölkvagn, med järnhjul.

Snobberi? Jo, på mitt eget lilla vis!!

Vad jag har för häst??
En nordis, såklart :love:

Lotta

Det som är så imponerande är svartsjukan och avundsjukan.. Nåde den som köpt något dyrt.. Tro mig.. köpte en ny hästtransport i höstas och j****r vilket liv, folk som hade bekymmer över VARFÖR jag var tvungen att ha en sån, folk som knappt hälsade eller pratade med mig, gäller fortfarande.. Bekymmer om vilken ras på häst man har, stam. Kom en och berättade hur korkad jag var och köpte en ardenner, jag hade ingen aning om vad jag gav mig in på.. Mina är inkörda och lastbara tom ardennern, den är ingen av hennes.. Folk behöver hjälp eller låna saker, då går det bra, men minsta lilla man själv behöver något får man köpa det..

Så känner jag med. jag köpte också en ny transport, och då kom det direkt, varför har du köpt ny? Dög inte den gammla blabla.. man blir lixom bara ledsen när folk hållrer på så, lixom, varför skall dom bry sig?:crazy: Och när jag köpte min Tigern, då var det genast " varför har du köpt honom, han har ju gått 140, på den nivin är ju inte du" och sånt! Så fort man köpt en ny häst så är det så, här där jag bor;)

Blir så trött på sånt, varför inte bara bry sig om sitt eget?

Det är avundsjuka det handlar om i de flesta fall tycker jag..

jag tycker det är mycket snobberi på min ridskola, och skulle slutat där nu när jag har en sköthäst. Men eftersom det kom en ny liten ponny (busig lite sak, gör ofta såhär :bump: )till ridskolan, kunde jag bara inte låta han förstöras

i andra stallet e det så skönt ingen pratar skit om nån, bra ridsällskap . om jag får en häst skulle h*n stå där.

God Jul Conjaqen ( Conjaq)

Trist att det är så...

Tyvärr är det en materiell sport...dock trodde jag att det mest var tonåringar som höll på med märkeshysteri...Men ack så fel jag hade. Där jag står nu kryllar det av "Kyra-K, ANKY-damer" som är mer upptagna av sina prylar och tränare hit och dit än sina dressyrhästar...:)

Uscha, snobberi finns det gott om här i hästvärlden! Bara för att jag inte tävlar och har ridit lika länge som andra, bara för att jag har en nordis, så snackas det skit. och bara för att jag har travare.. jag tål det inte!

kanske för att det inom hästsport finns mycket pengari omlopp,
och det är vanligt att skyla över fel och bristande kunskap med prylar och tillbehör......:devil: :devil: :devil: ;)

Sv: Re: :arg: VARFÖR!?!?

starcraft skrev:
bara att ha häst anses snobbigt till en början. Själv har jag inte upplevt det särskilt mycket eftersom jag inte tar åt mig av det. Det beror nog på hur mycket av det man själv tar in. Eftersom jag inte uppmärksamar att "åå hon har dom där nya dyra byxorna" så ser jag dels inte det och sen får ju inte personen i fråga den uppmärksamhet som h*n vänta sig och då upplever jag inte detta som något direkt problem.

Själv tycker jag det är mycket här på buke att man blir påhoppad när man frågar om tex skarpare bett. Man får ALLTID svar tillbaka som till exempel; "om du inte kan rida din häst på vanligt tränsbett ska du nog inte rida alls". Kan ju bara säga att det är inte många som skulle rida om man följde dessa "råd" som vissa ger. Fast detta hade inte direkt med din tråd att göra, men tyckte att det skulle uppmärksammas ändå.

jag håller med dej till 110 % :bow: :bow:

Häst sporten är en "snobb" sport i grund och botten, att ha egen häst är dyrt, det kosstar mkt i veckan, månaden året,

så, vad kallas folk med mkt pengar? snobb? :angel: hehe

Om jag nu säger att jag tycker det är viktigt för mig att vara snyggt matchad till hästens utrustning vart jag en rider eller är, blir jag snobb då?

Eller att jag tycker om att ha en viss märke för att jag litar på den kvaliten, är jag då snobb?

Snobb sitter väl lite hur vi som människor är i personligheten? tyvärr vet jag själv att många hästmänniskor blir snobbiga pga av sina pengar, men saningen är att dom inte är bättre för det.

Jag kan heller inte vara den enda personen i sverige som tycker om att ha det snyggt, matchande och bra utrustning, men inte är jag snobb för det? Skulle känna mig djupt kränkt om någon sa så till mig.

Angånde märkesgrejer måste jag få säga, jag annvänder inte alls märkesgrejer bara, jag tycker att "biligt skit" som vissa uttrycker det kan vara minst lika bra, känns som allt för många rytare/hästmänniskor bara tror så dyrare allt är desto bättre kvalite. Men nej så är det inte med allt, när du betalar för något betalar du för märket, märket kosstar pengar, har du lite pengar skit i märket och köp samma sadel/stövlar/hjäl/handksar som är utan märke, men med samma kvalite. Mycket av våran all utrustning tillverkas på samma ställe som våra märken, offtast är det samma tillverkare bara att lädret eller märket är bättre på ex den sadeln.

man ska inte hänga yupp sig för mkt :smirk: köpt det du tycker är fint.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 986
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar