:arg: VARFÖR!?!?

W

wish

Vet inte riktigt vart jag ska placera det här men
det får väl bli här då.
Varför är det sånt snobberi inom hästsporten??
Den ena ska bara vara duktigare än den andra!
Sen ska man ju självklart ha dom senaste kläderna
också..inte bara till sig själv utan också till
sin häst! Varför är det såhär, man ska väl hjälpa
varandra (för hästarnas skulla åtminstone) istället
för att bara klanka ner! Det gör ju ingen människa
gott.
Men som tur är finns det ju en hel hög med trevliga
människor här på Bukefalos som gärna hjälper varandra
istället för att se ner på någon som behöver hjälp
eller rådgivning! :bump: :bump: :bump: :bump:
Många kramar till er! :bow: :bow: :bow: :bow:

Tror den ska ligga under Utrustning. Vet inte varför det är så inom häst/ridsport men tyvärr är det ju så i nästan alla grenar. :(

Håller helt och hållet med dig!!
Ända sedan jag var liten har jag stört mig på detta. Varför i hela fridens namn måste det vara en sån rivalitet i stallen. Vi har ju samma intresse. Sura besservissrar är tråkigt. Nej visa lite omtänksamhet istället!!

Stor kram till dig!! :love: :love: :love:

håller med om att de finns väldans många självutnämnda experter...men den här sk märkeshysterin har jag aldrig märkt av........

Det är bara att inse. Det är "snobbit" att hålla på med häster, å det kommer alltid att vara det. Har man inte snygga, dyra saker...är men inte like mycket "värd". det är illa, men så är det. tyvärr!

Inte märkt märkeshysterin??? Titta bara på alla småungar, som rider runt i GPA-hjälmar å eskadron skydd. Har man inte det är man inte lika häftig, annser folk. Va är det för fel på kopior???

bara att ha häst anses snobbigt till en början. Själv har jag inte upplevt det särskilt mycket eftersom jag inte tar åt mig av det. Det beror nog på hur mycket av det man själv tar in. Eftersom jag inte uppmärksamar att "åå hon har dom där nya dyra byxorna" så ser jag dels inte det och sen får ju inte personen i fråga den uppmärksamhet som h*n vänta sig och då upplever jag inte detta som något direkt problem.

Själv tycker jag det är mycket här på buke att man blir påhoppad när man frågar om tex skarpare bett. Man får ALLTID svar tillbaka som till exempel; "om du inte kan rida din häst på vanligt tränsbett ska du nog inte rida alls". Kan ju bara säga att det är inte många som skulle rida om man följde dessa "råd" som vissa ger. Fast detta hade inte direkt med din tråd att göra, men tyckte att det skulle uppmärksammas ändå.

kan ju bara säga att det anses i många fall som tex när det gäller eskadronskydd att dessa är bättre än kopiorna... Därför har jag eskadronskydd bak på min ponny, eftersom jag blev informerad av de som jobbar i butiken (vilket jag för övrigt känner väl så det var inget att köp dessa, de är dyrare) att de faktiskt är bättre. Har kopior som framskydd eftersom dessa då skulle funka lika bra.

Faktiskt är det ju så att märkesgrejer är dyrare av en anledning - bättre kvalitet. Jag köper bara märkesgrejor i stort sett, eftersom jag har upptäckt att det är dumsnålt att köpa billigt "skit". Det håller inte lika länge, eller funkar inte, så man får byta ut det mot något bättre (=oftast synonymt med dyrare). Då är det bättre att köpa dyrt och bra från början. Det blir billigare i längden.

Men det är min personliga åsikt. Jag skulle aldrig få för mig att klanka ned på någon bara för att de inte har märkesgrejer. Det är bara det att JAG väljer det.

jo visst, jag gör nog väldigt ofta som du med. Men ibland köper folk onödigt dyra saker och får faktiskt inte bättre kvalité heller. Man får väl helt enkelt göra en avvägning. Sen kanske inte heller alla har den ekonomiska möjligheten, även om jag anser som du att det oftast blir dyrare med kopior som inte håller. Men det är ju en helt annan historia...

Snobberi existerar inom alla sporter tyvärr.
Men märks ibland tydligare inom ridsporten....

I mitt stall hjälps vi alla åt och precis som ovanstående köper jag hellre märkesgrejor just för att det ät bättre kvalitet.
Vi brukar dock driva med varann i stallet om att man köper så mycket grejer till hästen. Vissa får inte "vara med" för deras grejer matchar inte. mm mm Men allt är på en vänskaplig och rolig nivå.

Alla har vi väl mött på en snorkig "dressyrtant" eller en tokig "hoppryttare" mm mm
Det är bara att iognera sådana personer och inte ta åt sig vilket inte alltid är det lättaste. :smirk:

Tycker ändå att det blivit bättre på senaste tiden. Förr fick man inte vara med i "dressyrtanternas" kategori om man inte hade Kyra K-jacka och en fuxfärgad pålle eller ev. en brun, men där gick fan gränsen också! :D Nu är det mycket med öppen och vänligt inställd stämning här i trakterna iaf. Himla skönt. :)

Ja, det är rent ut sagt förjävligt. Jag håller med dig helt och fullt! Att lägga ut en fråga här kan ibland innebära dödsstöten, men ibland också bemötas otroligt varmt och bra! Flera Bukare är helt otroligha och är värda en stor bukett med rosor, medan en liten del kan få en att knappt vilja skriva något mer här. Men så är det tyvärr och ingen kan svara på varför. På ridskolor är det fruktansvärt tycker jag, en egen idé eller ett eget sätt att rida eller hantera sin häst kan allt som oftast innebära total utmobbning. Det gäller att stå på sig! :devil:

bara att ha häst anses snobbigt till en början.
Precis! när jag satt på tåget häromdan så råkade jag höra en tjej som satt ett säte bakom mig :angel: hon höll på och babblade om att hon aldrig brydde sig om att prata med hästägare för att de alltid var så snobbiga och visste bäst.

Till orginalinlägget:
Det enda jag bryr mig om i märkesväg är sadlar, jag köper inte Kingston tex. Men annars så bryr jag mig inte bara jag och hästen trivs i prylarna :)

ja det är synd att det ska behöva vara så. Visst är det dyrt att ha häst, men vi behöver ju inte vara snobbar bara för att vi håller på med hästar. Något har gått fel i vårat samhälle på den punkten.

Jag ski*** i vad de andra har för saker d är deras val som sagt, en kompis till mig köper BARA märkes saker å så köpte hon nyss en sadel för 22000kr! sadelgjord 1900kr men de är ju hennes val å hennes pengar och de bästa av allt att hon ser inte ner på mig som inte har råd att köpa en märkes sadel utan köper efter mig å min häst en dag kansek jag har råd ;p men under tiden tycker jag man ska stötta varandra herre guuu man lever ju bara en gång å ja har man inte råd att köpa de nyaste dyraste va gör de? huvuidsaken är att skaerna passar sig själv å hästen :bump:
En fattig men lycklig hästägare men billigare varianten av d mesta :D

Blandar du inte ihop två saker nu? Ohjälpsamhet med att vilja köpa prylar till sig och sin häst är väl inte samma sak.
Jag anser hästeri vara en riktig prylsport där man inte kan köpa nog med grjer för när man tycker att man har "allt" då börjar det gå sönder...
Sedan får man väl lägga prisnivån där man tycker att det passar en själv.

Ja jag har förundrats - den dyraste vinterjacka jag köpt är en Kyra K som såldes på Granngården för halva priset = 700:-. Jag skulle aldrig ge 1400:- för en jacka överhuvudtaget och detta är en jacka som folk har i STALLET. Jag kan tänka mig att när den börjar bli lite sliten (Tar nog 4 vintrar minst)att då börja använda den som stalljacka.
Sen är väl jag som alla andra - måste köpa åtminstone ett grimskaft eller en mankborste när man är på hästevenemang, åh hoppsan hade jag redan 5 grimmor till mina 2 hästar.......och 8 vojlockar.

Jag håller med dig om att det är lite dålig "sammanhållning" i många stall och att folk klankar ned på varandra i stället för att uppmuntra. Det gör mig arg som ett bi :devil:!

Då det gäller prylar så skulle jag kunna köpa upp en hel ridsportbutik om jag hade pengar. Men jag är fattig student :cry: så det blir inget med det.

Så sant så sant! Är det inte så man brukar säga: Att häst människor är de värsta?
Undrar varför?
Bättre stötta varann än konkurrera tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 986
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar