*ARG* tråden!

Sv: *ARG* tråden!

Dom flesta tävlingar med undantaget från Gärds och plönninge har kört med halvfulla startfält i stort sett.

Beakta då att nästan 150 starter i Gärds var utlänningar (danskar/finnar/norrmän). Så även Gärds hade betydligt mindre antalet svenska starter. :laugh:

Och jag kan lova att allt tugg om att "vi tar bron till Danmark" inte får effekten att svenska arrangörer skärper sig, snarare att man med gott samvete struntar i att ordna tävlingar. :(

Att vi åker till Danmark innebär att vi betalar igen lite för alla danska starter vi har här. Bra för sporten alltså :idea:
Sporten finns ju inte bara i Sverige.

En 90 /100- start i Danmark kostar ofta 200 DKK (dvs 300 SKK i dagens dåliga värde). Inga avgifter tillkommer. De brukar ha sådär 15-30 starter i en klass.
Ingen veterinärbesiktning men dressyrdomaren strök en häst pga hälta.

Här måste vi kunna lära oss. Vilka kostnader har vi och varför? Är det ngt vi kan spara in på? Är alla funktionäre nödvändiga? Är det ok att funktionärer har 2 arvoden samtidigt? Måste vi ha veterinärbesiktning?

Arrangörer MÅSTE ta hänsyn till den danska terminen här nere. Alla gör inte det. Vi behöver de danska ekipagen hos oss:idea: Inte konstigare än att man kollar mot resten av Sverige. Men efterom man anser det ok att köra 3 samma helg så förvånar det inte när det blir så här.

Lågkonjunkturen har nått även fälttävlan. Konstigt?

Är det samma regler för att tävla i Danmark? och är det något speciellt man ska tänka på?

- Man lämnar passet och får en rygglapp i tyg. (Man kan ju själv skriva ut sina egna nummer om man vill anvädna sin egen ficka. Rätt många danskar gjorde det då de hade "svensk ficka")
- De har egna dressyrprogram i 90 och 100 som finns på hemsidan.
- Ingen veterinärbesiktning.
- Hoppningen är 5 cm lägre än i Sverige men de har oftast fler språng. Fler räcken och fler titthinder. Trippelbarr och mur i 90-klass)
- Terrängen är ofta svårare än i Sverige för nivån. De har ju lägre klasser också.
- Du får rida för fort och med klocka. Def inte bättre men så är det.
- De kör "internationellt" med nr. Dvs ryggnumret är hästnumret och inte startordningen.
- Ha DKKpengar med. Ingen vill ha svenska längre.
- Ta med vägbeskrivning. Inga direkt skyltar.
- Allt fixar sej.

Underlaget är inte alltid perfekt men hur ofta är det perfekt i Sverige på småtävlingar? :angel:

Tack, du är bara bäst! :bow:

Får väl överväga start iallafall. Ska maila och kolla :idea:

Att vi åker till Danmark innebär att vi betalar igen lite för alla danska starter vi har här. Bra för sporten alltså :idea:
Sporten finns ju inte bara i Sverige.

En 90 /100- start i Danmark kostar ofta 200 DKK (dvs 300 SKK i dagens dåliga värde). Inga avgifter tillkommer. De brukar ha sådär 15-30 starter i en klass.
Ingen veterinärbesiktning men dressyrdomaren strök en häst pga hälta.

Här måste vi kunna lära oss. Vilka kostnader har vi och varför? Är det ngt vi kan spara in på? Är alla funktionäre nödvändiga? Är det ok att funktionärer har 2 arvoden samtidigt? Måste vi ha veterinärbesiktning?

Arrangörer MÅSTE ta hänsyn till den danska terminen här nere. Alla gör inte det. Vi behöver de danska ekipagen hos oss:idea: Inte konstigare än att man kollar mot resten av Sverige. Men efterom man anser det ok att köra 3 samma helg så förvånar det inte när det blir så här.

Lågkonjunkturen har nått även fälttävlan. Konstigt?

Ja de höga veterinär kostnaderna kan man ju fundera över... Speciellt vid lättare tävlingar där ser ju dressyrdomaren om hästen är halt:angel: Sen får man ju hoppas att ingen försöker starta en halt häst, är ju lite upp till ryttaren också... I tyskland kostar det ju ca 100 kr att starta en enstjärnig klass tex:angel:

kl

Om man genomför en 90klass i danmark, måste man ändå göra hoppkvalen innan man startar 90 i sverige?

Men hur funkar det när tex danska ryttare kommer hit och tävlar? Då borde ju de också kunna visa hoppkval?

Men hur funkar det när tex danska ryttare kommer hit och tävlar? Då borde ju de också kunna visa hoppkval?

I Danmark ordnas hoppkval för att kunna tävla här. Som nu senast . När vi kom låg hindren på 130. Tilda blev lite blek. :p Hon skulle rida 100.

Då red en danska hoppkval för att kunna starta CNC3* på Ribban. Så hon red innan hoppningen började. Smart. :laugh:

De får också visa hoppkval precis som svenskar MEN vem kan kolla. Danskarna har sällan resultat fr lokala klasser... De har mkt färre hopptävlingar att välja på än vi...

I Danmark ordnas hoppkval för att kunna tävla här. Som nu senast . När vi kom låg hindren på 130. Tilda blev lite blek. :p Hon skulle rida 100.

Då red en danska hoppkval för att kunna starta CNC3* på Ribban. Så hon red innan hoppningen började. Smart. :laugh:

Väldigt smart :idea: Skulle aldrig ske i Sverige!

jag ska till danmark den 10e och tävla. är det någon som vet om dressyrprogrammet (100) finns på annat språk eller om de har ex stallbacken.com i danmark. Jag har lite svårt att fatta:)

Någon som vet hur det fungerar med båten(åker från helsongborg). Ska man ringa innan och boka plats?

jag ska till danmark den 10e och tävla. är det någon som vet om dressyrprogrammet (100) finns på annat språk eller om de har ex stallbacken.com i danmark. Jag har lite svårt att fatta:)

Det är för att du kommer från Östergötland som du har svårt för att fatta...:devil:

/Nova en äkta Västgötska:D

Vad är det du inte förstår i programmet ? Tror jag kan deras uttryck, brukar få översätta. Helsingborg-färjan behöver du inte boka om du inte åker precis i semestertider (juli)

Vad är det du inte förstår i programmet ? Tror jag kan deras uttryck, brukar få översätta. Helsingborg-färjan behöver du inte boka om du inte åker precis i semestertider (juli)

uttrycken förstår jag, det är mera väragna, men jag får ta en ordentlig koll på det. Tänkte bara om det fanns en genväg;)

Ha ha, ja vi hade samma funderingar för ett par helger sedan med slangebojer osv. men det brukar bli lättare om man faktiskt tar fram dressyrbanan med rätt bokstäver, det mesta löser sig, roligast i 90 för häst förra helgen var att det bara var att skritta från D förbi X, utan hälsning.... Såg ganska knäppt ut, inget avslut liksom.

Lycka till, vi var oxå på väg ditåt i helgen, men det blev storstrejk på maken (läs plånbok) då det var tre ggr anm.avg:eek:.

Har nu lärt dottern att INTE visa kostnaderna INNAN en tävling:angel::angel:.

Det er nu veterinärbesiktigelse, dog ikke til det I kalder lokal tävlinger, men kun til regional og national tävlingar.

Kan se der er mange svenskere der kommer til start på Søborggård.Det tror jeg de er glade for :laugh:

Bliver spændende at se deres nye terrænbane :bump:

*kl*

I min del av landet (för jag är inte heller så sugen på att åka land och rike runt för att rida 100-klass) så ställs det också in tävlingar. Örebro hade bara 30 starter i 4 klasser så det blir det inget av. Vilket betyder att pållen måste vänta till Trossnäs midsommartävling med att gå lättklass (eftersom Mariestad inte arrangerar 100-klass).

Vi rider Trossnäs nu till helgen (9-10) och jag konstaterade precis att 2 (!!!) av ca 15 starter i lättklassen är svenskar. Resten är norrmän!!!

Nu är jag irriterad :mad:

Nu har Sydslätten ställt in 9 -10 maj!! Ska det bli likadant denna tävlingssäsongen som i fjol? Inställda tävlingar så att hela tävlingsplaneringen går åt pipsvängen.

ARG!!!

Först gnäller vi för att arrangörerna inte anordnar fler tävlingar och sen anmäler sig inte ryttarna. Gaahhh!

ÅH NU HAR HERMANSTORP STÄLLT IN * O ** FÖR PONNY.:mad:

Det blir ju tyvärr så med få ekipage.
I den **-iga klassen finns det inte många ekipage i Sverige som startar och de flesta av ekipagen åker till "bamsetävlingarna".
Synd, det blir inget startfält alls på de andra tävlingarna utan bamse. :/

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 659
Övr. Hund Har sett många gnäll och "skriva av sig" trådar så jag provar väl med det jag också.. Kanske kan hjälpa:p Var på "min" klubb och...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Zantha
·
Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 418
Senast: Krillan
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 497
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V