*ARG* tråden!

Sv: *ARG* tråden!

Verkligen jättetråkigt. Har just skickat mail med mina uppgifter så jag i alla fall får tillbaka anm.avg :).

Åker också till Örebro istället!

Ja det låter mycket... Men när det nu är krav på veterinär och ambulans så måste ju arrangören ta ut den kostnaden på deltagarna.

Och anmälningsavgiften går väl åt till domare, banbyggare, bana osv. Och så kanske det är få startande som delar på den kostnaden. Det är samma problem i körning...

Men man får ju tre grenar för det priset ;) På tex hopptävling blir det ju billigare per start, men startar man 3 klasser på en helg så blir det väl ungefär samma summa?

Det var så länge sen jag tävlade FT - hur mycket är normalt att det kostar nu?

En debutant kan kosta allt från 400 kr (billigaste jag har varit med om i dagens läge) till 580 kr som de tog nu ihelgen. Sedan brukar Lätt klass kosta någon femtiolapp mer, ungefär. Men å andra sidan, jag är nyinflyttad här uppe vid huvudstaden, och priserna kanske helt enkelt är högre här, än i de västgötska skogarna? ;)

Men du...just i denna tävling var det ju bara 35 starter...det påverkar ju enormt mycket vad just ambulansdelen blir.

Men jag är den första att skrika om höga avgifter! Blir skogstokig när klubbarna skor sig på än det ena o än det andra som man som ryttare inte kan påverka eftersom det dyker upp i ryttarmeddelandet o inte i proppen...

Just det, det går ju inte riktigt att förutspå exakt hur mycket starter det blir. Fullt förståeligt. MEN då är det ju konstigt att Udden tar 400 kr inkl anm.avg, vet och ambulans. Allt betalas i förskott dessutom. Och där brukar det inte vara mkt starter, visserligen några ponnyklasser, förutom häst-debutanten. Men ändå inte tillräckligt med antal ekipage så att det kan jämföras med många större tävl.platser som har fler starter men ändå tar mer betalt:grin: Men som sagt, närheten till den stora staden kanske gör sitt till storhetsvansinne:devil: På Uppsalas tävling var det förövrigt veterinären som tog mer betalt; 180 kr, ambulansen kostade 100 kr.

/hälsningar Korrebrun som inte riktigt har smält att hon inte Västgöte längre :eek:

Ok fast om det var veterinärkostnad kan du själv lätt räkna ut om de tog för mycket. Det är bara att fråga hur många timmar vet. var där o sen kolla på jordbruksverkets hemsida vad de tar per timme. Förra året var det 585 + resa. På en vanlig hopptävling med drygt 100 starter blir det ca 50 spänn per skalle....

Men sen kanske vet. var där 2 dagar också? Då blir det dubbla resor o timkostnad...var ju faktiskt en ovanligt korkad tävling som hade det på 2 dagar när det var så lite starter men det verkar som om arrangörerna ligger 1 år efter o inte har fattat att starterna gått ned så kraftigt som de faktiskt har i år. Jag tror de får ändra sitt upplägg till nästa år, över lag, om de ska få mer starter. Sen kan även FT-kommittén fundera på om inte vi nu ser konsekvenserna av alla papper o kval som ska göras o fyllas i hit o dit....:grin:

/Nova vars häst numera är Norrlänning!:eek:

Nja, alltså man måste räkna på det för att se om det blir vettigt. Dag 1 måste han ju varit där längre tid än dag 2.
Typ dag 1 kanske han jobbade 9-15 och dag 2 10-14 det blir 10 timmar för längre tid kan han knappast ha varit där med tanke på starter. Då blir det 10*585 + resa. ca 6000 lite drygt. Dela det på 35 + de ponnyer som var vet ej hur många? Men säg 2 ponny så 37 starter då blir kostnaden 162 per ekipage.

180 per ekipage som det var ger klubben 37*180=6660 så summa summarum så var nog summan kanske inte helt fel men lite lite hög ev. Enligt TR nu i år så får den bara täcka själva veterinärutgiften varken mer eller mindre.

/Nova vars häst numera är Norrlänning!:eek:

Ja ve och fasa, jag lider med honom..!! (..eller dig...vem det nu är som lider..?) :D Borta bra men hemma bäst.

Ja, det känns som att de flesta tävlplatser som kör tävl över två dagar får tänka om. Det är ju möjligt att det var därför som det var mindre starter här. Det gick ju an för oss denna tävlingen, i och med att det var rimligt avstånd dit. Men smärtgränsen sätts närmre när prislappen på starten sätts högt:grin: En fågel viskade också att man måste ha fått tillstånd för att få köra tävlingen över två dagar..? Det känns som att denna tävlingen gott och väl hade kunnat vara en och samma dag.

tyvärr så har ju JV höjt sina regler o taxa från 1 juli, 630:-/h helger sen ingår även tiden för resan tor hemmet/tävlingsplatsen förutom att de även tar km-kostnaden. Antar att de flesta arrangörer även bjuder på mat o fika under arbetstiden oxå - ganska schyssta villkor :angel:

Jamen då blir det ju en positiv sak för denna tävling för då har de ju verkligen bara tagit ut den reella kostnaden på ryttarna!:bow:

Så korrebrun, det är nog den verklighet vi ser fram mot nästa säsong med så få starter på varenda tävling om inte vissa regler o förordningar ändras, det tror jag iaf. Och då blir det ännu dyrare med vår sport.

En fågel viskade också att man måste ha fått tillstånd för att få köra tävlingen över två dagar

Det går ju till så att arrangören skickar in propositionen till förbundet. Sedan är det upp till förbundet att godkänna eller inte godkänna proppen.
Så jag tror att din fågel är felunderrättad.

Men jag är den första att skrika om höga avgifter! Blir skogstokig när klubbarna skor sig på än det ena o än det andra som man som ryttare inte kan påverka eftersom det dyker upp i ryttarmeddelandet o inte i proppen...

Fast hur många av klubbarna som arrangerar ft går med storvinster varje år? Det är nog snarare så att vi ska vara glada att de går runt så vi får några tävlingar över huvud taget.

Det går ju till så att arrangören skickar in propositionen till förbundet. Sedan är det upp till förbundet att godkänna eller inte godkänna proppen.
Så jag tror att din fågel är felunderrättad.

Nu är det väl så att man kan säga att ni båda har rätt.

Har man fått proppen godkänd så har man ju men samtidigt står det i TR Mom 401. 2. Tävlingsformer
Fälttävlan rids i endera av följande två olika tävlingsformer:
-Tredagars fälttävlan - Endags fälttävlan

det står också senare i samma moment

Om särskilda omständigheter råder kan endagstävling i undantagsfall ridas över två dagar

Vad är då undantagsfall ?

Varför går inte fler tävlingar över en dag, arrangören behöver "bara" få ihop funktionärer för en dag, veterinär behövs bara en dag, ryttare behöver mindre uppstallning etc, borde innebära mindre kostnader för alla.
Förr när många anmälde sig fanns det naturligtvis ett intresse av att kunna ta emot så många startande som möjligt, vilket innebär att man var tvungen att dela det över 2 dagar, men finns det behovet fortfarande ?

Varför går inte fler tävlingar över en dag, arrangören behöver "bara" få ihop funktionärer för en dag, veterinär behövs bara en dag, ryttare behöver mindre uppstallning etc, borde innebära mindre kostnader för alla.
Förr när många anmälde sig fanns det naturligtvis ett intresse av att kunna ta emot så många startande som möjligt, vilket innebär att man var tvungen att dela det över 2 dagar, men finns det behovet fortfarande ?

Jag ställde den frågan till en lokal arrangör som fick ställa in pga för få anmälningar. Men de menade på eftersom de hade ponny också på samma tävling så behövdes ju funktionärer till terrängen även medan den andra personalen var fullt upptagen med dressyr o hopp. Och de hade helt enkelt inte mer folk att tillgå så därför var de tvungna att köra på 2 dagar. Och med tanke på hur svårt min egen klubb har att skaffa funktionärer till vanliga hopp o dressyrtävlingar så stämmer det ju säkert.

Men man kan ju köra en variant som cross-tävlingar gör...om du eller ditt barn vill köra motorcross på vissa tävlingar så krävs att du har med en flaggvakt (läs hindervakt för oss då). Det skulle ju vara genomförbart även om det då krävs en extra insats från oss ryttare.

Men bättre är kanske om man raggar funktionärer hos grannklubbarna. Brukar alltid finnas hugade spekulanter som tycker det är trivsamt att sitta vid ett hinder en lör-sön eftermiddag.

Flera arrangörer som kör över två dagar har ju också det problemet att terräng och dressyr/hopp rids på olika ställen (bla trossnäs, mantorp mfl) alternativt att terrängbanan går över/på hopp- och dressyrbanor (örebro, botkyrka, i viss mån ryttis tex).

Men som ryttare föredrar man ju endags om man får välja, särskilt om man bara har en häst då det blir mkt dötid eller flera resor på tvådags.

Om man bortser från det faktum att någon varit så :devil: klantig och slarvat bort min intresseanmälan, det är ju inte mycket att göra åt nu... VARFÖR annonseras inte planerade kurser på hemsidor, både hos arrangörsdistrikt och centralt???

Den klubben är det svårt att bl med i :angel: fråga några av de som finna idag. :o

Så klantigt var det kanske inte :devil:

men himla synd. Vi behöver fler! :idea:

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 659
Övr. Hund Har sett många gnäll och "skriva av sig" trådar så jag provar väl med det jag också.. Kanske kan hjälpa:p Var på "min" klubb och...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Zantha
·
Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 418
Senast: Krillan
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 497
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar