Arg och chockad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arg och chockad

för att många inte har sunt förnuft... hur gärna man än önskar det!
Olyckor händer och de är blixtsnabba de små liven..
Folk låter sina barn leka vid vägar... flera barn körs ihjäl.. folk låter sina barn klappa främmande hundar.. Det finns ju tom hundägare som släpper fram sina hundar till barn hur som helst!!
Håller med om att det är synd om barnen... och jag önskar även att alla skitkä..ingar som sitter och gnäller snackar skit och skryter kunde hålla snattran de med...och alla hundar!!! huuua för alla hundar som hästfolk släpar runt på som skäller och springer runt...
kan de inte lämna dem hemma också!

Många kvinnor rider och är hästintresserade.. och det är många gånger vi som föder barnen... vad jag vet:angel:... samt många kvinnor som tar det största ansvaret... därav många barn med på tävlingarna..

Tror inte hästarna störs så mycket av skriken det är nog snarare ryttarna som har svårt med det...

*KL*

Kan inte ungen/ungarna vara tyst/a och uppföra sig så skall man inte ta med dem på en tävling. Punkt slut.

En unge satt och kastade sina leksaksbilar på hästarna från läktaren på en lokaltävling som jag var och kollade på en gång.
Alla på läktaren sa till ungen att sluta och ingen såg vart mamman var, tillslut kom en ung tjej fram och tog bilarna ifrån ungen då han inte lyssnade, medans speakern sa till mamman att ta hand om sitt barn.

Det visade sig att hon satt på andra sidan och hade bara släppt iväg barnet utan att bry sig..!:smirk: :mad:

ja du, du har inga egna barn va?? Man kan inte kräva att ett barn ska kunna sitta helt tyst hela tiden, jag själv har inga problem med skrik... jag har inte heller varit mamma hela tiden.. Jag är såpass fokuserad så jag hör inte det när jag är inne på banan...
Dock så kan elaka kommentarer från läktaren gällande både mig själv och andra förta mycket av glädjen med ridsporten..

Återigen förälderns fel... hur gammalt var barnet?

Va arg jag blir när jag ser vad ni skriver. Brukar vara in här o läsa men nu fick jag nog o måste lägga mig i så jag skaffade mig ett konto. Reagerade mest på den som skrev "Om man ska ha med barn under 10 år på tävlingar tycker jag det ska vara lag på att de måste sitta fast i koppel och ha silvertejp över munnen!" Hade du de när du va liten? Eller kommer dina barn ha de?? Jag hoppas du skämta när de skrev de, för de är sjukt!!!
Barn hör väl oxå tävlingar till? Självklart ska föräldrarna håll koll på dom men dom får lika gärna vara på tävlingsplatsen som oss. Själv är jag på tävlingar med en 4 månades bäbis, antingen i barnvagn eller i babybjörn. Barnvagnen följer med överallt utom in i ridhuset. Ser jag att en häst blir rädd ja men då står jag still tills den hunnit förbi eller så tar jag en alternativ väg för min dotters säkerhet kommer alltid i första hand. På dressyrtävlingar eller i dressyrmomentet i fälttävlan är hon med på läktaren om hon sover, annars håller vi oss utanför, eller min barnvakt om jag rider själv. I dressyr ska det vara lugnt o stilla på läktaren. Ja likaväl i hoppning men där är de inte riktigt samma sak. Självklart om hon är gnällig så stannar vi utanför. Men ser man på andra så springer dom, tjoar o pratar högt på läktaren under hoppning.
Min hästar lär sig från början att de kan förekomma ståhej närsomhelst, vare sig man är hemma o tränar eller är på tävling och på så vis håller dom lugnet. Vilket jag rekomenderar till alla, vare sig man är fritidsryttare eller tävlingsryttare. Hästen ska ha koncentration på ryttaren eller den som håller på med den, inte på allt runt om kring.

Jag förstår om ni blev arga o ledsna och hoppas att de går bra i nästa start!

Inte i vägen? Han sprang ut rakt framför henne!:mad:

Ja, hon var ledsen på ryttarfesten och åkte hem nästan direkt. Hon var otroligt besviken över helgen. Vad har det med denna tråden att göra? Hoppas att du pratade med henne om du nu såg att hon var ledsen. Vem du nu är som plötsligt vet vem hon är.

ja jag pratade en sväng med henne vet att det inte hängde ihop med tråden jag vill inte hänga ut er genom at beskriva hur ni ser ut med mera vet du hade hand om handslaget förra året, det är inte så svårt att veta vem du/ni är då så det är inget plötsligt! kan säga jag e med i styrelsen i US ...

Om man ska ha med barn under 10 år på tävlingar tycker jag det ska vara lag på att de måste sitta fast i koppel och ha silvertejp över munnen!

Du har inga egna barn va?!

skulle gladeligen ta med min lilla dotter till tävlingar (har även gjort så) och självklart skulle jag ha 100% koll på mitt barn,men aldrig att jag skulle tejpa munnen hennes med silver tejp:crazy:
klarar hästarna av applåder från publik/domare i högtalare/musik hundar som skäller mm så ska väl även ett barn kunna höras....

minns en dressyr tävling på ute bana,då sambon till ryttaren som va inne på banan kommer springandes mot mig och min barnvagn och säger att vi inte får gå förbi banan för hästen inte gillar barnvagnar,vi kom från parkeringen och va långt från banan ca 30m :eek:

Till Snuffsan:
för jäkligt att det hela inträffade och förstörde minis ritt:( förstår att hon måste blivit chockad! väldigt dåligt att ingen hade koll på det lilla barnet (som är oskyldigt i mina ögon).helt å hållet förälders ansvar att ta hand om sina barn.

Mvh Arabizar

men suck, ta inte allt så bokstavligt.

Jag tror nog att de flesta förstår att sorbe inte menade det bokstavligt...(då hade ett sjukhus besök varit mer lämpligt än en start;))

kan bara svara för mig själv och JAG tycker att det var mycket osmakligt formulerat då det faktiskt finns barn som blir usatta för vidrigheter samt signalerar ett tydligt tecken på intolerans...

Sen har barn inte inne på banan att göra... det håller jag med om... men barn låter precis som allt annat kring tävlingbanan..
Då kanske man helt sonika inte är tillräckligt fokuserad på sin uppgift?

Nu har jag dock utgått ifrån att ni syftar på gråtande barn och inte ngn bortskämd ponnyryttare som tjurar över något han/hon inte fått etc?

Senast ändrad:

Du har inga egna barn va?!

skulle gladeligen ta med min lilla dotter till tävlingar (har även gjort så) och självklart skulle jag ha 100% koll på mitt barn,men aldrig att jag skulle tejpa munnen hennes med silver tejp:crazy:

Mvh Arabizar

Va??? Skulle du inte?? :angel:

kl

Det roligaste med den här tråden är att den har vänt och alla tar bokstavligt på Sorbes uttalande :D

Nu skämtade visserligen sorbe i det hon skrev
MEN en sele för barn är en viktig säkerhetsfråga. Faktiskt, vare sig man vill eller inte. Har man ungen i sele så kan den inte springa in under fötterna på hästarna, iom att personen som har fast barnet säkert inte står ½ meter från hästen med sitt barn med sig (kan man ju hoppas :smirk:)

Sen det där med tejp för munnen, är nog upp till var och en att tycka ;)
Självklart är det inte seriöst, men vissa barn/ungdomar/vuxna skulle faktiskt behöva det.

Btw. Ett skrikande barn är betydligt mer irriterande och störande än folk som pratar i en hög samtalston runt banan.
Och då tänker jag som både publik och ryttare.
När jag tävlar så är jag fokuserad på banan, men det kan ju alltid bli brist i konsentrationen om någon unge gör massa "dumma saker" (då menar jag iten själva skrikandet)

Och som publik vill man kunna höra något av vad domaren säger, samt kunna prata med dem man är med, utan att behöva lyssna på ett ilande barnskrik.

Självklart ska barn få vara med på tävlingar, men om man INTE har 100% koll på ungen så ska den stanna hemma. Punkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på...
Svar
18
· Visningar
2 454
Senast: bigganl
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 027
Senast: sanio
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 128
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix