Arg och chockad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arg och chockad

Olyckor får inte hände men de gör de utan att någon är skyldig..Jag kan nog tro att barnens föräldrarna är chockade med.. och utan att vi vet orsaken till varför barnet smet ska vi inte dömma föräldrarna tycker jag!

Barn ska inte kunna bli kidnappade men endå blir dom de.. och hur känner man sig inte då som färälder??

Och att sitta och läsa sånthär då gör ju inte ens samvete bättre:crazy:

Nu var de ju tur att ingen vart skadad och ungen har nog lärt sig att inte smita mer

Det FINNS koppel åt barn, som sitter mellan barnet och förälderns hand.
En alldeles utmärkt lösning om man måste dra med rymmningsbenägna småbarn i FARLIGA miljöer. Hästar och ponnys är stora,snabba, oberäknliga och farliga för småbarn.

Om man ska ha med barn under 10 år på tävlingar tycker jag det ska vara lag på att de måste sitta fast i koppel och ha silvertejp över munnen!

Hahaha, yes, låt oss införa lag på det! Även jobbiga förä'ldrar som inte håller ordning på sina barn borde kopplas, eller lämnas hemma:D

Det var en funktionärsmiss på våra nationella tävlingar här om helgen också. Två småtjejer som stod och pratade och glömde att flytta sig från ett hinder. Pojken som red stannade och pappan blev vansinnig! Vilket jag förstår. Vi hade iaf koll på tiden och han fick fortsätta sin ritt och kom tvåa till slut.

Visst alla kan göra fel men man MÅSTE ha koll på vad som händer på banan annars har man inte där att göra!

Nej, man ska inte behöva ha koll så att inte småbarn odyl befinner sig framför hindrena när man tävlar, det är varje förälders uppgift att se till att hålla koll på sina barn.

Självklart gör alla fel och man gör ju förhoppningsvis inte det medvetet, men det här får ju bara inte förekomma. Tänk om nu barnet hade blivit påridet eller fått en spark? Vad hade hänt då? Låter man sina barn springa obevakade vid trafikerade vägar? nej knappast, men låta dem springa obevakade vid hästtävlingar verkar ju för många ok, vilket jag inte kan förstå. Man vet ju aldrig hur en häst reagerar och en olycka kan ju komma så snabbt.

Sen tycker jag att det är stor skillnad på att funktinärer glömmer av sig och står ivägen, för som ryttare ser man ju då att de är i vägen när man rider an, men att ett barn dyker upp hux flux kanske inte är så lätt att upptäcka.

På tal om bristande uppmärksamhet.
Minns på Scandinavium för flera år sedan. Två i banpersonalen stod i en uppenbarligen mkt intressant diskussion mitt framför ett hinder.
Ett hinder som ingick i banan! Ryttaren började närma sig, publiken visslade och tjoade, de verkade stendöva.
Ryttaren red på, de såg inte ett skit utan stod kvar, hästen vägrade. DÅ upptäckte de sin miss!
Ryttaren belastades inte med 3 fel som det var för vägran på den tiden. Men det är ju nog illa att tappa koncentrationen!

Hände en liknande grej på Djursholm för ett par år sedan, då det var Invitational tävlingen tror jag. Ryttaren rider an hindret ur sväng, och de två tjejerna som står mitt i oxern flyttar inte på sig. Hästen hoppade över. Tjejerna duckade, men ändå... Fy fan va läskigt det var att se...

Ja det har jag inte sagt ngt om, tror bara att en ryttare på LC nivå skulle blivit minst lika chockad och rädd, speciellt eftersom det oftast är orutinerade ryttare på den nivån...

Sen är det väl inte så konstigt att folk vet vem din dotter är, hon har fina ponnyer och är duktig på en hög nivå, jag visste iaf vilka de flesta ryttarna häromkring var när jag red ponny. (dock har jag ingen aning om vem din dotter är, annat än att jag sett henne på bild..)

Som sagt, jättetråkigt att det blev som det blev, hoppas hon orkar ta nya tag och komma igen till nästa tävling.

Verkligen! Barn ska inte springa runt i närheten av hästar!

Om man ska ha med barn under 10 år på tävlingar tycker jag det ska vara lag på att de måste sitta fast i koppel och ha silvertejp över munnen!

Detta var riktigt lågt sagt !! Hatar du barn eller??? Du har väl aldrig varit liten själv förstås???
Skulle nån säga åt mig att sätta tejp för munnen på barnen skulle den personen få en fet smäll. DÄREMOT får man lov att ha koll på barnen mest för deras skull. Jag skulle aldrig släppa iväg mina barn på 5 o 7 år, håller dom i handen på tävlingar. Dock så kan dom ju föra väsen men det får faktist hästarna tåla.

Nej, jag hatar inte barn. Det var inte bokstavligt skrivet heller, borde du märkt. Det var mer att man ska ha barnen under väldig uppsikt med kopplet och inte låta de springa runt och skrika som många gör!!!

Detta var riktigt lågt sagt !! Hatar du barn eller??? Du har väl aldrig varit liten själv förstås???
Skulle nån säga åt mig att sätta tejp för munnen på barnen skulle den personen få en fet smäll. DÄREMOT får man lov att ha koll på barnen mest för deras skull. Jag skulle aldrig släppa iväg mina barn på 5 o 7 år, håller dom i handen på tävlingar. Dock så kan dom ju föra väsen men det får faktist hästarna tåla.

ehm.. ironi verkar rätt främmande för dej:P tror inte hon var helt seriös:smirk: men koppel är ngt jag kan hålla med om att de borde vara.. haha:angel:

Jag hade sån runt armen när jag var liten :p Snabb som fan och ville alltid kolla nya saker, inte så positivt på heatrow!

Dock så kan dom ju föra väsen men det får faktist hästarna tåla.

Ursäkta men det där kan du ju bara inte vara seriös med. DINA hästar kanske får tåla att dina ungar inte håller tyst när dem ska, men MINA hästar är inte vana vid ungar som låter konstant och jag ser ingen anledning till varför dem ska bli vana vid det heller, eftersom att jag tycker att det är en grundfaktor att ungarna kniper igen om dem ska med på hästtävling. Du kan väl ändå inte bestämma vad andras hästar ska tåla?!

Har man många ungar får föräldern ha bälte runt sig och sätta fast ungarna där, fungerar med hundarna också! ;)

Jag har väl knappast sagt att det är ok att det kommer in barn på banan i en lc heller?

Men det är för det första ett högre tempo i en msv klass. Allting händer alltså snabbare. I en lc har man större chans att hinna styra undan.
Och som sagt, vi har mycket skarpare brodd i när det är högre klasser.

För det andra är det surt eftersom det inte finns nationella msv klasser inom rimligt avstånd så ofta. En lokal lc finns det alltid en ny nästa helg, och nästa och nästa.
Detta var dessutom en helg med Ridsport pony cup som det inte är så ofta.

Nej de har du inte, men det har väl inte jag heller sagt?

Men om ungen hoppar ut mitt framför hästen som den verkar ha gjort i erat fall, så har man väl lika mkt tid på sig att svänga i undan i msv som lc. alltså i princip INGEN chans med tanke på att man redan är framme vid ungen.

menmen, jag tror inte vi kommer så mkt längre i vår "diskussion" nu. jag hoppas din dotter återhämtar sig och att nästa tävling går bra!

Vid ingången till varje tävling.
- Ursäkta, det är dina barn va?
- Eh... Ja, hur så?
- Då måste du ha en sån här! *håller upp kopplet*
- Eh... Varför då?
- Annars är du inte välkommen!

:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på...
Svar
18
· Visningar
2 454
Senast: bigganl
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 027
Senast: sanio
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 128
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix