Arg och chockad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arg och chockad

Jösses! :eek:

Men ibland tycker jag många människor är mkt nonchalanta på tävlingar, de verkar tro de är odödliga!
Står man funktionär på banan bland hindren måste man ju ha koll på ryttaren! Så sådana där otäckheter inte inträffar!

Tror inte det vore värst bra förebild för dina barn om du började med fysiskt våld mot ngn för att den ger dig en dum kommentar. Det är lite läskigt att resonera så tycker jag, att misshandel är ok pga av en korkad kommentar som att silvertejp över truten på ett barn är lämpligt.

Och att hästar ska tåla barn som stojar omkring och låter tycker jag inte föräldrar ska hävda. Det för barnens skull. För det går inte att tvinga ngn ryttare/hästägare att lära sin häst tåla stoj och stim. Och du vill väl inte offra barnens hälsa genom att låta dem stoja så de råkar ut för en olycka med en stirrig häst, eller att hästen som stirrar upp sig över rejält stojande barn ska orsaka olycka med ngn annan?

För ordningens skull så ska jag påpeka att mina hästar är helt socialtränade vad gäller stojande barn, hundar osv. Det är alltid liv och rörelse i stallet där jag bor, och även om de med barn och hundar inte tillåter att det blir för stojigt, så kan ju både barn och hundar hinna stoja ut lite för mkt innan förälder/matte-husse hinner ingripa och lugna ner situationen.
Hästar är dessutom inga maskiner, så för säkerhets skull så rekommenderar jag inte ngn att låta barnen stoja fritt runt min häst på en tävling, för jag kan med gott samvete inte garantera till 100% att mina hästar reagerar exakt likadant på barn och hundstoj på en tävlingsplats som de reagerar hemma. Jag har hållit på för länge med hästar för att våga lämna en sådan garanti...

kl

Det roligaste med den här tråden är att den har vänt och alla tar bokstavligt på Sorbes uttalande :D

Det är rätt vanligt här på Buke att det blir så tycker jag!
Och det märkliga är att fastän den som skrivit "fel" ordentligt talar om att det var ironi, skämt osv, så finns det ett gäng som kan mala, mala, maaaaaaala vidare i all evighet ändå!

Jag tror "malarna" sitter och kollar efter trådar de kan börja göra så! ;)

Det fanns väl ett fall nånstans i Skåne där en kvinna blivit sparkad av en häst i ryttargången eller motsvarande.En sån sak tycker jag borde få alla som håller på med hästar att tänka till.

Visst är det bra med tåliga hästar. Men det är inte roligt för NÅGON med onödiga olyckor.

Tror inte det vore värst bra förebild för dina barn om du började med fysiskt våld mot ngn för att den ger dig en dum kommentar. Det är lite läskigt att resonera så tycker jag, att misshandel är ok pga av en korkad kommentar som att silvertejp över truten på ett barn är lämpligt.

Och att hästar ska tåla barn som stojar omkring och låter tycker jag inte föräldrar ska hävda. Det för barnens skull. För det går inte att tvinga ngn ryttare/hästägare att lära sin häst tåla stoj och stim. Och du vill väl inte offra barnens hälsa genom att låta dem stoja så de råkar ut för en olycka med en stirrig häst, eller att hästen som stirrar upp sig över rejält stojande barn ska orsaka olycka med ngn annan?

För ordningens skull så ska jag påpeka att mina hästar är helt socialtränade vad gäller stojande barn, hundar osv. Det är alltid liv och rörelse i stallet där jag bor, och även om de med barn och hundar inte tillåter att det blir för stojigt, så kan ju både barn och hundar hinna stoja ut lite för mkt innan förälder/matte-husse hinner ingripa och lugna ner situationen.
Hästar är dessutom inga maskiner, så för säkerhets skull så rekommenderar jag inte ngn att låta barnen stoja fritt runt min häst på en tävling, för jag kan med gott samvete inte garantera till 100% att mina hästar reagerar exakt likadant på barn och hundstoj på en tävlingsplats som de reagerar hemma. Jag har hållit på för länge med hästar för att våga lämna en sådan garanti...

Du tog orden ur min mun :bow:

Det är rätt vanligt här på Buke att det blir så tycker jag!
Och det märkliga är att fastän den som skrivit "fel" ordentligt talar om att det var ironi, skämt osv, så finns det ett gäng som kan mala, mala, maaaaaaala vidare i all evighet ändå!

Jag tror "malarna" sitter och kollar efter trådar de kan börja göra så! ;)

Jag tillhör nog en av de sk malarna... var snäll och hänvisa till en annan tråd där jag gör det? Maler på...

Det är nog ingen som reagerat på kommentaren som säger att barn ska stoja kring hästarna??? Nu är det nog du som vänder på det skrivna..
Detta är ett öppet forum och det är helt ok att skriva vad man tycker.. åt alla håll etc...

Sen undrar jag över hur många som säger till föräldrar som tar onödiga risker med sina barn??

Jag vill själv inte ha med mina barn på tävlingsplats om jag ska tävla då jag är nedrans rädd för att det ska hända ngt.. en häst kan komma lös etc.. då kan jag lika gärna stanna hemma..

Men om alla ni som stör er säger till föräldrarna på ett intelligent sätt så kanske det blir bättre? Inte tala nedlåtande om barnet alltså.. skulle ngn omtala mina barn med den där ungen eller liknande hårda ord så skulle det hetta till rejält!! Då behöver vår familj inte heller sponsra ngr klasser etc...

Nu har jag kapat tråd så det räcker... ber om ursäkt TS..

Senast ändrad:

ja du, du har inga egna barn va?? Man kan inte kräva att ett barn ska kunna sitta helt tyst hela tiden, jag själv har inga problem med skrik... jag har inte heller varit mamma hela tiden.. Jag är såpass fokuserad så jag hör inte det när jag är inne på banan...
Dock så kan elaka kommentarer från läktaren gällande både mig själv och andra förta mycket av glädjen med ridsporten..

Återigen förälderns fel... hur gammalt var barnet?

Nej jag har inga egna barn.
Men jag tycker inte att man skall ta med ett skrikande barn till en tävlingsplats för barnet skull, är det så att han/hon springer runt och skriker och hittar på en massa dumheter så är det faktiskt farligt! Inte minst för barnet! Visst är det föräldrarnas ansvar men det är långt ifrån alla som håller koll på sina ungar!

Och du tappar säkert heller inte koncetrationen och blir arg om din häst skulle få en leksaksbil på röva mitt under ritten inne på banan och mamman sitter på andra sidan och inte bry sig??
Visst det är inte ungens fel att han inte får uppmärksamhet /fått rätt uppfostran, men vad fasen det finns väl gränser?!
Han var väl runt 5-6 år.

ja du, du har inga egna barn va?? Man kan inte kräva att ett barn ska kunna sitta helt tyst hela tiden, jag själv har inga problem med skrik... jag har inte heller varit mamma hela tiden.. Jag är såpass fokuserad så jag hör inte det när jag är inne på banan...
Dock så kan elaka kommentarer från läktaren gällande både mig själv och andra förta mycket av glädjen med ridsporten..

Återigen förälderns fel... hur gammalt var barnet?

Jag har inte heller egna barn, men jag tycker att det är märkligt att det bara verkar vara föräldrar här som tar sååå illa vid sig att tävlingsryttarna stör sig på barn som skriker och springer ikring vind för våg? Jag har så mycket hellre tio "förståsigpåare" på läktaren som muttrar när jag rider än en skrikig unge på läktaren. Självklart är det föräldrarnas uppgift att hålla ordning på barnen och inte heller kräva att ungen ska sitta tyst på en, i deras mening, skittråkig läktare. Då får föräldern göra något annat med ungen en stund-men inte acceptera att ungen för liv och stör ryttare som ska koncentrera sig på sin prestation.

*KL*

Jag har ett barn, och jag älskar dessa små gullisar, jag tar med mej honom i bland, men jag försöker undvika detta, då barn är barn och har svårt att sitta still :cool: Men är han med så ser jag till att han inte stör ryttaren, eller riskerar att bli trampad osv. Sunt föräldra vett antar jag.
Men jag tycker det är allt annat än gulligt när föräldrar inte har koll på sina små!
Som till exempel när det är tävlingar i ridhus! Då kan åtminstonde inte småtrollen springa ut på banan lika lätt, men kuta fram och tillbaka på läktaren så det bara dånar, hänga på sargen och sparka me sina små fötter. Sånt retar mej! Både när jag själv tävlar eller bara tittat på.

Folk som inte kan hålla rätt på sina ungar borde beläggas med besöksförbud på tävlingar. För många föräldrar verkar inte orka bry sej om vad deras ungar gör så länge dom är glada och slipper roa dom själva.

Det var tonen i inläggen och ett visst inlägg jag reagerade på!!

Sen är det väl inte konstigt att vi som är föräldrar reagerar?

Att vara med på tävling ska vara kul och blir mina små trötta eller för stojiga så går vi därifrån.. Självklart vill inte vi heller att våra barn ska "störa" ngn häst/ekipage..

Men stämmningen förstörs av mutterpellar samt kan få yngre förmågor att lida av prestationsångest samt bli oerhört ledsna efter ritt... DET hör ingen idrott till...

Det blir ruksigt lätt missförstånd här ute och jag tror nästan att folk vill missförstå...

1. Jag har aldrig påstått att barnen ska få springa runt hästarna
2. Jag har inte heller sagt att det är ok att kasta saker i röven på hästarna;) självklart hade jag blivit arg jag med men tagit det med mor till barnet...
3. sen så är det inte kul vara sig för barn eller omgivning( tror att människor störs mer än hästarna) med liten som gråter eller skriker som en mistlur... MEN.. man behöver inte snacka på ett sätt som låter som att de vore mindre stående varelser bara för detta...
jag kan gärna fortsätta diksutera och förklara detta men då via pm då jag redan svävat ut från TS ursprungstråd tillräckligt..

Senast ändrad:

Jag har inte heller egna barn, men jag tycker att det är märkligt att det bara verkar vara föräldrar här som tar sååå illa vid sig att tävlingsryttarna stör sig på barn som skriker och springer ikring vind för våg?

Återigen ett inlägg( skämt) som upprörde angående silvertejp bla... inte det faktum att ngn skulle tycka att det var "jobbigt" att barnen springer ikring vind för våg... vilket är förkastligt för allas säherhet...

Det fanns väl ett fall nånstans i Skåne där en kvinna blivit sparkad av en häst i ryttargången eller motsvarande.En sån sak tycker jag borde få alla som håller på med hästar att tänka till.

Visst är det bra med tåliga hästar. Men det är inte roligt för NÅGON med onödiga olyckor.

Det mest intressanta är ju att denna händelse TS har varit med om är på just samma klubb där kvinnan blev sparkad i huvudet, säkerheten där bla funktionärer (iallafall viss) verkar inte ha fått dem att tänka till.

Det mest intressanta är ju att denna händelse TS har varit med om är på just samma klubb där kvinnan blev sparkad i huvudet, säkerheten där bla funktionärer (iallafall viss) verkar inte ha fått dem att tänka till.
Jasså? Ja, då får dom verkligen tacka sin lyckliga stjärna för att inget hände, för då hade dom legat risigt till..

Så sant som det var sagt:bow:

Har läst hela tråden.

Undrar över varför man måste stryka sig från resten av helgen för att en sak går fel första dagen???? Alla tävlingar på en högre nivå är ju bra träning. Den får man ju aldrig hemma.

Det är inte roligt när barn eller hundar springer ut framför en men man rider vidare och tänker inte mer på det. Det gör ingen skillnad om det är en LC eller MSV. Ofta har de som rider MSV bättre koll på sina hästar än de som rider LD eller LC. Så tempot spelar ingen roll.

Fick höra av mina föräldrar och tränare redan som 8 åring att om någon står i vägen rid över dom. Det är deras bekymmer att flytta sig inte ditt. Sen att man gör allt i sin makt för att undvika det är en annan sak. Själv brukar jag vråla så högt jag kan om jag ser att någon står i vågen. Och med mina röstresurser så flyttar de sig garanterat :D

Har läst hela tråden.

Undrar över varför man måste stryka sig från resten av helgen för att en sak går fel första dagen???? Alla tävlingar på en högre nivå är ju bra träning. Den får man ju aldrig hemma.

samma tanke slog mig, visst blir man chockad av när en olycka är nära att hända, men det är en lärdom det också ju!

Jag förstår varför man backar ur.

Blir man chockad så blir man.
Att då ge sig i kast med en tävling som kräver full koncentration skulle jag inte göra.

Lärdom - javisst, men man måste få smälta det också.

Dessutom är alla människor olika och en ung tjej reagerar nog annorlunda än en vuxen.

Rider man över personerna med mening, det syns oftast om det är det eller inte så lär det hända saker, då var det ju ingen olyckshändelse.

Ibland har man lust att göra det, speciellt när det är en ryttare som tror att hon äger framridningen och rider in precis framför en och hoppar ett hinder man ropat på precis innan, personen ropar inte ens själv. Okej om hon kanske inte hörde att man ropade, men när det händer flera gånger kan man undra.
Sen att personen rider in och stannar precis bakom oxern på framridningen när man kommer där i full galopp och hindret ligger på 150 cm, då hinner man inte väja undan direkt.
Man undrar vad personen har i skallen.

*nu babblar jag bort mig*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på...
Svar
18
· Visningar
2 454
Senast: bigganl
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 027
Senast: sanio
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 128
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix