ARG (långt)

beauspirit

Trådstartare
som jag skrev innan så startade vi vår häst igår.
han har bara 29 poäng och vi har svårt att få ut han in riktiga lopp.
änligen hade vi lyckats och hästen är i verkligen toppform och går skitbra just nu.
det var ett 2640 lopp och han har inga problem med att det är längre.
vår häst vill ligga i täten och leda, om det så än är i döden så måste han ligga i täten eller om han blir instängd ta sig ur eller backa och gå om på sidan.
att lägga sig bakom någon och få en bra rygg funkar inte,
då tröttnar han och lägger av och tycker inte det är nån ide att springa om han inte får kämpa och vara först.

slutet av sista långsidan ska käken kortas och tussarna ska ryckas, tussarna är jätteviktiga för då får han en sjuhelsikes växel till (men behöver luvan ibörjan för han är väldigt het).

vi sa till kusken hur han skulle göra, tre viktiga saker.
1. tar han ledningen så släpp den INTE, han måste ligga i täten om det så är döden. blir han instängd försök komma ut eller backa och gå om på sidan.

2 och 3. korta käken och ryck luvan i slutet av sista långsidan/början av kurvan.

hästen hade bricka 1 men fick inte riktigt till det i starten som kom lite intstängd. kusken lyckas få ut honom och lätt som en plätt (han var helt klart snabbast) går han som en vind förbi de andra (han har aldrig gått så här bra förut och är inne på sitt 11e år och visst är det kul).
han ledde med lätthet ända till sista långsidan på mitten av den kommer favoriten och går upp bredvid.

det är i det läget det inte hjälper att släppa ledningen utan där måste han kämpa det är ju det han vill.
det visste kusken.
vi såg lite otydligt från staketet men hästen böjer huvudet åt sidan (så som han gör när man tar i honom och han inte vill stanna).
han saktar in och vi tror först att han la av och att han inte orkade (vilket vore konstigt).

jaha tänkte vi, hästen sprang iallafall jättebra, helt frisk (har haft skada i höstas) och var jättelugn mot vad han brukar.
rätt så nöjda än då.
så när vi tar emot hästen är käken lång, han har inte ryckt luvan och så sa kusken " ja jag släppte ledningen åt favoriten för jag trodde han skulle få en bra och stark rygg" :mad: :mad:!

åhh man blir så frusterad och ARG när kusken gör tvärt emot vad man säger, vi som hästägare vet att hästen inte funkar att ligga bakom och sa ju det, vi vet hur han körs bäst.
så gör han ändå inte vad man säger.
helt värdelöst.
den kusken vill vi inte ha igen.
okej den metoden funkar ju på många hästar men vi sa klart och tydligt att det inte funkar på vår häst till honom.
vi försökte göra oss riktigt klara med vad han behövde för har råkat ut för samma sak en gång innan nyligen, men måste man tydligen upprepa och verkligen stå och tjata så de förstår.

:mad:.

nä fy vad jobbigt!
Dålig stil att inte lyssna på er, tycker jag. :mad:

jo precis!
tagit ledigt och allt för att kunna åka och så skiter sig det sig totalt bara pga av kusken :(.

Va tråkigt att det inte gick nå bra :(

Jag måste få säga en liet sak ang om att ge kusken körorder.. jag förstår inte syftet med att sitta och tala om för kusken exakt hur han ska köra och sen förvänta sig att det ska ske precis så och sen ge kusken skulden för att det inte gick vägen, i detta fallet för att han inte lydde körorder..
Ska man ge direkta körorder så kan man ju köra själv! :devil:
För det är ju en himla stor skillnad och stå på sidan av och snacka och att sitta i ett lopp, där man på ett helt annat sätt kan läsa av situationer , där man känner hur hästen känns osv...

Tycker det är helt ok att tala om hur hästen är och vad den gillar osv... men att ge direkta kör order och förvänta sig att de ska följas till punkt och pricka? Då tycker jag man ska köra själv!!!

Själv har jag bara 1 körorder... Kör i andra spår! :D :rofl: :angel:

jo visst har du rätt i det du säger men i vårt fall är det inte så lätt.
min låtsaspappa har tränarlicens (b-licens) och skulle han ta körlicens så när han är klar skulle hästen inte få tävla mer.
:smirk:

nej men om man säger att iallfall det funkar inte att lägga hästen bakom för då bara dör han, varför gör han det då när han VET att det inte kommer funka.
:confused:

Jo, men så är det ju ofta...
jag vet flera kuskar som t ex får order att till varje pris köra i ledningen... och för att lyda den ordern måste han köra slut på hästen.... vilket gör att kusken kanske struntar i orden och kör "för en slant" och "sparar på hästen till nästa lopp" det är lätt att vara tränare och sitta i sjkogen och köra, men på arenen är det något helt annat och besluten fattas på väldigt kort betänke tid...

Säg nu att er kusk till varje pris hållit ledningen och hästen i stället för att "släppa grejjerna" kommit totalt slutkörd i mål och likförbaskat varken fått en slant eller poäng? vad hade ni sagt då?

Jag vidhåller att om man ska ge direkta kör- direktiv/order så ska man köra själv.. Kör man inte själv ska man inte heller sura och kritisera kusken för att han inte till punkt o pricka följde ordern.. För jag tror ju knappast du varit arg om hästen trots detta vunnit loppet...

Här är jag lite kluven, jag tycker såhär!

Självklart ska man kunna ge kusken körorder, man betalar faktiskt för deras tjänster!Man kan självklart inte skälla på kusken om man tex sagt "hästen trivs bäst i ledningen, försök köra dit" och sen kusken inte lyckats med det.MEN om kusken lyckats ta sig dit tycker jag att kusken ska göra som han blivit tillsagd!
Som vi hade en häst som inte tog i på innerpår.Vi sa att kusken absolut inte skulle köra invändigt!Hade kusken kunnat välja inner el ytterspår så är det för mig själv klart att kusken väljer ytterspåret.Om kusken däremot skulle bli instängd kan jag ju inte gorma och skälla efter loppet.

Alla kan göra fel men jag tycker faktiskt att man har rätt att bli irriterad om kusken gör tvärt emot det man sagt.

Tycker du det är rätt av en kusk som fått ordern att köra i ledning att göra det till varje pris..

Har en kompis som körde åt en amatör, denna hade alltid massa egan "ideer" och skällde efter noter om de inte efterföljdes till punkt och pricka... sen att hästen inte riktig dög i samanhangen hörde inte dit...
Hursom helst var detta en ganska lovande med sen häst som borde kunna ta sig långt...
Min kompis tröttnade till slut å att få skäll (detta efter att varit 2:a ) för att inte följt order...
Så gången efter kör han precis som tränaren sagt- till ledning... men där satt redan en häst... skit samma sa min vänn och tryckte trycke och tryckt... dessa 2 kom självklart skrittande till mål och denna hästen startade aldrig mer för han var slut!
Loppet vart för hårt och hästen knäcktes psykist... han ville aldrig mer..
Gissa om tränaren var nöjd efter loppet? Åhnej då... han borde ha gått ner i rygg... kunde han inte tänka själv?

Att ge körorder och sen skälla när de inte följs tycker jag är lågt! De flesta gör sitt bästa och försöker ge hästen den lättaste resan... Det tycker iallafall jag duger så länge jag inte själv kör lopp..

Jag tycker både bä och bu...och jag tycker nog att kusken ska kunna lyssna på tränaren, iallafall om det är första gången h*n kör hästen..jag har själv blivit ursinnig nångång när dom gör tvärsemot det man sagt och hästen kommit in obrukad imål..

Jag hade för ett antal år sen en liten märr som såg ut som tio i två i framstället, men hon hade ett hjärta av guld och ville göra rätt för sig...vi hamnade på vingel varenda gång (DET han´r man väl hört 1000 ggr :angel:) men vi gjorde verkligen det...sen hade hon så dålig rad, och det spelade ingen roll vad jag sa, att hon var bra iordning..med följd att hon fick ytterligare en nolla eller suttit fast :crazy: Varenda gång dom kom in med henne var dom lyriska och sa att Vi hade vunnit pissenkelt OM......men dom trodde ALDRIG på mig innan och satt sig invändigt eller nåt annat skit....Kaka(du vet väl vem jag menar humlan) fick köra henne på Valla i ett lärlingslopp, han satte sig OXÅ 5:e par invändigt(man ska va snäll mot sura märrar...typ :crazy:) och när dom kommer in på upploppet håller hon på att klättra ÖVER hästarna framför...efter 100 meter får han fritt och tar tag i högertömmen och hästen var så laddad så hon felade(+ det skeva framstället) Vi hade vunnit PISSENKELT...fick jag höra när han kom in :crazy:(hon var 6:a)
Sen fick jag honom i starten efter( det var svårt att få samma kusk på en så "dålig" häst, och jag ville ju heller inte ha de sämsta lallarna)
NU visste han hur bra hon egentligen var....han vann det loppet med 20 längder på 3 sek tung bana...dessvärre blev hon såld efter det loppet och for till Danmark :(
(det var faktiskt Pelle Baryards häst :))

Men om nån kusk hade lyssnat på mig, så hade hon fått betydligt fler segrar, men det gjorde ingen, och jag var ju en tjej med en skev liten märr med bara nollor i raden :crazy:

Sen kan man ju göra felbedömningar som tränare oxå förtås, men om jag har en häst som en kusk har kört flera ggr så ger jag inga direktiv alls....men jag har haft så mycket både knepiga o dåliga hästar som det KRÄVS vissa positioner för att det skall funka, och som ägare o tränare vill man ju få in sina pengar och inte få dom bortkörda :crazy:

Självklart menar jag inte att kusken fullständigt ska strunta i vad man säger... men man kan ju kanke vara lite realistisk...
Jag har så himla många gånger sett och hört amatörer ge körorder som inte är av denna värld.. Över optimism... sen har man ju sett kuskar försvara ledning med ALLT de har, just för att de blivit tillsagda det...
Och har jag en häst som är bäst i ledning så säger jag det till kusken, men inte fasen vill jag att han kör livet ur hästen för att försvara den..

Som jag sa tidigare! jag har bara en order 2:dra spår kör vi i :rofl:

Jorå...man har väl gjort bort sig själv nångång :D :D
"Den röda kusken" körde en märr åt mig engång, jag sa till honom att hon var vek men starsnabb, han tog ledningen , släppte direkt och vann med flera längder...några månader senare sa jag åt honom att han skulle ta ledningen och behålla den...tycker du det sa han....jepps :D..han gjorde som jag sa och kom i mål opl :crazy:, JA, där ser du sa han, denna hästen SKA INTE gå i ledning :o Tjohooo...

en annan gång körde självaste Stig H åt mig på Valla, jag sa åt honom att min häst klarar av dödens men han hade gjort 13 starter och 11 av dom i dödens så jag ville inte att det skulle bli det igen...han hamnade andra par utvändigt med häst och avancerar redan efter 300 meter till......DÖDENS :crazy:, hästen stannade i sista sväng, MEN tog tag ändå över upploppet och blev 3:a :D :D
det visade sig senare att om han fick rygglopp så ville han inte, han SKULLE vara därframme, så det kände väl mäster kanske :) :)

Jo, det är ju lite pinsamt när man lixom bestämt vad ens häst ska ha för position... och sen stämmer det inte :o

Men jag hävdar ju fortfarande bestämt att har jag en häst som bara måste gå i ledning, så vill jag ändå inte att hästen ska bli ihjäl tryckt... utan då hellre släppa och hoppas på GudSkeLov! :bow:

Vi i kretsen runt Lisa hade ju bestämt att Lisa minsann inte var nå startsnabb.. :smirk:
Åker till valla och v65 )bara resan är ett långt kapitel för sig och slutade med att vi fick lastat över hästen på OK) med bricka 5..
Jag är ju alltid optimist och det finns inge lopp mina kan förlora (tror fortfanade på Humlan i stochampionatet :banana:) men kusken är ju lite skeptisk till starten... STOR/klumpig häst och spår 5.. säger i alla interviuver att det lär bli en regäl tappstart... det vart det... i ca 20 m till kusken kommer på att han ska köra för ledning och öppnar 08 först 500..
Ops? Va hon så startsnabb?? Och inga problem vända från spår 5 helle?? :eek: :eek: :eek: :eek:

Ja jag tycker att kusken ska följa tränarens önskemål så länge det är möjligt.Både kuskar och tränare gör missbedömningar och det är mänskligt!Men att köra mot önskemål om det inte behövs är nonchalant i mina ögon!Om en kusk kör en amatör tränad häst vars tränare säger att den vill att hästen ska köras offensivt och det visar sig att hästen inte alls bör få den typen av lopp kan ju faktiskt kusken säga nej till att köra hästen nästa gång om denne inte tycker om att köra så med den hästen.

Vår ville ju helst inte gå invändigt.Där kändes han inge modig men vi sa att han tar i på nytt om han kommer ut i ytterspår.Jag förstår om kuskarna kände att de gjorde fel som skulle ge sig ut när hästen kändes klen men vi kände ju vår häst och varje gång han kom ut tog han i på nytt.

Men vi kan ju även ta den gången(har skrivit om det här) när våra kompisars häst skulle starta här.Han var tre år och hade bara gjort ett par starter i livet.Ägarna bad kusken att ge hästen ett snällt lopp eftersom han inte visste helt vad det gick ut på och så.Kusken kände både hästen och ägarna väl.Starten gick och det första kusken var att köra om ledningen och börja första fem på en kusligt snabb tid.Det fanns plats både invändigt och i andra spår i ryggar.Hästen var helt slut i mål och skrittade nästan i mål.

Nej, sånt är nonchalant.

Tja, svårt att säga..?Är också lite kluven??Klart att man kan ge körorder men är det en häst som, i princip, bara har nollor i raden och tränaren säger att det bara är att försvara ledningen till varje pris så förstår jag ändå om kusken släpper till storfavoriten ifall den får en tryckare!

Jag brukar inte direkt ge några körorder däremot kan jag säga att hästen är snabb ut, går bra i ledningen eller att den är stark och att det bara är och köra framåt ifall det går sakta för att den tål dödens osv. Men inte några direkta körorder. Iaf inte ifall det är en van och rutinerad kusk. Jag litar på att de känner vad det är för sorts häst redan i värmningen och/eller defilering/provstart och efter det när loppet går lägger upp taktiken. I lopp händer ju också allt så fort att de ibland kanske inte riktigt hinner tänka utan bara "handlar" tex släpper ledningen..

men jag kan hålla med om att det ibland är svårt ifall man har en häst som kanske bara går från ledningen och måste dit till varje pris för att göra sig själv rättvisa och så ser kusken hur tråkig rad den har och kör direkt ner till sargen i fjärde, femte invändigt och hästen får ytterligare en nolla osv. Då beror det ju såklart på vem man är som tränare :D jag är bara en fis i rymden och säger jag åt kontio att det får kosta vad det kosta vill att komma till ledningen även om det innebär tredjespår hela första rundan så kan du ge dig tusan på att kontio inte lyder mina körorder :D . är det däremot stefan hultman som ger körorder åt örjan kilhström kan de ge dig tusan på att kör som han säger :D . Men så är det då man bara är en lallare och ingen storfräsare :D . Men jag trivs med att vara lallare även fast kuskarna inte lyder mina order :crazy: :D
mvh jesse

Jag vet inte hur många lallare som Kontio brukar köra åt.....men kanske en del som bedyrat och lovat att hästen är i verklig toppform och kör si och så och hästen visar sig vara en balong som man stuckit hål på. Stefan Hultman är ju ochså optimistisk, men kanske han har lite mer koll på form och så..... :smirk:
(Jag lånade bara knappen så det här är inget personligt svar till dig jesse!)
Kan kusken förresten inte bli avstängd om han svarar ut eller trycker på favoriten och själv sitter med en av loppets minst betrodda häst? Och sen kommer sist och på grund av sin optimistiska (galna) styrning även skickar favoriten samma väg.
Själv skulle jag bli oxtokig på den minst betrodda, som svarar min, som är favorit.
hälsningar gulan fd.gulla

Själv skulle jag bli oxtokig på den minst betrodda, som svarar min, som är favorit.
Fast det där var ju lite magstarkt :rofl: :rofl: Även en favorit lär väl få jobba för segern...Visst....har man en favorit och en väl ansedd kusk så är det ju mycket redan vunnet, MEN det finns faktiskt hästar som ÄR bra fast raden visar annat..
Jag hade en gammal snabbloppare som "röd kusk" kört åt mig ett par ggr, en diskad och en 3:e plats, åker till Romme och "röd kusk" kör igen, HAN visste att hästan var ruskigt i ordning..men inte spelarna tydligen, 8:e spår efter bilen på 1640....kör upp i dödens och råtrycker på ledaren(som är favorit) efter 100 meter har min häst tryckt ihjäl ledaren och bara leker med dom resterande hästarna och vinner med ett par längder....Vad tror du spelarna tyckte om den styrningen :rofl: och vad tyckte den som hade favoriten i loppet?? Men loppen är inte vunna förräns man kommer i mål, även om man inte har favoriten så har man faktiskt lov till att köra loppen iallafall....Nu var det inget JAG sa till kusken, utan han visste att hästen var bra även om han inte vunnit de tidigare loppen
(detta var hästen som gått 11 av 13 lopp i dödens, och det är inte lätt att behöva trycka till ledaren varenda gång, MEN han tog ALLTID ner ledaren, men det kom nästan alltid nån bakifrån och snöpte av min tillslut)

ps...min gav 22 ggr som vinnare , så värst betrodd var han inte, men vann på ett bra sätt ändå... ds

Jag förklarade väl inte så ingående den sista raden, den du svarade på. Bråttom till jobbet....
Men självklart om den minst betrodda och minst spelade häst gör en BRA insatts, är det ju helt OK. Då behöver den inte heller vinna, utan ett bra lopp är godkännt. Men om min är favorit och det kommer någon liten lus som inte gjort någon lycklig på en jäkla massa starter och trycker eller svarar och 700 kvar ger upp och trillar ner i kön, ja då jävlar....
Och på det sättet din häst vann på, då ger jag tusan i vad spelarna säger, han gjorde ju superbra prestation.
Även en favorit lär väl få jobba för segern.
Visst! Bara för man är bland favoriterna, måste man tåla att någon kör mot en.

MEN det finns faktiskt hästar som ÄR bra fast raden visar annat
Jo, men det vet ju bara tränaren. Lånekusken har säkert hört många gånger...Toppform och så poff..sprack balongen. Och jag har förståelse för om en lånekusk "struntar" i önskade positioner och körorder, för att dels rädda sitt anseende och för kollegorna inte ska bli förbannade.
Så finns det ju amatörer som verkligen vet vad dom kan, och jag tror det är sällan dom behöver bli missbelåtna över kuskens agerande.
Nå...kan en kusk bli avstängd eller inte om man kört som jag beskrev ovan?
hälsningar gulan fd.gulla

Ha, ha, ha. Tja kontio har kört åt mig några gånger bla en gång då han skulle köra en mindre betrodd häst i ett p.21 löp och som alla vet är han ju inte sådär jättebra på svenska och vi hade kommit överens att jag skulle lämna över hästen i defileringsvolten och då stakade han sig fram på finlandssvenska:"Är han bra?". Nja, sa jag men han är snabb ut iaf :D . Då får man liksom tolka det som man vill. sanningen var att hästen bara gick från ledningen och hade barit vunnit lopp från den positionen men dessvärre startatde från 20 meters tillägg och då är det ju inte så lätt att komma till ledningen..
mvh jesse

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 095
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 461
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka