Arg blir man!

R

Razor

När folk sitte och klagar över annonser där folk säljer sina hundar pga tidsbrist eller allergi osv, när en bekant till mig avlivar sin hund pga att han var för stor! huvva, absolut inge elakt menat till folket som klagar är bara jävligt arg!

Sv: Arg blir man!

Vad menar du?
Tycker du att det är rätt att skaffa hund och ha den i tex, 2 månader eller 6 månader och sen säljer den för att det var för jobbigt eller att den tog för mycket tid?
Skaffar man hund måste man väl för sjutton läsa på lite om vad som ska göras, vi pratar ju inte om prydnader som uppfostrar sig själv.:D
Att man är allergisk kan man inte alltid veta innan, men att lägga ut en valp på blocket efter en månad tycker jag är oansvarigt varför köper man en hund överhuvud taget om man inte vill ha den.
Det tycker ialla fall jag.:banana:

Nee.. mena bara att folk klagar på såna som ta bort hunden pga tidsbrist medans he finns såna som min bekant som avlivar sin hund för att den var för stor! (stackars hund, knappt 2 år.) det är såna som hon man borde vara arg på!

Håller verkligen med dig, det finns så många konstiga varelser i denna knasiga värld.:D

Man kan ju börja undra varför hon ens skaffade sig en riktig hund.
Kanske en porslinshund som aldrig ändrar storlek hade passat henne bättre...

Razor skrev:
När folk sitte och klagar över annonser där folk säljer sina hundar pga tidsbrist eller allergi osv, när en bekant till mig avlivar sin hund pga att han var för stor! huvva, absolut inge elakt menat till folket som klagar är bara jävligt arg!

Det man klagar över är inte annonserna i sig, utan att så många skaffar hund utan att ha tänkt igenom det ordentligt. Det är klart att det finns folk som blir allergiska, får ändrade förhållanden och annat som gör att hunden måste omlaceras, men alltför ofta är det inte den egentliga orsaken.

(stackars hund, knappt 2 år.)
Detta är en tolkningsfråga:smirk:
Visst jag håller med dig, men samtidigt! Mådde hunden dåligt av att tas bort? Det påstås ju att ingen mår dåligt av att dö så det borde ju inte spela någon roll? Egentligen är det bättre att avliva sin hund om man inte kan veta med 100% säkerhet att den kommer till ett bra hem vid omplacering, eller?
Inget klagande mot dig, det är bara något jag funderat länge på;)

Jag skulle hellre avliva en hund även om den inte är gammal istället för att omplacera eftersom man aldrig vet vart dom hamnar.
Tycker att det är bättre för då vet man iallafall att den har det bra och inte blir någon "vandringspokal", men det är ju jag det.

Får säkert massor av skit för detta , men det kan jag ta :bump:

Så är det många som känner som slutar tävla med sina travhästar av olika skäl.
Så JAG förstår din tanke och håller till stor del med...

pippilotta skrev:
Jag skulle hellre avliva en hund även om den inte är gammal istället för att omplacera eftersom man aldrig vet vart dom hamnar.

Okej om det är en "problem" hund, då förstår jag resonemanget. Eller en hund som redan flyttat många gånger. Men tänk om alla resonerade som du? Då skulle det inte säljas några hundar - inte ens valpar. Ett visst kontrollbehov är bra, men det kan gå till överdrift ibland. Man måste göra sitt bästa för att det ska bli rätt, och då blir det oftast just det. Garanti - nej, bra chans - ja

"känner" en familj som hade en Grand Danois valp förra våren. Förra hösten undrade jag var hunden var för jag hade inte sett den på länge. Jo, de hade gjort sig av med den för att trädgården skulle ha varit för liten! :crazy: De visste tydligen inte att Grand Danois valpar också växer och att det är en stor ras som behöver mycket utrymme... :( Att folk inte kan tänka INNAN de skaffar hund eller flytta i så fall... :confused:

PeRosa skrev:
"känner" en familj som hade en Grand Danois valp förra våren. Förra hösten undrade jag var hunden var för jag hade inte sett den på länge. Jo, de hade gjort sig av med den för att trädgården skulle ha varit för liten! :crazy: De visste tydligen inte att Grand Danois valpar också växer och att det är en stor ras som behöver mycket utrymme... :( Att folk inte kan tänka INNAN de skaffar hund eller flytta i så fall... :confused:

Jag önskar att jag kunde se ut så här: :eek: Äre det verkligen sant??

Men tyvärr har jag upplevt en liknande situation. På vår gård kom det in ett par med en ljuvlig rottisvalp. Han var tio veckor och helt bedårande.

Grannen som är med ute berättar då att vi har en vuxen rottweiler, varpå jag får frågan: "Åh, kan vi få titta på henne?"

Jag går in och hämtar hunden och möts av skräckslagna blickar från hundägarna. "Skall hunden bli sååå stor??!"

"Er kommer att bli att större, eftersom han är en hane", konstaterar jag lite torrt och undrar hur det kunde undgått dem hur stor valpens mamma var.

Då visar det sig att de fått hunden av en kompis som åkte förbi och lämpade av hunden en dag.

Den hunden såldes vidare när han var sex månader, för familjen orkade inte med honom... :crazy:

Oväntat, eller hur? Det är så att man kan gråta... :(

Ja ska man skratta eller gråta?! SÅ stor...

Nåja... För att lämna just din knapp så tillhör jag numer också den hemska kategorin hundägare som inte har planerat för allt, men att avliva mina hundar för det känns ju totalt vansinnigt. Nu är inte mina hundar omplacerade, men att ge en hund chans till ett bättre liv, kan det verkligen vara fel? Varför förutsätts det att man alltid hittar ett sämre hem? Jag vet att det finns flertalet engagerade hundägare bara här på lilla Buke som tagit hand om en hund/hundar efter flera hem som är kanonägare! (Bara det att de hänger här säger väl hälften ;))

Men visst så får man använda sunda förnuftet om en hund har en så dålig mentalitet att de helt enkelt inte går att placera om. Jag har i mina dagar alltid sagt att min äldre hund tar jag hellre bort än placerar om. Men just nu så sover hon över hos sin halvbror och hon har ett mycket bättre liv än jag kunnat erbjuda de sista två åren :D Så visst kan det gå!!

"Har man tagit fan i båten får man ro han i land":smirk:

Jo, tyvärr är det sant. :( Familjen byter bilar också titt som tätt. Det får de gärna göra. Men tar man ett djur kanske man tänka efter lite innan? :confused:

Om nu folk efter ett tag upptäcker att de egentligen inte har tid el lust med en hund så är det ändå bättre för alla parter att omplacera el ta bort hunden istället för att de i åratal skall ha en hund som de varken har tid el intresse för, varken hund el ägare mår bra av sånt. Men visst många borde tänka igenom situationen först innan de skaffar en "söt liten valp".
PL

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 652
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 734
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30