Arg 10 åring i skolan.

lillamy73

Trådstartare
Har en pojke som är världens underbaraste kille hemma.

Men i skolan blir han arg. Arg för han tycker att andra barn spelar ojuste i fotboll.
Vad vi har uppfattat det som så krävs det inte särskilt mycket för att göra honom förbannad.

De enda gångerna som han blir arg här hemma är vid läxläsning. För han har svårt med skolarbetet.
En special pedagog har tittat på honom och kommit fram till att han har läs och skriv svårigheter.

Ett problem är att han är så tävlingsinriktad och det gör att han jämför sig med andra barn och det är jobbigt för honom att se.

Det allra största problemet är att nu har vi hört att ett annat barn inte mår bra av att gå till skolan pga mitt barns aggressioner.
De två killarna klickar verkligen inte med varandra.
De är bägge duktiga i fotboll och älskar att spela.
De tycker att den andra spelar ojuste bla..

Andra föräldrar har börjat prata bakom ryggen på oss.

Igår pratade vi med den andra pojkens mamma och senare på kvällen pratade vi med vår son.

vi kom överens om att ge vår son en chans att bättra sig i första skedet. Han vet om att vi pratat med den andra pojkens föräldrar.

Blir det inte bättre så tar vi ett möte föräldrar och barn och löser vi inte det då går vi bägge familjerna för att prata med rektorn.

Men vad ska man egentligen göra som förälder?

Långt svamligt desperat inlägg..

Sv: Arg 10 åring i skolan.

Kanske är det så att ditt barn inte kan hjälpa att han blir arg, det bara händer. Att prata med sitt barn ska man absolut göra men inte lägga hela ansvaret på barnet att "det ska skärpa till sig" om du förstår hur jag menar.
Han behöver stöd i att hantera sina känslor när de går över styr och detta ska skolan hjälpa till med. Det behöver finnas en vuxen i närheten som kan styra upp och stötta din son i detta och att han får chansen att lära sig att hantera, hur gör man när man blir arg?

Om man läser om läs- och skrivsvårigheter så finns det många andra områden som det också kan vara problem inom som barnet behöver stöd och hjälp inom. Enligt min erfarenhet av barn som behöver stöd (har 3 själv) så är det viktigt att barnet blir utrett ordentligt, att barnet får de hjälpmedel som behövs och även att det skrivs ett åtgärdsprogram.
Detta ska ske "automatiskt" men den erfarenhet jag har så är det vi som föräldrar som uppmärksammat problemen, sett till att barnet blivit utrett och hela tiden varit med så att skolan gör sin del. Vi har EVK några gånger per termin och då är lärare, ibland rektorn, specialpedagog, psykolog och fritidspedagog med. Det skrivs protokoll och åtgärdsprogrammet uppdateras.

Lycka till!

Coop

Kanske är det så att ditt barn inte kan hjälpa att han blir arg, det bara händer. Att prata med sitt barn ska man absolut göra men inte lägga hela ansvaret på barnet att "det ska skärpa till sig" om du förstår hur jag menar.
Jag förstår precis men det verkar inte skolan göra.
Vad jag tror att jag kan se är ett barn med låg självkänsla som vill hävda sig. Problemet är just det att varje gång han får en tillsägelse så står alla och maler på honom och skuldbelägger honom. De är inte med precis i det ögonblicket det händer och kan inte korrigera det innan utbrottet är ett faktum.

Han behöver stöd i att hantera sina känslor när de går över styr och detta ska skolan hjälpa till med. Det behöver finnas en vuxen i närheten som kan styra upp och stötta din son i detta och att han får chansen att lära sig att hantera, hur gör man när man blir arg?
Han går till en kurator för att lära sig att hantera sina känslor och impulser. Men det känns som om hon behövs oftare...

Om man läser om läs- och skrivsvårigheter så finns det många andra områden som det också kan vara problem inom som barnet behöver stöd och hjälp inom. Enligt min erfarenhet av barn som behöver stöd (har 3 själv) så är det viktigt att barnet blir utrett ordentligt, att barnet får de hjälpmedel som behövs och även att det skrivs ett åtgärdsprogram.
Nu först efter att jag ringt till specialpedagogen så har det hänt något. I två års tid har man hört av lärarna att hon skulle behöva komma och titta på honom. Men ingenting har hänt. Förrän nu.
Vi har precis skrivit ett åtgärdsprogram om skolarbetet. Men jag är tveksam till om det kommer att bli någon bättring. Man hör alltid läraren säga: Vi önskar vi hade hunnit, vid tid försöker vi. känner mig jätte frustrerad och ledsen på skolan..

Detta ska ske "automatiskt" men den erfarenhet jag har så är det vi som föräldrar som uppmärksammat problemen, sett till att barnet blivit utrett och hela tiden varit med så att skolan gör sin del. Vi har EVK några gånger per termin och då är lärare, ibland rektorn, specialpedagog, psykolog och fritidspedagog med. Det skrivs protokoll och åtgärdsprogrammet uppdateras.
Vad jag uppfattade det som så har vi ingen "fysisk" skolpsykolog utan man ska kontakta någon som ska hjälpa mig kontakta rätt person.

Vad gör en fritidspedagog?
Vad gör psykologen?

Tack så jätte mycket att du tog dig tid att svara.

Älskar min son så jätte mycket och jag blir så ledsen av att se alla vara på honom för att han blir arg. Alla skuldbelägger honom.

Jag tycker så synd om den familjen med den sonen som min son är på mest.
Jag är så arg på skolan att de inte tagit tag i detta innan ett annat barn börjat må dåligt.

Här kämpar vi dagligen med skolan och har nu börjat att få lite ordning men får man inte respons från rektor så vänder man sig till skolchefen.

Bra att det börja hända något! Jag kan känna att lärare inte alltid har rätt kompetens vad gäller dessa barn utan "låter det vara" tills någon (läs: vi) gör dem uppmärksam på att det kanske inte fungerar. Så har det varit för oss. Då börjar det hända grejjer.
Om läraren inte hinner så ska denna vända sig till rektorn. Ibland får man ligga på så att det händer något. Man får inte slappna av en sekund utan får hela tiden påminna dem om att "vi har ögonen på dem".

Att din pojke går till kurator och pratar är kanske bra men det måste ge honom något. Att prata om hypotetiska situationer fungerar inte alltid men det är bra att han får hjälp med att sätta ord på sin ilska. Men det vore nog också bra att det fanns en vuxen med ute som kunde hjälpa honom när det går åt fel håll just för att det ska bli mer konkret att man har en situation och prata om där den vuxne då även varit med och sett vad som hänt. Att skuldbelägga din son när det händer, hjälper ju knappast utan ger honom bara sämre självförtroende.

Skolpsykologen var den som utredde vårt barn för ADHD och han fortsatte sedan att följa vårt barn i skolan. Han håller i EVKmötena och håller ordning på tanterna :) Jättebra kille.
Fritidspedagogen är personal som är på fritids. Tyvärr så har de inte den kunskapen som de skulle behöva men har fått vägledning av specialpedagogen som även läraren ska vända sig till när de behöver stöttning.

Som råd vill jag skicka med att vara med i alla steg som tas, vara lite "pain in the ass":D, läsa på allt du kan om läs- och skrivsvårigheter samt ta reda på hur kommunen fungerar vad gäller vem man vänder sig till, vilka andra resurser som finns osv.

Du verkar vara väl medveten om din son problematik och har kanske redan kommit en bit i mina råd ovan, kanske det finns någon annan som har nytta av dem.

Det är otroligt energikrävande att hela tiden vara den som är på när skolan inte tar sitt ansvar fullt ut. Men du ska veta att du inte är ensam! Det finns säkert fler här som kanske har andra råd till dig.

Hälsningar
Coop

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 133
Senast: Mois
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 592
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat