Ärftlighet allergier

Fille

Trådstartare
Jag hoppas jag lägger tråden rätt.

Funderar på det där med allergier och ärftlighet, speciellt matallergier. Jag är gravid och har svår nötallergi i släkten, hos en nära släkting och hos en släkting längre bort. Hur funkar det då med ärftligheten? Jag förstår ju att man inte kan säga att vårt barn blir allergisk eller inte, men finns det någon forskning eller så?

@Fille: Jag är verkligen inte en expert men är allergisk och vi har diffusa allergier i släkten (iaf på mammas sida, jag vet väldigt lite om mina närmare släktingar på pappas sida). Vi har också en drös andra autoimmuna sjukdomar som flyter runt (reumatism, eksem och mag-tarmsjukdom). Dvs helt klart finns det en ärftlig belastning men exakt hur det kommer att slå är svårt att säga.

En bekant med svår pollen- och pälsdjursallergi har två barn utan allergier men då är deras andra förälder inte allergisk alls.

Det jag är mest rädd över är att ge nötter och så är barnet jätteallergisk, men har försökt äta lite nötter under graviditeten, inbillar mig att det kan hjälpa till så att barnet i alla fall känner igen nötterna när hen kommer ut. Den närmsta bekantas mamma fick rådet att inte äta nötter under grav för då kunde ju barnet bli allergiskt, så mamman åt inte nötter och ut kom en jätteallergisk unge... Men idag är ju råden att man ska börja ge nötter så tidigt som möjligt men i form av tex smör!

Jag funderar på samma sak eftersom BARNET är glutenintolerant.
Glutenintolerans är ärftligt i och med att man bara kan bli glutenintolerant med vissa gener. Ingen annan behöver ju ha fulla anlag till glutenintolerans, utan kombinationen kan ha gjort att barnet blivit glutenintolerant. Nästa barn behöver ju inte bli det även om risk finns. Men andra allergier är jag lite osäker på hur det funkar med ärftlighet...

Glutenintolerans är ärftligt i och med att man bara kan bli glutenintolerant med vissa gener. Ingen annan behöver ju ha fulla anlag till glutenintolerans, utan kombinationen kan ha gjort att barnet blivit glutenintolerant. Nästa barn behöver ju inte bli det även om risk finns. Men andra allergier är jag lite osäker på hur det funkar med ärftlighet...
I min närmsta släkt är det bara jag , min son och barnbarnet. :(

Glutenintolerans brukar kunna vara ärftligt, men klassas dock inte som en allergi.

Syskonbarnet är gluten och min syster också, de är de enda 'kända' i släkten. Har däremot problemmagar bortikring så det finns säkert outrett längre bak.

Bara som parentes i diskussionen;
(Man kan tänka att intolerans som laktos eller gluten ofta ger stora besvär men är inte sas livsfarligt.
Allergi k a n alltid ge en anafylaktisk chock oavsett hur lite man 'brukar' reagera. Dvs vara livsfarligt.)

Glutenintolerans brukar kunna vara ärftligt, men klassas dock inte som en allergi.

Syskonbarnet är gluten och min syster också, de är de enda 'kända' i släkten. Har däremot problemmagar bortikring så det finns säkert outrett längre bak.

(Man kan tänka att intolerans som laktos eller gluten ofta ger stora besvär men är inte sas livsfarligt.
Allergi k a n alltid ge en anafylaktisk chock oavsett hur lite man 'brukar' reagera. Dvs vara livsfarligt.)

Jag vet, men just ärftligheten har jag ingen koll på.

Det beror lite hur man definierar allergi respektive intolerans. Jag har fått lära mig som dig att det inte är en allergi, men fått lära om lite. Allergier är immunologiska reaktioner och glutenintolerans är också en immunologisk reaktion, en autoimmun sjukdom till och med som i högsta grad får allvarliga konsekvenser om än dock inte så direkt som en anafylatisk chock, så i det avseendet är det är en allergi. Även om det är olika saker i kroppens immunförsvar som är inblandade. Alla kan teoretiskt få födoämnesallergier, alla kan dock inte få glutenintolerans. Laktos är däremot en funktion i kroppen som saknas/är nedsatt och därför en intolerans.

Är inte jätteinsatt i allergier men.
Båda mina föräldrar är allergiska, men mot olika saker. Mamma är allergisk mot kvalster och mögel (även ägg som barn) och pappa mot de flesta frukter, hästar/pälsdjur, pollen och hasselnötter. Jag blev (surprise, surprise :angel:) också allergisk. Dock inte mot samma saker. Jag är istället allergisk mot fisk, koriander, mandel, hjorthornssalt (i större mängder), klor, gråbo och nickel.

Vad jag misstänker är att om båda föräldrarna är allergiska, kommer barnet också att bli allergiskt, men inte nödvändigtvis mot samma saker. Är bara den ena föräldern allergisk vet jag däremot inte hur det slår.

Min mosters sambo är allergisk mot nötter, mandel, choklad och fisk. Ganska ordentligt = blir jättedålig av att äta något där någon annan varit och petat med sin gaffel om hen ätit något som han inte klarar. Ingen av hans barn är allergisk.

Min syster är allergisk mot fisk och skaldjur. Det är ingen annan på varken mammas eller pappas sida (personen jag beskrev innan är ingift och inte biologiskt släkt).

Som andra skrivit, celiaki är ingen allergi, utan en autoimmun sjukdom.
Just celiaki TROR jag inte är ärfligt i sig, men den autoimmuna sjukdom är det. Dvs har föräldern en autoimmun sjukdom så får ganska ofta barnet det också. Det kan dock vara olika sjukdomar.
Själv har jag celiaki, min mamma har något med sköldkörteln som är autoimmunt och min morfar har psoriasis.

Jag är även mjölkproteinintolerant. Och det vill jag minnas var ganska ärftligt. Minns inte siffrorna nu, men tror det var lite över 50% risk att barnen också skulle få det (vilket de fick.... :()

Fullt med allergier i min familj, pollen, nöt, djur, laktos, gluten, gräs, finns det en allergi lär min familj ha den på någon.

Jag är turligt nog helt allergifri :p

Jag har frågat runt överallt i och med att pappan till mitt barn är allergiskt mot "allt". Han har svår astma och är enligt mig helt handikappad av sin allergi (äter mediciner varje dag, kan inte vara utomhus sommartid, kan inte nudda gräs eller besöka någon som har katt, är dessutom allergisk mot flera livsmedel). Min slutsats är att vården vet nästan ingenting. Det finns en ärftlig faktor men det är omöjligt att säga hur stor den är. Det verkar också som om allergin ärvs olika mycket, är mamman allergisk så är det större risk att barnet blir det än om pappan har allergi. Störst är dock risken om båda föräldrarna är drabbade.

Många kemikalier är allergiframkallande men det verkar vara stor skillnad på hur känslig man är. Jag är uppväxt i liknande miljö som pappan till mitt barn men har inte en enda allergi. Han har i sin tur 6 syskon sammanlagt och ett har lite lättare astma men ingen annan har allergiska besvär. Ingen av föräldrarna har allergi.

Jag hörde länge att barn inte blir allergiska mot de djur de växer upp med men det är nonsens. Det kan de visst bli. Barn på landet är mindre allergiska än barn i stan och det kan bero på att de lever i en mer bakterievänlig miljö än i stan.

Vissa allergier verkar kunna växa bort, som mjölkproteinallergi och äggallergi. Har man haft det senare så är risken stor att man utvecklar pälsdjursallergi senare (uppträder ofta i skolåldern).

Det finns en teori att man kan få glutenintolerans om man får stora mängder gluten tidigt i livet. På BVC så rekommender de att man ger väldigt små mängder i början och helst ska man amma under perioden när gluten introduceras.

Jag har frågat runt överallt i och med att pappan till mitt barn är allergiskt mot "allt". Han har svår astma och är enligt mig helt handikappad av sin allergi (äter mediciner varje dag, kan inte vara utomhus sommartid, kan inte nudda gräs eller besöka någon som har katt, är dessutom allergisk mot flera livsmedel). Min slutsats är att vården vet nästan ingenting. Det finns en ärftlig faktor men det är omöjligt att säga hur stor den är. Det verkar också som om allergin ärvs olika mycket, är mamman allergisk så är det större risk att barnet blir det än om pappan har allergi. Störst är dock risken om båda föräldrarna är drabbade.

Många kemikalier är allergiframkallande men det verkar vara stor skillnad på hur känslig man är. Jag är uppväxt i liknande miljö som pappan till mitt barn men har inte en enda allergi. Han har i sin tur 6 syskon sammanlagt och ett har lite lättare astma men ingen annan har allergiska besvär. Ingen av föräldrarna har allergi.

Jag hörde länge att barn inte blir allergiska mot de djur de växer upp med men det är nonsens. Det kan de visst bli. Barn på landet är mindre allergiska än barn i stan och det kan bero på att de lever i en mer bakterievänlig miljö än i stan.

Vissa allergier verkar kunna växa bort, som mjölkproteinallergi och äggallergi. Har man haft det senare så är risken stor att man utvecklar pälsdjursallergi senare (uppträder ofta i skolåldern).

Min nära släkting har även svår äggallergi som inte kommer växa bort. Har förstått att det finns typ två varianter, en som oftast växer bort i tonåren och en som stannar kvar. Hen blev väldigt kattallergisk tidigt i högstadiet och fick äta medicin för att gå i skolan...

Min enda allergi är för nickel, men kan inte påstå att jag lider av den! Min sambo är laktos och det är inte heller en så svår allergi, alltså det är hyffsat lätt att undvika laktosen. Så kan ju hoppas att vi inte får ett speciellt allergiskt barn!!

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 897
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 388
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama