Årets sommarpratare?

Har ni hittat någon favorit? Jag har jobbat som en galning hela sommaren så jag har inte hunnit lyssna men tänker göra det på nätet. Några förslag på bra sommarpratare? :)

Johan Olsson - man behöver inte vara intresserad av skidor för att lyssna på honom. Pratar om mental utveckling, att ändra sitt tankesätt. Och det vackraste av allt hans hyllning till sin fru......då tårades ögonen och jag blev berörd. Vilken kärleksförklaring.

Malou von Siverts - vackert, sorligt och berörde en i hjärtat. Relationer och familjeband. De här avsnittet kommer jag lyssna på igen!

Gloria Ray Carlmark tog min sommarpratare- oskuld så jag har inget annat att jämföra med :p men det hon berättade var väldigt gripande, det blir så mycket lättare att förstå om nån som varit där berättar än bara genom att läsa historieböcker.

Jag lyssnade på något där det var två som pratade så det kan ha varit de. Jag stängde av efter 5 minuter. Totalt värdelöst enligt mig.
Man behöver nog ha en relation till deras artisteri och skrivande för att uppskatta det. För mig var det rätt så obegripligt.

Jag tyckte att både Gunhild Stordalen og Malou vov Siewerts program var riktigt bra, Så jävla starkt att berätta om både pågående (dödlig) sjukdom och misshandel i unga år.

Lyssnar nu, har hittils lyssnat på
Johan Holmsäter - friskisk och svettis grundare - bra & underhållande - tyckte även han hade lite intressanta saker om dagens stillasittande - även om jag i vanliga fall inte gillar "hälso & tränings hetsen"
Började lyssna på Edwin Blom - men har lite svårt för hans röst - men ska försöka igen ;)
Doc Forest- intressant! jag är inte tatuerad men tyckte det var intressant ändå ;)
Lyssnar precis nu på Ahmad Kahn - skådespelare - (bla Flyga drake)

Jag gav mig på att lyssna på Marit Paulsen igår. Jag har, för många år sedan, läst några av hennes böcker och hoppades på att få nåt med substans. För man får tycka vad man vill om tanten, men det har alltid varit riv i henne.
Men inte den här gången. Det var ett rätt innehållslöst program - vilket också visas av att själva pratet var mer än 10 minuter kortare än de flesta andras (det ser man i listan på hemsidan - längd med eller utan musik.
Det enda jag lade på minnet var hennes ord om att man väljer sina barn, men barnen väljer faktiskt inte sina föräldrar och ska då inte heller behöva stå till svars för vad föräldrarna gör eller gjort. (vilket min hjärna kopplade till att drottning Silvia verkar vara tvungen att stå till svars för vad hennes far gjorde under andra världskriget - jag har aldrig riktigt förstått varför man hackar på henne om det...)

När man hör henne förvånas man att Sverige inte har kommit längre i kampen.
Har inte orkat lyssna på henne än. Men min dotter har och hon har berättat endel.... Sara Mohameds tema är något som gör mig helt vild!! Utom mig av vrede och kan bli så rasande -att bara diskussionen kommer upp kan jag tappa behärskningen. Och jag blir rädd!!!!! Men som uppfödd svensk kvinn, av svenska föräldrar som också är födda och uppfostrade i sverige får jag tacka för syn för att Elisabeth Massi Fritz, Alice Teodorescu, Nalin Pekgul och Sara Mohamed är svenskar som bor här och vet att den kvinnosyn som kommer utifrån, långtifrån handlar om mäns syn på kvinnor i allmänhet.

Jag lyssnade på Maj Sjöwall igår - det är absolut ingen ordning på mitt lyssnande i år. Det var bra, ett klassiskt sommarprogram utan avslöjanden osv. utan barndomsminnen, ett par roliga anekdoter och trevlig musik - med emfas på "trevlig" ;-)

Annars tyckte jag att Kim Källström var väldigt trevlig att lyssna på och jag tror att man kan gilla det vare sig man gillar fotboll eller ej. Jag försökte lyssna på Alexander Bard igår men tröttnade hastigt, lyssnade just nu på Magnus Uggla som jag hade höga förväntningar på men tröttnade halvvägs. Ingvar Carlsson var bra minns jag och även Gloria Ray-Carlmark.

Ser fram emot Stina Stoor som av någon anledning inte laddades ner i appen så jag missade henne totalt den 29/7 men ska lyssna ikväll när jag ska ut på bussresa.

Det som skiljer en bra sommarpratare från övriga är om människan klarar av att berätta det denne vill ha sagt. Väldigt tydligt blir det om det är en sommarpratare som man inte orkar bry sig om normalt sett - t.ex idrottare i trist sport, politiker med fel åsikter, artist inom en likgiltig genre - får en att vara klistrad vid radion.

Jag har inte hört så många sommarpratare som jag brukar iår. Och bara en jag tycker vartit riktigt bra;
Anna Ternheim, i söndags.

Jag tycker att Kicki Danielsson var ganska bra, ingen artist som direkt intresserar mig men hon har haft en jobbig uppväxt och jag ser med blidare ögon på henne efter mitt slölyssnande.

Vi har laddat ned och lyssnat på en del under sommarens bilresor
Började med Johan Olsson, sedan har vi kört Doc Forest, Johan Holmsäter, Kim Källström, Gunhild Stordalen som varit riktigt intressanta
Lennart Bylock sådär, edward Blom skum typ
Malou von Sievers stängde jag av efter 10 min då hon bara pratade om sin döda "morfar"
Vi har några kvar att lyssna på men med fler långa resor planerade så är det fixat

Alexander Bard överraskade mig, filosofiskt och intressant.

Gillar även Uggla - tycker det är fantastiskt med människor som jobbar på trots att hans liv varit kantad med kritik - och slutklämmen - ja den är värd att vänta på ;)

Jose gonzales - var i min mening lite slät.

Mina favoriter i år är än så länge Gunhild Stordalen (det bästa Sommar jag har hört), Emil Jensen, Sara Mohammad och Gloria Ray Karlmark.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 012
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar