Årets skattebesked

Jag har ingen aning i år. Har inga större avdrag att göra och räntan på sparkontot betalar banken in skatten för. Jag brukar få tillbaka en liten slant. Jag bytte jobb kort efter årsskiftet förra året, så det återstår att se om det ställde till något (förra jobbet släpade en månad med lön, medan nuvarande betalar ut för innevarande månad = dubbla löner ett par månader i början av förra året..).. Hoppas på att hamna så nära +/-0 som möjligt!

Har mest bara ränteavdrag att vänta, så vet inte. Betalade ner ett privatlån men tog ett större billån. Ytterst lite reseavdrag denna gång, så jag har absolut ingen aning om vad jag kan vänta mig.

Inte hänt något speciellt under året så hoppas på lite + eller 0 så tråkigt att behöva betala.

Inte kul det året jag sålt lägenhet 100000:- att betala och då hade jag ändå köpt en ny dyrare.
(ja man kan knuffa det framför sig men någon gång behöver det ju in)

Jag brukar alltid vara skyldig, funderar på att be jobbet dra mer skatt för jag tkr det är så jobbigt... är så dålig på att räkna ut det där också så har ju som ingen koll förrän man får skattebeskedet..

Jag brukar ligga på 100kr hit eller dit vilket jag tycker är skönt och optimalt.
Men nu har jag ärvt en stuga (på ofri grund) och fick besked nu att skatten är registrerad på mig.
Får väl se hur det funkar.

Jag lånar för lite i förhållande till mina fonder, så jag får alltid betala en del. I år blev det drygt 7000 kr och det känns helt okej. :)

Enligt aftonbladet.se ska det vara en riktad kontroll av försäljning på Vinted, Tradera, och liknande i år. Låst artikel så mer än så kunde jag inte läsa.

Det gäller bara om du sålt för över 50.000kr. Kan vara bra att veta så inte alla som sålt en gammal tröja på vinted får panik nu 😁
1741002666966.webp

Det gäller bara om du sålt för över 50.000kr. Kan vara bra att veta så inte alla som sålt en gammal tröja på vinted får panik nu 😁
det är till och med bara vinst över 50'000 kr som ska skattas :)

Skatteverket.se

Loppmarknader

Här kan du läsa mer om vilka skatteregler som gäller när du säljer saker på loppmarknader.

Reglerna i korthet

• Om du säljer saker som du har haft för personligt bruk ska du bara skatta för vinsten på den del som överstiger 50 000 kr på ett år. Du ska då skatta för vinsten som inkomst av kapital.
  • Om du har en hobby och säljer saker som du själv har tillverkat ska du skatta för vinsten som inkomst av tjänst.
  • Om du mer regelbundet köper in saker för att sälja på loppmarknader och liknande ska du skatta för inkomsten som inkomst av näringsverksamhet.

Jag tycker alltid att det är spännande men har aldrig någon aning om hur utfallet blir. Hittills har jag aldrig behövt betala tillbaka i alla fall, peppar peppar. Borde få tillbaka eftersom jag betalar engångsskatt på typ 52% på bonusen från jobbet, så det överskottet får jag tillbaks.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 245
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 580
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 625
Senast: Derivata
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2
Svar
30
· Visningar
801
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka