"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Hej
Jo, jag såg ett inlägg på Facebook igår (var annars?) där en så kallad "Facebookvän" länkade till följande klipp från årets julkalender i SVT (som jag för övrigt är extremt pepp på; jag är ett STORT Historieätarna-fan):

Hon (och många med henne har jag sedemera sett på SVT Barnkanalens Facebooksida) var extremt upprörd över att det "propagerades" (hennes uttryck) för sex och alkohol i julkalender. Hennes barn skulle minsann inte få se detta hemska utan istället få titta på Sunes jul, som jag i min tur inte skulle visa för mina barn då jag finner den extremt könsstereotyp. VAD skulle Sunes kompisar säga om de visste att han och Sofie - som han såklart är käääär i - lekte med hennes dockor?!?!? Så OERHÖRT pinsamt!!!

Nu blev jag lite nyfiken på hur resten av världen - dvs medlemmarna på Bukefalos - ser på det här. Propagerar klippet ovan för sex och alkohol? Är det hemskt att en julkalender förklarar sex för barn? Och ffa, är det hemskare än att visa en julkalender som är extremt könsstereotyp?
De kan köpa en dvd med julkalender från ett tidigare år och visa sina barn ;-)

:up:

Den här bara måste vara ett troll...

Medan den här bara var ren och skär underhållning!

Och när hen möts med viss oförståelse för vem som egentligen är "out of touch" med exempel från 60-talet (som inte har med saken att göra riktigt...) så blir det bättre!

Osv...
Jösses..

Nåja, idén med sångsnoppar och dansfittor var faktiskt en himla fin idé :) det avdramatiserar lagom så folk får en bra grund att prata med sina barn om sex sen.

Jag förstår verkligen inte problemet med att prata om sex och omkring sex med barn, varför är det just ämnet sex som är så oerhört tabu för folk?

Jag menar små barn får leksakspistoler och diverse andra saker att leka krig med, något som i alla fall jag känner är en bit mer av vuxenvärlden än vad de behöver men ändå är det helt okej hos de flesta? Men sex, nej fy, det ska de små minsann inte ha en aning om!

Barn är utforskande och frågvisa av naturen, känner man sig inte redo att svara på barns frågor och underlätta för deras utveckling gör man nog bäst i att låta bli att skaffa kids överhuvudtaget.

...lite mer angående julkalendern som sådan så kommer jag och sambon se vartenda avsnitt! Jag älskar Lotta Lundgren och Erik Haag tillsammans och Historieätarna skulle jag kunna se om hur många gånger som helst. Tror det kommer bli en både rolig och informativ julkalender :D

Jösses..

Nåja, idén med sångsnoppar och dansfittor var faktiskt en himla fin idé :) det avdramatiserar lagom så folk får en bra grund att prata med sina barn om sex sen.
Nja, jag vet inte om en tecknad film med sjungande snoppar och snippor kan räknas som en bra grund....

Tar mig friheten att i fantasin ändra lite i ditt inlägg :angel:...

Bilkörning tillhör vuxenvärlden.

För ett barn, kan bilkörning framstå som något väldigt konstigt och genant.
Det syns även i klippet att barn bli generade. Varför blir dom generade?

Tillägger. Det finns ett talesätt
Barn gör som du gör, inte som du säger

Varför ska barn ha info om bilkörning?

Eller varför inte:

Vindrickande tillhör vuxenvärlden.

För ett barn, kan alkoholkonsumption framstå som något väldigt konstigt och genant.
Det syns även i klippet att barn bli generade. Varför blir dom generade?

Tillägger. Det finns ett talesätt
Barn gör som du gör, inte som du säger

Varför ska barn ha info om vindrickande?

:angel::angel::angel::angel:
Ja, minst sagt förvirrande... :confused:

Du tycker inte det är stor skillnad på att köra bil och att ha sex?

Nu skulle jag aldrig beskriva något som "vuxenskönt" men nog undrade mina barn tidigt hur bebisar kom in i mammans mage och hur de kom ut därifrån. Min dotter var runt två år när hon frågade och hon "födde" sedan bebisar på löpande band :rofl: Sonen var i ungefär samma ålder när frågan kom vilket inte var konstigt eftersom han blev storebror då. För dem var det inget konstigt eller skämmigt. När de blev några år äldre och andra barn började prata om sex på dagis och hade en hel massa konstiga föreställningar för sig så förklarade mina barn helt enkelt hur det var. Varför skulle inte barn kunna hantera det? Jag tror snarare att om det är något naturligt för dem som de "alltid" har vetat så blir det aldrig skämmigt. Här har aldrig sex varit något tabuämne utan de har kunnat fråga vad de har undrat över. Det jag inte skulle prata om är mitt eget sexliv för det har de däremot inget med att göra varken då eller nu som vuxna.
Jag kommer heller inte ihåg när jag lärde mig hur barn bli till. Det är något jag "alltid" har vetat
Du svarade på dina barns frågor om hur barn blir till, då blir det ju inga konstigheter
Det är en helt annan sak om informationen kommer på ett barnprogram, det finns barn som aldrig ens har funderat på det själva
Klippet va bara tramsig. En fånig karl öppnar en bok och svamlar några meningar om "vuxenskönt"...jisses

Jo, det ena kräver certifiering och lång träning för att bli tillgängligt. Det andra är nått vi är evolutionärt programmerade att göra, och har tillgång till från födseln. Könsorgan liksom sitter där från början.
Ja det är ju sant

Det finns även andra skillnader, tycker jag nog...

Trodde du att det var utbildningsTV? Det är ju julkalendern. O_o
Nä, det verkar snarare vara andra i tråden som tycker att det är lämpligt med den typen av information "utbildning" för barn i adventskalendern
(Även du verkar det som)
Jag tycker det mest är olämpligt och ren trams

Nä, det verkar snarare vara andra i tråden som tycker att det är lämpligt med den typen av information "utbildning" för barn i adventskalendern
(Även du verkar det som)
Jag tycker det mest är olämpligt och ren trams
Om ett barn har missat den informationen i skolan, av klasskamrater, så grattis. Hallelujah. Jag tror att det är väldigt ovanligt, särskilt är 2015 när folk sexdebuterar redan runt 12-13 år.

Jag har så svårt att förstå varför du reagerar så starkt på lite kommentarer om sex? Det var knappast så han visare porrfilm följt av förlossningsvideo. Jag kan verkligen inte se att det skulle ge barn mardrömmar och vågar de inte ställa frågor till föräldrarna har familjen alldeles säkert både fler och större bekymmer än detta. Hur skulle ett barn formulera sig om de var så skyddade och faktiskt mötte någon som utsatte dem för övergrepp? Skulle de våga behandla det där pinsamma ämnet föräldrarna inte vågat prata om?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka