Hej
De kan köpa en dvd med julkalender från ett tidigare år och visa sina barn ;-)Jo, jag såg ett inlägg på Facebook igår (var annars?) där en så kallad "Facebookvän" länkade till följande klipp från årets julkalender i SVT (som jag för övrigt är extremt pepp på; jag är ett STORT Historieätarna-fan):
Hon (och många med henne har jag sedemera sett på SVT Barnkanalens Facebooksida) var extremt upprörd över att det "propagerades" (hennes uttryck) för sex och alkohol i julkalender. Hennes barn skulle minsann inte få se detta hemska utan istället få titta på Sunes jul, som jag i min tur inte skulle visa för mina barn då jag finner den extremt könsstereotyp. VAD skulle Sunes kompisar säga om de visste att han och Sofie - som han såklart är käääär i - lekte med hennes dockor?!?!? Så OERHÖRT pinsamt!!!
Nu blev jag lite nyfiken på hur resten av världen - dvs medlemmarna på Bukefalos - ser på det här. Propagerar klippet ovan för sex och alkohol? Är det hemskt att en julkalender förklarar sex för barn? Och ffa, är det hemskare än att visa en julkalender som är extremt könsstereotyp?