"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Jag förstår verkligen inte problemet med att prata om sex och omkring sex med barn, varför är det just ämnet sex som är så oerhört tabu för folk?

Jag menar små barn får leksakspistoler och diverse andra saker att leka krig med, något som i alla fall jag känner är en bit mer av vuxenvärlden än vad de behöver men ändå är det helt okej hos de flesta? Men sex, nej fy, det ska de små minsann inte ha en aning om!

Barn är utforskande och frågvisa av naturen, känner man sig inte redo att svara på barns frågor och underlätta för deras utveckling gör man nog bäst i att låta bli att skaffa kids överhuvudtaget.

Instämmer. Se bara på amerikanska filmer, hur mycket våld som helst och ingen bryr sig. Ta sedan en bröstvårta som flashar till och jäklar vilket liv det blir :meh:

Jag kommer heller inte ihåg när jag lärde mig hur barn bli till. Det är något jag "alltid" har vetat
Du svarade på dina barns frågor om hur barn blir till, då blir det ju inga konstigheter
Det är en helt annan sak om informationen kommer på ett barnprogram, det finns barn som aldrig ens har funderat på det själva
Klippet va bara tramsig. En fånig karl öppnar en bok och svamlar några meningar om "vuxenskönt"...jisses

Om mina barn inte hade frågat så tidigt så hade jag tagit upp det själv med dem i treårsåldern. Jag tycker att det är enormt viktigt att barn inte får den skeva synen på sex som de får om den första "informationen" de får är från andra barn som inte heller vet men som har fått konstiga föreställningar om vad sex är och sedan sprider dem. Om ett barn som är tillräckligt stort för att se på och förstå tv inte har fått någon information om sex så är det hög tid att de får den informationen. Förhoppningsvis blir det en öppning att prata med föräldrarna då. Är föräldrarna så pryda att de inte klarar av att prata med sina barn och förklara på ett vettigt sätt om något så vardagligt som sex så ifrågasätter jag faktiskt deras lämplighet som föräldrar. Barn har rätt att få veta det de behöver och få de verktygen de behöver för att ta sig fram i livet. Det är förälderns uppgift att guida sina barn och där ingår även att prata om sex. De behöver veta hur kroppen och känslorna fungerar, hur kroppen utvecklas i olika skeden och hur de ska ta hand om sig. Hur ska de kunna ta hand om sig om de inte ens får förklarat för sig på ett bra sätt vad sex är och att de själva bestämmer om, med vem och hur de vill ha sex? Hur ska de kunna skydda sig själva om de inte får bra information? Sex är och har länge varit något som är väldigt utbrett i vårt samhälle och hellre att barn får förklarat tidigt för sig på ett bra sätt än att de får lösryckta påståenden kastade på sig som inte ens stämmer och som gör att de känner sig tvingade till saker som de inte vill. Att inte veta vad som händer med kroppen när man får mens, när man känner olika känslor och när kroppen förändras är fruktansvärt! Jag har själv varit där och det är inget jag någonsin skulle kunna utsätta mina barn för.

Nä, det verkar snarare vara andra i tråden som tycker att det är lämpligt med den typen av information "utbildning" för barn i adventskalendern
(Även du verkar det som)

Fast återigen, det som sägs i programmet är inte i sexualutbildande syfte. Det illustrerar en tidsepok. Du måste ju hålla isär de två sakerna. Sedan finns det kanske vissa barn som för första gången kommer att höra talas om "penis i slidan" när de ser programmet, men det är ju en annan sak (men varken traumatiserande eller jordens undergång).

Nä, det verkar snarare vara andra i tråden som tycker att det är lämpligt med den typen av information "utbildning" för barn i adventskalendern
(Även du verkar det som)
Jag tycker det mest är olämpligt och ren trams
Men vadå.., utbildning?
och åter igen - varför pratar inte föräldrarna med barnen?
Kalendern rekommenderas från sju år. Då bör föräldrarna ha pratat med barnen.

Längtar bara än mer efter julkalendern efter facebooktråden och denna tråden :D
Ett klipp är ju bara ett klipp, några få min av ett helt program. Tror faktiskt inte ens dottern kommer reflektera över vad de säger, hon kommer nog fnittra lite åt bilderna i boken som visas kan jag gissa.
Men har hon frågor så svarar jag gärna, men som sagt tror många förstorar upp det hela, för vi vuxna ser och hör saker på andra sätt än barn, inbillar jag mig.

VI köpte tv-kalendern i går och längtar!

@Lampan Har du helt missat tråden om den lilla flickan som blev utsatt för sexuella trakasserier av ett par jämnåriga pojkar? Om du har det, läs den, om inte, hur tänker du? :confused:
Jag läste huvudinlägget
Det är ju fruktansvärt det som har hänt flickan

Tyvärr tror jag inte att adventskalendern med snoppar och snippor hade förhindrat händelsen

Pojkarna har kommit på ett sätt att kränka flickan och att visa sin makt
Det kan jämföras med att våldta. Att våldta har inget med sex att göra
Sex och kränkning är inta samma sak

Så fruktansvärt maktlös en är som förälder om barnen råkar så illa ut
Vänner till oss har en dotter som blev slagen, fick kläderna, skolböcker sönderrivna på väg hem från skolan en dag. Föräldrarna tog kontak med läraren. Läraren pratade med pojkarna
Nästa dag upprepades händelsen, flickan blev slagen
Läraren ordnade ett möte med alla föräldrar och pojkarna
Nästa dag upprepades händelsen
Läraren ordnar med ett möte med socialen och kurator
Nästa dag upprepades händelsen...
Det fanns inget någon kunde säga till pojkarna, så att dom skulle sluta
Flickans föräldrar visste inte vad dom skulle ta sig till
Pappan tog ett basebollträ, gick hem till ledaren i pojkgänget. Öppnade dörren gick in i huset, ställde sig mitt på golvet i vardagsrummet och sa
- om du och dina kompisar rör min dotter EN gång till, då kommer jag att slå sönder varje ben du har i din kropp och jag skiter i om jag blir anmäld för det
Pappan ser ut som en ilsken pitbull när han blir arg. Pojken trodde på honom. Ingen rörde flickan efter den dagen

(Även du verkar det som)
Jag tycker det mest är olämpligt och ren trams

Wow, du hänger verkligen med. :meh:

Nej, jag och andra i tråden tycker inte att julkalendern är att se som sexualundervisning för barn. Däremot tycker jag/vi att det är totalt odramatiskt att sex nämns i julkalendern, eftersom ingenting karln sa bör vara i närheten av något chockerande mysterium för något barn.

Och ja, det har framgått att du tycker det är olämpligt. Hittills har du verkligen inte lyckats förklara varför dock. Jag vet inte ens om du försökt? Din inställning är totalt obegriplig.

Nej, jag och andra i tråden tycker inte att julkalendern är att se som sexualundervisning för barn. Däremot tycker jag/vi att det är totalt odramatiskt att sex nämns i julkalendern, eftersom ingenting karln sa bör vara i närheten av något chockerande mysterium för något barn.

Och ja, det har framgått att du tycker det är olämpligt. Hittills har du verkligen inte lyckats förklara varför dock. Jag vet inte ens om du försökt? Din inställning är totalt obegriplig.
I tidigare svar från dig och andra kan vi läsa att det är bra att ämnet tas upp, för att barn inte ska vara ovissa om sex

Jag har aldrig påstått att adventskalendern sänds i utbildningssyfte.

Det va andra ( även du) som tyckte det kunde vara bra info för barnen
Läs tråden igen, om du har missat det

Tyvärr tror jag inte att adventskalendern med snoppar och snippor hade förhindrat händelsen

Nu var ju inte det som var den poäng som @Mia_R var ute efter. Årets adventskalender syftar ju inte till att vara sexualutbildande. Snarast handlade det om att det kan finnas mycket goda skäl av föräldrar att inte försöker att dölja hur barn blir till. Tanken att skydda barnen genom att förskona dem från det kan rent av vara kontraproduktivt.

Jag har förklarat att det är olämligt att ämnet tas upp för dom barnen som sen inte har någon att prata med om saken. Barnen får bara höra den meningen i klippet och sen inte mer
Vad ska ett barn med den informationen till, om hen inte har någon att tala med efteråt?

I familjer där det pratas öppet om sex, där behövs ju knappast infon i adventskalendern :banghead:

I tidigare svar från dig och andra kan vi läsa att det är bra att ämnet tas upp, för att barn inte ska vara ovissa om sex

Det är bra (eller snarare väldigt viktig) info för barn! Info som dock barnen redan borde ha, det ska inte vara någon jäkla nyhet för dem utan föräldrarna ska redan ha förklarat den biten för länge sen. Om de nu aldrig fått höra något liknande innan, ja då är det bra att de får höra det nu då. :meh:

Jag har förklarat att det är olämligt att ämnet tas upp för dom barnen som sen inte har någon att prata med om saken. Barnen får bara höra den meningen i klippet och sen inte mer
Vad ska ett barn med den informationen till, om hen inte har någon att tala med efteråt?

I familjer där det pratas öppet om sex, där behövs ju knappast infon i adventskalendern :banghead:

Men med det resonemanget blir ju konsekvensen att det skulle bli förbjudet att överhuvudtaget nämna sex i något program riktat till barn. Snacka om att vrida tillbaka tiden, 100 år eller så...

Eller så är det bra att det tas upp för att barn som inte vet ska få chans att få det förklarat av sina föräldrar. De pryda lär ju inte visa något de inte sett själva menar jag.

Men hur ska barn som inte har någon att tala med göra med annan info?
Säg att barnet ser en tiggare?
Säg att barnet ser en trafikolycka på väg till skolan?
Mobbning i skolan?
Ett djur som dör?

Dessa saker kommer också barnet behöva prata om.

Problemet är ju då att barnen inte har någon att tala med snarare än vad barnet ser på tv.
Då gäller det för tex skola att upptäcka de barn som inte har en bra hemmiljö snarare än att stoppa ett tv-program.

Men om man nämner krig, mobbning, flygande mattor och sånt då? Det kanske är jättekänsligt för någon annan?

Det är bra (eller snarare väldigt viktig) info för barn! Info som dock barnen redan borde ha, det ska inte vara någon jäkla nyhet för dem utan föräldrarna ska redan ha förklarat den biten för länge sen. Om de nu aldrig fått höra något liknande innan, ja då är det bra att de får höra det nu då. :meh:
Det vet jag väl
Att föräldrar ska prata med sina barn om sex...

I en perfekt värld...

Alla föräldrar gör inte det

Ett barn som kanske ser programmet ensam och sen inte vågar/ kan fråga om det den har sett
Vad ska barnet göra med den infon?
Det kan vara skrämmande om barnet fantiserar ihop själv

Så, nej jag tycker inte sån info ska visas i barnprogram

Och återigen, hur har du tänkt "skydda" barnen som har försumliga föräldrar från att höra talas om sex, och hur länge? Är det omgivningens ansvar att hjäpa försumliga föräldrar hålla sina barn ovetande? Vad är det för skada du tänker att det här klippet gör? Och lägger du ansvaret på rätt plats? Din inställning är väldigt grumlig, det enda jag hör är "blablabla-intebra-blabla-tänkpåbarnen" (eller möjligen BARNEN då :D), om och om och jäkla om igen. Förklara dig lite mer, för en gångs skull. Vad är det du faktiskt tycker? Vad gäller att läsa om tråden så har det ställts massor av frågor till dig som du helt struntat i, du kan ju börja i den änden att du går tillbaka och svarar på dessa så ska vi se om något blir tydligare... :meh:

Sexinfo som något odramatiskt i förbifarten är jättebra info i sig själv, även för barn som fått det förklarat för sig redan. Att det nämns några sekunder i julkalendern är precis en sådan sak som jag verkligen uppskattar. :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka