"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Nu ska jag vara lite fördomsfull här men i mitt Facebookflöde är samtliga som ojar sig över årets julkalender 1. relativt unga föräldrar som 2. inte har högre utbildning än gymnasienivå och 3. inte har flyttat från hemortern (i något fall flyttat till sin partners hemort) samt 4. varit hemma mycket med barnen, dvs de har tagit nästan all föräldraledighet och den andra föräldern nästan ingen.

Jag vill inte dra några långtgående slutsatser av detta pga relativt litet underlag, men jag skulle ändå gissa att det finns någon slags koppling mellan hur inskränkt man är och utbildningsnivå och/eller hur mycket man rest eller upplevt i övrigt i livet.

Edit: Kom på en till koppling. Frireligiositet.

Jag tror inte just högre utbildning gör någon större skillnad, utöver att man exponeras för andra miljöer, människor och idéer. Det är det som jag tror fattas många gånger, världen blir så liten att "självklarheter" aldrig ifrågasätts... Inte nyttigt alls!

Sexualundervisningen i skolan är jättebra
Det enda felet är att undervisningen kommer för sent (kommer inte ihåg vilken klass) När undervisningen är. Så VET "alla redan vad det handlar om.
Undervisningen bör ske tidigare, kanske tom på dagis.
Barnen kan då fråga fröken om frågor kommer (självklart ska personalen få information om hur det ska undervisas)
Frågor som att respektera varandras vilja att ha sex, onani och att vuxna har sex för att det känns bra
Det finns ju hur mycket som helst att ta upp med barn när det gäller sex
Det är viktigt att det görs på rätt sätt

Inte en fånig karl som sitter och harsplar ur sig "snoppen i snippan det kallar vi vuxenskönt"

Jamen allvarligt... Varför ger du just sex en sådan särställning?! Vad är det med just sex som är så ohyggligt svårt för barnen att hantera, tänker du? Varför ska det skilja sig från alla andra ämnen barn lär sig om? Nu minns jag ärligt talat inte så noga från när ungarna gick på dagis, men allmänt så pratade pedagogerna med dem om vad som än kom upp naturligt. Förmodligen även sex, om de fick för sig att prata om det. Jag minns att de på förekommen anledning pratade om döden. De pratade om allt jäkla möjligt, men inte som någon :eek::nailbiting::cautious:-grej utan som helt normala saker. Vilket det är.

Ingen(!) har påstått att "en fånig karl som hasplar ur sig" några sekunder ur en bok på TV ska vara något att aktivt sträva efter som något slags målsättning för hur barn ska lära sig om sex, den enda poängen är att han (i en scen som väldigt tydligt ska vara lustig) inte gör eller säger något som barn behöver skyddas ifrån. Alls. Över huvud taget. För sex är inte något superspeciellt hyschpysch "tänk på BARNEN"-tabu, och ska inte vara heller.

Jag erinrar mig när jag var liten och tillbringade några dagar hos min moster och morbror. Jag satt och grejade med något i soffan, tv:n stod på - och plötsligt rusade min moster upp, ställde sig framför tv:n och bredde liksom ut morgonrocken (det var nog sängdags) framför skärmen.

Jag blev naturligtvis jättenyfiken och lyckades titta runt henne. De hade sex! Vilket hade passerat mig totalt om hon inte fått ett prydbryt.

Jag erinrar mig när jag var liten och tillbringade några dagar hos min moster och morbror. Jag satt och grejade med något i soffan, tv:n stod på - och plötsligt rusade min moster upp, ställde sig framför tv:n och bredde liksom ut morgonrocken (det var nog sängdags) framför skärmen.

Jag blev naturligtvis jättenyfiken och lyckades titta runt henne. De hade sex! Vilket hade passerat mig totalt om hon inte fått ett prydbryt.
Så din moster valde ändå att blotta sig för dig framför att du skulle se det?
Eller alla kanske inte är nakna under morgonrocken som jag tänker mig?

Sexualundervisningen i skolan är jättebra
Det enda felet är att undervisningen kommer för sent (kommer inte ihåg vilken klass) När undervisningen är. Så VET "alla redan vad det handlar om.
Undervisningen bör ske tidigare, kanske tom på dagis.
Barnen kan då fråga fröken om frågor kommer (självklart ska personalen få information om hur det ska undervisas)
Frågor som att respektera varandras vilja att ha sex, onani och att vuxna har sex för att det känns bra
Det finns ju hur mycket som helst att ta upp med barn när det gäller sex
Det är viktigt att det görs på rätt sätt

Inte en fånig karl som sitter och harsplar ur sig "snoppen i snippan det kallar vi vuxenskönt"

Jag hade verkligen inte velat att mina barn skulle undervisas om sex på dagis. Det är något jag vill berätta om på mitt sätt på ett sätt som mina barn förstår på. Att sitta i en ring på dagis och prata om något de flesta har hört en massa konstiga saker om är ingen hit. Många lär inte våga fråga och det blir fniss och flams av alltihop. Visst är det bättre än inget men jag minns fortfarande med fasa när min lågstadielärare skulle ha sexualundervisning för oss. Hon tyckte att det var hemskt och pinsamt och blev stel och konstig så alla förstod ju att detta är inget man ska prata om. Någonsin.

Jag håller helt med dig om att det är viktigt att det görs på rätt sätt och rätt sätt är det sätt som är rätt för ens egna barn. Inte att någon pedagog eller lärare ska börja prata om sex i gruppen.

Att en sekvens i julkalendern skulle ställa till en massa tror jag faktiskt inte. Barnen lär knappt reagera. Gör det det så är det hög tid för alla pryda föräldrar att börja vara föräldrar och prata med sina barn. Som jag tidigare skrev så är en förälders uppgift att guida sina barn och det innebär även att prata om sex.

Jag tror inte just högre utbildning gör någon större skillnad, utöver att man exponeras för andra miljöer, människor och idéer. Det är det som jag tror fattas många gånger, världen blir så liten att "självklarheter" aldrig ifrågasätts... Inte nyttigt alls!
Teorin att inte exponeras för "andra miljöer gäller ju inte på mig ( om någon nu trodde det)
Jag har både jobbat och bott utomlands i väldigt "olika miljöer och människor"

Jag hade verkligen inte velat att mina barn skulle undervisas om sex på dagis. Det är något jag vill berätta om på mitt sätt på ett sätt som mina barn förstår på. Att sitta i en ring på dagis och prata om något de flesta har hört en massa konstiga saker om är ingen hit. Många lär inte våga fråga och det blir fniss och flams av alltihop. Visst är det bättre än inget men jag minns fortfarande med fasa när min lågstadielärare skulle ha sexualundervisning för oss. Hon tyckte att det var hemskt och pinsamt och blev stel och konstig så alla förstod ju att detta är inget man ska prata om. Någonsin.

Jag håller helt med dig om att det är viktigt att det görs på rätt sätt och rätt sätt är det sätt som är rätt för ens egna barn. Inte att någon pedagog eller lärare ska börja prata om sex i gruppen.

Att en sekvens i julkalendern skulle ställa till en massa tror jag faktiskt inte. Barnen lär knappt reagera. Gör det det så är det hög tid för alla pryda föräldrar att börja vara föräldrar och prata med sina barn. Som jag tidigare skrev så är en förälders uppgift att guida sina barn och det innebär även att prata om sex.
Om det i klippet hade sagts...
-"När människor blir gamla, då dör dom. Då gräver en ner dom i marken i en hopspikad kista"
Då hade jag reagerat på det också
Det är även viktigt hur en pratar med barn om döden
Det funkar inte att bara harspla ur sig någon och sen låta barnen hantera det själva ( om vuxen inte finns för samtal)
Det finns böcker som beskriver både sex och döden på ett sätt som gör att barnen kan och vågar prata om det

-"När människor blir gamla, då dör dom. Då gräver en ner dom i marken i en hopspikad kista"
Det funkar inte att bara harspla ur sig någon och sen låta barnen hantera det själva ( om vuxen inte finns för samtal)
Det finns böcker som beskriver både sex och döden på ett sätt som gör att barnen kan och vågar prata om det

OK, så du är i alla fall inne på att döden och sex inte ska diskuteras i barnprogram. Några fler ämnen som borde bannas nu när vi ändå är inne på det? Svält är ju rätt läskigt...

Teorin att inte exponeras för "andra miljöer gäller ju inte på mig ( om någon nu trodde det)
Jag har både jobbat och bott utomlands i väldigt "olika miljöer och människor"

Nej det trodde jag inte heller. Människor är olika, en del är helt oförmögna att ta in saker. Jag pratade generellt, inte om specifika individer. Exponering är en möjlighet att utvecklas, en som man inte får om man lever isolerat, men alla kommer såklart inte att ta den möjligheten - en viss andel kommer till och med att reagera mot den...

Du inser att han läser ur en bok, va? Och att han är en närvarande vuxen? (I en scen, i ett underhållningsprogram...) :cautious:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka