"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Om det i klippet hade sagts...
-"När människor blir gamla, då dör dom. Då gräver en ner dom i marken i en hopspikad kista"
Då hade jag reagerat på det också
Det är även viktigt hur en pratar med barn om döden
Det funkar inte att bara harspla ur sig någon och sen låta barnen hantera det själva ( om vuxen inte finns för samtal)
Det finns böcker som beskriver både sex och döden på ett sätt som gör att barnen kan och vågar prata om det

Tänker du inte på vad som är grundproblemet, att barnet inte har någon vuxen att samtala med? Flera gånger har andra skribenter här frågat dig det utan att få svar. Jag är väldigt nyfiken på vad du anser om just det.

Nej det trodde jag inte heller. Människor är olika, en del är helt oförmögna att ta in saker. Jag pratade generellt, inte om specifika individer. Exponering är en möjlighet att utvecklas, en som man inte får om man lever isolerat, men alla kommer såklart inte att ta den möjligheten - en viss andel kommer till och med att reagera mot den...
Bara för att en person inte tycker som just DU
Så betyder det inte att människan är inskränkt

(Fö så är det ett inskränkt tankesätt att tycka att alla andras åsikter som viker från den egna är nskränkta. Det visar på väldigt lite tolerans)

Har du bott och jobbat utomlands, undrar vem som är inskränkt jag....

(Fö så är det ett inskränkt tankesätt att tycka att alla andras åsikter som viker från den egna är nskränkta. Det visar på väldigt lite tolerans)

Jag har inte sagt att alla åsikter som avviker från mina är inskränkta! :laugh:

Och så tror jag vi ska ta det lite lugnt med "vad har du för rätt att säga något, har du x-y-z", både för att det i allmänhet ger en dålig diskussion och för att i så fall kanske du skulle ta och redovisa hur många ungar du fostrat? :D
(Men ja, för all del, svaret på din fråga är japp det har jag. :up:)

Jag har inte sagt att alla åsikter som avviker från mina är inskränkta! :laugh:

Och så tror jag vi ska ta det lite lugnt med "vad har du för rätt att säga något, har du x-y-z", både för att det i allmänhet ger en dålig diskussion och för att i så fall kanske du skulle ta och redovisa hur många ungar du fostrat? :D
(Men ja, för all del, svaret på din fråga är japp det har jag. :up:)
Vilken otrevlig ton du har i diskussionerna
Det flesta i tråden kan diskutera på ett trevligt sätt, men du har något märkligt behov att vilja förlöjliga andra
Hur kommer det sig att du har ett sånt behov?

Har du missat att du är totalt ensam om dina åsikter i den här tråden?

Btw kan man vara inskränkt även om man bott o arbetat utomlands. Du kanske har missat att vi är ganska många här på Bukefalos som faktiskt gjort det, så du är inte så unik som du tycks tro.

Det flesta i tråden kan diskutera på ett trevligt sätt, men du har något märkligt behov att vilja förlöjliga andra

@Monstermom förlöjligar ingen och håller en bra ton.

För övrigt har du inte svarat ännu på bla @Philosophias, @LadyCovergirls och @Hermelins frågor, det om något är en rätt tråkig inställning i en diskussionstråd.

Det kan man undra! :)

Vi kan väl säga så här, när du börjar ta diskussionen på allvar genom att faktiskt bemöta frågor och kritik så ska jag anta att du i din tur faktiskt vill bli bemött seriöst. Så länge du skiter totalt i att göra något annat än att upprepa dina märkliga åsikter sida upp och sida ner, om och om igen, utan att verka göra minsta försök att faktiskt diskutera vad du skriver så väljer jag att se vår "diskussion" som mindre seriös. Ämnet är viktigt (till vissa delar), men både jag och andra har försökt att föra en diskussion men när det inte går så blir det rätt komiskt till slut. :up:

Intressant dock att det var ett inlägg om diskussionsformalia där du tyckte jag var otrevlig! Med tanke på att jag till och med försökte vara vänlig och påpeka att du kanske inte ville få motsvarande frågor tillbaka... :D

(Som @athena_arabians säger är jag dock inte ute efter att faktiskt förlöjliga dig - även om jag tycker dina åsikter är löjliga - så har jag skrivit något sådant tycker jag du ska rapportera det. )

-"När människor blir gamla, då dör dom. Då gräver en ner dom i marken i en hopspikad kista"

Vad är problemet med det? Så ser det ut i många fall. Skulle det sedan bara lagts till att vissa vill kremeras och andra strös ut och ytterligare andra inte begravas alls så är det ju klockrent.
Jag har berättat för min dotter om de här olika alternativen. Troligen är hon inte traumatiserad av det. Hon vet ju faktiskt att vi alla ska dö någon gång.

Jag erinrar mig när jag var liten och tillbringade några dagar hos min moster och morbror. Jag satt och grejade med något i soffan, tv:n stod på - och plötsligt rusade min moster upp, ställde sig framför tv:n och bredde liksom ut morgonrocken (det var nog sängdags) framför skärmen.

Jag blev naturligtvis jättenyfiken och lyckades titta runt henne. De hade sex! Vilket hade passerat mig totalt om hon inte fått ett prydbryt.

Jag tittade på Vi hade i alla fall tur med vädret med mormor någon gång i barndomen - fast jag visste redan allt om sex, naturligtvis - jag var nog tolv i alla fall.

När de sitter fast med bilen och Gösta försöker gunga loss den så tror ju någon fin tant på gatan antagligen att de har vuxenmys. Det förklarade mormor med: "Hon tror att de KRAMAS!". Mmm just det. Mamma och jag säger fortfarande KRAMAS när det är pipperi på gång på TV och så.

Min lågstadielärare avdramatiserade undervisningen med att vi fick säga alla ord vi kunde för typ könsdelar och sådant (minns ej att myspinne var med, men det var före Familjelivs tid) och så skrev hon upp dem på tavlan. (Naturligtvis kom studierektorn in precis då.)

Detta är jättekonstigt för hon var en rätt pryd person som bland annat bytte ut ordet "hångla" i Bert-böckerna som hon hade som högläsning till "pussas" ;) - men visst, det avdramatiserade hela samtalet som sedan skulle hållas om seriösa ord som penisar och slidor och annat. Det jag minns mest från OÄ-boken är att på bilden som skulle illustrera vuxenmys så låg personerna ansikte mot ansikte, platt under täcket typ en halvmeter ifrån varann. Så blir det inte många barn gjorda (!). (Om mannen inte har en sådan där famös bautasnopp då.)

Senast ändrad:
Vad är problemet med det? Så ser det ut i många fall. Skulle det sedan bara lagts till att vissa vill kremeras och andra strös ut och ytterligare andra inte begravas alls så är det ju klockrent.
Jag har berättat för min dotter om de här olika alternativen. Troligen är hon inte traumatiserad av det. Hon vet ju faktiskt att vi alla ska dö någon gång.

Ja men precis.

Varför är det bättre att undanhålla massa saker för barn istället för att de ska få lära sig? Vad blir bättre av att de är ovetande eller ännu värre har föreställningar (om tex sex) som inte alls stämmer överens med verkligheten?

Varför är det viktigt att gulligulla med barn som om de vore intelligensbefriade? Barn är människor precis som vuxna och förstår mycket mer än vad de ofta får cred för.

Ja men precis.

Varför är det bättre att undanhålla massa saker för barn istället för att de ska få lära sig? Vad blir bättre av att de är ovetande eller ännu värre har föreställningar (om tex sex) som inte alls stämmer överens med verkligheten?

Varför är det viktigt att gulligulla med barn som om de vore intelligensbefriade? Barn är människor precis som vuxna och förstår mycket mer än vad de ofta får cred för.

Visst är det ett märkligt agerande! Jag tror själv på att kunskap är en av de viktigaste sakerna man kan "ge" till sina barn. Det är först när man har kunskap om något som man kan göra kloka val. Alltifrån att det är viktigt att borsta tänderna eftersom man har kunskap om varför det ska göras till kunskap om hur barn blir till.

Det är även viktigt hur en pratar med barn om döden
Det funkar inte att bara harspla ur sig någon och sen låta barnen hantera det själva ( om vuxen inte finns för samtal)
Det finns böcker som beskriver både sex och döden på ett sätt som gör att barnen kan och vågar prata om det

Tja då var det i alla fall inte bättre förr för 1987 visades Marias barn där de tar upp barnamorden i Betlehem :D

Hahaha! Hoppas då bara att du inte samtidigt tänker "det man inte har i huvudet får man ha i benen" ;).

Jag förstår inte heller riktigt vad det är som är så farligt med sex? Varför måste barn "skyddas från att förstå vad vuxenskönt är" som någon skriver i en kommentar? Jag förstår varför man vill skydda barnen från t.ex. grova våldsscener, eller rasism, eller som jag själv tog upp: extremt könsstereotypa roller, men sex mellan samtyckande vuxna är ju liksom något... trevligt?

Jag tycker inte att det är farligt om barn hör om "vuxenskönt" men jag förstår heller inte varför sex måste förklaras i adventskalendern.
Jag tycker över huvud taget att sex är en onödigt stor del av media: i varenda film eller serie ska sex vara med som en "krydda".
Jag förstår heller inte det roliga i att skämta med otrohet "vem är det som är pappa?".

Sex mellan samtyckande vuxna är trevligt - men varför ska vi göra barnen till små vuxna så tidigt?
Varför ska vi medvetandegöra små barn om sex?

Trodde du att det var utbildningsTV? Det är ju julkalendern. O_o
Erkänner.
Jag tycker att julkalendern ska vara trevlig underhållning, inte pedagogik.
Undantaget var väl den där trevliga julkalendern där man skulle klistra fast stjärnbilder och fick berättelser bakom figurerna. Orion, Plejaderna osv. Den kalendern gillade jag (trots att den faktiskt innehåller kunskap).

Vad är det för fel på Pelle Svanslös, Trolltider, Teskedsgumman och så vidare?

O herregud! Tur vissa inte växte upp i mitt hem :rofl:
Pappa sprang naken hemma stup i kvarten. Har gjort hela min uppväxt. Undra hur många av mina vänner som sett hans fasansfulla snopp :o
Mamma arbetade på gyn och Förlossningen.
Jag var väl 4 när jag hade glasklart för mig hur ett barn blir till.
När jag var 12 visste jag allt om könssjukdomar. Kunde var enda en. Även mina vänner. Mamma tog hem broschyrer från jobbet och la i hallen. Hon kunde ropa när jag hade kompisar hemma "Det har kommit nya rön om Kondylom. Ligger broschyrer i hallen, lite läskiga bilder. Ta gärna med er en hem!"
När jag var 13 viste jag exakt hur en abort gick till.

Jag har aldrig behövt fråga om någonting. Jag blev informerad i god tid.

Min son var 5½ när han kom till mig och sa "Mamma, jag vet vad knulla är"
Jag trodde att han bara sa ett ord han hört så jag sa "Okej, och vad är det då?"
"Det är när man stoppar snoppen i snippan och gör såhär"
och så juckade han fram och tillbaka några gånger. En kompis på dagis hade lärt honom.

Den som tror att barn inte fattar vad sex är har troligtvis inte barn eller så lever den under en sten:cool:
Att tiga om det är att göra det tabubelagt och skamligt. Blir barnen skrämda av sånt på tv bör föräldrarna ta sig en funderare på var sjutton de har varit någon stans.
Barn som är uppväxta med att kroppar är något naturligt blir inte skrämda av nakenhet.

O herregud! Tur vissa inte växte upp i mitt hem :rofl:
Pappa sprang naken hemma stup i kvarten. Har gjort hela min uppväxt. Undra hur många av mina vänner som sett hans fasansfulla snopp :o
Mamma arbetade på gyn och Förlossningen.
Jag var väl 4 när jag hade glasklart för mig hur ett barn blir till.
När jag var 12 visste jag allt om könssjukdomar. Kunde var enda en. Även mina vänner. Mamma tog hem broschyrer från jobbet och la i hallen. Hon kunde ropa när jag hade kompisar hemma "Det har kommit nya rön om Kondylom. Ligger broschyrer i hallen, lite läskiga bilder. Ta gärna med er en hem!"
När jag var 13 viste jag exakt hur en abort gick till.

Jag har aldrig behövt fråga om någonting. Jag blev informerad i god tid.

Min son var 5½ när han kom till mig och sa "Mamma, jag vet vad knulla är"
Jag trodde att han bara sa ett ord han hört så jag sa "Okej, och vad är det då?"
"Det är när man stoppar snoppen i snippan och gör såhär"
och så juckade han fram och tillbaka några gånger. En kompis på dagis hade lärt honom.

Den som tror att barn inte fattar vad sex är har troligtvis inte barn eller så lever den under en sten:cool:
Att tiga om det är att göra det tabubelagt och skamligt. Blir barnen skrämda av sånt på tv bör föräldrarna ta sig en funderare på var sjutton de har varit någon stans.
Barn som är uppväxta med att kroppar är något naturligt blir inte skrämda av nakenhet.
Mina föräldrar var hobbynudister, hobbyvegetarianer o hobbyantroposofer. Dessutom trodde de på fri uppfostran à la Dr. Spock. Dom hade originalutgåvan av boken som utgavs 1946.

Jag tycker inte att det är farligt om barn hör om "vuxenskönt" men jag förstår heller inte varför sex måste förklaras i adventskalendern.
Jag tycker över huvud taget att sex är en onödigt stor del av media: i varenda film eller serie ska sex vara med som en "krydda".
Jag förstår heller inte det roliga i att skämta med otrohet "vem är det som är pappa?".

Sex mellan samtyckande vuxna är trevligt - men varför ska vi göra barnen till små vuxna så tidigt?
Varför ska vi medvetandegöra små barn om sex?
Fast det gör det inte? Det är inte så att sex förklaras i julkalendern. I alla fall inte enligt vad jag läst. Inslaget handlar om hur det kunde låta på 70-talet. Syftet är inte sexualundervisning för dagens tittare.

Min morfar var rätt progressiv, när han var fackligt aktiv i Rättvik på 50-talet tog han dit en föreläsare från Stockholm som skulle föreläsa om kvinnors sexualhälsa :D hans föräldrar var dessutom nudister :p

Jag har sett båda mina föräldrar nakna sedan jag var barn och att vara naken var inget märkvärdigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka