"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Jag har förklarat att det är olämligt att ämnet tas upp för dom barnen som sen inte har någon att prata med om saken. Barnen får bara höra den meningen i klippet och sen inte mer
Vad ska ett barn med den informationen till, om hen inte har någon att tala med efteråt?

I familjer där det pratas öppet om sex, där behövs ju knappast infon i adventskalendern :banghead:

Kan du förklara varför och på vilket sätt det skulle vara olämpligt att barnen får höra det? Om barnet aldrig någonsin har hört talas om sex och om barnet aldrig någonsin har förstått att snippa och snopp har en annan funktion än att att man kan kissa med dem, varför skulle det vara jobbigt för barnet att höra att snoppen kan stoppas i snippan? Det är ju inga ord som är laddade för små barn på samma sätt som hos (moralpanikande) vuxna.

Det vet jag väl
Att föräldrar ska prata med sina barn om sex...

I en perfekt värld...

Alla föräldrar gör inte det

Ett barn som kanske ser programmet ensam och sen inte vågar/ kan fråga om det den har sett
Vad ska barnet göra med den infon?
Det kan vara skrämmande om barnet fantiserar ihop själv

Så, nej jag tycker inte sån info ska visas i barnprogram

Men.... :arghh:!
Herregud.

Bara... Ta och faktiskt tänk lite, och gör ett försök att svara på de frågor som redan ställts till dig - många av dem flera gånger om.

Du kan ju ta och börja med de här, tex:
1) Varför ska just sex ha en sådan särställning som tabu, eller är det fler ämnen som vi ska censurera?
2) När och hur ska barn som har försumliga föräldrar få veta något?
3) Varför ska samhället hjälpa försumliga föräldrar att försumma sina barns kunskaper?

Kan du förklara varför och på vilket sätt det skulle vara olämpligt att barnen får höra det? Om barnet aldrig någonsin har hört talas om sex och om barnet aldrig någonsin har förstått att snippa och snopp har en annan funktion än att att man kan kissa med dem, varför skulle det vara jobbigt för barnet att höra att snoppen kan stoppas i snippan? Det är ju inga ord som är laddade för små barn på samma sätt som hos (moralpanikande) vuxna.
Det skrev jag tidigare i ett inlägg
Barn kan fantisera ihop själva
Den lilla flickan som hade blivit rädd när hon såg sin pappas stora penis, hon tänkte inte på att hon själv också växer. Hon tyckte bara att snoppen va riktigt otäck och skrämmande. Pappan blev skrämmande, för det han utsatte mamman för
Hon vågade inte prata med föräldrarna om det hon tänkte

Det skrev jag tidigare i ett inlägg
Barn kan fantisera ihop själva
Den lilla flickan som hade blivit rädd när hon såg sin pappas stora penis, hon tänkte inte på att hon själv också växer. Hon tyckte bara att snoppen va riktigt otäck och skrämmande. Pappan blev skrämmande, för det han utsatte mamman för
Hon vågade inte prata med föräldrarna om det hon tänkte
Och då är problemet att hon inte har någon att prata med. DET är ju problemet.
Ska du låsa in barnen så de inte ser ngt ont i världen?
Mobbing, familjeproblem, tiggare, att mormor dör etc?

I den här tråden verkar Lampan vara ganska ensam om sin åsikt att julkalendern inte bör nämna sex, och det är väl inte så konstigt om någon enstaka tycker att sex är tabu. Däremot förvånar det mig fortfarande enormt att så pass många (unga) föräldrar tycker så?

Jag ställde även frågan på Facebook och svaret jag fick från personen som tyckte att julkalendern spred "sex- och alkoholpropaganda" (vi är jämngamla, födda 1987) var i princip "Jag känner inte att jag behöver skydda barnen från vad sex är men jag gillar inte att staten åtar sig uppdraget att ta upp ämnet. Låt föräldrarna själva ta den diskussionen! Dessutom får man ett annat perspektiv när man har barn." (Det sistnämnda är ett argument som retar gallfebert på mig - NEJ, jag skulle FORTFARANDE inte ha något problem med att julkalendern nämner sex även om jag hade barn? Varför skulle det förändra något? Plus att det uppenbarligen finns massor av föräldrar som delar min åsikt).

I alla fall - hens argument är alltså att staten inte ska ägna sig åt sexualundervisning?!? Jag försökte fråga vilka andra ämnen staten inte ska ta upp men fick inget vettigt svar på det. Jag förstår fortfarande inte dessa människor öht, faktiskt.

I den här tråden verkar Lampan vara ganska ensam om sin åsikt att julkalendern inte bör nämna sex, och det är väl inte så konstigt om någon enstaka tycker att sex är tabu. Däremot förvånar det mig fortfarande enormt att så pass många (unga) föräldrar tycker så?

Jag ställde även frågan på Facebook och svaret jag fick från personen som tyckte att julkalendern spred "sex- och alkoholpropaganda" (vi är jämngamla, födda 1987) var i princip "Jag känner inte att jag behöver skydda barnen från vad sex är men jag gillar inte att staten åtar sig uppdraget att ta upp ämnet. Låt föräldrarna själva ta den diskussionen! Dessutom får man ett annat perspektiv när man har barn." (Det sistnämnda är ett argument som retar gallfebert på mig - NEJ, jag skulle FORTFARANDE inte ha något problem med att julkalendern nämner sex även om jag hade barn? Varför skulle det förändra något? Plus att det uppenbarligen finns massor av föräldrar som delar min åsikt).

I alla fall - hens argument är alltså att staten inte ska ägna sig åt sexualundervisning?!? Jag försökte fråga vilka andra ämnen staten inte ska ta upp men fick inget vettigt svar på det. Jag förstår fortfarande inte dessa människor öht, faktiskt.
Då kan du fråga varför sexualundervisning ingår i skolplanen? ;)

Då kan du fråga varför sexualundervisning ingår i skolplanen? ;)

Jag frågade det! Men fick inga svar eftersom "... jag diskuterade ur ett objektivt perspektiv och hen ur ett subjektivt. Det är helt enkelt så att man ser saker på olika sätt när man har barn och när man inte har det."

Hen menar antagligen att om jag skaffar barn i framtiden så kommer jag att vakna upp på BB och känna att det här BARNET ska minsann inte behöva få reda på vad något så släbbigt som sex är förrän hen är minst 18, kanske 21!

Jag frågade det! Men fick inga svar eftersom "... jag diskuterade ur ett objektivt perspektiv och hen ur ett subjektivt. Det är helt enkelt så att man ser saker på olika sätt när man har barn och när man inte har det."

Hen menar antagligen att om jag skaffar barn i framtiden så kommer jag att vakna upp på BB och känna att det här BARNET ska minsann inte behöva få reda på vad något så släbbigt som sex är förrän hen är minst 18, kanske 21!
:rofl::rofl::rofl:
Hon är alltså en såndära "lattemorsa"? :D

De som får för sig sådana saker verkar ärligt talat vara de som utvecklats minst genom att bli föräldrar...

Suck.. Såna människor..

De som får för sig sådana saker verkar ärligt talat vara de som utvecklats minst genom att bli föräldrar...

Nu ska jag vara lite fördomsfull här men i mitt Facebookflöde är samtliga som ojar sig över årets julkalender 1. relativt unga föräldrar som 2. inte har högre utbildning än gymnasienivå och 3. inte har flyttat från hemortern (i något fall flyttat till sin partners hemort) samt 4. varit hemma mycket med barnen, dvs de har tagit nästan all föräldraledighet och den andra föräldern nästan ingen.

Jag vill inte dra några långtgående slutsatser av detta pga relativt litet underlag, men jag skulle ändå gissa att det finns någon slags koppling mellan hur inskränkt man är och utbildningsnivå och/eller hur mycket man rest eller upplevt i övrigt i livet.

Edit: Kom på en till koppling. Frireligiositet.

Sexualundervisningen i skolan är jättebra
Det enda felet är att undervisningen kommer för sent (kommer inte ihåg vilken klass) När undervisningen är. Så VET "alla redan vad det handlar om.
Undervisningen bör ske tidigare, kanske tom på dagis.
Barnen kan då fråga fröken om frågor kommer (självklart ska personalen få information om hur det ska undervisas)
Frågor som att respektera varandras vilja att ha sex, onani och att vuxna har sex för att det känns bra
Det finns ju hur mycket som helst att ta upp med barn när det gäller sex
Det är viktigt att det görs på rätt sätt

Inte en fånig karl som sitter och harsplar ur sig "snoppen i snippan det kallar vi vuxenskönt"

@Lampan
Nu har jag ställt samma fråga tre gånger.
Dvs om du säger att det finns barn som inte har någon att prata med så har dessa inte någon annan heller att prata med om andra saker.
Hur ska barnet då hantera annat i livet!
När det händer dödsfall etc.

Du behöver inte oroa dig, jag har fått mitt första barn sen förra julen och jag tycker att det där är ok tv.

När jag berättade om den här tråden för min sambo i går svarade han "jag minns i alla fall EN väldigt stor snopp i Sunes jul". Sune ritar ju av rektorn i bastun, lucia-avsnittet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka