"Årets julkalender propagerar för sex och alkohol"

Det är ju precis det jag säger!

Det är inte upp till adventskalendern att ta upp sexfrågan

Nu pratade vi om en random fröken versus ett TV-program gjort av public service, en viss skillnad. Plus att man kan titta på kalendern med sitt barn (ja, man kanske får lov att slita sig från sina selfies och FB ett tag) och svara på frågor efteråt.

Om man inte är för pryd då :grin:

Det är ju precis det jag säger!

Det är inte upp till adventskalendern att ta upp sexfrågan

Vad är precis vad du säger? Egentligen?

Hur länge ska man "skydda" barn från att höra något om sex? Hur ska man göra det? Hur och vem ska till slut informera dem, om någonsin? Hur länge och mycket är det OK att föräldrar försummar att förklara för barnen om sex?

Edit: Och för den delen, är det bara sex de ska "skyddas" från? Varför/varför inte?

Hur länge ska man "skydda" barn från att höra något om sex? Hur ska man göra det? Hur och vem ska till slut informera dem, om någonsin? Hur länge och mycket är det OK att föräldrar försummar att förklara för barnen om sex?

Studentnationerna när man kommit till universitetet! :devil:

Vad man gör om man inte pluggar vidare har jag ingen aning om :confused:

*förlåt för OT-trams*

Edit: Och för den delen, är det bara sex de ska "skyddas" från? Varför/varför inte?
Som på medeltiden. Kvinnor fick lära sig om sex på bröllopsnatten o männen togs till prostituerade av sina fäder för att lära sig om sex.
Lysande!

Nu skulle jag aldrig beskriva något som "vuxenskönt" men nog undrade mina barn tidigt hur bebisar kom in i mammans mage och hur de kom ut därifrån. Min dotter var runt två år när hon frågade och hon "födde" sedan bebisar på löpande band :rofl: Sonen var i ungefär samma ålder när frågan kom vilket inte var konstigt eftersom han blev storebror då. För dem var det inget konstigt eller skämmigt. När de blev några år äldre och andra barn började prata om sex på dagis och hade en hel massa konstiga föreställningar för sig så förklarade mina barn helt enkelt hur det var. Varför skulle inte barn kunna hantera det? Jag tror snarare att om det är något naturligt för dem som de "alltid" har vetat så blir det aldrig skämmigt. Här har aldrig sex varit något tabuämne utan de har kunnat fråga vad de har undrat över. Det jag inte skulle prata om är mitt eget sexliv för det har de däremot inget med att göra varken då eller nu som vuxna.
Ja herregud, dotterns förvirring när det ena dagen var en bebis i min mage och nästa dag när hon glatt sa att det är en bebis i min mage och puttade på den där degiga, slappa magen och jag så "nää, nu är bebisen i sängen!" :rofl: det tog tid att greppa.

Det har jag inte sagt

Jag säger bara att det kan bli väldigt fel om adventskalendern pratar om snoppen i snippan
Om barnet sen inte har någon att prata med...

En kompis till mig jobbar på fritids
Hen sa att en liten flicka va ledsen och ville prata. Flickan hade förstått att snoppen ska in i snippan när människor gör barn
Flickan hade ingen att prata med hemma, hon hade sett sin pappas stora snopp och va förtvivlad...

Program om sex fungerar om barnen lever i familjer, där det också kan pratas om sex
Alltså, min tanke var att läsa klart hela tråden innan jag svarade dig men jag börjar med den korta versionen så fortsätter jag när jag hinner och har läst klart allt.

Om det är så att man som förälder inte vill att barnen ska få höra det här innan ålder xx får man vidta vissa åtgärder för att förhindra det. Steg 1 är att själv kolla alla tv-program innan barnen ser dem. Steg 2 är att avskärma barnet från andra människor som inte är med på detta. Det innebär att man inte ska åka buss, gå i folksamlingar och att man låter barnet studera hemma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka