Årets höanalys tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årets höanalys tråd!

ts 84 %
energi 7,5 MJ
smrp 34 g
Ca 3,1 g
P 1,8 g
Mg 1,1 g

Nydala (Värnamo) vet inte skördetidpunkt men ganska sen förstaskörd .

--------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle villa ha hjälp med vad och hur mycke mat mina hästar skall äta

Torrsubstans 59%
smältbart råprotein 35 g kg foder
energi 5,6 mj
kalsium ca 3,9
fosfor p1,5
magnesium mg 1,0
kalium k 9,6

råprotein 97 g kg torrsubstans
smältbart råprotein 60 g kg
energi 9,5 M kg
kalcium ca 6,6
fosfor p 2,5
magnesium mg 1,7 g kg
kalium k 16,2 j kg

Fick denna annalysen i dag
Är dålig på att räkna ut

Hur stor är hästen? Är hästen normalfödd och inte behöver överdrivet mycket energi och äter bra med hö så skulle jag ge fri tillgång på hö och inget annat. Mineralerna orkar jag inte räkna ut nu.

Då rekommenderar jag fri tillgång på hö. Äter de 12 kg/dygn så får de i sig 70 MJ var.

Jag är kass på detta. Hur mycke bör de ha i sig ?
De äter 12-15 kg silage + något lusern hack
+ kraft grund + mineraler b vitaminer

Jag jag ta bort något nu då?

Jag skulle absolut ta bort hacket och grooven (de behöver troligtvis inga extra proteiner) och räkna ut om de behöver ha extra mineraler.

Det är möjligt att de lägger på sig lite av silaget, men då får du begränsa det lite. Men tills vidare skulle jag rekommendera fri tillgång.

Grattis till ett billigt år ;)

Senast ändrad:

Okej
Men de kommer bli skogs tokiga om de inte får något att mumsa på i skålen på kvällen.
4dl grund får de nu

Fick min höanalys idag och undrar om jag överhuvudtaget kan använda det till mitt halvblodsföl utan att behöva kommplettera med "alltför" mycket kraftfoder,fölet är snart 5 mån och ska avvänjas om ca 1 mån?? Mycket tacksam för råd, är själv helt värdelös på beräkningar.
Torrsubstans 84%
Smältbart råprotein 39 g/kg foder
Energi,foder 7,3 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2,6 g/kg foder
Fosfor P 1,8 g/kg foder
Magnesium Mg 0,9 g/kg foder
Kalium K 16,6 g/kg foder

vår analys på förstaskörden av hösilage:
/kg foder
torrsubstans: 71%
smältbart råprotein: 56 g
energi: 7,4 MJ
ca: 3,8 g
p: 2,2 g
mg: 1,5 g
k: 10,0 g

hur ser det ut? stallägaren säger att det är ett perfekt hösilage och att vi därför inte behöver ge så mycket av det...???
jag gjorde en foderstat i hippocampus program och fick fram att det här skulle vara ok om dagen att ge:
8 kg hösilage
0,5 kg krosskorn
0,2 kg betfor
ca 40 g mineraler

hon står på halm är en halvblodstjej på 5 år, stor (165 cm) o grov och rids lätt just nu men ska bygga muskler o kondition, normalfödd (tror jag har inte haft henne så länge)

jag skulle helst ge henne mer hösilage men det "får" ja inte för stallägaren (höet ingår i hyran) :crazy: hon säger att det räcker med 6 kg till min häst. men så lite ger ja henne bara inte. de kommer få hösilage att äta i hagen med, ca 2 kg per häst o dag.
hur ser det ut? någon som vill hjälpa? :)

jag skulle helst ge henne mer hösilage men det "får" ja inte för stallägaren (höet ingår i hyran) hon säger att det räcker med 6 kg till min häst. men så lite ger ja henne bara inte. de kommer få hösilage att äta i hagen med, ca 2 kg per häst o dag.

Jisses, är det stallägaren som bestämmer foderstaten på inackorderingshästarna :eek: :eek: du får väl betala någon kr mer per dag då.....
Här på Stall Solbacken erbjuder vi fri tillgång grovfoder på stallhyran eftersom det givetvis ska finnas utrymme för varje hästägare att sätta sin egen foderstat oavsett vad jag tycker :cool:
Men kolla så ni inte missförstått varandra, det händer ju faktiskt......

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Jag stod i ett stall där det ingick ett visst antal kg, men eftersom jag ville ge minst 10 kg helst 12 åt min så gjorde vi upp att jag betalade en summa extra för det extra hö jag tog.

Enkelt och bra!

per kg foder.

TS 91.2
MJ 7.6
råprotein 73
smp 39.6

aska 54.8

skördat i sala

Har försökt räkna ut hur mycket jag ska ge allt annat (+hö) i sidor som man hittar på nätet men fattar ändå inget.
Hästen är 4år, lättfödd, kallblod, 150cm cirka 450kg. Används i fritidsridning. Hjälp?

*kl*
Nu har även analysen för hösilaget kommit och det såg ut så här:

Ts 51%

Mj 5,6
Smrp 46
Ca 3,6
P 1,6
mg 1,0

Kvot 8,2

Höt analyserade vi tidigare och det såg ut såhär:

Ts 84%

Mj 8,8
Smrp 54
Ca 3,6
P 2,3
Mg 1,1

Kvot 6,1

Jag är jättenöjd:)
Hösilaget har en perfekt kvot för min dräktiga flicka (men lite lågt med mj) så det lutar åt hö i hagen och fri tillgång på hösilage i boxen!

Jag har inte analyserat mitt hö!
Jag är en totalt oansvarig hästägare som skiter i analysen och litar på mitt öga och viss hästvana.

:eek:

I vårt stall tar de eget hö. Förra årets hö skördades andra veckan i juli och hade värdena smrp 40 mj 7,6. Årets hö är skördat en vecka tidigare och ser mycket finare ut, ser heller inte lika grovt ut som förra årets. Vi var alla övertygade om att detta höet skulle ligga ngt högre i värden än fjolårets hö. När vi får svar på analysen baxnar vi... smrp 18 och mj 8,5:eek:

Vi tänker att detta kan ju inte stämma och ett nytt prov skickas in... Med i princip exakt samma värden!

Om jag skulle fodrat med min hästvana och mitt öga skulle jag haft en häst som föll ur ordentligt, och det värsta är att ibland kan det ha gått väldigt långt innan ögat ser det och det tar då lång tid att rätta till detta.

Så jag är väldigt glad åt höanalysen!

*kl*

Höet slaget strax efter midsommar i östra Halland.

TS 84%
Energi 8,3 MJ/kg foder
Smbrp 80 g/kg foder

Kvot 9,6 och bara vuxna hästar i stallet.:crazy:

Jagar ängshö för fullt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 001
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 307
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar