Årets höanalys tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årets höanalys tråd!

*kl*

7,9 MJ/kg foder
53 g Smrp/Kg foder

Mineralerna är också analyserade men jag har inte de värdena i huvudet. Jag är iallafall nöjd! :)
Höet är slaget utanför Umeå strax efter midsommar.

Senast ändrad:

Jag har fått analysen idag, dvs en kopia av den tillsammans med fakturan på de första balarna jag hämtat...

ts - 86,8%
Omsättbar energi - 8,8 MJ
Smb råprotein - 64
Ca - 3,9
P - 1,4
Mg - 1,1
K - 7,3

Värdena alltså /kg foder.
Och visst är det underbart med hö i storbal som legat på skulltork och blivit ordentligt torrt!! (se tshalten!)

Jag har inte analyserat mitt hö!
Jag är en totalt oansvarig hästägare som skiter i analysen och litar på mitt öga och viss hästvana.

:eek:

Fick svar igår:

Ts 84%
Smrp 54g/kg foder
Mj 8,8
Ca 3,6
P 2,3
Mg 1,1
Ka 17,1

Kvot 6,1

Jag är jättenöjd då jag de senaste åren har fått fodra upp med mkt lusern och annat proteinrikt kraftfoder. I år slipper jag lägga till så jättemycket:bow:

Skördat söder om sthlm, 28/6.

Hösilaget har vi däremot ej analyserat ännu, men det borde bli liknande värden förhoppningsvis.

Jag har fått analysen idag, dvs en kopia av den tillsammans med fakturan på de första balarna jag hämtat...

ts - 86,8%
Omsättbar energi - 8,8 MJ
Smb råprotein - 64
Ca - 3,9
P - 1,4
Mg - 1,1
K - 7,3

Värdena alltså /kg foder.
Och visst är det underbart med hö i storbal som legat på skulltork och blivit ordentligt torrt!! (se tshalten!)

Lägger till: höet är skördat i Trekanten (Småland), första veckan i juni, enligt uppgift

Ja, torrt är det så det förslår...

Min analys per kg foder är som följer:

TS 92 %
MJ 8,3
Smb Rp 56 g
Ca 3,9 g
P 1,3 g
K 17,8 g
Mg 0,9 g

Helt OK för min fritidshäst som lyckas peta i sig 12-13 kg av detta hö per dag och sen bara får några nävar lusernhack som tilltugg när alla andra i stallet får sitt kraftfoder.

Dock letar jag ett mer lämpligt kraftfoder med högre fosfor innehåll då Ca/P kvoten blir så hög annars.

Kan rekommendera Miner vit eller Fosforbalans. Miner vit innehåller förutom Fosfor även Kalcium, spårämnen och vitaminer medan Fosforbalans innehåller just: Fosfor.
Fosforbrist är vanligare än man kanske tror när man fodrar med stor högiva/lite kraftfoder. Konstigt att inte fler kraft/mineralproducenter förstått det.
Mvh/Somi

min höanalys:

Ts 84 %
7,2 MJ
26 smrp
3,5 Ca
1,5 P
0,9 Mg

Jag är faktiskt riktigt nöjd med tanke på hur dåligt höet var förra och förrförra året. Så nu blir det fri tillgång på hö inne, och så kompleterar jag med Krafft protein, lucern, tokosel och fosoforbalans.

Oj, jag ser att jag uttryckt mig väldigt luddigt.. Det jag menade var att jag ger henne en näve Krafft Grund för att hon ska få i sig sina mineraler och örter, alltså hon får mineraler; Kraffts och en örtblandning för sitt eksem och dem äter hon inte bara som de är utan jag blandar dem med Kraftfoder - har nu gått över till Fibergi eftersom nya hästen äter det - för att hon ska äta mineralerna! Gömda i Fibergi så åker de ner i lilla magen!! Tydligare nu?? :crazy: :)

Jepp, nu fattar jag ;)

Vad blev det då? Jo, omkring 10 MJ och cirka 120 g smrp per kg foder.. Hm.. :crazy:
Skördat före midsommar.

Det som skördades i september, fick cirka närmare 12 MJ och 110 g Smrp..

Jag glömde, det är skördat i Halland, utanför Halmstad.

Vi har turbo hö iår liksom de senaste två åren. :D

TS 84
smrp 79
MJ 8,4
Ca 3,0
P 2,1
Mg 1,1
K 15.4

får i princip lägga till extra selen, och lite skrammel i krubban i form av kornkross, betfor och mineraler, till mitt fullblod som är normalfött men äter mycket grovfoder för att vara fin. så de höga värdena är skräddarsydda för honom.

Okej nu har jag fått analysen på papper :D
Var lite annorlunda, eftersom det stor i TS, men så här ser värdena ut per kg foder:

TS 84 %
MJ 8,7
Smrp 110
Ca 5,6
P 2,1
Mg 2,5

:bump: :banana:
Det blir en billig vinter.
:angel:
Behövs bara en liten slatt mineraler sen är saken biff.

Och jippi jag behöver inte ge så mkt halm iaf :banana: Hade tänkt typ 6 kg hö och sen halm men nu kan jag ju ge 8 kg hö och lite halm bara :D Det är hur grönt och fint som helst, luktar underbart :love:

Senast ändrad av en moderator:

Seppo: Jag tänkte ge antingen fosforbalans eller Krafft Miner Vit till mitt hö för att sänka kvoten.

Hej alla glada! nu får ni hjälpa mig som är okunnig. Köpt hösilage idag idag, o fick höra från minkompis att det är kassa värden. men en del här som har liknande verkar nöjda? Har ett kallblod på två år..

TS 58%
Smbt råprot 39g/kg foder
Energi 55 MJ/kg foder
Ca 3.0
P 1.0
Mg 0.8
Kalium 4.4
Ska få tag i hö oxå, inte lyckats än... HJÄLP! Tips nån?
Det är skördat utanför Jönköping. Nåt särskilt jag bör tänka på när jag fodrar med detta?

Sådär jättebra är det kanske inte, du får väl räkna foderstat och se vad du behöver lägga till. t ex på hippocampus på nätet. Där kan du lätt skriva in dina värden och räkna ut en foderstat som passar din häst!! MJ borde ligga runt 8 tror jag, du menar att ditt ligger på 5,5 antar jag? Lite lågt.. Lite lite energi alltså.. Du har rätt låga mineralvärden också... Smältbart råprotein verkar ligga bra tycker jag, men du behöver nog justera i foderstaten så att hon får mer energi och mineraler!

Med reservation för att jag kan ha fel.. Jag är ny på det här med höanalyser själv, och de värden jag tänker gäller hö, det kanske är annat som gäller för hösilage??

*knapplån*

Hjälp, vilka höga MJ-siffror ni har fått allihopa! Jag skulle inte kunna ge mina fjordingar mer än ca 5 kg hösilage med de värdena, och hur bra är det? :crazy:

Vad gör man egentligen i ett sånt läge? Köper halm (som ju ska vara sååå lätt att få tag på i år, speciellt till en hosthäst :crazy: ) och tilläggsfodrar med? Vilken sorts halm i så fall? Och hur vet man vad halmen innehåller, måste man analysera den med eller finns det något sorts medelvärde när det gäller halm?

*håller både tummar och tår att analysen, som borde komma vilken dag som helst, är anpassad efter små feta fjordingar*

Hej alla glada! nu får ni hjälpa mig som är okunnig. Köpt hösilage idag idag, o fick höra från minkompis att det är kassa värden. men en del här som har liknande verkar nöjda? Har ett kallblod på två år..

TS 58%
Smbt råprot 39g/kg foder
Energi 55 MJ/kg foder
Ca 3.0
P 1.0
Mg 0.8
Kalium 4.4
Ska få tag i hö oxå, inte lyckats än... HJÄLP! Tips nån?
Det är skördat utanför Jönköping. Nåt särskilt jag bör tänka på när jag fodrar med detta?

Tycker nog att du har helt okej värden. Kvoten mellan Smbr rpt och Energi är ca 7,1. (39/5,5=7,1). I princip så skulle du kunna bara ge hö och inget kraftfoder om hästen äter så mycket som den behöver.

Kan vara så att du behöver lägga till lite mineraler eller liknade. Nu förutsätter jag att du har en vanlig ridhäst och inget dräktigt sto, unghäst eller liknade.

Däremot kan man inte räkna ut hur mycket eftersom det beror på vilket behov din häst har. Men det kan du göra själv på hippocamus eller liknande fodersida.
Du kan även ringa till SLU:s foderhjälptelefon. Jag har ringt själv flera gånger och har alltid fått jättebra hjälp. Telefonnumret dit finns i de flesta hästtidningar (de brukar annonsera där).

Mvh

Tora

Jag ett tvåårigt kallblodssto, vilket jag skrev i tråden. Tack för er hjälp! Jag ska ju fodra med detta på natten, och sen ha hö på dagarna. Hö har jag ju som sagt ännu inte fått tag i tyvärr. Börjar få mindre panikkänslor. men jag ska ränka när jag har fått mitt hö öxå, samt förhoppningsvis analys på det...
Energin löser sig nog, hon får lite mysli samt olja i maten. Myslin innehåller ju även den vitaminer o mineraler.. Tacktack! Funderade lite på kaliumhalten, brukar den vara så hög? Vad är kalium bra för?

Ser nu att du hade skrivit att det rörde sig om en tvååring. Då kan det vara lite lite med proteiner. Det hela beror på vad för värden du får på höt. De värdena kan både sänka och höja kvoten. Helst så skulle kvoten ligga på runt 8 för en unghäst. Men om den är lättfödd så kan det mycket väl räcka.

När det gäller mineralerna så skulle jag vända mig till SLU. De har som sagt en väldigt bra oberoende foderrådgivning.

Mvh

Tora

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 001
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 307
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar