Årets höanalys tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årets höanalys tråd!

Knapplån*
När ändå denna tråden finns här, så kapar jag den med en snabb liten fråga.

Det fanns en analys på höpartiet vi har i stallet nu, men stallägaren har den inte och bonden som tagit den har den inte kvar. Det enda de kom ihåg var att proteinet låg mellan 65-70 g smbrp/kg.
Det är inte så vansinnigt stor parti att jag tänker ta en ny analys, men ändå behöver jag veta någorlunda vad det är för värden (ja, trots att det inte är så mycket, handlar om 150-200 kg kanske). Vill inte riskera att hästen går upp igen så som vi kämpat hela året!
Alltså måste jag göra ett antagande; vad ligger energin på?

Ska jag chansa på att det är normal kvot på höet, så vi hamnar på ca 10 MJ (aj så högt!)?

*kl*

Har inte mitt analyspapper framför mej. Men en sak som slog mej.

Energi 10.1 MJ / kg foder

Är det högt?, ser inte såna siffror någon annanstans....:confused: Eller tittar jag på fel rad när jag läser analysen....:o

Fodret i fråga är hösilage.

Tacksam för svar!

Mvh Domino_s

Om det verkligen är per kg foder och inte per kg TS så är det högt. Det är ingen orimlig siffra, men inte jättevanlig.

Kan vara svåranvänt till en lättfödd häst.

Knapplån*
När ändå denna tråden finns här, så kapar jag den med en snabb liten fråga.

Det fanns en analys på höpartiet vi har i stallet nu, men stallägaren har den inte och bonden som tagit den har den inte kvar. Det enda de kom ihåg var att proteinet låg mellan 65-70 g smbrp/kg.
Det är inte så vansinnigt stor parti att jag tänker ta en ny analys, men ändå behöver jag veta någorlunda vad det är för värden (ja, trots att det inte är så mycket, handlar om 150-200 kg kanske). Vill inte riskera att hästen går upp igen så som vi kämpat hela året!
Alltså måste jag göra ett antagande; vad ligger energin på?

Ska jag chansa på att det är normal kvot på höet, så vi hamnar på ca 10 MJ (aj så högt!)?

Det är nog vettigare att gissa på ett normalt energiinnehåll -7-9 MJ- istället för att gissa på kvoten. Men å andra sidan så är det ju i vilket fall som helst en gissning, så det kanske inte spelar så jättestor roll.

Men den här tråden var ju inte dagsfärsk direkt!! :rofl:

Det finns ju en som gäller årets analyser, bättre att skriva i den kanske?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 999
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 307
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka