Årets höanalys tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årets höanalys tråd!

En fråga...
Vi har en analys med värden från kg foder och en tabell med värden kg torrsubstans. Vilket ska man räkna på..dom skiljer sej ju :confused: .Ska lämna in ett skolarbete snälla svara...

(min mammas inloggning..:p )

Jonna

En fråga...
Vi har en analys med värden från kg foder och en tabell med värden kg torrsubstans. Vilket ska man räkna på..dom skiljer sej ju :confused: .Ska lämna in ett skolarbete snälla svara...

(min mammas inloggning..:p )

Jonna

Du ska räkna på kg/foder.

Fick svar på min analys idag. Höt är (förmodligen) 1:a skörd, slagen i Östergötland, Vikingstad

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 38 g/kg foder
Energi, foder 8.0 MJ/kg foder
Kalcium Ca 3.4 g/kg foder
Fosfor P 1.9 g/kg foder
Magnesium Mg 1.1 g/kg foder
Kalium K 19.1 g/kg foder

Råprotein 81 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein 45 g/kg Torrsubstans
Energi 9.5 MJ/kg Torrsubstans
Kalcium Ca 4.1 g/kg Torrsubstans
Fosfor P 2.3 g/kg Torrsubstans
Magnesium Mg 1.4 g/kg Torrsubstans
Kalium K 22.7 g/kg Torrsubstans

Är detta bra?

Malin

Kan ju dra mina värden med..

Hösilage, årets skörd, slaget i början av juni.
61% TS
6.1 MJ/kg foder
58 gr SRP/kg foder
SRP/MJ-kvot 9,5

Hösilage, förra årets skörd, vet ej när slaget
57% TS
6,3 MJ/kg foder
40 gr SRP/kg foder
SRP/MJ-kvot 6.3

Det första är från min ordinarie leverantör, det andra är kompletteringsinköpt pga grovfoderbristen i år.

*kl*

Höet slaget strax efter midsommar i östra Halland.

TS 84%
Energi 8,3 MJ/kg foder
Smbrp 80 g/kg foder

Kvot 9,6 och bara vuxna hästar i stallet.:crazy:

Jagar ängshö för fullt...

Varför jaga annat hö? Finns inga som helst problem att fodra med det höet?

Fick svar på min analys idag. Höt är (förmodligen) 1:a skörd, slagen i Östergötland, Vikingstad

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 38 g/kg foder
Energi, foder 8.0 MJ/kg foder
Kalcium Ca 3.4 g/kg foder
Fosfor P 1.9 g/kg foder
Magnesium Mg 1.1 g/kg foder
Kalium K 19.1 g/kg foder Är detta bra?

Malin

Nja, du har en kvot mellan protein och energi på 4,75, den bör vara minst 6.

Vad har du för hästar? Med lättfödda hästar är det där ett trixigt hö, med mer svår/normalfödda hästar så går det att fixa ihop fullt görligt med kraftfoderhjälp.

Så, kunde varit betydligt bättre, men kunde också varit betydligt sämre.

Nja, du har en kvot mellan protein och energi på 4,75, den bör vara minst 6.

Vad har du för hästar? Med lättfödda hästar är det där ett trixigt hö, med mer svår/normalfödda hästar så går det att fixa ihop fullt görligt med kraftfoderhjälp.

Så, kunde varit betydligt bättre, men kunde också varit betydligt sämre.

Hmm... Hur räknar man ut det?

Jag har två halvblod, ett 15-årigt sto och en 1.5-årig valack.
Stoet är faller lätt ur men nu går hon på en väldigt lite foderstat mot vad hon har behövt förut. Lilleman har ser ganska rund och fin ut, men jag tycker att han har väldigt mycket mage.

Har hållit på med foderstatsprogrammet för åringen, men jag river mitt hår.

Vad jag än gör så kommer denna text upp hela tiden:
Din häst får mer energi än vad medelhästen behöver. Om hästen ändå är i lagom hull skall du sett till att proteintilldelningens balansresultat är i samma storleksordning som energitilldelningens balansresultat.
Vad menas egentligen med det?

Malin

Hmm... Hur räknar man ut det?

Kvoten? Gram smältbart protein dividerat med MJ.

Jag har två halvblod, ett 15-årigt sto och en 1.5-årig valack.
Stoet är faller lätt ur men nu går hon på en väldigt lite foderstat mot vad hon har behövt förut. Lilleman har ser ganska rund och fin ut, men jag tycker att han har väldigt mycket mage.

Bukighet är ofta ett tecken på proteinbrist om inte hästen äter stora mängder grovfoder och har hömage.

Bägge de hästarna behöver du proteinkomplettera höet till, speciellt viktigt är det för lilleman.

Vad jag än gör så kommer denna text upp hela tiden:
Din häst får mer energi än vad medelhästen behöver. Om hästen ändå är i lagom hull skall du sett till att proteintilldelningens balansresultat är i samma storleksordning som energitilldelningens balansresultat.
Vad menas egentligen med det?

Att foderstaten ger hästen mer energi än tabellerna säger att den behöver. Dvs hästen riskerar att bli tjock. Om den är i bra hull (dvs kräver det den får, många hästar skiljer sig ju från tabellerna) så ska du se till att du har balans mellan energiöverskott jmf med tabell och proteinöverskott jmf med tabell. Dvs vad programmet försöker tala om för dig att kvoten mellan protein och energi är skev, dvs precis det vi pratat om.

Det räcker inte med hö, havre och betfor eller liknande 'standardfoderstat' åt den lilla med det höet, och inte åt den stora heller, men sämst för den lilla.

vad står de på för foderstat idag?

*KL*

Jag har tre olika grovfoder, 1 hö och två olika silage.

HÖ: Eget hö skördat början av Juli i Mälardalen, pålagt rätt mkt gödning.
71 g smb rp.
8,5 MJ

Silage 1: Egen andra skörd tagen 18 okt, pålagt rätt mkt gödning.
43 % ts
58 g smb rp.
4,2 MJ

Silage 2: Inköpt ekologisk övervuxen första skörd.
74 % ts
28 smb rp.
6,6 MJ

Det blir rätt bra om jag blandar höet och silage 2. Avelsstona och unghästarna får mkt hö och lite silage, och sporthästarna lite hö och mkt silage.

Tyvärr har hela ytterlagret av mitt fin fina hö möglat på utsidan pga den otroligt fuktiga hösten :devil: . Man skulle ha täckt det med halm.

Silage 1 kommer jag att börja fodra med när höet tar slut, höet kommer tyvärr inte att räcka hela säsongen. Kommer att fortsätta blanda med silage 2.

"KL"

Hösilage, odlat stax utanför Malmö, vet inte när det är slaget.

TS 84%

innehåll per kg foder:

MJ 8,1
Smrp 82
Ca 3,9
P 2,9
Mg 1,2

MJ/smrp-kvot ca 10,2
Ca/P-kvot ca 1,35

Idag får knatten:

9 kg hö (han får knappt i sig mer)
0.65 kg havre
1.3 kg krafft groov 125
0.16 kg betfor
40 g miner blå

På honom får jag tidigare text hur jag än gör.... Havren ska jag ta bort direkt!
Ska jag byta ut något och ge honom ren soja istället??? eller Krafft protein? Vilket är bäst?

Den stora:

8 kg hö
0.64 kg havre
0.27 kg lucernpellets
0.16 kg betfor
80 g miner blå

Räknade och såg nu att detta var alldeles för lite mat för henne!!! Men det konstiga är att hon inte har fallit ur. Hon har alltid gjort det annars!

Är jättetacksam att du hjälper mig!

Malin

Hej, får ju inte skriva om individuella foderstater här längre, men om du kan PM:a mig höanalysen igen, vad du gett dem, och hur de är i hull och muskling nu, och hur mycket de väger så ska jag hjälpa dig med lite foderstatsförslag!

Idag får knatten:

9 kg hö (han får knappt i sig mer)
0.65 kg havre
1.3 kg krafft groov 125
0.16 kg betfor
40 g miner blå

På honom får jag tidigare text hur jag än gör.... Havren ska jag ta bort direkt!
Ska jag byta ut något och ge honom ren soja istället??? eller Krafft protein? Vilket är bäst?

Den stora:

8 kg hö
0.64 kg havre
0.27 kg lucernpellets
0.16 kg betfor
80 g miner blå

Räknade och såg nu att detta var alldeles för lite mat för henne!!! Men det konstiga är att hon inte har fallit ur. Hon har alltid gjort det annars!

Är jättetacksam att du hjälper mig!

Malin

Hej, får ju inte skriva om individuella foderstater här längre, men om du kan PM:a mig höanalysen igen, vad du gett dem, och hur de är i hull och muskling nu, och hur mycket de väger så ska jag hjälpa dig med lite foderstatsförslag!

Hade glömt det... Du har PM

Malin

Årets Hösilageanalys var klar i september. Men jag fick den inte i handen förrän idag när jag hämtade en transport med "dinosurieägg" :smirk: . Och jag blev positivt överraskad, med tanke på att förra årets hösilage var 4,6 MJ och 23 SmbRp/kg foder...

Analys per kg foder 2006 "tidig" skörd, tror i alla fall att det betyder efter midsommar... ekologiskt odlat.

TS 39% - (varierar rätt bra... jag har haft balar upp emot 55, så analysen kan också vara skiftande. Men med tanke på hur damen ser ut, så tror jag att det stämmer ganska OK)

3,8 MJ
43 g SmbRP
3,2 g Ca
1,1 g P
0,7 g Mg

Visst energin är väl inte mkt att tjoa över. Men de som sett min dam "in action", förstår nog att det är ett ganska passande silage.

Senast ändrad:

22 smrp/kg foder och 7,4 mj/kg foder ts84%
vad göra jag har ett avessto som behöver gå upp
gud om du nu finns giv mig ett bättre hö :angel:

hur göär man när man pm ar? är också intresserad av en viss hjälp med foderstatsberäkning....:)

Närke, men vet inte när det är skördat:

90% TS
54,5 Smbrp
8,6 MJ
2,5 Ca
2,5 P
0,9 Mg

Jag är nöjd med den analysen, ganska lagom till våra hästar i stallet.
De flesta går bara lätt träning men det finns de som tävlar lite också.
Distans på lättare nivå och upp t.o.m msv dressyr, ca lb/lb osv. inga hårdtränade hästar alltså.

*lånar*

Hö: Ts 84%, 7,6MJ, 37smrp :( inte sååå överdrivet bra...
HorseHage: TS64%, 10,5MJ, 73sbrp...

tyvärr äter hon hellre hö:et...... damn it, åkte ju fan till ENKÖPNIG för å köpa mat till skrället ;)

Våra köpes bollar, årets skörd, Piteå.
TS: 60%
Smb.rp: 62 g/kg ts, (37 g/kg foder)
Energi: 10,4 MJ/kg.ts, (6,3 MJ/kg foder)
Ca: 6,9 g/kg.ts (4,2 g/kg foder)
P: 2,1 g/kg.ts (1,3 g/kg foder)
Mg: 2,5 g/kg.ts (1,5 g/kg foder)
K: 17,2 g/kg.ts (10,4 g/kg foder)

MJ/smrp-kvot ca 5,9
Ca/P-kvot ca 3,2

Det hösilaget används till travare som är i tävlings kondis.

Ni får gärna kommentera höet och komma med egna ideer om utfodring.

Senast ändrad:

hej analysen mitt hö
84%ts
smrp 42
mj 8.0
ca 4.9
p 2.3
mg 1.5
k 13.2
lite svårt med ca/p kvoten med så högt kalcium
blekinge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 999
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 307
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka